• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworce we Wrzeszczu i Oliwie zyskają nowe oblicze

Krzysztof Koprowski
13 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Istniejący dworzec we Wrzeszczu czeka rozbiórka. Zastąpi go nowy budynek z kondygnacją podziemną. Istniejący dworzec we Wrzeszczu czeka rozbiórka. Zastąpi go nowy budynek z kondygnacją podziemną.

Kolejarze - oprócz kompleksowego remontu stacji Gdańsk Główny - przymierzają się do modernizacji dworców we Wrzeszczu zobacz na mapie GdańskaOliwie zobacz na mapie Gdańska. We Wrzeszczu powstać miałby nowy pawilon, zaś w Oliwie rozważane są różne warianty wykorzystania wnętrz istniejącego gmachu.



Czy należy rozbudować dworce we Wrzeszczu i Oliwie?

Prace budowlane we Wrzeszczu i Oliwie będą prowadzone w najbliższych latach. Wstępne zapowiedzi mówią o perspektywie 2019-2020 r. oraz przeznaczeniu na każdy z obiektów ok. 6-7 mln zł.

O przebudowie dworca we Wrzeszczu pisaliśmy już kilka tygodni temu. Istniejący budynek planuje się rozebrać. Nowy gmach ma być wprawdzie jeszcze mniejszy pod względem powierzchni kondygnacji, ale zyska dodatkowe podziemne piętro, połączone z istniejącym przejściem pod torami kolejowymi.

Oprócz kas, automatów biletowych, toalet i niewielkiej poczekalni, przewiduje się miejsce pod działalność kilku punktów handlowych. Zdaniem kolejarzy okoliczne sklepy, w tym znajdujące się w pobliskich dwóch galeriach, już teraz w pełni zaspokajają potrzeby pasażerów.

Dworzec systemowy w Ciechanowie. Podobnej rangi gmach dworca planowany jest we Wrzeszczu. Dworzec systemowy w Ciechanowie. Podobnej rangi gmach dworca planowany jest we Wrzeszczu.
Architektura nowego obiektu we Wrzeszczu nie jest jeszcze znana. Ma to być obiekt tani w utrzymaniu, kompaktowy i nieskomplikowany w budowie. Jako przykład podobnych rozwiązań podaje się np. nowy dworzec systemowy w Ciechanowie.

W Oliwie istniejący dworzec będzie w pełni zachowany i odrestaurowany. Kolejarze poszukują natomiast pomysłów na wykorzystanie jego wnętrz. Kilka miesięcy temu brano pod uwagę przeniesieniu tutaj przychodni z Sopotu, ale okazało się to niemożliwe ze względu na zbyt bliskie sąsiedztwo torów i związany z tym hałas oraz drgania.

- To budynek z 1870 r., czyli praktycznie z tego samego okresu, co linia kolejowa. Jest pod ochroną konserwatorską. Jego powierzchnia użytkowa, na którą składają się parter, poddasze oraz częściowe podpiwniczenie, wynosi aż 950 m kw. - mówi Paweł Wróblewski, moderator warsztatów z mieszkańcami z PKP SA, zorganizowanych we wtorek w siedzibie Rady Dzielnicy Oliwa zobacz na mapie Gdańska.
  • Poczekalnia, mieszcząca się obecnie w centralnej części dworca, ma zostać przeniesiona do fragmentu lewego skrzydła.
  • Tylko od strony torów kolejowych istnieje kilka wejść do dworca i potencjalnych lokali handlowych.
  • Peron dalekobieżny w Oliwie.
  • Nawierzchnia peronu w Oliwie z kostki brukowej, niewygodnej dla pasażerów niepełnosprawnych oraz z bagażami na kółkach.
  • Zejście z peronu dalekobieżnego pozbawione jest jakichkolwiek tablic informacyjnych o dojściu do przystanków czy ulic.
Mieszkańcy Oliwy do tematu podeszli bardzo kreatywnie. Największe poparcie zyskał pomysł utworzenia w gmachu dworca teatru z kawiarnią. Ponadto ze względu na duży ruch turystyczny zaproponowano otwarcie lokalnego punktu informacji turystycznej.

Z myślą o obsłudze ruchu pasażerskiego wskazywano potrzebę montażu elektronicznych tablic dynamicznej informacji dotyczących ruchu pociągów i pojazdów komunikacji miejskiej z pobliskich przystanków, postawienia samoobsługowych skrytek bagażowych oraz zdecydowanie lepszego oznakowania dróg dojścia do przystanków autobusowych, tramwajowych i atrakcji turystycznych.

Zgodnie ze wstępną wizją kolejarzy, poczekalnia i kasy miałyby być przeniesione w skrzydło dworca najbliżej przejścia pod torami zobacz na mapie Gdańska. To rozwiązanie nie zyskało jednak pełnego poparcia.

- Musimy spojrzeć całościowo na obiekt. Jeżeli jest portal, wejście ze schodami w centralnej części, to tam powinna pozostać funkcja obsługi pasażerskiej. To właśnie tym wejściem odruchowo będą chcieli dostać się na dworzec pasażerowie, a nie jakimiś małymi drzwiami z boku budynku - przekonuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa. - Ponadto pasażer po zakupie biletów będzie szedł wzdłuż budynku i być może zajrzy do lokali handlowych, które tutaj powstaną.
  • Pawilony handlowe w bezpośrednim sąsiedztwie dworca.
  • Pawilony handlowe w bezpośrednim sąsiedztwie dworca.
  • Istniejący budynek szaletu będzie mógł być wykorzystany pod inną funkcję, ponieważ toalety przewidziano wewnątrz przebudowanego dworca.
  • Podczas dyskusji pojawił się również postulat wykonania zadaszenia między dworcem z poczekalnią a przejściem pod torami.
  • Na pobliskim skwerze mieszkańcy widzą przestrzeń pod wystawy i wydarzenia plenerowe, plac zabaw oraz wybieg dla psów.
Pod względem lokali handlowych, problemem jest utworzenie wejścia do nich z zewnątrz. Konserwator zabytków raczej nie wyda zgody na wykonanie otworów drzwiowych oraz schodów od strony placu przed dworcem. Natomiast od strony torów kolejowych, gdzie istnieje kilka wejść do budynku, ruch pieszy jest zdecydowanie mniej intensywny, co stawia pod znakiem zapytania rentowność prowadzonej działalności gospodarczej.

Mieszkańcy postulują także poprawę estetyki pawilonów handlowych w bezpośrednim sąsiedztwie dworca. Ponadto pobliski skwer powinien zyskać lepsze oświetlenie, stać się miejscem organizacji wystaw i wydarzeń plenerowych oraz być wyposażony w plac zabaw oraz wybieg dla psów.

W zakresie układu drogowego nie przewiduje się większych zmian. Zbudowany ma być niewielki parking w południowej części terenu kolejowego zobacz na mapie Gdańska m.in. z myślą o podwiezieniu na dworzec pasażerów z większym bagażem - na wzór podobnych rozwiązań przy lotniskach.

Miejsca

Opinie (172) ponad 10 zablokowanych

  • A kiedy PKM-ce da się jeden peron we Wrzeszczu na wyłączność? (1)

    Do dziś tego nie mogę zrozumieć-po co budowali dodatkowy peron i nie dali go PKM, przecież to logiczne, by było, ze np 1 peron jest tylko dla dalekobieżnych pociągów, 2 dla PKM, 3 dla SKM, komu to przeszkadzało?

    • 11 0

    • PLK chciała mieć możliwość pędzenia towarów bez zwalniania

      a ponieważ dworzec to ich teren - zrobili,jak chcieli

      • 1 1

  • O rany. co wy chcecie nam ciechanów w mnaszym City Wrzeszcz zrobić?

    a spadajcie na wiochę. Z czym do ludzi?
    dworzec zrobić a nie jakiś barak.
    I zagospodarować dokładnie ten PKS średniowieczny.

    • 13 1

  • Na dworcu w Oliwie

    koniecznie informacja turystyczna plus jakiś sklepik z pamiątkami i jedzenie na miejscu i na wynos - może bar z jedzeniem na wagę, albo duży mleczak?

    • 14 0

  • Kto nadzorował i odbierał remont peronów w Oliwie? Dlaczego widoczna na zdjęciu winda nie jest umieszczona prawidłowo na środku? Dlaczego nikt nie poniósł odpowiedzialności?

    • 5 0

  • Wózek!

    Kiedy kobiety z wózkami będę mogły wjechać na peron w Leszczynkach lub Grabówku!

    • 2 1

  • Miasto Gdansk - PKP

    Przede wszystkim dogadac z miastem kwestie parkingu, I dogodnego dla pasazerow podjazdu dla aut, rowerow i komunikacji miejskiej. Nie mowiac o inteligentnych przejsciach do Gallerii B (tak jak do Metropolu)

    • 6 0

  • Poproszę mapę własności gruntów i plan zagospodarowania poproszę

    Zwłaszcza we Wrzeszczu. Ile jest miejsca na co i kto ma budować. Do ilu metrów można wznosić. Biura, usługi, czy da się wygłuszyć na hotel, centrum konferencyjne. Popatrzcie jak Kraków scalił tereny komunikacyjne. W artykule ton Kolei wybrzmiewa jakby ten teren był problemem. Jeśli jest wokół dworca we Wrzeszczu trochę ziemi to ta kura mogłaby znosić złote jajka. A tu klocek spod Ciechanowa. Chyba za karę.

    • 15 2

  • a pamiętacie wizję tych opływowych zadaszeń i zagospodarowania okolicy dworca we Wrzeszczu za czasów Ministra Sławomira (Zegarka) Nowaka.
    No ale Górskie wstrzelił się z likwidacją Stawu Browarnego... ;-(

    • 9 2

  • z Ciechanowa jest Doda!
    we Wrzeszczu będzie Doda i Kulson

    • 4 1

  • Można się popłakać

    Inwestycja na lata po taniości.....Zamiast węzła komunikacyjnego- kiosk ruchu... I znowu zamiast odrobiny pomysłu żeby tworzyć coś dla ludzi funkcjonalnego i wyróżniającego się- klocek
    Jedyny ponad przeciętność budynek w ostatnich latach i symbol to M II WŚ

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane