• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec Gdańsk Główny PKP: zajrzyj do budynku przez rozebrany dach

Michał Brancewicz
30 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Dworzec w Gdańsku bez dachu

Trwają prace rozbiórkowe związane z remontem gmachu dworca Gdańsk Główny. Niedawno zniknął dach ze skrzydła budynku, a latem rozebrane zostanie zadaszenie holu głównego. Warta 100 mln zł inwestycja zakończy się pod koniec 2021 roku.



Dworce powinny być nowoczesne czy zabytkowe?

Modernizacja dworca w Gdańsku rozpoczęła się we wrześniu zeszłego roku. Przez dłuższy czas postępy prac były niewidoczne i mało widowiskowe.

- Do tej pory zrealizowano rozbiórkę wewnątrz budynku i wykonano część przekładki sieci oraz zbudowany został dworzec tymczasowy [działa od 22 marca - red.] - wylicza Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z wydziału prasowego PKP S.A.
Jednak w ostatnich dniach budowlańcy rozebrali dach w skrzydle budynku, tam gdzie mieścił się m.in. McDonalds. Obecnie prace rozbiórkowe toczą się w całym gmachu oraz powstaje kolejna platforma pod drugi dźwig.

Przed budynkiem trwają prace ziemne. W tym miejscu powstanie bowiem połączenie istniejącego tunelu między Podwalem Grodzkim a ul. 3 Maja z dworcem.

A na lato kolejarze zaplanowali jeszcze bardziej spektakularne roboty.

- Między 1 lipca a 31 sierpnia planowana jest również rozbiórka dachu nad halą główną budynku - zapowiada Rudzińska-Rdzanek.
Generalnym wykonawcą wartych 99,6 mln prac jest Mostostal Warszawa, który na realizację remontu ma 118 tygodni, czyli dwa lata i trzy miesiące. To oznacza, że remont powinien zakończyć się w grudniu 2021 roku.

  • Tak obecnie wygląda wnętrze dworca Gdańsk Główny.
  • W budynku dworca trwają prace rozbiórkowe.

Zakres remontu dworca Gdańsk Główny:



W środku:
  • odtworzenie witryn kasowych i sklepowych z drewna dębowego, jak na początku XX wieku,
  • przywrócenie pierwotnej kolorystyki,
  • historyczne oświetlenie w formie kulistych żyrandoli,
  • zrekonstruowanie kartuszy wraz z herbami pomorskich miast
  • wyłożenie posadzki żółtymi, granitowymi płytami.

Na zewnątrz:
  • odtworzenie szklanej kopuły doświetlającej dojście do toalet i pryszniców w skrzydle budynku,
  • oczyszczenie cegieł i odświeżenie elewacji,
  • wymiana stolarki okiennej,
  • rekonstrukcja dachu w północnej części budynku (zyska formę czterospadową),
  • powstanie tarasu nad barem McDonald's,
  • wymiana okrycia dachu na wieży zegarowej,
  • iluminacja obiektu,
  • budowa nowej części tunelu do wysokości głównego wejścia.

Odnowiony tunel przy Dworcu Głównym. Film z marca

Opinie (162) ponad 10 zablokowanych

  • Czy to naprawdę potrzebne ? (18)

    • 65 266

    • Tak

      • 57 10

    • Raczej nie. Pewnie zdjęli, bo się nudzili.

      • 62 6

    • Nieeee...... (1)

      A po co? Niech się zawali, w cholerę.

      • 25 6

      • są techniki wzmacniania i konserwacji bez totalnej ropzpierduchy

        i to za wielokrotnie mniejsze pieniądze

        • 0 4

    • Racja, piszcie co chcecie (9)

      Piszcie co chcecie, ale komu przeszkadzał ten dworzec z zewnątrz. Cały dach rozbierać? 100mln za remont, nie za wybudowanie, za remont. Wystarczyłoby to odnowić i odrestaurować. Rozumiem środek, do przebudowy, ale to to jest lekka fanaberia i trochę niegospodarność tym bardziej na tle dworca autobusowego. Nie ma miejsc postojowych dla pasażerów w stylu kiss&drive, całość zagarnięta przez płatny parking. Obok za wąska droga dojazdowa koliduje z miejscami dla taksówek i ścieżką rowerową, można by trochę zwęzić plac przystankowy bo jest go sporo. Wszystko na odwrót. Zacznijmy się interesować i liczyć bo to są nasze pieniądze i nasza przestrzeń.

      • 26 40

      • (5)

        Może wymiana dachu była niezbędna ze względu na zły stan samej konstrukcji? Faktyczny stan takich rzeczy nie jest często widoczny z zewnątrz. Zgadam się, że PKS też potrzebuje gruntownego remontu, ale to nie oznacza, że dworzec PKP tego nie potrzebuje "bo z zewnątrz wyglądało dobrze".

        • 19 2

        • Zły stan konstrukcji? (2)

          Są jakieś oficjalne informacje w tym temacie? W samym centrum, mamy ponad tuzin kilkusetletnich kościołów i w powojennej historii żaden z ich dachów nie był rozbierany ze względu na zły stan konstrukcji. Budowle dużo starsze i o mniejszym znaczeniu gospodarczym (ale nie religijnym) od Dworca Głównego a jednak demontuje się, praktycznie niszczy cały dach, który ktoś zaprojektował, postawił i rozliczył, i to całkiem niedawno.

          • 11 13

          • Odnośnie złego stanu konstrukcji polecam poszukać sobie w internecie. Nie bez powodu tyle czasu straszyła nas siatka pod iglicą wieży. To jest zabytek chroniony prawem i PKP musi o niego dbać.

            • 7 2

          • Heheh - "mamy ponad tuzin kilkusetletnich kościołów"

            Ale zauważasz, że żaden z tych "kilkusetletnich kościołów" nie ma dachu starszego, niż 70 lat?
            I że są w zdecydowanej większości atrapami odbudowanymi z wykorzystaniem fragmentów wypalonych murów?

            • 8 0

        • PKS nie wymaga remontu tylko rozbiórki (1)

          • 11 1

          • To to w ogóle pożal się...

            Tragedia czyj to budynek? PKSu? To chyba faktycznie pamiętaja
            Autosany coś koszmarnego

            • 0 0

      • Twoje pieniądze? (1)

        • 3 8

        • Nasze wspólne.

          • 4 0

      • No wlasnie, zainteresuj sie...

        Gdyby Pan bardziej zainteresował sie tematem, to dowiedzialby sie Pan, ze w ramach inwestycji cala przestrzeń wokol dworca rowniez bedzie przebudowana. Ta inwestycja jest bardzo potrzebna. Kolej musi sie rozwijac, bo miasto juz wiecej zmotoryzowanych nie pomiesci.

        • 5 2

    • zadzwoń na 556

      • 4 0

    • Nie potrzebne. (1)

      Tak potrzebne jak naziemne przejścia dla pieszych w miejsce tych podziemnych...

      • 7 5

      • Mówisz o tych przejściach podziemnych pachnących moczem i kałem pełnych bezdomnych i tak oznakowanych że nie wiadomo gdzie się z nich wychodzi, Gdańsk pod względem dworców w innych miastach to tragedia!!! Już wolę przejścia nadziemne.

        • 4 12

    • Tak, potrzebne

      Gdańsk bardzo prężnie się rozwija, taki dworzec kolejowy jest wizytówką miasta. To jeden z wielu powodów. Przykład pierwszy z brzegu

      • 16 5

  • Teraz Dworzec wyglada jak wiosną 1945 r. (7)

    Oby koronawirus nie przerwał inwestycji bo to byłaby kompromitacja władz PKP.

    • 143 16

    • Konserwator powinnien zabronić dalszych prac i nakazac zostawienie go w tej powojennej stylistyce, przecież to historia (2)

      • 25 10

      • a co nas to obchodzi. - miasto deklaruje sie jako ekologiczne i bez plastiku. (1)

        • 1 9

        • Ale ten dworzec nie należy do "miasta"... Your call!

          • 3 0

    • Kompromitacją poki co jest władz miasta chory kloc forum gdansk. (3)

      • 12 23

      • mnie się podoba, poza tym ludzie głosują na Forum Gdańsk nogami (2)

        • 13 9

        • tylko skad ci ludzie? (1)

          • 2 5

          • Zawsząd

            • 1 0

  • (21)

    Będzie piękny! Już nie mogę się doczekać...Nasz dworzec jest taki sam z wyglądu jak w Holandi w mieście Groningen. Byłam zaskoczona jak stanęłam przed nim

    • 160 18

    • Bez przesady

      Może podobny jest w 15%

      • 10 6

    • trochę, przecież tamten w Groningen nie ma wieży z zegarem (1)

      • 5 5

      • a za co ten minus ?

        wpisz na wiki - Groningen stacja kolejowa zobaczysz fotkę

        • 6 2

    • Odwrotnie. to ten w Hollandii jest podobny do gdańskiego. (3)

      • 19 1

      • (2)

        Tak dla porządku. Od roku nie państwa zwanego Holandia!!!! Zdziwienie? Proszę sprawdzić. Dla ułatwienia zaczyna się od litery N.

        • 2 17

        • Doucz się

          Wszyscy językoznawcy jak i główny urząd geodezji i kartografii zalecają używanie nazwy Holandia. Rozumiem, że pouczasz każdego, kto mówi o Australii, że powiniem mówić Związek Australijski lub Commonwealth of Australia?

          • 13 2

        • W X. 2019 władze holenderskie

          postanowiły, że zrezygnują z anglojęzycznego określenia Holland, dotychczas stosowanego w marketingu dotyczącym tego kraju, na rzecz nazwy The Netherlands, a wprowadzanie zmiany rozpoczęto z początkiem 2020. Zmiana ta ma charakter wewnątrzkrajowy i dotyczy holenderskich instytucji, uniwersytetów, urzędów itd., nie wiąże się zaś z apelem do innych państw o zastosowanie analogicznej zmiany w ich językach. Nie wpłynęło to na zmianę zalecanej krótkiej nazwy tego państwa w języku polskim czyli Holandia.

          • 13 1

    • Przecież to zupełnie inny budynek, nie ma nawet wieży, idź do okulisty

      • 8 3

    • Sąsiadko....

      zerknij pod ten link. W Japonii jest ciekawiej.

      https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Japonski-kuzyn-gdanskiego-dworca-n97510.html

      • 9 0

    • Rozebrali dworzec

      A złożą galerie handlową.

      • 3 7

    • Zupka w im jest

      • 1 0

    • A może tak wycieczka do Francji, konkretniej do Alzacji i miasta Colmar?

      Polecam, bo urocze miejsce.

      • 3 0

    • Dokładnie

      Tak jak ktoś napisał jest podobny może w 15%.... To że jest z cegły w połączeniu z piaskowcem nic nie znaczy, to typowe cechy niderlandzkiego renesansu którego w Gdańsku ełno. Równie dobrze można sie doszukiwac podobieństwa dworca do Zielonej bramy...

      • 2 1

    • taki sam z pewnymi niuansami jest w Japonii , Niemczech , Francji

      • 1 1

    • W Opolu bardzo podobny i juz pieknie wyremontowany.

      • 0 2

    • w OPLU jest też prawie taki sam

      • 1 0

    • Mniej zielska w tej Holandii spożywać proszę (1)

      Jaki on podobny jest mam zdjęcia tego dworca z Holandii byłem w tym.miescie daleko mu do gdańskiego wielkością i architektura

      • 1 1

      • Sam zadbaj o dietę bo mózg nie pracuje...

        Ja byłem w Groningen na dworcu wiele razy, nie wiem jaką wielkość chcesz stosować, może nasz jest lekko wyższy i szerszy w jednym miejscu, ale to co znajduje się w głównej hali na ścianach i suficie to namiastkę tego możecie sobie pooglądać w Dworze Artusa.
        Po drugiej wojnie w środku to gdański dworzec przypominał raczej wasze klitki w falowcach i tyle.

        • 0 0

    • Porownanie

      Nie tylko w Holandii. Ja byłem we Francji w Colmar. Tez jest taki sam jak ten w Gdańsku, nawet wg historii najpierw był Gdańsk a potem z tego planu powstał dworzec w Colmar.

      • 0 0

    • Podobny, jak wiele innych miejsc na świecie z uwagi na style budowy obiektów. Do "taki sam" To mu bardzo daleko.

      • 0 0

    • Nie jest podobny

      • 0 0

  • 150% pewny (5)

    O ile zakład że nie zrobią tego w terminie??

    • 89 52

    • to napsz skargę do PKP frustracie

      • 6 6

    • nie można być czegoś pewnym w 150%, max. to 100%

      • 9 1

    • Z całą pewnością nie założę się !

      • 1 1

    • pesymista

      • 0 2

    • Stara zasada budowlańców mówi:

      "jeśli zrealizowałeś plan w terminie, to znaczy że był za mało ambitny" :P

      • 6 0

  • A czy toalety też będą remontować? (2)

    Te, które kilka lat temu były remontowane. W których zainstalowano antyrozbryzgowe, samooczyszczające się pisuary...

    • 31 13

    • Tak, i po remoncie cena za siku 8 zł.

      • 10 3

    • Nie niech dalej j..ie

      • 2 2

  • Ten tunel można by jakoś urozmaicić, np. jakaś cegła, itd (6)

    Wyglada kiczowato i tandetnie

    • 88 41

    • mozna i bedzie (1)

      ale to wykonczenioowka dopiero

      • 2 1

      • juź wykończyli...

        ...ludzi którzy mieli prywatne stoiska.

        • 2 2

    • a ja bym proponował na ścianach jelonki na rykowisku namalować, albo koguciki jakieś

      a pod ścianami krasnale ogrodowe poustawiać i nie będzie tak kiczowato i tandetnie

      • 12 2

    • Tak może urozmaicimy go budami z pączkami i ciuchami. (1)

      Będzie jak dawniej, jak za komuny. Marzenie Kwaczyńskiego.

      • 7 4

      • Budy to już full wypas

        Niech wrócą "szczęki" i łóżka polowe :)

        • 3 0

    • tonacja ciepła byłaby najlepsza

      • 0 0

  • (8)

    Co w razie ulewy?

    • 49 17

    • do dworca i tak nie przez dach ona bardziej dotrze. (2)

      pamietam w 2001 w Lipcu. tunelami sie wlala.

      Latwiej bedzie osuszyc bez dachu.

      • 2 1

      • Tak... (1)

        Ulewa ta trwała wtedy mimo wszystko dość krótko i za dwa dni nie było po niej śladu. Ale rzeczywiście, woda wtedy była przez dwie czy trzy godziny na poziomie peronów

        • 3 2

        • Wolne żarty "za dwa dni nie było po niej śladu".

          Przejedź się Orunią, Lipcami, Św. Wojciechem i może przypadkiem coś odkryjesz dla siebie nowego.

          • 4 3

    • Mądrego to aż miło było posłuchać .

      Jak mawiał klasyk / bul / , woda to ma do siebie , że jak się zbierze to i tak w końcu spłynie do Bałtyku .

      • 10 3

    • Będziemy mieli basen. (1)

      • 7 0

      • Robotnicy budowlani wyposażeni są w parasole, wiec się nie martw

        • 5 0

    • mamy susze lmao

      • 1 0

    • Nic

      Nic a co ma być beton wody się nie boi

      • 0 0

  • Pięknie będzie wyglądał po remoncie. (2)

    • 70 12

    • wazne zeby byl funkcjonalny - przynajmniej dwa lokale gastro lub trzy zamiast macdonalda. (1)

      dworzec to nie powinna byc kolejna galeria jak w Krakowie czy Poznaniu.

      • 8 3

      • Dzięki tej galerii w Krakowie dworzec przynajmniej jest czysty oznakowania są przejrzyste a nie walące moczem i klockiem tunele

        • 4 2

  • tunel wygląda super

    brawo

    • 35 17

  • (4)

    29 lat ten syf robią taka wladza

    • 47 82

    • (3)

      Kretynie dworzec podlega PKP.

      • 18 6

      • i co w zwiazku z tym?

        29 lat kto tym zarzadzal?

        • 5 11

      • (1)

        I o to właśnie chodziło, PKP 29 lat syf robi. A dlaczego? A bo jest milion spółeczek zamiast jednego PKP

        • 12 3

        • To raczej od wejscia do UE i takich wymogów wynegocjowanych przez LEwandowskiego.

          Podział na te spoleczki to od 1999 roku do 2003 Zeby spelnic wymogi UE.

          Doczytaj gosciu.

          • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane