• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec Morski już się zmienia

Patryk Szczerba
30 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Przy remoncie Dworca Morskiego pracuje blisko 100 osób. Efekty będzie można podziwiać pod koniec 2014 roku.

Rozpoczęte w maju prace przy rozbudowie i adaptacji Dworca Morskiego oraz Magazynu Tranzytowego na potrzeby powstającego Muzeum Emigracji w Gdyni, przy ul. Polskiej 1 zobacz na mapie Gdyni wchodzą w główną fazę. Udało się już zabezpieczyć dach. Przed zimą robotnicy muszą uporać się jeszcze z remontem całej elewacji budynku oraz wymianą starych naświetli.



Plany adaptacji i remontu dworca, który powstał w 1933 roku, są ambitne. Zakładają przywrócenie mu oryginalnej bryły sprzed bombardowań II wojny światowej. Zniszczona fasada zostanie w pełni odbudowana wraz z utraconą klatką schodową i brakującą częścią wewnętrznych galerii, według stanu z lat 30. XX wieku.

Odnowienia wymaga także Magazyn Tranzytowy. Nowa fasada i elewacja, drzwi i okna oraz docieplenie ścian, a także zaopatrzenie obiektu w wewnętrzne instalacje to najważniejsze z planów do zrealizowania.

Zrekonstruowane zostaną także zewnętrzne detale, takie jak płaskorzeźby orłów na froncie budynku, zerwane podczas wojny przez Niemców. Powrócą posadzki, schody, galerie, balustrady oraz elementy jego wystroju, czyli tablice pamiątkowe, kinkiety.

Na razie jednak robotnicy skupiają się na tym, by skończyć remont elewacji i wymienić naświetlenia dworca. Sporo pracy jest także przy odbudowie narożnika, który pełnił rolę klatki schodowej.

- To szalenie istotne dla Miejskiego Konserwatora Zabytków. Znajdzie się tam przeszklona restauracja z widokiem na Nabrzeże Francuskie. Cały czas oczyszczamy budynek z elementów, które dodawane przez kilkadziesiąt lat szpeciły go. Pracujemy intensywnie, by postawić już niebawem konstrukcję wystawy stałej, która znajdzie się w Magazynie Tranzytowym - podkreśla Karolina Grabowicz-Matyjas, dyrektor Muzeum Emigracji w Gdyni, które ulokuje się w budynku Dworca Morskiego.



Atrakcją dla zwiedzających ma być także podwieszony, przeszklony tunel, którym będzie można wyjść w kierunku morza i poczuć się jak emigranci wchodzący na transatlantyk.

Placówka będzie miała do swojej dyspozycji ponad 6 tys. m kw. Jednocześnie w budynku będzie mogło przebywać ok. 400 osób. Będzie, o ile uda je się namówić do odwiedzenia nowego muzeum przy ul. Polskiej. Jak to osiągnąć?

- Myślimy o tym intensywnie. Na pewno będziemy chcieli ingerować delikatnie w architekturę drogi dojazdowej do budynku. Trwa jej remont, chcielibyśmy ją jakoś artystycznie ubarwić. Dodatkowo pracujemy nad ofertą, by była ona jak najbardziej atrakcyjna dla wszystkich. Nie chcemy się skupiać tylko na emigracyjnej przeszłości, ale także na teraźniejszości. Ważna będzie również współpraca z nauczycielami, dla których przygotowujemy prowadzenia niesztampowych lekcji z wykorzystaniem zasobów placówki - deklaruje Grabowicz-Matyjas.

Całkowity koszt stworzenia Muzeum Emigracji ma wynieść 49,3 mln zł, z czego ok. 23,8 mln pochodzi ze środków Unii Europejskiej w ramach pożyczki Jessica. Ostateczne efekty prac wykonywanych przez firmę Marbud mają być widoczne na przełomie 2014 i 2015 roku. Wtedy też placówka zostanie otwarta.

Tak będzie się prezentowało Muzeum Emigracji po zakończeniu prac na przełomie 2014 i 2015 roku.

Miejsca

Opinie (235) 1 zablokowana

  • muzeum uciekinierów, emigracja nie jest zjawiskiem pozytywnym (1)

    nie zasługuje na muzeum szkoda że nie powstaje w tym miejscu bardziej kulturotwórcza instytucja. Gdynia otacza sie skansenami przeszłości a my za to będziemy płacić. To ci co tu zostali zasługują na pamięć, ci co budowali Gdynię i ginęli na jej ulicach .

    • 16 6

    • Samym powietrzem odżywiać się nie da.

      nikt nie emigruje z dobrobytu.

      • 7 2

  • Jeszcze trochę i nie będzie komu przychodzić...

    ...bo wszyscy wyemigrują:]

    • 20 4

  • B dobra koncepcja (1)

    Jest to jedynie sluszna koncepcja zgodna z koncepcja linii naszej partii przewodniej sily narodu...P...

    • 13 0

    • "Miś"iowo

      I kolejny miś do kolekcji

      • 5 0

  • muzeum (1)

    a za plecami przeładunek wegla,miału i koksu ....czy przy zwiedzaniu dadzą maski i kombinezon czy trzeba przyjść z własnym?

    • 13 2

    • nie martw się urzednicy już zaplanowali zamordowanie portu i miejsc pracy

      Gdynia stanie się eltiarnym miasteczkiem wielkości Jastarni z Kasią Figurą i szefem Invest Komfortu.

      • 8 3

  • A ja mam to w d***. Wieczni malkontenci (17)

    I kij że kosztuje 26mln, niech budują. Przynajmniej coś się dzieje, będzie wyglądać cacy i statki pasażerskie nie będą cumować obok rozpadającego się magazynu.
    I kij że infobox kosztował 6mln, w końcu plac w samym centrum miasta wygląda normalnie a nie jak pijalnia tanich alkoholi.
    Gdyńska Szkoła Filmowa - to samo marudzenie. A ja będę dalej popierać wszystkie nowe przedsięwzięcia.
    Pominę fakt, że jak się budował park naukowo-technologiczny to też wszędzie było marudzenie.
    Zabudowa Dalmoru - "olaboga zabudujo tereny po nierentownym historycznym przedsiębiorstwie". Od kilku lat czekam by postawili tam apartamentowce i zrobili wizytówkę naszego wybrzeża.
    Nic wam kuźwa nigdy nie pasuje.
    A ja na przekór wam dalej będę głosować na Szczurka :)

    • 24 26

    • SZAKAL (1)

      glupek

      • 5 7

      • wychodzę z tego wątku

        ze względu na królujacvych tu ignorantów i gimbusy. Żegnam ozięble m-tołki

        • 2 6

    • coś się dzieje, zabijany jest port z którego Gdynia żyje (12)

      • 9 4

      • Wyjaśnij mi w jaki sposób jest zabijany. (11)

        • 2 4

        • planowo to zabójstwo od lat 90. (10)

          wyjęto z granic portu Dalmor (celowo doprowadzany do upadku, na co są dowody), bo Zarząd Portu musiałby zgodnie z ustawą wykupić te tereny, a ze zarządza dość dobrze byłby tam teraz jakiś terminal portowy, czyli miejsca pracy i podatki dla miasta/kraju.

          ale nie zarobiliby na tym deweloperzy, którzy teraz zarobią po prostu na przekształceniu portu w nie generująca prawie żadnego ruchu ekonomicznego strefę półpustych apartamentowców. patrz si tałers - strefa mroku i ciszy.

          nastepny krok to stocznia nauta - zabijanie gopsodarki stoczniowej w Polsce to osobny temat, ktorego nie bede rozwijał. niemcy swoje stocznie uratowali, a nasze zostały poddane tzw. zasadom rynkowym.

          kolejnym krokiem bedzie zniszczenie terminalu masowego mtmg, bo przeciez "pyl" jest i "zlom". kij z tym, ze tam sa setki/tysiace miejsc pracy i dobrze prosperująca firma, ktore dają podstawę istnienia miasta. posadzi sie tam trawę i zbuduje kolejne trupie apartamentowce.

          nikt nie chce w UM słuchać (bo byc moze jest ta gluchota sowicie oplacana), że zabicie najlepiej prosperujacych w Gdyni przedsiebiorstw czyli portu bedzie sie rownalo zabiciu miasta.

          no ale wczesniej invest komfort zarobi na tym zabiciu.

          • 10 3

          • Dalmor padł (9)

            ponieważ przestało się opłacać wypływać na dalekie wody i tracono akweny.
            A stocznie powinny być prywatne, na dowód:
            "Stocznia Crist, działająca na dawnych terenach Stoczni Gdynia szczyci się osiągnięciem miliardowego przychodu i prawie 80-milionowego zysku za ubiegły rok."
            źródło 'wGospodarce.pl'
            Bo nasze stocznie to związki zawodowe rozwaliły, Crist się wycwanił i każdy pracownik to jednoosobowa firma. I dobrze! Sposób na postkomunistyczne związki zawodowe.
            Czyli albo Nauta jest nieopłacalna, albo nierentownie zarządzana, albo jedno i drugie. Prywatna stocznia jakoś potrafi przynosić zysk.
            Ach bym zapomniał, ci przeklęci prywaciarze... ;)

            • 7 7

            • 1. jak bardzo "prywatną" stocznią finansowaną z moich pieniedzy jest Crist to sobie jeszcze doczytaj (7)

              To, że Dalmor padł w niczym nie zmienia prawdy, że tereny te zostały portowi ukradzione i zdegradowane z cennych gospodarczo potencjanych nabrzezy przeładunkowych, na rzecz krótkookresowego zysku kasty wybranych.

              z tym jakoś nikt nie che polemizować. cisza wokół tego przestępstwa jest cenna, prada propagandzisto Wielkiego Wodza?

              DO mtmg (firma prywatna) tez się nie odniesiesz, bo znowu nie miałbyś ani pół argumentu ekonomicznego, poza tym nie padł jeszcze rozkaz z centrali.

              • 11 2

              • Do mtmg się nie odnoszę (6)

                bo jeszcze nie skonfrontowałem swoich informacji.

                Nie wiem jak tobie, mi się opcja zabudowy Dalmoru podoba. W Polsce jeszcze czegoś takiego nie ma i miasto może zyskać w praktyce nowe centrum. Wybacz, że nie patrzę tak ortodoksyjnie - po prostu jestem zdania, że jak coś się nie opłaca to oddać tereny inwestorom.

                Swoją drogą jestem za całkowitą prywatyzacją, kto ma kasę sam zdecyduje co się opłaca, a co nie. I zgodnie z zasadami wolnego rynku przetrwają trafne inwestycje.

                Ad. "propagandzisto Wielkiego Wodza", "nie padł jeszcze rozkaz z centrali." ?
                Jakbym słuchał wierzącego w teorie spiskowe fanatyka kaczyńskiego.

                • 4 4

              • nie czytasz tego co pisze, w ogóle. (5)

                nikt nie pisze o prywatyzacji, znów rozmywasz temat - celowo? wiekszosc terminali portowych to juz w firmy prywatne.

                Gdynia bez portu przestanie istniec, bo nie ma innego uzasadnienia jej istnienia. Tak jak bez samochodów umarło Detroit, a bez przemysłu włókienniczego umarła Łódź. Chcesz brać udział w mordowaniu Gdyni, stajesz po stronie bandytów. Twój wybór.

                a twoje fobie nt. kaczynskiego mnie nie interesuja. to nie jest temat o polityce, tylko o celowym niszczeniu portu przez klike bylych gangsterow, obecnie biznesmenow za przyzwoleniem, albo nawet wsparciem UM.

                • 6 1

              • Port w administracyjnej niełasce (4)

                Niestety, w sprawie ograniczania terenów rozwojowych dla portu gdyńskiego panuje jakaś niepisana zmowa decydentów państwowych i samorządowych. Obserwuję wymowny kontrast między szybko modernizującym się i dobrze zarządzanym portem, a totalnym ignorowaniem zabezpieczania dla niego możliwości rozwojowych. Obawiam się, że w dłuższej perspektywie port gdyński, a z nim miasto Gdynia, przegra walkę o swoje gospodarcze powodzenie. Zastanawiające jest przy tym zaczadzenie gdynian szkodliwym krótkowzrocznym pijarem administracji zauroczonej deweloperką, której hołubienie może skończyć się podobnymi niekorzystnymi konsekwencjami, jak w obecnej Hiszpanii.

                • 5 0

              • do m. , port w Gdyni już przegrywa. Vide DCT w Gdańsku (2)

                • 2 0

              • (1)

                Z hubem, jakim dzięki Maerskowi stał się DCT, trudno będzie rywalizować. Niemniej, zabijanie portu gdyńskiego decyzjami administracyjnymi grozi jego całkowitą marginalizacją.

                • 2 0

              • na pewno nie odpuścimy prawdy.

                to co robią obecne władze miasta, to celowe niszczenie gospodarki, a to podpada pod prokuratora.

                • 4 0

              • dlaczego portowcy milczą?

                aż tak sie boją???

                • 2 0

            • Czy Ty, Szakalu, nazywasz się Lewandowski???

              "Nauta" po 1989 roku była i rentowna, i dobrze zarządzana, ale wg Unii kraj nad Wisłą miał spełniać inną, pośledniejszą rolę.

              Miasto z morza i marzeń, tętniące przemysłem miało się przepoczwarzyć ( i stało się!) w kurort,w taki Zoppot, czego ironicznym symbolem są szklane domy. Przemysł może się rozwijać. Ale wyłącznie za Odrą.

              • 6 0

    • glosuj sobie, glosuj, moze zmontujesz 120 % poparcia dla Szczurkowej ekipy.

      • 5 3

    • A to Twój teść, kuzyn..? Rozumiem, obiecał Tobie pracę w tym muzeum, będziesz tam sprzątał i siedział w szatni???

      • 0 0

  • Czy można prosić szakala o egzegezę (1)

    istnienia w 250 tys. Gdyni jednego ( 1 ) żłobka publicznego ?

    • 17 4

    • Nie lepszy prywatny?

      • 0 2

  • Zamiast zrobić coś, zeby ludzie nie byli z Polski wyjeżdżać, buduje się pomnik tego eksodusu (1)

    to tak jakby zamiast wezwać karetkę to gościa z zawałem, otoczyć go kółkiem i złapać za ręce i zaśpiewać mu pieśń jakie piękne jest życie.

    • 17 4

    • właśnie

      • 4 0

  • Masońska posadzka?! (1)

    Dlaczego biało-czarna masońska posadzka?

    • 7 5

    • mszę już dzisiaj odbębniłeś?

      • 1 4

  • nowy prezydent (1)

    Gdynia potrzebuje nowego Prezydenta!

    • 21 10

    • Twoja opinia :)

      Ja głosuję na aktualnego :)

      • 3 11

  • parkingi

    Gdynia się robudowuje, a nie ma gdzie postawic samochodu.To jest sprawa priorytetowa.Muzeum owszem,ale najpierw rzeczy niezędne

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane