- 1 Wyjątkowy budynek ożywi dzielnicę (54 opinie)
- 2 Ciało w bloku na Zaspie. 4 osoby zatrzymane (180 opinii)
- 3 Ograniczenie 40 km/h ukryte za drzewem (40 opinii)
- 4 Nowy przystanek nie dla wszystkich (99 opinii)
- 5 Testy Mevo nie mają sensu (342 opinie)
- 6 Rowerzysta potrącił 7-latka i uciekł (277 opinii)
Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 r.
We wtorek, 23 sierpnia, Urząd Marszałkowski podpisał umowę na zakup i dostawę dwóch nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi za 70 mln zł dostarczy spółka Newag. Pierwsi pasażerowie skorzystają z nich pod koniec przyszłego roku. Docelowo na Pomorze i do Trójmiasta ma trafić 29 kolejnych składów.
Przetarg zakłada też domówienie kolejnych 29 sztuk o napędzie elektrycznym, przeznaczonych do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich.
Przepełnione pociągi na trasie PKM
- Pierwszy z dwóch pociągów trafi do Trójmiasta pod koniec przyszłego roku i obsłuży ruch regionalny, drugi z kolei zostanie skierowany do obsługi ruchu aglomeracyjnego - mówi Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego. - Dziś dużym problemem, choćby na linii PKM, są zbyt krótkie zestawy pociągów. Np. na Jasieniu w czasie roku szkolnego obserwujemy przepełnione składy. Nowe pociągi będą więc odpowiedzią na zwiększone potrzeby i powinny zapewnić podróżnym większy komfort podróży.
Łącznie w ciągu najbliższych lat na pomorskich torach ma się pojawić 31 nowych składów. O tym, jak szybko to nastąpi, zdecydują finanse. Marszałek zamierza bowiem ubiegać się o dofinansowanie zakupów z Krajowego Planu Odbudowy i środków europejskich.
20 z nich to pociągi aglomeracyjne, przewidziane do obsługi połączeń kolejowych na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253.
Z kolei pociągi regionalne do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.
Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"
- Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
- Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
- W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).
Nowe pociągi dla SKM
Przypomnijmy, że o nowe pociągi stara się też spółka SKM. Będą to prawdopodobnie składy 4-członowe, a nie 6- lub 8-członowe . Chociaż na razie przewoźnik nie ogłosił jeszcze przetargu na zakup.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-08-23 12:51
(13)
SKM już się o nic nie stara. Widać że ostatnie pieniądze ładują w remont peronów i wygląda to wszystko tak jakby SKM miała być tylko zarządca linii 250 i obsługiwać warsztat. A pociągi oddadzą pod marszałka
- 104 9
-
2022-08-23 14:00
I to by było dobre rozwiazanie. bo wtedty moze być inny przewożnik a nie społka zalezna od PKP (1)
gdzie pkp nieche zainwestowac w nowe składy
- 11 11
-
2022-08-24 00:18
a dlaczego SKM/PKP ma zainwestowac?!
Bo ktoś ma ambicje w klimie jeździć najnowszym modelem wielosystemowego pociągu na magnetycznej poduszcze?
Który nigdy się nie zwróci?
Możesz zwrócić się do innego przewoźnika, zobaczymy co ci powie...- 3 2
-
2022-08-23 14:59
TO nie prawda!
i tu należy postawić kropkę. Spółka bez wizji i ambicji. Trwać.
- 1 6
-
2022-08-23 17:00
Przecież to marszałek utrudnia zakup SKM nowego taboru. (9)
Od kilku lat blokuje jej ten zakup. Najpierw teksty, że nie będzie "państwowemu" SKM kupował pociągów. SKM powiedziała -OK i chyba w 2020 roku zaproponowała przekazanie unijnej kasy marszałkowi, by on kupił te pociągi, a jej je wydzierżawił, podobnie jak dzierżawi jej ten złom do obsługi PKM . Marszałek co? - to też nie chciał. Rozumiem-polityka, ale w końcu nam jest wszystko jedno kto jest włascicielem pociągiu. Ma być czysto, wygodnie , punktualnie. Tylko tyle i aż tyle.
- 12 15
-
2022-08-23 17:38
Marszałek... (1)
...chce mieć kontrolę nad SKM. Dlatego nowe składy chciał wnieść aportem podwyższając kapitał spółki. Nowe udziały należałyby do województa. PKP utraciłoby większość. I to się nie podoba obecnemu zarządowi SKM (pewnie zostaliby odwołani, a nowym prezesem zostałby Zibi).
- 12 1
-
2022-08-24 07:41
Marszałek z niejakim Nowakiem
Tak, tym od zegarków miał 8 lat (2007-2015) na ussamorzadowienie SKM. Mieli wtedy na to odłożoną kasę. Jakoś się i wtedy nie spieszyło...
- 4 1
-
2022-08-23 17:41
Nieprawda, SKM oferowala ewentualne przekazanie pociągów ale (1)
po 10 latach.
- 1 6
-
2022-08-24 07:43
I po co te kłamstwa panie urzędniku?
Marszałek miał kupić te pojazdy z załatwiony przez SKM dofinansowaniem dla siebie. SKM miało je dzierżawić, podobnie jak marszałek dzierżawi jej pesozlom na PKM. Przecież ten tabor ma jeździć i się zwracać.
- 4 2
-
2022-08-23 18:44
Jaki k...a zlom? To przecież pociągi od Narodowego producenta PESA!
- 2 8
-
2022-08-23 20:04
Przestań pieprzyć. (3)
Co ma marszałek do SKM rodem z PKP? Nowych składów SKM nie ma raczej za sprawą nieudolnego wojewody.
- 1 7
-
2022-08-24 07:36
Nie ma argumentów, więc obrażamy.. (2)
Marszałek jest współwłaścicielem SKM i organizatorem transportu. Możesz mu podziękować za podwyżki cen biletów w SKM i Polregio na Pomorzu.
- 4 1
-
2022-08-24 07:48
A czy przypadkiem nie wzrosły ceny energii, a przy okazji zmalały dochody gmin? (1)
- 1 4
-
2022-08-24 12:27
Najpierw sprawdź, potem wypisuj partyjne przekazy!
- 1 0
-
2022-08-23 17:11
Słuszną linię ma pan marszałek (20)
Kupi dwa - na kolejne 29 nie będzie kasy z Krajowego Planu Odbudowy. SKM ,dzięki ob(struk)cji pana marszałka, też nic nie kupi, bo marszałek przez kilka lat nie zgadza się na ten zakup. A mógl wziąć od skm dotację z UE i sam kupić te pociągi. No brawo!
- 48 33
-
2022-08-23 17:39
SKM niech samo kupuje, ewentualnie niech zaciąga pozyczkę u właściciela czyli PKP. (9)
Jak SKM, nie jest w stanie kupić to niech sceduje dofinansowanie na marszałka.
- 15 10
-
2022-08-23 18:30
Nikt nie da pożyczki pod tak krótkie kontrakty jakie daje Marszałek.
Był o tym niejeden artykuł. Urząd Marszałkowski jest jak pies ogrodnika: sam nie zeżre i nikomu nie da.
- 11 7
-
2022-08-23 20:00
Coś ci się pomieszało . (5)
Wydaje się bowiem że SKM to część PKP, czyli to nie marszałek a wojewoda Drelich /oczywiście jak już się wyśpi/ powinien się o nią troszczyć. W gestii marszałka zaś jest PKM i tu marszałek robi wiele by PKM-ka była coraz lepsza.
- 4 12
-
2022-08-23 20:34
w gesti marszalka jest zapewnienie transportu zbiorowego na terenie wojewodztwa pomorskiego (3)
A nie holubienie jednego (czy dwoch) przewoznikow.
Jego zadaniem jest zapewnienie rozwoju sprawnej i efektywnej sieci transportowej, a kto w niej bierze udzial powinno miec znaczenie jedynie merytoryczne. Jak sie bedzie oplacac i zaspokajac potrzeby, to lektykami i rikszami moze to smigac.
Za usluge sie placi, za jej rozwoj (perspektywiczny), tez...
Marszalek ma taka usluge, za jaka placi...
I taka usluge od niego dostajemy- 10 2
-
2022-08-23 23:41
No dobra filozofia aczkolwiek śmierdzi Kalim. (2)
Pismeni obdzierają Pomorskie z pieniędzy ile się tylko da a marszałek Pomorskiego ma dofinansowywać państwową firmę PKP, w której zasiadają wierni pisowi wasale, ich rodziny , znajomi, itd, itd?
- 2 7
-
2022-08-24 00:33
nic z tego - żadnym Kalim
Z jakich pieniędzy? Samorząd ma jakieś pieniądze? Wypracowuje?
Samorząd jest właścicielem SKM. Nie musi jednak kupować sprzętu do "swojej" firmy, skoro obawia się np. braku wpływu na jego dysponowaniem. Jednak ruchy w majątku nie są takie łatwe, że se kapitał ze spółki można wyciągnąć.
No ale skoro, to wzorem taboru PKM, ktośZ jakich pieniędzy? Samorząd ma jakieś pieniądze? Wypracowuje?
Samorząd jest właścicielem SKM. Nie musi jednak kupować sprzętu do "swojej" firmy, skoro obawia się np. braku wpływu na jego dysponowaniem. Jednak ruchy w majątku nie są takie łatwe, że se kapitał ze spółki można wyciągnąć.
No ale skoro, to wzorem taboru PKM, ktoś broni kupić i oddać w użytkowanie? Przecież linię PKM obsługuje ekipa SKM, a pociągi śpią w Cisowej...
Oczywiście, można "wespół w zespół", jak to Michnikowski śpiewał "by żądz moc móc wzmóc", ale jakoś nie ma iskry w tym związku... Może samorząd swoją firmę rozwijać, ale tu entuzjazmu też nie widać. Ciężka i brudna robota, ZNTK trzeba by odbudować. Do Chojnic za daleko...
Bo tak po prawdzie, to komunikacja a w szczególności SKM to wieki wrzód na zdrowym ciele samorządu. Tak się fajnie likwidowało i komuś do łba strzeliło tę PKM zrobić. I się patola rozzuchwaliła.
A wystarczyło kiedyś powiedzieć, że się nie zapłaci i kolej rozbierała linie...
Tak jak do Nowego Portu...- 5 2
-
2022-08-24 11:51
Kalim?
Raczej Kozakiem i Tatarzynem -> Tuwim...
- 2 0
-
2022-08-24 07:24
Nie znam się ,ale się wypowiem.
PKM to tylko tory i perony. Po PKM wozi nas... uważaj- SKM i polregio.
- 4 0
-
2022-08-24 00:21
samorząd też jest właścicielem
SKM.
- 2 1
-
2022-08-24 07:23
Przeczytaj jeszcze raz.
Tym razem ze zrozumieniem. SKM chciało zdecydować dofinansowanie UE na marszałka, ale on go nie chciał.
- 3 1
-
2022-08-23 18:45
60 lat i mamy tylko jedna nową (1)
Skm reszta to złom
- 7 3
-
2022-08-24 12:20
Czyli w wieku marszałka:)
- 1 0
-
2022-08-23 20:07
Cytuję i**otę"a mógł wziąć od skm dotację z UE i sam kupić te pociągi" (2)
Od skm dotację??? Pieniądze z UE na takie duże projekty infrastuturalne otrzymuje rząd i on ustala na co będą przeznaczone. Kontrakty województw stanowią niewielką część środków krajowych, są ściśle określone cele i dotyczą projektów realizowanych przez samorządy i inne podmioty działające na terenie województwa. Tam jest ma pieniędzy na dziesiątki pociągów.
- 2 5
-
2022-08-23 20:41
SKM jest samodzielnym podmiotem gospodarczym
Pomimo tego, ze jest w grupie PKP.
Moze wystapic o dotacje. Fakt, takie wnioski sa/moga byc kontrasygnowane przez komisje rzadowe, ale na zasadzie uwiarygodnienia i zapewnienia spojnosci. To poprawia szanse na pozytywne rozpatrzenie wniosku ale nie jest warunkiem koniecznym.
Takie dotacje dostawal np. DCT, gdy byl calkowicie prywatny... Miedzy innymi na swoje torowiska.- 7 1
-
2022-08-24 07:30
Nie dość, że nie wiem , to jeszcze będę obrażał.
Poczytaj prasę fachową , chociażby Rynek Kolejowy, to cię oświeci. Pieniądze na takie projekty przyznaje Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Gdy marszałek zmienił zdanie i stwierdził ,że nie zgadza się na zakup taboru przez SKM, który będzie spłacany w umowie przewozowej, SKM proponowała przejęcie zakupu razem z dofinansowaniem. I marszałek to olał. Teraz rozumiesz?
- 3 1
-
2022-08-23 20:36
Dziwna ta twoja spostrzegawczość. (2)
A niby co ma marszałek do SKM? Monitorujesz zachowanie marszałka ale milczysz o zachowaniu wojewody? A przecież jeden to PKM a drugi to PKP a w tym Regio i SKM. Nie przeszkadza ci, że PKP zlikwidowało starą i potrzebną jak nigdy linię SKM do Nowego Portu?
- 1 6
-
2022-08-24 00:38
A dlaczego miało jej nie zlikwodować, skoro samorząd nie chciał za jej eksploatację płacić?
PLK i PKP to zarządca infrastruktury i przewoźnik. Żyją z tego, co wyciągną ze świadczonych usług a te usługi zamawia u nich między innymi samorząd. Bo on odpowiada za organizację transportu.
Jak się umówią, taka usługę dostaniemy.- 5 0
-
2022-08-24 07:33
Marszałek zleca przewozy i za nie płaci.
Tylko dzięki temu ma duży wpływ na SKM. Decyduje o cenach biletów, rozkładzie jazdy pociągów? Wkurzaleś się na ostatnią podwyżkę cen biletów w SKM. To marszałek ją wprowadził.Oprócz tego jest współwłaścicielem SKM.
- 2 0
-
2022-08-23 21:25
nie boj zaby, macius i jarek zalatwi. na poczatek sciagna wrak ze smolenska. a pozniej dostaniesz swoja dole
- 1 4
-
2022-08-24 12:13
Ogarnij się!
Czego wymagasz os ponad sześćdziesięcioletniego człowieka? Kreatywności?!
- 0 0
-
2022-08-23 16:28
Bajzel jak zwykle (2)
Samo PKM potrzebuje z 10 składów hybrydowych, SKM Trójmiasto ze 40
Elektrycznych, kolejne 50 w tym przynajmniej 20 piętrowych dla przewozów regionalnych
Zakupy powinny być robione wspólnie rozłożone na 10-12 lat z corocznymi dostawami po około 8-10 pociągów co roku- 74 4
-
2022-08-23 17:32
Masz dużo racji ale... (1)
...hybrydowych potrzeba najmniej. Docelowo niezelektryfikowane odcinki obsługiwane przez "PKM" mają być tylko Gdańsk Kiełpinek - podg. Glincz i Kartuzy - Sierakowice. Oba mają obsługiwać pociągi Gdańsk - Sierakowice. Jeżeli miałyby kursować co godzinę, to 4 składy wystarczą.
Co do reszty, zgoda.- 5 2
-
2022-08-24 01:22
Zlituj się
Chodziło mi o sposób robienia zakupów, a nie o szczegółową listę zakupów. Zasadniczo poza nielicznymi zakupami zamówienia publiczne na sprzęt czy usługi są robione bez planu. Efektem są zakupy sprzętu małe, drogie i potem bardzo kosztowne i drogie i kłopotliwe w eksploatacji. Tracą na dłuższą metę nie tylko zamawiający ale też producenci. A jak ktoś nie wierzy to niech się zapozna z historią chociażby bydgoskiej pesy
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.