• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa miesiące do otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
7 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Południowa nitka tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Południowa nitka tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Południowa nitka tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Przejście ewakuacyjne w południowej nitce tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Południowa nitka tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Urządzenia zabezpieczenia tunelu.
  • Urządzenia zabezpieczenia tunelu.
  • Urządzenia zabezpieczenia tunelu.

Prawdopodobna data udostępniania tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska przypada na 1 maja, bowiem wtedy ma zacząć obowiązywać ubezpieczenie tunelu. Obecnie trwają prace odbiorowe, gotowe jest też centrum zarządzania tunelem.



Czy otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą będzie impulsem do rozwoju Gdańska?

Pod koniec ubiegłego roku zakończyły się zasadnicze prace przy budowie 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami. Rozpoczął się wtedy ostatni etap prac, które zmierzają do otwarcia przeprawy, za którą miasto zapłaci 885 mln zł, co w 85 proc. zrekompensuje Unia Europejska.

Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, wykonawcą zaś hiszpańska firma OHL. Obiekt będzie nadzorował Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Duża rozpiętość ofert cenowych za ubezpieczenie

Na początku roku ZDiZ ogłosił przetarg na asekurację przeprawy. Zamówienie podzielone zostało na dwa zadania (pozyskanie dwóch polis). Pierwsze przewiduje ubezpieczenie majątku całego tunelu, a także podstawowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Drugie zadanie to ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Obie polisy mają obowiązywać rok.

W miniony poniedziałek otwarto oferty złożone w przetargu. Zgłosiło się pięć firm i konsorcjów. Najkorzystniejszą ofertę w pierwszym zadaniu złożyła firma ubezpieczeniowa - Generali, która asekurację wyceniła na kwotę prawie 440 tys. zł. W razie usterki przeprawy poniesie ona odpowiedzialność finansową także o znaczeniu nadwyżkowym.

Firma Generali zrezygnowała ze złożenia oferty na ubezpieczenie OC. W tym zakresie najniższą ofertę złożyła AIG Europe Limited - zaproponowała kwotę 69 tys. zł.

Niewykluczone, że wspomniane oferty zostaną odrzucone przez komisję przetargową ze względu na rażąco niską cenę. Propozycje Generali i AIG są o połowę niższe od kolejnych ofert. Konsorcjum firm Interrisk i Compensa ubezpieczenie majątkowe wyceniło na składkę roczną na kwotę 866 tys. zł, a  OC 119 tys. zł.

Najwyższą ofertę złożyło konsorcjum firm PZU, Warta i Ergo Hestia na kwotę 2,35 mln zł za polisę majątkową i 325 tys. zł za polisę OC.

Czytaj też: Zakończono prace w tunelu pod Martwą Wisłą. Teraz czas na prace kosmetyczne i odbiory

  • Przejście ewakuacyjne.
  • Centrum Zarządzania Tunelem.
  • Centrum Zarządzania Tunelem.
  • Pulpit sterowniczy.
  • Centrum Zarządzania Tunelem.
  • Centrum Zarządzania Tunelem.
  • Centrum Zarządzania Tunelem.

Trwają odbiory i konfigurowanie zabezpieczeń

Na placu budowy podwodnej przeprawy obecnie trwają przeglądy, podczas których spisywane są protokoły odbioru końcowego w poszczególnych branżach, czyli drogowej, konstrukcyjnej, mostowej, sanitarnej, teletechnicznej, elektroenergetycznej, torowej, kolejowej.

- Oprócz tego trwa konfigurowanie wszystkich systemów bezpieczeństwa zainstalowanych w tunelu. Ruch pojazdów oraz stan wszystkich urządzeń tunelu będzie nadzorowany przez operatorów pracujących w całodobowym Centrum Zarządzania Tunelem, zlokalizowanym przy ul. Marynarki Polskiej - podkreśla Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.
W centrum przewidziano dwa stanowiska operatorskie. Każde z nich wyposażone jest w cztery monitory służące do nadzorowania instalacji tunelowych oraz jeden monitor alarmowy systemu wideo. Obrazy z kamer monitoringu są wyświetlane na ścianie graficznej, złożonej z czterech monitorów LCD o przekątnej 42" oraz na monitorach przy stanowiskach.

Każde z nich ma pulpit sterowania kamerami, pulpit systemu telefonów awaryjnych SOS oraz pulpit obsługi systemu nagłośnienia, wyposażony w mikrofon.

Czytaj też: Nie będzie świateł dla pieszych przy torach tramwajowych

  • Przekrój podłużny tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą.
- Stan urządzeń i instalacji będzie prezentowany na ekranach za pomocą oprogramowania wizualizującego, które umożliwia kontrolę stanów awaryjnych oraz monitorowanie zdarzeń drogowych lub technicznych w tunelu - mówi rzecznik prasowy.
W normalnych warunkach eksploatacyjnych sterowanie ruchem pojazdów i nadzorowanie działania całego systemu wykonuje automatyczny system zarządzania. Odbywa się to przez centralny komputer, który stanowi zespół dwóch sterowników przemysłowych z pamięcią stałą.

Do komputera centralnego podłączone są sygnały statusowe wszystkich urządzeń i instalacji. W celu zapewnienia bezpiecznej i ciągłej pracy całego systemu, wszystkie urządzenia biorące udział w zarządzaniu i sterowaniu pracują w konfiguracji redundantnej, tzn. są zdublowane. Zastosowane rozwiązania umożliwiają wymianę uszkodzonych podzespołów bez wyłączania systemu, a co za tym idzie - bez potrzeby zamykania tunelu w przypadku awarii elementów systemu zarządzania.

- Zastosowane systemy zapewniają w pełni automatyczną pracę i właściwą reakcję urządzeń w przypadku zdecydowanej większości zdarzeń oraz awarii. Do zadań operatów należy kontrola działania automatycznego systemu zarządzania tunelem oraz reagowanie na zdarzenia nietypowe, poprzez interwencyjne uruchamianie odpowiednich programów systemu zarządzania, a w szczególności zatrzymywanie i ponowne wznawianie ruchu pojazdów, kierowanie zachowaniem osób w tunelu za pośrednictwem systemu nagłośnienia oraz pomoc w trakcie prowadzenia akcji ratowniczej - mówi Kaczmarek.
Przed wlotami do tunelu trwa testowanie znaków zmiennej treści. Przejeżdżający w rejonie zjazdów na Drodze Zielonej mogą dostrzec napis: "Wkrótce otwarcie tunelu".


Kiedy otwarcie podwodnej przeprawy?

Póki co, inwestor - spółka GIK - nie chce jednoznacznie wskazywać terminu otwarcia. Władze boją się powtórki scenariusza sprzed lat, jaki pojawił się na stadionie w przypadku odbiorów od straży pożarnej.

- Utrzymujemy, że będzie to przełom kwietnia i maja. Poczekajmy jeszcze trochę - mówi Skorupka Kaczmarek.
Wszystko wskazuje na to, że samochody przeprawą będą mogły pojechać nie szybciej niż 1 maja. Wtedy zacznie obowiązywać ubezpieczenie majątkowe i OC. Miejmy nadzieję, że do tego czasu uda się już uzyskać wszelkie odbiory.

Dobrze byłoby, by przed 1 maja 2016 r. do tunelu pod Martwą Wisłą mogli wejść także mieszkańcy i zapoznać się z inwestycją. Przemieszczaliby się piechotą bądź na rowerach. Byłaby to ostatnia okazja, by poruszać się pod Martwą Wisłą nieco inaczej niż samochodem.

Czytaj też: Będzie kolejne skrzyżowanie ze światłami na al. Grunwaldzkiej

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (224) 3 zablokowane

  • Czyli kolejne opoznienie bo mialo byc 1 kwietnia

    • 10 1

  • że wspomniane oferty zostaną odrzucone przez komisję przetargową ze względu na rażąco niską cenę.

    czy to źle, to nie są firmy typu krzak

    • 3 0

  • hahahahah po 1 kwietnia się zgadza.

    • 1 1

  • dlaczego ROFERY nie mogo tamoy jehac cooooooooo?

    • 7 6

  • miało być w kwietniu !!!

    • 7 3

  • Kpina...

    A co jak 1 maja tunel nie będzie otwarty? Nie wierzę wam i waszym terminom... Oszukujecie bezkarnie...
    Gdzie kolejka linowa na górę gradową. ? 5 lat temu miała nas wozić Dokładnie 400 lat od Urodzin Heweliusza...
    Co z tunelem pod Pachołkiem? Tylko geolodzy zarabiają robiąc kolejne ekspertyzy...
    Gdzie droga czerwona, a gdzie zielona?
    Gdzie połączenie tunelu ze Słowackiego?
    Dlaczego w Parku J.P II i Parku Oliwskim buduje się domy? Dlaczego w pasie Nadmorskim powstają apartamenty chociaż kiedyś, ze względy na protesty mieszkańców i ujęcia wody, nie postawiono hurtowni?
    Dlaczego, dlaczego, dlaczego..........???
    Dlaczego na to patrzymy i pozwalamy?
    Będę szczęśliwy gdy chociaż przez minutę mój wpis zaistnieje i redakcja w bojaźni o własne stołki nie usunie natychmiast.....

    • 17 5

  • Problem rowerzystów można rozwiązać ! (5)

    Autobus do przewożenia osób z rowerami wahadłowo co ileś min.(do ustalenia) w zależności od natężenia ruchu) może to być co 15 min lub 30 min.Koszt przejazdu 2 zł.Pomysł można ulepszać i modyfikować.

    • 9 3

    • (1)

      Ja nie po to mam rowerem by jeździć autobusem. Może niech samochody na kasetach niech tam wożą

      • 0 2

      • Róbta co chceta

        Możesz górą w końcu są rowery wodne

        • 3 0

    • a po co rowery w tunelu (1)

      do tej pory nie jeździli pod Martwą Wisłą to i po otwarciu tunelu nie muszą. Zrobione kilometry wyjdą im na zdrowie. A przecież w tym pedałowaniu o to chodzi.

      • 3 2

      • Rowery jezdza

        Rowery jezdza. Nie wiem czy pamietasz, ale 9 lat temu latem jeździłem tamtedy codziennie na rowerze do pracy w DCT.. :)

        • 1 0

    • rowerki

      tak można modyfikować, autobus co 2 godz. i opłata 20 zł

      • 0 0

  • No to jak???

    Przyjmowane sa jeszcze zaklady u bukmacherow????
    Sytuacja sie klaruje!!

    • 6 1

  • (1)

    a po co portowi ten przejazd? nie lepszy dlań przejazd tzw. trasą sucharskiego?

    • 3 3

    • a port jest tylko po jednej stronie kanału?

      • 2 0

  • z Gdyni

    z Gdyni kursować będzie autobus pospieszny przez Brzeżno i Nowy Port- to marzenie Danusi i Krysi

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane