• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa warianty budowy Nowej Politechnicznej

Krzysztof Koprowski
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
W tzw. decyzji środowiskowej pod uwagę brane są tylko dwa warianty, które różnią się przebiegiem w pobliżu al. Grunwaldzkiej. W tzw. decyzji środowiskowej pod uwagę brane są tylko dwa warianty, które różnią się przebiegiem w pobliżu al. Grunwaldzkiej.

Budowa trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej wymusi wyburzenie od 27 do 34 nieruchomości w zależności od wybranego przebiegu. Brak zgody Politechniki Gdańskiej na poprowadzenie tramwaju ul. Siedlicką oznacza zrównanie z ziemią budynków wzdłuż ul. Do Studzienki.



Co należy zrobić z pozostałą rezerwą ul. Nowej Politechnicznej po zbudowaniu tramwaju?

Budowa tramwaju w ramach trasy Nowej Politechnicznej (zwanej też Gdańsk Południe - Wrzeszcz) wkracza w kolejny etap - wydania tzw. decyzji środowiskowej. Ponieważ wciąż nie ma ostatecznej decyzji co do przebiegu trasy na odcinku najbliżej al. Grunwaldzkiej, w dokumentacji rozważane są dwa warianty: na całej długości przez ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska lub z wykorzystaniem ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska.

Politechnika nie chce tramwaju, więc będą wyburzenia

Niezależnie od wybranego wariantu, do wyburzenia przeznaczono budynki wzdłuż ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska po stronie kampusu Politechniki Gdańskiej. To efekt braku zgody uczelni na poprowadzenie tramwaju przez ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska, który pozwoliłby uratować przed rozbiórką istniejącą zabudowę.

Czytaj też: Tramwaj z Południa przez kampus Politechniki Gdańskiej

Przesuń aby
porównać

Dodatkowo, przy prowadzeniu torów przez ul. Do Studzienki aż do skrzyżowania z al. Grunwaldzką, do wyburzenia przeznaczone zostaną trzy kamienice między ul. Fiszera a aleją. W tym wariancie zaplanowano też poszerzenie jezdni, która otoczy torowisko na odcinku Pileckiego - Grunwaldzka.

W wariancie przebiegu tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie przewidziano wprawdzie tak dużej przestrzeni dla samochodów, ale pozostawione zostają rezerwy niezagospodarowanego terenu, które pozwolą w bliżej nieokreślonej przyszłości na poszerzenie ul. Do Studzienki.

Czytaj też: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię?

Materiał archiwalny

Materiał archiwalny


Ograniczenie drgań

W obu wariantach, na odcinkach najbliżej al. Grunwaldzkiej, dla ograniczenia drgań zastosowana zostanie "najnowocześniejsza zintegrowana nawierzchnia torowo - drogowa z szyną tramwajową w otulinie z mas poliuretanowych". Dodatkowo w wariancie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego postuluje się ograniczenie ruchu samochodowego tylko do pojazdów mieszkańców.

Możliwa budowa jezdni obok torów

Dalszy przebieg, oddalony od al. Grunwaldzkiej, nie posiada już wariantów. Tramwaj wprowadzony zostaje w tzw. rezerwę ul. Nowej Politechnicznej zobacz na mapie Gdańska, choć jeszcze niedawno brano pod uwagę zbliżenie go do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której koncentruje się zabudowa w tej części Wrzeszcza.

Ułożenie szyn w rezerwie ul. Nowej Politechnicznej ma pozwolić w przyszłości na "rozbudowę [rezerwy] o dodatkowe jezdnie". To oznacza, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom urzędników, nadal brane jest pod uwagę doprowadzenie do zatłoczonego już Wrzeszcza szerokiej drogi, którą wjedzie więcej aut z górnego tarasu.

Czytaj też: Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz oraz Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?

Wizualizacja ul. Boh. Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Tramwaje odcinek ten pokonywałyby na zasilaniu akumulatorowym. Wizualizacja ul. Boh. Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Tramwaje odcinek ten pokonywałyby na zasilaniu akumulatorowym.
Tunelem na Morenę

Na wysokości zbiornika retencyjnego Wileńska zobacz na mapie Gdańska tramwaj będzie skręcał w kierunku ul. Wileńskiej i wjeżdżał na Morenę (Piecki-Migowo) tunelem, który jest niezbędny dla pokonania znacznych różnic wysokości, a przy okazji ograniczy hałas pojazdów.

Od ronda Pana Cogito zobacz na mapie Gdańska do włączenia się w istniejącą sieć tramwajową wzdłuż ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska tory przewidziano w pasie rozdziału ul. Jaśkowa Dolina. Będzie to tzw. pas autobusowo-tramwajowy, a więc poruszać się po nim będą mogły również autobusy (na wzór pobliskiego rozwiązania wokół przystanku Warneńska).

Smoluchowskiego ma zmienić się w ulicę dwukierunkową. Nz. odcinek zaraz przy al. Zwycięstwa. Smoluchowskiego ma zmienić się w ulicę dwukierunkową. Nz. odcinek zaraz przy al. Zwycięstwa.
Smoluchowskiego w obu kierunkach

W ramach realizacji nowego odcinka sieci tramwajowej, zgodnie z decyzją środowiskową, planowana jest także przebudowa ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska. Na odcinku od ul. Sobieskiego przez tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska do al. Zwycięstwa stanie się ona ulicą dwukierunkową. Wymusi to wyburzenie niewielkiego budynku przy al. Zwycięstwa 40 zobacz na mapie Gdańska.

Łącznie na całym przebiegu do wyburzenia przewidziano 27 obiektów przy wariancie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i 34 obiekty w wariancie przez ul. Do Studzienki aż do al. Grunwaldzkiej.

Zgodnie z dotychczasowymi zapowiedziami, inwestycja ma być realizowana w ciągu najbliższych kilku lat z wykorzystaniem dofinansowania unijnego. Uzyskanie tzw. decyzji środowiskowej jest jednym z kilku etapów przygotowań do projektu budowlanego i wreszcie uzyskania pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcia prac w terenie.

Opinie (251) 6 zablokowanych

  • Wstyd mi, że studiowałem na PG. (7)

    Kompletnie nie rozumiem tej decyzji. Wg mnie szkodliwa dla PG i kompletnie nieuzasadniona.
    Lepiej kluczyć dookoła, wyburzyć wiele budynków, oby tylko tramwaj nie jechał przez nasz teren. A prawda jest taka, że PG by na tym bardzo zyskała.
    Uczelnie na całym świecie zabiegają o dobre skomunikowanie kampusów, a tutaj odwrotnie. Żenada.

    • 39 15

    • bo sie boją, że krowy przestaną dawać mleko od tego tramwaju (1)

      mentalność wsiuńska na tej PG

      • 7 7

      • Ale, jak widać, niczego nie nauczyło... :\

        • 0 0

    • Przystanek tramwajowy kilkadziesiąt metrów od terenu PG nazywasz złym skomunikowaniem? (3)

      Poza tym jestem w stanie wyobrazić sobie dlaczego PG nie chce tramwajów:
      - hałas
      - zwiększenie ruchu przez teren PG
      - zwiększenie zagrożenia dla studentów

      • 6 11

      • jakiego zagrożenia? Co wy bierzecie?

        • 10 4

      • zagrożenie dla studentów? boszsz, to co to za studenci...

        papudraki jakieś granatem od pługa oderwane? tramwaju się bać?

        • 8 2

      • Paranoja

        Zwiększenie zagrożenia dla studentów? To jak studenci się poruszają w innych częściach miasta? Z opiekunem za rękę? Każdy z tych argumentów to prywatne lobby paru osób i tyle. A ta część miasta jest jedną z kluczowych i w pierwszej kolejności jest ważne dobro mieszkańców/spoleczności a nie małej kliki uprawiającej prywate. Zresztą, żeby to jeszcze chociaż były faktycznie prywatne tereny tej lobbującej kliki....

        • 3 3

    • Mi też wstyd że tam studiowałeś

      • 2 0

  • czyli powstanie ulica po gdansku: (1)

    1 wyburzymy budynki,
    2 wytniemy wszystkie drzewa
    3 zrobimy dwie arterie z pasem rozdziału o szerokosci pasa startowego,
    4 koniecznie ekrany i płoty oraz milion słupów, osobno trakcyjne , osobno oswietleniowe,
    5 tramwaj tradycyjnie bez priorytetu, za to z przystankami bez sensu,
    6 likwidacja autobusów
    i
    po jakims czasie kolejne wyburzenia kamienic we Wrzeszczu na pietrowe parkingi, zeby kazdy z Kartuz, Koscierzyny i okolic mogl swoim golfem przyjechac na zakupy do Wrzeszcza.
    A na torach po PKM będziemy urzadzac piesze pielgrzymki do Matemblewa, bo za pare lat juz tam zaden pociag jezdzic nie bedzie.

    Gdanskowi gratulujemy planistów

    • 41 8

    • Dosadnie i

      niestety prawdziwie.

      • 2 0

  • Siedlecka to najlepszy wybór!

    Czy Politechnika, to udzielne księstwo. Optimum dla trasy, to Siedlicka! Państwowa uczelnia i państwowe tereny, czy autonomia tej szkółki nie jest zbyt wielka!

    • 11 12

  • Powiem tak: j***e mnie ten tramwaj - wspólny bilet i jeden przewoźnik. Chciwe ch***ki.

    • 7 1

  • Zrobcie wariant inny niz przy Sadzie to zapomnijcie o mpim glosie w wyborach

    Stary wiariant jako jedyny dawal cos Gdanskowi Poludnie - bez niego mozecie sie cmoknac bo znam bardzo duzo osob ktore uwazaja ze bledem jest kolejny tramwaj na Morene - oplacone trolle lobbujace za tym rozwiazaniem tego nie zmienia

    • 20 2

  • Nie ma czego żałować (1)

    Całkowicie nie pojmuję żalu za kamienicami po parzystej stronie ul. Do Studzienki. Moja mama była kierowniczką ADM na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Już wtedy miała zakaz remontu tych kamienic, bo były przeznaczone do rozbiórki. Popatrzcie uczciwie, w większości są to rudery, które strach dotknąć. Do tego uruchomienie dodatkowego połączenia na linii wschód - zachód odciąży trochę Jaśkową Dolinę.
    Roman Matejkowicz

    • 15 12

    • Gdyby nie bylo zakazu, nie bylyby ruderami, tylko pieknymi kamienicami.

      A tak zrujnowano budynki a teraz stworza halasliwa autostrade w srodku miasta.
      Chora wizja i przewrotna logika

      • 9 0

  • Nic nie burzyć. Dość już koszmarów w stylu trasy słowackiego. Wiochmeni niech się przesiądą do komunikacji publicznej. Miasta są dla ludzi.

    • 24 6

  • ktoś che przytulić grubą kasę!!!

    Skąd się wzięło tyle budynków do wyburzenia na ul. Do studzienki. Według załączonego projektu widać że część linii przebiegać będzie przez działki a na ul Do studzienki do wyburzenia byłyby 7 budynków w tym jeden użytkowy oraz Jantar w którym i tak nic się nie dzieje.
    Koszt rozbiórki budynków przy Getta Warszawskiego jest o wiele droższy niż przy ul. Do Studzienki. Znaczenie historyczne też jest znaczne.
    Mam porównanie z budową linii tramwajowej w Bydgoszczy przez ul. Gdańską.

    • 14 3

  • Czemu nikt nie rozważa opcji Nowej Politechnicznej

    przez trasę wzdłuż ul. Schuberta? Ciągle tylko debaty nad Do studzienki i BGW, a odcinek który miał być odciążony właśnie dzięki tej linii odszedł w zapomnienie...

    • 16 2

  • moje zdanie (1)

    Dramat. Wileńska to piękne, ciche miejsce z maleńkimi domkami i super pomysł żeby rąbnąć tam tramwaj. Poza tym żegnajcie drzewa i zieleń na morenie, witajcie beton i hałas. Morenie ten tramwaj nie jest potrzebny, do wrzeszcza jeździ sporo autobusów.

    • 20 9

    • Zlikwidują te autobusy i będą musieli wielbić tramwaj;)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane