• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa warianty budowy Nowej Politechnicznej

Krzysztof Koprowski
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
W tzw. decyzji środowiskowej pod uwagę brane są tylko dwa warianty, które różnią się przebiegiem w pobliżu al. Grunwaldzkiej. W tzw. decyzji środowiskowej pod uwagę brane są tylko dwa warianty, które różnią się przebiegiem w pobliżu al. Grunwaldzkiej.

Budowa trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej wymusi wyburzenie od 27 do 34 nieruchomości w zależności od wybranego przebiegu. Brak zgody Politechniki Gdańskiej na poprowadzenie tramwaju ul. Siedlicką oznacza zrównanie z ziemią budynków wzdłuż ul. Do Studzienki.



Co należy zrobić z pozostałą rezerwą ul. Nowej Politechnicznej po zbudowaniu tramwaju?

Budowa tramwaju w ramach trasy Nowej Politechnicznej (zwanej też Gdańsk Południe - Wrzeszcz) wkracza w kolejny etap - wydania tzw. decyzji środowiskowej. Ponieważ wciąż nie ma ostatecznej decyzji co do przebiegu trasy na odcinku najbliżej al. Grunwaldzkiej, w dokumentacji rozważane są dwa warianty: na całej długości przez ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska lub z wykorzystaniem ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska.

Politechnika nie chce tramwaju, więc będą wyburzenia

Niezależnie od wybranego wariantu, do wyburzenia przeznaczono budynki wzdłuż ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska po stronie kampusu Politechniki Gdańskiej. To efekt braku zgody uczelni na poprowadzenie tramwaju przez ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska, który pozwoliłby uratować przed rozbiórką istniejącą zabudowę.

Czytaj też: Tramwaj z Południa przez kampus Politechniki Gdańskiej

Przesuń aby
porównać

Dodatkowo, przy prowadzeniu torów przez ul. Do Studzienki aż do skrzyżowania z al. Grunwaldzką, do wyburzenia przeznaczone zostaną trzy kamienice między ul. Fiszera a aleją. W tym wariancie zaplanowano też poszerzenie jezdni, która otoczy torowisko na odcinku Pileckiego - Grunwaldzka.

W wariancie przebiegu tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie przewidziano wprawdzie tak dużej przestrzeni dla samochodów, ale pozostawione zostają rezerwy niezagospodarowanego terenu, które pozwolą w bliżej nieokreślonej przyszłości na poszerzenie ul. Do Studzienki.

Czytaj też: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię?

Materiał archiwalny

Materiał archiwalny


Ograniczenie drgań

W obu wariantach, na odcinkach najbliżej al. Grunwaldzkiej, dla ograniczenia drgań zastosowana zostanie "najnowocześniejsza zintegrowana nawierzchnia torowo - drogowa z szyną tramwajową w otulinie z mas poliuretanowych". Dodatkowo w wariancie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego postuluje się ograniczenie ruchu samochodowego tylko do pojazdów mieszkańców.

Możliwa budowa jezdni obok torów

Dalszy przebieg, oddalony od al. Grunwaldzkiej, nie posiada już wariantów. Tramwaj wprowadzony zostaje w tzw. rezerwę ul. Nowej Politechnicznej zobacz na mapie Gdańska, choć jeszcze niedawno brano pod uwagę zbliżenie go do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której koncentruje się zabudowa w tej części Wrzeszcza.

Ułożenie szyn w rezerwie ul. Nowej Politechnicznej ma pozwolić w przyszłości na "rozbudowę [rezerwy] o dodatkowe jezdnie". To oznacza, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom urzędników, nadal brane jest pod uwagę doprowadzenie do zatłoczonego już Wrzeszcza szerokiej drogi, którą wjedzie więcej aut z górnego tarasu.

Czytaj też: Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz oraz Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?

Wizualizacja ul. Boh. Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Tramwaje odcinek ten pokonywałyby na zasilaniu akumulatorowym. Wizualizacja ul. Boh. Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Tramwaje odcinek ten pokonywałyby na zasilaniu akumulatorowym.
Tunelem na Morenę

Na wysokości zbiornika retencyjnego Wileńska zobacz na mapie Gdańska tramwaj będzie skręcał w kierunku ul. Wileńskiej i wjeżdżał na Morenę (Piecki-Migowo) tunelem, który jest niezbędny dla pokonania znacznych różnic wysokości, a przy okazji ograniczy hałas pojazdów.

Od ronda Pana Cogito zobacz na mapie Gdańska do włączenia się w istniejącą sieć tramwajową wzdłuż ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska tory przewidziano w pasie rozdziału ul. Jaśkowa Dolina. Będzie to tzw. pas autobusowo-tramwajowy, a więc poruszać się po nim będą mogły również autobusy (na wzór pobliskiego rozwiązania wokół przystanku Warneńska).

Smoluchowskiego ma zmienić się w ulicę dwukierunkową. Nz. odcinek zaraz przy al. Zwycięstwa. Smoluchowskiego ma zmienić się w ulicę dwukierunkową. Nz. odcinek zaraz przy al. Zwycięstwa.
Smoluchowskiego w obu kierunkach

W ramach realizacji nowego odcinka sieci tramwajowej, zgodnie z decyzją środowiskową, planowana jest także przebudowa ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska. Na odcinku od ul. Sobieskiego przez tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska do al. Zwycięstwa stanie się ona ulicą dwukierunkową. Wymusi to wyburzenie niewielkiego budynku przy al. Zwycięstwa 40 zobacz na mapie Gdańska.

Łącznie na całym przebiegu do wyburzenia przewidziano 27 obiektów przy wariancie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i 34 obiekty w wariancie przez ul. Do Studzienki aż do al. Grunwaldzkiej.

Zgodnie z dotychczasowymi zapowiedziami, inwestycja ma być realizowana w ciągu najbliższych kilku lat z wykorzystaniem dofinansowania unijnego. Uzyskanie tzw. decyzji środowiskowej jest jednym z kilku etapów przygotowań do projektu budowlanego i wreszcie uzyskania pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcia prac w terenie.

Opinie (251) 6 zablokowanych

  • Tam w ogole nie powinno byc zadnego tramwaju!!!

    Jakis chory, szatanski pomysl!!!!

    • 13 5

  • Martwię się, czy tych wyburzeń nie jest za mało

    Zmieszczą się 2 jezdnie po 2 pasy ruchu, 10-metrowy pas zieleni pomiędzy nimi i ekrany akustyczne?

    • 11 2

  • PG taka przyjazna... (3)

    co to znaczy "brak zgody PG"? ja rozumiem, że to wielka historyczna uczelnia, ale niech nie blokuje rozwoju miasta!

    • 11 11

    • Chodzi o przyrządy pomiarowe, które są na PG (1)

      Oni się burzą, że np. na wydziale nanotechnologii są bardzo wrażliwe na drgania urządzenia.

      • 4 1

      • ile w tym prawdy a ile wymówek?

        • 2 2

    • Czego nie rozumiesz.

      Ledwo co skończył się remont, wybudowano nowy budynek z precyzyjnym sprzętem. W trakcie planowania tychże, nie było mowy o tramwaju. Poza tym, bezpieczeństwo w trakcie trwającej kilka lat budowy. To też trzeba brać pod uwagę.
      Studenci mają bardzo blisko do tramwaju, nie musi on podjeżdżać wprost pod budynek wydziału. Jeśli w tej chwili jest im za daleko, to i tak nie skorzystają z tego środka transportu. Nie ma cudów.
      Tramwaj by się przydał przy Akademii, tam piesi mają kawał drogi od tramwaju. Na PG tramwaj nie jest potrzebny, zostawcie też Boh. Getta w spokoju.

      • 2 0

  • czy to aby nie czasem jakieś lobbowanie "korupcyjne"

    właśnie za przebiegiem tramwaju przez ul. Getta Warszawskiego. Co za tym stoi tak naprawdę, bo przecież nie jakaś stara rudera na ul. Do Studzienki.

    • 14 4

  • Gdańsk buduje linie tramwajowe

    a w Gdyni dywaguje się na temat możliwości zaplanowania przyszłościowej realizacji planu zagospodarowania ewentualnej byćmoże nowopowstałej linii SKM wzdłuż estakady Kwiatkowskiego. Pozdrawiam - rodowity (nie słoik) Gdynianin

    • 5 1

  • polibuda niech sie nie dąsa. w koncu sa tutaj goścmi

    • 7 7

  • Zablokowano glosowanie nt

    • 1 1

  • Słabo z tą Poltechniką (1)

    Mieszkańcy górnego tarasu i Moreny mieliby piękne połączenie na uczelnię ale władze uczelni nie chcą. Co to w ogóle ma znaczyć? A co uważają studenci i pracownicy uczelni? Pytał się ich ktoś?

    • 6 12

    • z dostawą do domu?

      Mieszkańcy górnego tarasu i Moreny MAJĄ piękne połączenie na uczelnię.
      Nie szczuj...

      • 6 2

  • a władza swoje... (3)

    To jest wariant, który można porównac jedynie do tramwajowej estakady donikąd, czyli Brętowa. Beton fajnie się lał.

    Redakcji gratuluję wpisania się w nagonkę na Politechnikę. Widać, że hunwejbini mają naśladowców. A po komentach widać, że do IRCHy też nam blisko... Obrzydliwe...

    Jedyny obszar, który w tej okolicy faktycznie cierpi na braki komunikacyjne, czyli okolice GUMed są przez propozycję starannie omijane. Rozwiązanie nikomu (oprócz urzędu) niepotrzebne. Ciekawe co sie stanie z rezerwą terenu? "Moskiewska" arteria? To gdzie "zrównoważony" transport dla dzielnic południowych? Tramwaj "slalomujący" po dzielnicach?

    • 14 2

    • nie zgadzam się (2)

      Tramwaj w okolicach GUMedu z powodzeniem zastąpią małe busy. Wystarczy zwiększyć ich częstotliwość.

      • 1 2

      • A jechałeś tym małym busem?

        Absolutna beznadzieja, zobacz jak się tam jeździ pacjentom akademii.

        • 1 0

      • Czy ja piszę o tramwaju?

        Ogólnie, problem jest obchodzony na około, tak zrobić, żeby nie zrobić a zarobić...
        Co do bus'ów, jeżdzę czasem rano małym 183, nawalonym po dach klientami przychodni Morena. Przyznaję więc rację Gregowi i z rozżewnieniem wspominam 142.

        • 1 0

  • Panie Koprowski! (1)

    Napisał pan:
    "doprowadzenie do zatłoczonego już Wrzeszcza szerokiej drogi, którą wjedzie więcej aut z górnego tarasu."
    A nie pomyślał pan, że nastąpi także odprowadzenie aut z zatłoczonego Wrzeszcza w godzinach szczytu w kierunku górnego tarasu?

    • 4 9

    • Ile przyjedzie, tyle odjedzie...

      Tylko samochodów będzie więcej, zamiast mniej...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane