- 1 Kobieta zginęła w wypadku na obwodnicy (445 opinii)
- 2 Odnów identyfikator, by parkować za darmo (68 opinii)
- 3 Ostatnie pozwolenie dla OMT wydane (109 opinii)
- 4 Kierowca wpadł do kanału portowego (73 opinie)
- 5 Narkotykowa piwnica na Chełmie (94 opinie)
- 6 W tym roku odstrzelono 90 dzików (268 opinii)
Dwa gdańskie tramwaje w rejestrze zabytków
Kujawsko-Pomorskie Stowarzyszenie Rozwoju Transportu Publicznego zwróciło się do Pomorskiego Konserwatora Zabytków, by ten wpisał do rejestru dwa tramwaje należące do spółki GAiT. Konserwator przystał na propozycję miłośników komunikacji, czym pokrzyżował plany miejskiego przewoźnika.
Starania o wpis dwóch zabytkowych tramwajów do oficjalnego rejestru podjęto wiosną. Przyczyną - jak wskazują sami członkowie stowarzyszenia - była troska i próba ratunku przed planowaną modernizacją dwóch tramwajów Duwag N8C.
- Dzisiaj już na 100 proc. możemy potwierdzić, że unikatowe tramwaje o numerach 419 i 422 są bezpieczne - napisali w mediach społecznościowych. - Oba pojazdy od dnia 29 września br. widnieją w rejestrze zabytków ruchomych województwa pomorskiego! Teraz nasza organizacja będzie podejmowała starania o przywrócenie pojazdom dawnej świetności z wykorzystaniem oryginalnych i pasujących elementów pozyskanych od przewoźników eksploatujących wagony pokrewnych serii.
Docelowo tramwaje mają zostać odkupione od spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje i zmodernizowane ze środków stowarzyszenia. Według portalu Puls Gdańska, który jako pierwszy napisał o sprawie wpisu tramwajów do rejestru zabytków, spółka GAiT chciała zmodernizować zabytkowe tramwaje po grudniowym pożarze w zajezdni w Nowym Porcie i zastąpić nimi spalone składy. Po decyzji konserwatora jest już to niemożliwe.

Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-10-14 07:34
Wielka szkoda, ze Stowarzyszenie nie dostrzegło potrzeby pilnego remontu N-ki wyprodukowanej w latach 50-tych. (5)
To trochę dziwne, że zainteresowali się tramwajami przeznaczonymi do modernizacji i ruchu liniowego, a zabytki nadal gniją. W dodatku zabytki, które jeździły po Gdańsku, a nie zostały sprowadzone np. z Kassel.
- 152 7
-
2022-10-14 07:58
Ta N-ka (2)
miała być zaadoptowana na Nd czyli doczepę do istniejącej N-ki #11. Niestety wiele lat rozsypuje sie juz w Nowym Porcie, a tzw "fani" rozkładają bezradnie ręce....No cóż, jacy fani taka doczepa!
- 21 0
-
2022-10-14 08:13
Mamy jeszcze w Gdańsku Konstale 4N (1)
funkcjonujące jako pługi, a są to niewątpliwie zabytki, które należałoby wpisać do rejestru zabytków i przywrócić kiedyś jako składy historyczne. Niestety pomimo tego że Gdańszczanie jeszcze pamiętają ten model tramwaju z dwupłatowymi drzwiami jakoś nikt nie kwapi się by dać im nowe życie.
- 18 1
-
2022-10-14 11:11
bez jaj - historyczne to mogą być tramwaje z przed IIWŚ
zachowywanie na KOSZT firmy MPT dziesiątki przestarzałych tramwajów ... - no bo tak by się komuś podobało - ociera się o paragraf na "niegospodarność i wyrządzenie szkody o znacznej wartości"
- na ŚWiECiE NiKT tak nie robi!!!- 2 12
-
2022-10-14 09:10
Zapewne "Profesor Filutek" z grupy WPK jest dumny z siebie
Przecież nie od dziś wiadomo że z tym stowarzyszeniem z Kujaw współpracuje grupa WPK. "Procesor Filutek" chodzący z parasolem nie ukrywał radości współpracy, nawet coś tam wspólnie w Bydgoszczy grupa przy podobnym tramwaju robiła razem.
- 1 2
-
2022-10-14 16:45
zawsze chodzi o to samo
A czy nie jest to zemsta, że kolega stowarzyszenia nie wykona modernizacji tych tramwajów? Czy w przypadku PIS zawsze musi być taka obrzydliwa dwulicowość i krycie się za pięknymi sloganami o dobru darowym i ojczyźnie?!?
Ufff..- 1 1
-
2022-10-14 13:17
Mogli wpisać do rejestru zabytków skład 105Na 1341+1342
Który stoi odstawiony na terenie zajezdni autobusowej A nie jakiś poniemiecki grat który zawsze można sprowadzić z Niemiec
Bardziej by się prosiło o skład 105Na 1341+1342 bo jest w tragicznym stanie i to jest ostatni skład 105Na w Gdańsku nie 105N z oryginalnym wnętrzem i wyglądem- 26 2
-
2022-10-14 10:00
Wszystkie tramwaje to zabytki dziewietnastowiecznej technologii (6)
Teraz tylko autobusy wodorowe, bo nie potrzeba torowisk skoro można położyć tańsze i bardziej uniwersalne drogi asfaltowe.
- 12 49
-
2022-10-14 10:39
A skąd weźmiesz energię to produkcji wodoru? OZE u nas są ciągle blokowane przez PiS.
- 9 1
-
2022-10-14 10:54
A w Warszawie Trzskowski P0stanowił inaczej, na Dolny Mokotów z powrotem wprowadza tramwaje (1)
Których tam nie było od 50 lat. W tym będzie "tramwaj do Wilanowa" po ul. Sobieskiego, gdzie chyba do 1955 ciuchcia wąskotorowa jeździła ! Już widzę, jak zamożne towarzystwo z Miasteczka Wilanów rzuca się do jeżdżenia do pracy tramwajami i to z przesiadką, a nie swoim BMW X5. A jest odcinek ul. Belwederskiej, gdzie są 2x3 pasy, a środkiem wąski
Których tam nie było od 50 lat. W tym będzie "tramwaj do Wilanowa" po ul. Sobieskiego, gdzie chyba do 1955 ciuchcia wąskotorowa jeździła ! Już widzę, jak zamożne towarzystwo z Miasteczka Wilanów rzuca się do jeżdżenia do pracy tramwajami i to z przesiadką, a nie swoim BMW X5. A jest odcinek ul. Belwederskiej, gdzie są 2x3 pasy, a środkiem wąski pasek asfaltu na barierki. Zabrać z tego na dwa tory tramwajowe, to co zostanie? A w miasteczku Wilanów to oni często mają 2 samochody na rodzinę ! I jeszcze ulicą Gagarina też prowadzą torowisko do nowych, licznych niskich apartamentowców, pobudowanych na miejscu zlikwidowanych ogródków działkowych w rejonie tzw. Siekierek. Ciekawe też, jak nowe, długie i ciężkie składy tramwajowe dadzą sobie radę wjechać pod górę, od Belwederskiej do pl. Unii Lubelskiej. Tam jest przecież skarpa wiślana i stok,, łagodny ale jest. Na razie są wielkie korki i niewygoda dla lokalsów. Ciekawe, co zrobią przy kolejnych wyborach.
- 1 7
-
2022-10-14 18:57
Przecież tramwaje mogą jechać w tej samej przestrzeni co samochody.
Osobne torowisko to buduje się tam gdzie jest miejsce.
- 1 0
-
2022-10-14 12:16
Tylko bomby wodorowe
Radykalnie i od ręki rozwiązują wszystkie problemy miast.
- 1 2
-
2022-10-14 14:19
(1)
Torowisko jest tańsze od drogi - patrz nowa Warszawska
- 2 2
-
2022-10-14 18:04
nigdy nie było i nie bedzie tańsze
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.