• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwaj oskarżeni ws. manewru "Danuty" pod kładką na Ołowiankę

Piotr Weltrowski
19 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Nagranie niebezpiecznego manewru pod kładką na Ołowiankę pochodzi z lipca 2017 roku.

Dwie osoby - kierujący statkiem oraz operator kładki - odpowiedzą za sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy wodnej. To wynik śledztwa w sprawie zdarzenia, do którego doszło w lipcu 2017 roku, kiedy to pasażerska "Danuta" przepłynęła pod opuszczaną właśnie kładką na Ołowiankę.



Do zdarzenia doszło 25 lipca 2017 roku. W trakcie opuszczania ruchomej kładki dla pieszych przepłynął pod nią statek pasażerski "Danuta". Na pokładzie - poza załogą - znajdowało się 139 pasażerów.

Według ustaleń prokuratury statek znacznie przekroczył dozwoloną prędkość, do tego płynął pomimo opuszczania kładki, a kierujący nim szyper zbyt późno podjął manewr hamowania, wpływając bezpośrednio pod opuszczane przęsło.

Błędy popełnić miał też operator kładki, który pomimo zbliżania się do niej z nadmierną prędkością statku pasażerskiego, kontynuował manewr jej opuszczania, a w sytuacji kolizyjnej zaniechał awaryjnego wstrzymania ruchu przęsła opadającego bezpośrednio na przepływający pod nim statek.

- W toku postępowania uzyskano opinię biegłego z zakresu żeglugi. Z jej treści wynika, że zarówno kierownik statku pasażerskiego, jak i operator kładki umyślnie naruszyli zasady bezpieczeństwa w ruchu wodnym - mówi Grażyna Wawryniuk z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Prokurator przedstawił obu mężczyznom zarzut sprowadzenia bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu wodnym, zagrażającego życiu lub zdrowiu wielu osób. Grozi za to kara od 6 miesięcy do 8 lat więzienia.

Obaj oskarżeni nie przyznają się do popełnienia przestępstwa. Sprawę rozstrzygnie sąd, do którego właśnie wysłano akt oskarżenia.

Opinie (134) 5 zablokowanych

  • nie przyznają się (5)

    a to dobre

    ewidentnie jeden i drugi w pod presją podjęli złe decyzje, jednemu może się spieszyło, żeby płynąć zgodnie z rozkładem, więc wolał zaryzykować milionowe straty - i**ota

    a drugi, jak nawet nie umie mówić po angielsku, to czego jeszcze można się spodziewać? Zatrudnili leszczy na odpowiedzialne stanowisko.

    • 67 7

    • (3)

      A co ma do tego znajomość języka angielskiego ? Skoro pracuje w Polsce ?

      • 6 4

      • to, że nie tylko (2)

        polskie jednostki i Polacy tam pływają

        już kiedyś było, że do jednego wołali "halt, halt" i tyle z ich komunikatywności z zagranicznym sternikiem się udało wycisnąć. Żenujące. Nie znać angielskiego na poziomie co najmniej B1 to jest dziś jakiś poziom analfabetyzmu. Nie dotyczy starszego pokolenia.

        • 12 5

        • (1)

          powiedz mi kolego a moze ty bys poszedl tam pracowac na kladke - wiesz ile placa chcesz miec ludzi przeszkolonych z angielski B1 z VHF i znajacych sie na automatyce i powiedz za ile bys poszedl tam pracowac ?

          • 1 2

          • 60 tyś na miesiąc i mogę iść.

            • 0 1

    • Za to Ty byś się przyznał. Jak do własnej głupoty nie możesz się przyznać, a co dopiero do przestępstwa.

      • 1 1

  • Mieszaniec

    Głupota ludzka nie ma końca. .Brak wyobraźni szarych komurek .Karać takich osobników

    • 1 0

  • Fanatic

    Największym niebezpieczeństwem w tym wszystkim jest ta (pseudo prokuratura)...

    • 0 0

  • teorie

    pierwsze słyszę że ststek może hamować. nie piszcie takich bzdur. jeżeli szyper przyśpieszył to znaczy że dobrze zobił gdyby nie to wjechałby w kładkę powolutku. ważne aby wiedzieć dlaczego operator kładki nie zatrzymał jej opuszczania i czy w ogóle wiedział co się dzieje. a zwolennikom hamowania statku polecam gry w tym temacie aby się przekonać co to jest bezwładność statku i jak się zwalnia jego bieg i prędkość.ahoy

    • 2 0

  • Danuta chciał dobrze

    Tak kładka to koszmarek. Może odbudowaliby ładniejszą.

    • 1 3

  • (7)

    Ja w garażu mam taką czujkę, jak jadę to brama się nie zamyka, a tu nikt o tym nie pomyślał...

    • 136 15

    • (2)

      a pomyślałeś że gdyby zamontować taką czujkę to kładka nigdy by nie została opuszczona bo każdy szyper by to wykorzystywał .

      • 2 9

      • (1)

        Lepiej gdyby tak było niż gdyby miało dojść do tragedii . Są kamery i gdyby pierwszego szypra który by tak zrobił rozliczyć zaden następny by tak nie zrobił. Już raz w 1975 r była tam kilkaset metrów dalej tragedia kiedy to utonęło wraz z promem 28 osób. wtedy też bład popełnił człowiek.

        • 2 0

        • to nie wychodź na ulic tam ginie najwiecej ludzi ( dziennie 3 osoby w wypadkach samochodowych)

          • 0 0

    • Taaa

      A statek był już pod kładką czy jeszcze nie?. Czy jak jesteś jeszcze przed bramą do garażu to się brama już zatrzymuje? Wyczuwa pewnie Twoje intencje , że zaraz wjedziesz pod zamykającą się bramę i się zatrzymuje.

      • 1 10

    • No to wina projektanta...

      • 5 0

    • ja mam tako w bierdonce, jak siate włoże między drzwi to się otwierajo i nie przygnioto, cuda jakie

      • 6 6

    • Wow serio?

      • 11 8

  • Brak wyobraźni (10)

    Idioci, którzy zapominają, że odpowiadają za kogoś więcej niż siebie.

    • 200 5

    • Powinni po 8 lat dostać (2)

      • 3 7

      • powinni dostać po medalu - jak misiewicz

        • 0 0

      • A dlaczego po 8?

        • 0 0

    • I ty pajac (3)

      • 2 32

      • Dla mnie kapitan to bohater. (2)

        • 7 12

        • niezłomny! (1)

          byle kładkom się nie kłania!

          • 14 2

          • Niezłomny jak Maliniak

            • 0 0

    • Czy byly szkolenia operatorów i procedury jak się zachowac? (2)

      Najlepiej zrzucic wszystko na pracownika kładki co pewnie tyrał za 10 zł a firma i miasto czyste :)

      • 13 1

      • Jak ktoś... (1)

        potrzebuje szkolenia z myślenia i każdej innej czynności to dla bezpieczeństwa ogółu trzeba go zamknąć.

        • 5 8

        • czyli mówisz, że bez żadnego szkolenia i procedur sadzasz pierwszego z brzegu typa z ulicy

          i gra gitara?

          • 6 0

  • Należy się cieszyć, żę na razie nie ma ofiar kładki a co najwyzej dwóch oskarżonych (13)

    Czyli jakiś pozytyw z jej istnienia

    • 63 30

    • brawo skiper, (2)

      fajna jazda, cała naprzód. Statek poszedł jak niszczyciel do ataku na U-bota. Brawo.

      • 16 1

      • (1)

        Cała naprzód i wpierioooood!!

        • 2 0

        • lecz zapomnieli się jeszcze ostrzeliwać z kusz i strzał podpalanych :)))

          a jakby padła salwa z dział burtowych to byłaby rekonstrukcja z Bitwy pod Oliwą :)))

          • 0 0

    • pozytywów widzę dużo (1)

      mieszkam na Przeróbce i dla mnie to jest duży skrót ze Śródmieścia. Poza sezonem jest lepiej, bo kładka jest nie dosyć, że otwarta dla pieszych cały czas, to jeszcze mało uczęszczana. Gorzej będzie latem, gdy przed jej opuszczeniem zbiera się duży tłum. Trzeba będzie pilnować rozkładu otwierania i zamykania, ale lepsze to, niż dylać przez Zielony Most.

      • 16 7

      • z filmu wynika, że sternik to bohater - bo podjął jedynie słuszną w tej sytuacji decyzje

        dał gaz do dechy ... i tylko dzięki temu nie było ofiar i zniszczeń !!!

        • 0 0

    • to który ma większego ? o to przecież chodziło (2)

      • 3 1

      • typowe polaki cebulaki (1)

        koleś od kładki powinien dostać odsiadkę i zakaz wykonywania zawodu wymagającego odpowiedzialności i stabilności psychicznej

        • 0 1

        • ech... najgorzej jak sie odzywalaja matolki ktore nic nie wiedza, wiec po pierwsze od zeszlego roku listopada kladka przeszla pod zarzadzanie zarzadu drog i zielenii a po drugie ta osoba nie pracuje na kladce od tego zdarzenia

          • 0 0

    • (4)

      A ja wiem od kapitanów innych jednostek, że ten statek to szrot i dzięki kapinowi do żadnej tragedi nie doszło - miał do wyboru albo wyhamować i uderzyć w kładkę albo dać cała naprzód by się zmieścić. Niestety nikt nigdzie nie wspomniał o stanie technicznym tego statku a to ważny czynnik.

      • 21 6

      • bzdury piszesz wac pan - kapitan mial 74lata i nie mial uprawnien do przewozu ludzi czerwone swiatlo mial od zakretu a wiec mial praktycznie z 4 minuty zeby rozpoczac manewr hamowania - olal to przez swoja brawure

        • 1 0

      • a skad oni wiedza ze statek to szrot? (1)

        tak sobie gdybaja?

        • 3 0

        • Tez nim pływali

          • 1 0

      • Widać to

        • 1 1

  • Stwierdzenie.....

    ....oczywistej oczywistosci zajęło prokuraturze chyba z pół roku, to jest tempo w pracy!!!!

    • 2 0

  • Jak już zajmujecie się sprawą to piszcie wszystko!

    Nic nie wspominacie o tym że Danuta należy do floty Żeglugi Gdańskiej, która zarządza gangster. Ten sam, który od lat jest poukładany z Miastem a zwłaszcza z panem Paszkowskim.
    Ani o tym, że szyper Danuty tego dnia był w stanie wskazującym o czym wiedziała policja ale sprawie ukręcono łeb. Należałoby też wspomnieć o nabrzeżach, które Miasto oddało w dzierżawę na 20 lat za połowę ceny, czy też o cenie biletu na tramwaj wodny, który kosztuje 10zł ale do każdego z tych biletów gdańszczanie dokładają się 162zł!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane