Fakty i opinie

stat

Dwa warianty budowy Nowej Politechnicznej

W tzw. decyzji środowiskowej pod uwagę brane są tylko dwa warianty, które różnią się przebiegiem w pobliżu al. Grunwaldzkiej.
W tzw. decyzji środowiskowej pod uwagę brane są tylko dwa warianty, które różnią się przebiegiem w pobliżu al. Grunwaldzkiej. graf. Trojmiasto.pl

Budowa trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej wymusi wyburzenie od 27 do 34 nieruchomości w zależności od wybranego przebiegu. Brak zgody Politechniki Gdańskiej na poprowadzenie tramwaju ul. Siedlicką oznacza zrównanie z ziemią budynków wzdłuż ul. Do Studzienki.



Co należy zrobić z pozostałą rezerwą ul. Nowej Politechnicznej po zbudowaniu tramwaju?

przeznaczyć pod zwartą i atrakcyjną zabudowę 34%
natychmiast przystąpić do budowy szerokiej arterii 53%
nic nie robić, niech pozostanie niezagospodarowana 13%
zakończona Łącznie głosów: 1038
Budowa tramwaju w ramach trasy Nowej Politechnicznej (zwanej też Gdańsk Południe - Wrzeszcz) wkracza w kolejny etap - wydania tzw. decyzji środowiskowej. Ponieważ wciąż nie ma ostatecznej decyzji co do przebiegu trasy na odcinku najbliżej al. Grunwaldzkiej, w dokumentacji rozważane są dwa warianty: na całej długości przez ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska lub z wykorzystaniem ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska.

Politechnika nie chce tramwaju, więc będą wyburzenia

Niezależnie od wybranego wariantu, do wyburzenia przeznaczono budynki wzdłuż ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska po stronie kampusu Politechniki Gdańskiej. To efekt braku zgody uczelni na poprowadzenie tramwaju przez ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska, który pozwoliłby uratować przed rozbiórką istniejącą zabudowę.

Czytaj też: Tramwaj z Południa przez kampus Politechniki Gdańskiej

Budynki przeznaczone do wyburzenia w wariancie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego i Do Studzienki. mat. DŚU

Dodatkowo, przy prowadzeniu torów przez ul. Do Studzienki aż do skrzyżowania z al. Grunwaldzką, do wyburzenia przeznaczone zostaną trzy kamienice między ul. Fiszera a aleją. W tym wariancie zaplanowano też poszerzenie jezdni, która otoczy torowisko na odcinku Pileckiego - Grunwaldzka.

W wariancie przebiegu tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie przewidziano wprawdzie tak dużej przestrzeni dla samochodów, ale pozostawione zostają rezerwy niezagospodarowanego terenu, które pozwolą w bliżej nieokreślonej przyszłości na poszerzenie ul. Do Studzienki.

Czytaj też: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię?

Materiał archiwalny

Materiał archiwalny


Ograniczenie drgań

W obu wariantach, na odcinkach najbliżej al. Grunwaldzkiej, dla ograniczenia drgań zastosowana zostanie "najnowocześniejsza zintegrowana nawierzchnia torowo - drogowa z szyną tramwajową w otulinie z mas poliuretanowych". Dodatkowo w wariancie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego postuluje się ograniczenie ruchu samochodowego tylko do pojazdów mieszkańców.

Możliwa budowa jezdni obok torów

Dalszy przebieg, oddalony od al. Grunwaldzkiej, nie posiada już wariantów. Tramwaj wprowadzony zostaje w tzw. rezerwę ul. Nowej Politechnicznej zobacz na mapie Gdańska, choć jeszcze niedawno brano pod uwagę zbliżenie go do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której koncentruje się zabudowa w tej części Wrzeszcza.

Ułożenie szyn w rezerwie ul. Nowej Politechnicznej ma pozwolić w przyszłości na "rozbudowę [rezerwy] o dodatkowe jezdnie". To oznacza, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom urzędników, nadal brane jest pod uwagę doprowadzenie do zatłoczonego już Wrzeszcza szerokiej drogi, którą wjedzie więcej aut z górnego tarasu.

Czytaj też: Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz oraz Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?

Wizualizacja ul. Boh. Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Tramwaje odcinek ten pokonywałyby na zasilaniu akumulatorowym.
Wizualizacja ul. Boh. Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Tramwaje odcinek ten pokonywałyby na zasilaniu akumulatorowym. mat. prasowe
Tunelem na Morenę

Na wysokości zbiornika retencyjnego Wileńska zobacz na mapie Gdańska tramwaj będzie skręcał w kierunku ul. Wileńskiej i wjeżdżał na Morenę (Piecki-Migowo) tunelem, który jest niezbędny dla pokonania znacznych różnic wysokości, a przy okazji ograniczy hałas pojazdów.

Od ronda Pana Cogito zobacz na mapie Gdańska do włączenia się w istniejącą sieć tramwajową wzdłuż ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska tory przewidziano w pasie rozdziału ul. Jaśkowa Dolina. Będzie to tzw. pas autobusowo-tramwajowy, a więc poruszać się po nim będą mogły również autobusy (na wzór pobliskiego rozwiązania wokół przystanku Warneńska).

Smoluchowskiego ma zmienić się w ulicę dwukierunkową. Nz. odcinek zaraz przy al. Zwycięstwa.
Smoluchowskiego ma zmienić się w ulicę dwukierunkową. Nz. odcinek zaraz przy al. Zwycięstwa. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Smoluchowskiego w obu kierunkach

W ramach realizacji nowego odcinka sieci tramwajowej, zgodnie z decyzją środowiskową, planowana jest także przebudowa ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska. Na odcinku od ul. Sobieskiego przez tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska do al. Zwycięstwa stanie się ona ulicą dwukierunkową. Wymusi to wyburzenie niewielkiego budynku przy al. Zwycięstwa 40 zobacz na mapie Gdańska.

Łącznie na całym przebiegu do wyburzenia przewidziano 27 obiektów przy wariancie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i 34 obiekty w wariancie przez ul. Do Studzienki aż do al. Grunwaldzkiej.

Zgodnie z dotychczasowymi zapowiedziami, inwestycja ma być realizowana w ciągu najbliższych kilku lat z wykorzystaniem dofinansowania unijnego. Uzyskanie tzw. decyzji środowiskowej jest jednym z kilku etapów przygotowań do projektu budowlanego i wreszcie uzyskania pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcia prac w terenie.

Opinie (251) 6 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.