• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec PKP ma promować Gdynię

Patryk Szczerba
20 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dworzec w Gdyni w najbliższym czasie czekają kolejne zmiany, by stał się narzędziem promocyjnym miasta. Dworzec w Gdyni w najbliższym czasie czekają kolejne zmiany, by stał się narzędziem promocyjnym miasta.

Jeden wspólny przystanek autobusowy dla turystów wysiadających z pociągu na gdyńskim dworcu oraz promocja miasta i lokalnych firm na jego terenie, to główne założenia unijnego projektu Enter.Hub. Za ponad dwa lata plany mogą stać się rzeczywistością.



Czy wygląd i funkcjonalność dworca rzutuje na twoją ocenę miasta, do którego przyjeżdżasz?

Na razie pasażerowie wysiadający z pociągu kończącego bieg w Gdyni mogą czuć się rozczarowani. Odrestaurowany budynek robi wrażenie, ale ścienne malowidła to wszystko, co może ich zatrzymać na dworcu. Większość lokali wciąż bowiem stoi pusta. Potrzeby żywieniowe może zaspokoić jedynie mała restauracja i kawiarnia. Niebawem pomoże - będący w założeniu nadzorcą obiektu - menedżer, który będzie odpowiedzialny za wynajęcie wszystkich lokali użytkowych, ale również obsługę podróżnych, utrzymanie czystości czy doraźne remonty.

Jeszcze rok temu odstraszał także wygląd okolic dworca. Za 600 tys. zł udało się jednak, tuż przed oddaniem dworca do użytku, wyremontować ulice, chodniki, pojawiły się nowe klomby z kwiatami. Jeszcze wcześniej, bo w 2010 roku, nową fasadę zyskał budynek Sądu Rejonowego.

Czytaj też: Dzięki unijnemu projektowi w Gdyni będą buspasy i piesza strefa?

W Gdyni chcą, by dworzec i okolice przeszły kolejne zmiany. Dziewięć europejskich miast oraz dwa regiony zobowiązały się do tego samego, biorąc udział w unijnym projekcie Enter.Hub. Cel? Promocja węzłów kolejowych dla odpowiedniego rozwoju miast o liczbie mieszkańców podobnej do Gdyni.

- Miasta partnerskie będą realizowały zadania uzależnione od roli ich węzła w sieci transportowej. Założenia są różne. Łódź chce poprawić funkcjonowanie komunikacji w okolicy węzła, niemieckie Ulm jego wizerunek, a szwedzkie Orebro stawia na rozwój usług logistycznych. Gdynia ma wykorzystać dworzec do pokazania turystom potencjału miasta - wyjaśnia Dorota Gajda z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Nad rozwiązaniami będzie pracował zespół złożony z miejskich urzędników oraz przedstawicieli m.in. SKM, ZKM Gdynia i PKS Wejherowo. Przez dwa lata mają się spotkać siedmiokrotnie, by wypracować odpowiednią koncepcję zagospodarowania węzła i terenów wokół dworca. W planach jest m.in. uporządkowanie kursowania komunikacji miejskiej.

- Chcemy doprowadzić do tego, by spod budynku można było odjeżdżać do centrum z jednego przystanku, a nie jak to jest do tej pory z kilku, oddalonych od siebie. Projekty w tej sprawie są już w dziale uzgodnień Zarządu Dróg i Zieleni. Zaprosiliśmy też do współpracy Agencję Rozwoju Gdyni. Mam nadzieję, że dzięki temu uda się stworzyć miejsce na dworcu, gdzie firmy z Gdyni będą mogły się promować, przy okazji wspomagając marketingowo miasto. To ważne, by podróżni utożsamiali nowy dworzec z nowoczesnym miastem, za jakie chcemy uchodzić - zaznacza Dorota Gajda.

W przyszłości planowane jest także udostępnienie pasażerom nowych usług typu: Bike&Ride, Park&Ride, Rent a Bike. Tu jednak wiele zależy od woli współpracy ze strony PKP, które jeszcze nie odpowiedziały na zaproszenie do udziału w projekcie.

Całość zakończy się w kwietniu 2015 roku. Wtedy tez mają pojawić się pierwsze efekty. Całkowity koszt projektu Enter.Hub to ok. 717 tys. euro, z czego ponad 40 tys. euro przeznaczone zostało na realizację części gdyńskiej.

Zobacz otwarcie wyremontowanego dworca w Gdynia.

Miejsca

Opinie (125) 3 zablokowane

  • Pasażerowie (3)

    Dopóki w dworcowym barze albo sklepie nie będzie można kupić piwa - wszyscy będą niezadowoleni i nieszczęśliwi

    • 27 59

    • "Bike&Ride, Park&Ride, Rent a Bike" (1)

      I od razu wzrasta prestiż!;-) Z tymi angielskimi nazwami to jakaś choroba.

      • 16 3

      • to jest dworzec kolejowy!
        byłeś kiedyś poza Polską? każdy cywilizowany kraj informacje dla turystów podaje również, a nawet przede wszystkim po angielsku. autochtony poradzą sobie bez żadnych napisów.

        • 0 0

    • najpierw taki sklep musi powstać

      • 0 0

  • Wokół dworca powinno być morze szczawiu, żeby rozwiązać jednocześnie problem posiłków dla dzieci. (4)

    Oczywiście za zerwany szczaw, trzeba zapłacić podatek VAT.

    • 93 25

    • No właśnie może menager powinien pomyśleć jak wykorzystać nasypy kolejowe? (1)

      • 8 3

      • W PKP nie ma menadżera tylko jak sam się określa "menedżer" :)

        • 4 4

    • (1)

      A co z mirabelkami, też muszą tu rosnąć.

      • 13 4

      • ale od mirabelek placi sie inny podatek, a szczaw mozna odpisac.

        • 4 3

  • a INFOBOX to co?? (13)

    • 54 9

    • dodałabym jeszcze lotnisko w Kosakowie (10)

      przecież tak zwani turyści będą przylatywać samolotami

      • 17 7

      • (2)

        to lotnisko jest budowane na potrzeby lewackich polityków i dziennikarzy, tych od zaciskania pasa

        • 12 7

        • ale cudzego pasa

          bo przecież nie swojego

          • 7 0

        • skąd ta wiadomość

          odp. z d...y

          • 1 1

      • chciałeś napisać lądowisko dla awionetek? (6)

        Póki co wydano 100 mln złotych i nawet najmniejszych ATR42 Eurolotu na nim nie wyląduje... tzn wyląduje, ale reszta infrastruktury nie jest przygotowana (drogi kołowania i płyta postojowa po stronie cywilnej) do przyjęcia "tak gigantycznego" samolotu. Aby coś sensownego odprawić należy wpakować kolejne 50 mln złotych... Nieźle... na nic nie ma kasy w mieście, ale 150 mln złotych jakoś się znalazło. Potem pewnie trzeba będzie dopłacać ~5-6 mln złotych do utrzymania infrastruktury rok w rok oraz jakieś 10 mln Ryanairowi żeby ich podkupić by latali właśnie z Gdyni a nie z Gdańska... Polityka Gryzonia!

        • 13 4

        • ej, dyżurny szyderca z bożej łaski! (5)

          Ty tak ideowo, czy za forse szczekasz na Gdynie? O wszystkim i w sprawie lotniska - kulą w płot. Bo to lotnisko bedzie także lotniskiem zapasowym dla Gdańska. Z wielkim pozytkiem dla pasażerów, którzy dzisiaj muszą z zamglonego Rębiechowa tłuc sie do Wawy albo Poznania, a kiedy nasze lotnisko będzie już czynne, to wystarczy 20 minut autobusem i sru.

          • 6 12

          • Rozumem, że w Gdyni nigdy nie ma mgieł i zawsze świeci (1)

            • 8 2

            • niech ciebie to nie obchodzi

              idź to powiedz Szczurkowi, a nie prujesz się na forum

              • 2 2

          • Nie będzie zapasowym dla Gdańska, ile razy można to powtarzać. Po pierwsze nie ma odpowiedniej infrastruktury. Po drugie żaden przewoźnik nie podpisze z Gdynią umowy na lotnisko zapasowe, bo... jest za blisko. Tak tak, bliskość lotniska w Gdyni paradoksalnie działa na jego niekorzyść w tym aspekcie, gdyż prawdopodobieństwo, że warunki pogodowe będą zupełnie inne w oddalonym o 20 km miejscu jest zbyt małe. Po trzecie w Gdańsku będzie ILS II, więc i minima będą o połowę mniejsze niż w Gdyni.

            • 5 2

          • zdecydowanie ideowo... a Ty jesteś naiwny jak małe dziecko. (1)

            Zane3lzione na lotnictwo.net

            Gdynia jako lotnisko zapasowe dla Rębiechowa - bzdura! To linia lotnicza o tym decyduje a nie życzenia miasta. Aby lotnisko mogło być zapasownym musi być:
            a) czynne - a więc musi być tam już tyle lotów aby przyjęcie kolejnych kilku nie powodowało chaosu. Tzn musi być chociażby obsługa na miejscu. Chyba nie wyobrażasz sobie, że LOT będzie wisiał w powietrzu i czekał aż do Kosakowa przyjadą z domu pracownicy firmy handlingowej oraz operator pługu śnieżnego którym się skończył czas pracy 12 godzin temu po przylocie ostatniego rozkładowego samolotu... Kapitanie, no problemo... za 1,5 godziny będziemy zwarci i gotowi, tymczasem krążcie nad Sea Towers!
            b) zazwyczaj linia lotnicza już tam lata, ma podpisaną umowę z firmą handlingową, wie jaki standard zapewni pasażerom po wylądowaniu. Żadna poważna linia lotnicza nie przekieruje lotu na nieznany port i nie pozostawi pasażerów samych sobie bez opieki. W listopadzie mgła była tak duża że nieczynne było Okęcie. TAP i KLM którym nie udało się wylądować wolały przekierować swoje loty do Budapesztu niż do jakiegokolwiek innego czynnego portu w Polsce. Ze 3 miesiące temu SAS wolał wrócić do Kopenhagi niż lądować w jakiejś Bydgoszczy która była czynna i jest najbliżej. Luftwafe tak samo - niecałe 2 tygodnie temu nie posadziło maszyny w Gdańsku więc odleciało do Warszawy. Rekordzistą był chyba Ryanair który poleciał z pasażerami do Gdańska aż do Rygi.
            c) musi mieć miejsce - docelowo w Gdyni mają być 3 stanowiska kodu C. A ile samolotów nocuje w Gdańsku, z 8? Sam Wizzair od wiosny będzie miał zbazowane 4 maszyny w Gdańsku. Co to za lotnisko zapasowe z którego nie skorzysta główna linia operująca z portu? Dobrze, że nie ma już OLT bo wtedy w Gdańsku jednocześnie potrafiło być kilkanaście samolotów ;-)

            Gdynia jako lotnisko dla czarterów i LCC - bzdura. Już teraz LCC stanowi 80% ruchu na Rębiechowie, więc na pewno tego segmentu nie da sobie wyrwać Gdańskie lotnisko. Ale już widać, że gdzie dwóch się bije tam trzeci korzysta. Linie lotnicze, nie pasażer... No i jak tu przyjmować LCC jak się nie ma tyle miejsca?

            W Gdyni zawsze świeci słońce i jest pięknie - bzdura! Czytając demagogie na temat gdańskich mgieł mam wrażenie, że w Gdyni jest zawsze idealnie. No to poszukajcie sobie zdjęć z tegorocznego festiwalu Heineken Opener. W tym samym czasie w Gdańsku byłem w pracy i mgły uwierzcie mi nie było. Do tego ustalając lotnisko zapasowe trzeba brać różne zjawiska atmosferyczne. Zgoda, akurat mgła ma charakter lokalny, ale np już śnieżyce nie. Często podobna intensywność opadów jest na przestrzeni wielu dziesiątek kilometrów. Jeśli w Gdańsku nie będą w stanie uprzątnąć drogi startowej to w Gdyni tym bardziej. Tak samo burze mają często rozległy charakter i wtedy zapasowe lotnisko 5 km dalej jest potrzebne jak czyrak d*pie.

            Gdynia jako port Cargo - bzdura. Czy po to DHL, DPD, UPS budowały hale, sortownie i całą infrastrukturę kilka km od Rębiechowa (Szadółki - Kowale) aby teraz wozić towar z Gdyni? Przecież to absurd... na szczęście w biznesie nikt nie będzie zapatrzony w naszego El Presidente...

            • 5 4

            • o!

              Luftwaffe?

              • 1 3

    • Takie pytanie tylko może zadać głupiec (1)

      - kiedyś gdy do tytułu prof. musiał delikwent mieć odpowiedni życiorys, mój doc.dr hab.inż. mawiał "człowieka poznaje się po tym jakie stawia i zadaje pytania"

      I to mi pozostało na zawsze.

      • 2 5

      • Zawsze kiedyś było lepiej

        • 2 1

  • Wysiadając (6)

    z pociągu dalekobieżnego w Niemczech, czy Francji mamy najczęściej całodobową możliwość podróżowania komunikacją miejską.
    W Polsce po raz kolejny zamiast zająć się małymi usprawnieniami robi się skok na kasę.
    By swoim żyło się lepiej

    • 29 12

    • zapłacisz za to?

      czy chcesz, żeby ci 10% oszczędności zawinęli na opłacenie takich pomysłów?

      • 10 0

    • No nie bardzo... tylko w nielicznych miastach tak jest. (2)

      • 4 0

      • np. w Gdańsku (1)

        • 2 2

        • hue hue hue

          • 0 1

    • wzoremi z przykazaniami Acyb. Głódzia

      Nic jest do spania. A prze położeniem sie do łózka obligatoryjna (obowiązkowa) modlitwa. Brewiarz. Może być skrócona jego wersia dla potrzeb podróżujących, aby mogli wypełnić indywidualnie obowiązek odmówienia nakazanej modlitwy. Należy Ci wykazać że Polacy to w 95 % katolicy i chodzi tu o prawdziwą czynność liturgiczną i eklezjalną, należącą do całego Ludu Bożego.

      • 1 2

    • Ale to jest Gdynia

      miasto kotary, infoboxu i hali targowej

      • 5 4

  • UE - Niemcy, Szwedzi i światły sztab ludzi pracuje, "by spod budynku można było odjeżdżać do centrum z jednego przystanku, a nie jak to jest do tej pory z kilku, oddalonych od siebie". Albo te "główne założenia unijnego projektu" - dawniej było "radzieckiego", ale przecież przyszło "nowe".

    • 19 9

  • Taaa Metro moskiewskie, Grand Central w Nowym Jorku i dworzec w Gdyni...

    niech się ktoś puknie porządnie w głowę...

    • 40 11

  • przecież infobox za 7 mln ma promować Gdynię

    a teraz dworzec ???

    • 59 2

  • widac ze poza dzialaniami propagandowymi (2)

    w UM Gdynia inne sprawy sa nieistotne.

    • 50 7

    • Działania propagandowe

      Zwłaszcza wiaty na peronach będą silnie działały na wizerunek nowoczesnego miasta i taki przemoknięty podróżny wysiadający z Pendolino zachwyci się wnętrzami i przestrzenią .

      • 10 0

    • a z czego to wnosisz?

      rozejrzyj się po miescie, to zauważysz, że się zmienia i to na korzyść. I te nieliczne uszczypliwości zgrzybiałych malkontentów tego nie zniweczą.

      • 0 3

  • Powinna byc tam knajpa ze kupujac kotlet dostajesz litr vodki gratis :)) (1)

    I skrzynke piwa na kazde dziecko :) oraz certyfikat instytutu matki i dziecka potwierdzajacy ze vodka jest zbadana i nalezy ja pic dwa razy dziennie:))))) to by sie tam ruch zrobil ! Jedni by stali w kolejce a inni by juz spali :)

    • 13 12

    • Tylko czemu dzieci maja pic piwo jak ta vodka taka zdrowa?

      • 2 1

  • na razie na tym dworcu to wiatr hula a mialo byc tak pieknie (3)

    • 43 2

    • jak takiego paskuda zreanimowali to się nie dziwie, w środku jeszcze ujdzie,

      ale na zewnątrz to dalej katastrofa. Jak to się mówi: z G bata nie ukręcisz

      • 2 7

    • (1)

      hula bo Gdynia to miasto z morza i marzeń :)

      • 2 1

      • nie udław się pianą :)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane