• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dużo mniej kursów. Taksówkarze liczą straty

Arnold Szymczewski
14 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

W czasie pandemii związanej z koronawirusem 30, 40, a nawet 70 proc. mniej kursów odbywają taksówkarze i kierowcy takich firm jak Uber czy Bolt. Pierwsza grupa zawodowa jeszcze walczy i czeka na postojach, druga powoli odpuszcza i w ogóle nie uruchamia aplikacji.



Czy obecnie korzystasz z usług taksówkarskich lub przewozów na aplikację?

W dobie pandemii, gdzie zarazić możemy się na każdym rogu, a podróż komunikacją miejską przyprawia nas o zawrót głowy, dobrze (jeśli to konieczne) pomyśleć o przemieszczaniu się w wyjątkowych sytuacjach taksówką. Kierowcy i korporacje robią wszystko, by podróże ich samochodami odbywały się w jak najbardziej sterylnych warunkach. Mimo wszystko liczba kursów znacząco spadła.

- Na początku marca jeszcze jakoś to wyglądało. Obecnie ludzie już praktycznie nigdzie nie jeżdżą, a my nie zarabiamy. Z jednej strony to dobrze, jestem dumny, z naszego społeczeństwa, że ludzie wzięli sobie tego koronawirusa na serio i ograniczyli kontakt do niezbędnego minimum. Z drugiej strony patrzę na to, by zarobić na opłaty związane z prowadzeniem działalności i zapewnić rodzinie chociażby jedzenie. Jak na razie wystarcza tylko na to pierwsze - mówi pan Leszek, taksówkarz z Gdyni.

Sprawdź najtańsze korporacje taxi



W równie złej sytuacji znajdują się kierowcy takich firm jak Uber czy Bolt, z usług których za pomocą aplikacji na smartfona korzystają głównie młode osoby. Zakaz imprez znacząco wpłynął na podróże tanimi przejazdami.

- Na początku jeszcze walczyłem i cierpliwie czekałem w samochodzie na kurs, ale kiedy byłem zmuszony zrobić jeden czy dwa przejazdy w sześć godzin - spasowałem. Imprezy się skończyły, młodzież nie zamawia już kierowców. To się po prostu nie opłaca, w tym czasie mogę zarabiać w inny sposób - żali się Adrian, kierowca Ubera.
Co ciekawe zespół badawczy z Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego w publikacji (pdf) pt. "Mobilność mieszkańców Polski w czasie epidemii koronawirusa" podaje informacje jakoby spadek przejazdów taksówkami w skali kraju wyniósł jedynie 12 proc. Z kolei Radio Gdańsk dodaje, że rekordowe pod tym względem jest Pomorze, gdzie takie podróże pozostały na w zasadzie niezmienionym poziomie.

UberEats, Glovo, Pyszne i Wolt - zbawieniem dla kierowców



W przeciwieństwie do firm przewozowych, powyższe wymienione, specjalizujące się w dostarczaniu jedzenia i zakupów do domu, nie przeżywają aż tak wielkiego kryzysu. To w nich zatrudniają się niektórzy kierowcy takich przewoźników jak Uber czy Bolt.

- Zrezygnowałem aktualnie z Bolta, bo brak przejazdów mnie wykończy. Aktualnie zatrudniłem się w Glovo i dostarczam posiłki oraz zakupy pod drzwi do klienta. To obecnie daje mi jakikolwiek zarobek - mówi Damian.

Szyby z pleksi w przedziałach pasażerskich w taksówkach



Niektóre korporacje taksówkarskie zadbały o to, by w pojazdach ich kierowców, między przednim a tylnym rzędem siedzeniem, znalazły się szyby lub kurtyny z pleksi. Taksówkarze, którzy nie otrzymali takiej pomocy, sami kupili niezbędne produkty i zamontowali je w swoich samochodach.

- Widziałem u kolegów po fachu, że korporacje zamontowały im grube folie ochronne w postaci kurtyny w samochodach. Ja sam pojechałem do sklepu budowlanego i kupiłem szybę z pleksi. Wyciąłem na wymiar i zamontowałem. Wiem, że nie jest to w 100 proc. skuteczna ochrona, ale zawsze coś. Ponadto od początku pandemii nie wpuszczam już pasażerów na przedni fotel. Tylko tylna kanapa służy do przewozu osób - mówi pan Piotr, taksówkarz z Gdańska.

Żele do dezynfekcji, spirytus wymieszany z wodą i maseczki na pokładzie taksówki



Każdy kierowca, z którym mieliśmy okazję porozmawiać miał przy sobie żele do dezynfekcji, spirytus wymieszany z wodą (do dezynfekcji), a także maseczki - nawet dla pasażerów.

- Kupiłem taki zestaw za własne pieniądze, bo dbam o to, by pasażerowie podróżujący moją taksówką mieli pewność, że jest dobrze zdezynfekowana. Po każdym kursie przecieram tapicerkę, pasy i klamki. Jeśli pasażer byłby kaszlący, mam dla niego maseczkę. Na szczęście jeszcze się taki nie przytrafił - kończy pan Piotr.
Nieco inaczej wygląda to w przypadku prywatnych kierowców korzystających z aplikacji. Tutaj samochody są najczęściej wypożyczone, a średnia wieku kierowców to około 30 lat.

- Jeśli partner (pośrednik) lub osoba wypożyczająca samochód nie wyposaży pojazdu w chociażby pleksi, to kierowca na własny rachunek raczej tego nie zrobi - komentuje kierowca jednej z firm przewozowych, proszący o anonimowość.

Opinie (356) ponad 50 zablokowanych

  • A kto teraz nie liczy strat?

    • 23 0

  • Jeżdżę taxi (9)

    Ale nie mówmy że jest tragedia , trzeba jak zwykle wstać rano , pojeździć te 10 godz .obroty spadły o połowę ale zZUS zwolnili , coś może doplacą ( obiecali ) paliwo po 3.8 jakoś to przetrzymamy .trzeba być optymistą . Warto zwrócić uwagę właśnie na nowe firmy typu FreeNow czy Uber , bolt jaki tam jest wyzysk , płacisz za wynajem auta od 1600 do 3000 miesięcznie , rząd Ci nie dopłaci ( bo nielegal ) prowizje po 25% od zlecenia ( stawki po 1.6 w lite lub bolt ) . Powodzenia Panowie . Czego byście mi nie mówili ale tradycyjna taksowka zawsze przetrwa a nowe wynalazki to tak jak było napisane , " lepiej zostać w domu "

    • 39 16

    • (1)

      I właśnie z tego powodu jeżdzę Uberem

      • 4 4

      • ?

        Z jakiego powodu jeździsz Uber? Cieszysz się że padalce płacą po 3000 PLN za auto w dobie kryzysu? I 25% prowizji od zawiezienia Twojej rozdartej przez kolegów pupy?

        • 0 1

    • (5)

      Nic dziwnego, że Taxi przetrwają, jedyna rzecz z jaką muszą się martwić to ZUS. Podatek w formie karty podatkowej o wysokości 210 - 270 zł?
      Do tego brak jednoznacznego systemu definiującego jaka będzie cena za cały kurs, gdzie w Uber mamy tą kwotę wyliczoną jeszcze przed wejściem do pojazdy.
      Dlaczego za każdym razem jak wypowiadają się taksiarze - zawsze sprowadzają argumentację do tego samego - "bo nielegal". Uber już jakiś czas temu wprowadził w systemie wymóg posiadania działalności gospodarczej, jakiś czas temu sejmu uchwalił uchwałę równającą wymogi dostawców usług transportowych. A jedna grupa zawsze i tak będzie narzekać

      • 4 4

      • Zapoznaj się

        Z przepisami i zobacz że twój uber i innego lewusy są nielwgalne
        Rozumiem, że uber powiedzial ci że wszystko jest legal...

        • 6 2

      • Dajan taxi

        Zachęcam to pobrania aplikacji w której wyświetli się Państwu cena za kurs już przed zamówieniem przejazdu . Taksówki są wyposażone w pleksi za fotelem kierowcy . Pozdrawiam wszystkich świadomych rynku klientów

        • 4 0

      • Wprowadzić wymogi to on sobie mógł

        Ale pośrednicy dalej biorą prowizje " za podpięcie " 200 zł plus wynajem auta nawet fabia 1600 i prowizja od kursu 20% do tego kurs w nocy z Sopotu za 25 zl , powodzenia w biznesie saszki i vladimiry

        • 4 1

      • To źle

        Że łatwo jest prowadzić działalność w Polsce ?

        • 1 0

      • ?

        99% kierowców Uber nie posiada DG - jadą na lewiznie ( 1/8 etatu, wynajem własnego auta etc). Ostatnio US wziął się za te spółdzielnie - np ecoxpress.
        Nie wiem czego nie rozumiesz w działaniu taksometru... Bardziej rąbie szatanem algorytm ubera niż taksometr. Np 6 PLN wejście, 2 PLN km i 40 PLN godzina. Wiadomo trzaśnięcie drzwiami kosztuje 6 PLN, a każde 500 metrów jazdy 1 PLN. Jedyna ciekawostka to czas, który włącza się jedynie jak się stoi ( nie jak w złodziejskim Uber za każdą minutę ). Jeśli przejedziesz przez całe miasto, w permanentnym korki, zapłacisz więcej, jeśli przejedziesz w dobie fejkwirusa to zapłacisz mniej. To chyba normalne, że czas w taxi się liczy

        • 0 1

    • Szkoda tylko że nie idzie oszukać jakiegoś skandynawa na tysiaka

      • 1 0

  • Zero współczucia dla cierpów. Pracowali na opinię wiele lat, to teraz się mści

    Taksówkarz to stan umysłu, im zawsze wszystko za drogo, tylko kurs za tanio.

    • 26 29

  • Nie liczą straty (1)

    Ale bujają w obłokach ile mogli by zarobić.
    Jak wiadomo krótkie kursy są nie opłacalne, za to złoty klient do Bodegi lub Roxi lub jakiś kursuje poza Trójmiasto to marzenie każdego taksówkarza.

    • 17 9

    • Często jeździsz do bodegi?, znajdź sobie dziewczynę

      • 2 0

  • Abstrahując już od tego, że to taksówkarze (1)

    Przykro się ogląda taki filmik. 1500zł + 200zł podatku co miesiąc. Jak tutaj ma się utrzymać np. krawcowa, która chce dorobić?

    • 11 0

    • Chory kraj, chory system. Stałe opłaty na ZUS i ubezpieczenia to jest skandal i bezsens

      • 6 0

  • Przeze mnie nie stracili nic.

    Z taxi w Trójmieście korzystałem raz na parę lat.

    • 29 0

  • I bardzo dobrze.

    • 10 15

  • Wole jechac juz tramwajem lub autobusem (1)

    Niz taksowka.

    • 21 10

    • No co z tego,

      • 0 0

  • Ubery i inne Bolty.

    Nie jeżdzą bo za mały ruch na drogach a za dużo kontroli!

    • 17 1

  • Chcesz koronawirusa zamów taxi

    • 14 22

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane