• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec PKP ma promować Gdynię

Patryk Szczerba
20 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dworzec w Gdyni w najbliższym czasie czekają kolejne zmiany, by stał się narzędziem promocyjnym miasta. Dworzec w Gdyni w najbliższym czasie czekają kolejne zmiany, by stał się narzędziem promocyjnym miasta.

Jeden wspólny przystanek autobusowy dla turystów wysiadających z pociągu na gdyńskim dworcu oraz promocja miasta i lokalnych firm na jego terenie, to główne założenia unijnego projektu Enter.Hub. Za ponad dwa lata plany mogą stać się rzeczywistością.



Czy wygląd i funkcjonalność dworca rzutuje na twoją ocenę miasta, do którego przyjeżdżasz?

Na razie pasażerowie wysiadający z pociągu kończącego bieg w Gdyni mogą czuć się rozczarowani. Odrestaurowany budynek robi wrażenie, ale ścienne malowidła to wszystko, co może ich zatrzymać na dworcu. Większość lokali wciąż bowiem stoi pusta. Potrzeby żywieniowe może zaspokoić jedynie mała restauracja i kawiarnia. Niebawem pomoże - będący w założeniu nadzorcą obiektu - menedżer, który będzie odpowiedzialny za wynajęcie wszystkich lokali użytkowych, ale również obsługę podróżnych, utrzymanie czystości czy doraźne remonty.

Jeszcze rok temu odstraszał także wygląd okolic dworca. Za 600 tys. zł udało się jednak, tuż przed oddaniem dworca do użytku, wyremontować ulice, chodniki, pojawiły się nowe klomby z kwiatami. Jeszcze wcześniej, bo w 2010 roku, nową fasadę zyskał budynek Sądu Rejonowego.

Czytaj też: Dzięki unijnemu projektowi w Gdyni będą buspasy i piesza strefa?

W Gdyni chcą, by dworzec i okolice przeszły kolejne zmiany. Dziewięć europejskich miast oraz dwa regiony zobowiązały się do tego samego, biorąc udział w unijnym projekcie Enter.Hub. Cel? Promocja węzłów kolejowych dla odpowiedniego rozwoju miast o liczbie mieszkańców podobnej do Gdyni.

- Miasta partnerskie będą realizowały zadania uzależnione od roli ich węzła w sieci transportowej. Założenia są różne. Łódź chce poprawić funkcjonowanie komunikacji w okolicy węzła, niemieckie Ulm jego wizerunek, a szwedzkie Orebro stawia na rozwój usług logistycznych. Gdynia ma wykorzystać dworzec do pokazania turystom potencjału miasta - wyjaśnia Dorota Gajda z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Nad rozwiązaniami będzie pracował zespół złożony z miejskich urzędników oraz przedstawicieli m.in. SKM, ZKM Gdynia i PKS Wejherowo. Przez dwa lata mają się spotkać siedmiokrotnie, by wypracować odpowiednią koncepcję zagospodarowania węzła i terenów wokół dworca. W planach jest m.in. uporządkowanie kursowania komunikacji miejskiej.

- Chcemy doprowadzić do tego, by spod budynku można było odjeżdżać do centrum z jednego przystanku, a nie jak to jest do tej pory z kilku, oddalonych od siebie. Projekty w tej sprawie są już w dziale uzgodnień Zarządu Dróg i Zieleni. Zaprosiliśmy też do współpracy Agencję Rozwoju Gdyni. Mam nadzieję, że dzięki temu uda się stworzyć miejsce na dworcu, gdzie firmy z Gdyni będą mogły się promować, przy okazji wspomagając marketingowo miasto. To ważne, by podróżni utożsamiali nowy dworzec z nowoczesnym miastem, za jakie chcemy uchodzić - zaznacza Dorota Gajda.

W przyszłości planowane jest także udostępnienie pasażerom nowych usług typu: Bike&Ride, Park&Ride, Rent a Bike. Tu jednak wiele zależy od woli współpracy ze strony PKP, które jeszcze nie odpowiedziały na zaproszenie do udziału w projekcie.

Całość zakończy się w kwietniu 2015 roku. Wtedy tez mają pojawić się pierwsze efekty. Całkowity koszt projektu Enter.Hub to ok. 717 tys. euro, z czego ponad 40 tys. euro przeznaczone zostało na realizację części gdyńskiej.

Zobacz otwarcie wyremontowanego dworca w Gdynia.

Miejsca

Opinie (125) 3 zablokowane

  • (2)

    Ale że co ma promować Gdynię? Te puste lokale? Hmm no w sumie to dobra metafora znikomej ilości miejsc pracy w tym mieście i wyludnienia ulic po godz.19,więc może się nada

    • 13 5

    • dokładnie tak jak w Gdańsku (1)

      • 1 1

      • A co nas obchodzi Gdańsk?

        Tu chodzi o nasz dworzec i nasze miasto.

        • 6 0

  • a co przed dworcem?

    Co po gdyńskim dworcu turystom, którzy mają kłopot przetaszczyć walizki do autobusu na nowopołożonym, droższym od tradycyjnej kostki kompletnie nienadającym się do tego bruku???

    • 15 2

  • "woli współpracy ze strony PKP" (9)

    No własnie na dzisiaj takiej współpracy nie ma bo POlityczne PKP realizuje wolę nie współpracy,a żeby się przekonać wystarczy zobaczyć jak remontują gdyńskie perony jeśli w ogóle remontują o modernizacji możemy pomarzyć.

    Jedyna nadzieja, że społeczeństwo się obudzi i wybiorą inne władze państwowe.

    To wcale nie oznacza, że Gdynia jest cacy, choć po tym projekcie widać, że jednak coś fajnego robi. Tylko, aby ten dworzec był faktycznym promotorem to jak już tu pisałem, należy wpompować min. 185 mln. zł. a w tym;
    - wykonać przed dworcem a właściwie na całej długości Dworcowej trzy-poziomowy układ komunikacyjny.
    0 - część spacerowa, rowerowa, wrotkarska ew. miejskie busy,
    -1 cały transport z możliwością przejazdu łącznikiem pod torami pomiędzy Wiśniewskiego a Morską z mozliwoscią wysadzenia potróznika przy odpowiednim peronie (podziemne zatoczki)
    -2 parking podziemny, Park&Ride, Rent a Bike & Car i inne usługi,
    - osłonić ciekawymi budynkami handlowymi i usługowymi ścianę vis a vis, która by w szkle budynków odbijała piękny socrealistyczny dworzec i ruch przed nim,
    - odpowiednio zagospodarować drugą cześć od strony Morskiej,
    - zrobić odpowiednie przygotowania projektowe i pozyskać partnerów do faktycznej rozbudowy w ramach PPP Największego Centrum Przesiadkowego ( z całonocnymi galeriami handlowymi, kinami, hotelem, ....

    • 5 13

    • najlepiej gdyński komunistyczny (3)

      dworzec główny zaorać!

      • 1 4

      • do Gdańszczanin (2)

        Najlepiej to Twoją gdańską (komunistyczną) "starówkę" z 1955 r zaorać !! :) Kompleksy.....

        • 2 3

        • jeśli multimodalne węzły komunikacyjne to też i Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo (1)

          Konieczne jest wypracowanie dobrego modelu komunikacyjnego dla tego strategicznego terenu komunikacyjnego(European Network Exploiting Territorial Effects of Railway Hubs and their Urban Benefits)

          Gdyńska multimodalność ma polegać na połączeniu komunikacji kolejowej, SKM PKM, trolejbusu, ale także w odległym Gdańsku tramwajowej i autobusowej, zarówno miejskiej, jak i dalekobieżnej linii, ale także tramwaju wodnego, promów,.. i dwóch lotnisk.

          Ważne, że będą się spotykać praktycy i będzie prowadzony w ramach programu URBACT II i rozwijany zgodnie z filozofią głównych dokumentów obowiązujących w Unii Europejskiej,a w szczególności: Strategii Europa 2020, Strategii Lizbońskiej, Białej Księgi: Europejska Polityka Transportowa, Traktatów Rzymskich, Funduszu "Łącząc Europę", Europejskiej Konwencji Krajobrazowej, itp.

          Już należy myśleć uwagę nad "HUB-em lotniczym" w Terminalu Gdynia-Kosakowo, który będzie miał strategiczną rolę w przedstawieniu atutów miasta, regionu, kraju i europy i czym prędzej do niego przystapić.

          • 2 4

          • Chłopie - weź coś na uspokojenie

            Majaczysz jak po dragach

            • 1 3

    • "należy wpompować min. 185 mln. zł." (2)

      dużo tekstu, a wszystko sprowadza się do tej kwoty...

      • 6 3

      • Tak to moim zdaniem kwota minimalna i przy dzisiejszym parytecie. (1)

        Bo jak napisałem dalej to będzie zaraz po założenia unijnego projektu Enter.Hub, a moim zdaniem winno być równolegle jak ma to miejsce w Łodzi Fabrycznej.

        Silny i ogromny Węzeł Przesiadkowy(Dwa lotniska, Prom, Statki wycieczkowe, Wypożyczalnie w tym yachtów, samolotów,....) No i następnie zabudowa na Międzytorzu "ramach PPP Największego Centrum Przesiadkowego ( z całonocnymi galeriami handlowymi, kinami, hotelem, .... tu koszt liczyłbym na co najmniej 950 mln. "

        • 3 3

        • a zapomniałem dodać,

          że konstrukcja finansowa całości oparłaby się także w części o wykonanie tunelu pod torami. W zadaniu Nowej Węglowej "pod torami pomiędzy Wiśniewskiego a Morską z możliwością wysadzenia podróżnika przy odpowiednim peronie (w czasowej podziemnej zatoczce parkingowej")

          Tak więc całość wadziłbym tak;
          - projektu Enter.Hub 40 tys. euro,
          - przebudowa przed dworcowa 50 mln f. unijne przy najgorszym układzie stosunek 50/50% publiczne do unijnych
          - 80% unijnych na Węglową i tunel,
          - 100% kap. komercyjny prywatny na PPP

          I pozostaje mi tylko zyczyć POWODZENIA

          • 2 4

    • Grafoman na chaju (1)

      Zygmunt Z-T daruj sobie wazeliniarskie wypowiedzi, jesteś typowym czopkiem obecnej władzy. Jeszcze nie zauważyłeś, że twoje wypowiedzi zawsze są negatywnie oceniane.

      • 1 1

      • goń się łazęgo,

        bo w Gdyni nam durni nie potrzeba

        • 0 1

  • żałosne.... Fajnie, że szanujemy język Polski (3)

    Polskie miasto, Polski dworzec... ale miasto planuje nowe usługi dla podróżnych: Bike&Ride, Park&Ride, Rent a Bike... bo nie można po Polsku tego nazwać... Po Polsku będzie brzmiało obciachowo i tak w TV gwiazdami są ludzie co udają, ze Polskiego nie znają, a na dworcu nie będzie żadnej Polskiej nazwy :) Proponuje iść na całość i zamiast PERON pisać PLATFORM i komunikaty puszczać tylko po angielsku... ewentualnie jeszcze niemiecku... ale broń Boże po Polsku

    • 15 1

    • no moze jeszcze (2)

      po kaszubsku bys chcal?

      • 1 3

      • chyba nie rozumiem (1)

        ale o co Ci chodzi? Bo przyznam, że nie zrozumiałem?
        Mi chodzi o to, że POLSKIE miasto, zbudowane przez wszystkich POLAKÓW, symbol POLSKOŚCI... nazywa coraz więcej miejsc po angielsku... np. infobox, Bike&Ride, Park&Ride, Rent a Bike to bez sensu... ja wiem, że teraz każdy chce pokazać, ze zna angielski i polski nie przechodzi mu przez gardło... ale to na prawdę jest żałosne...
        w kraju urzędowym językiem jest POLSKI a nie Kaszubski...wiec nie wiem o co Ci chodzi

        • 2 1

        • tylko; infobox, Bike&Ride, Park&Ride, Rent a Bike

          stały się międzynarodowymi określeniami informującymi, a na tym zasadza się istota projektu

          • 2 1

  • Zatem, znajdzie się wiaderko farby, aby wymalować pasy na "rondzie" (2)

    między dworcem a sądem.

    • 10 2

    • może nawet zmoderniuzją całe rondo? (1)

      • 2 0

      • nic nie zrobią

        za te pieniądze to będzie: kilka "meetings"(Ulm,Łódź,Orebro), 2 wypasione konferencje, 1 wypasione seminarium, płace dla "zaangażowanych"w projekt.Najwięcej zarobił gość który "załatwił"aplikację,czyli Szwed bądź Niemiec.Efektem 2-letniej ciężkiej pracy będzie pierwsze zdanie z drugiej cytowanej wypowiedzi ZDiZ.Szkoda czasu i pieniędzy publicznych.PKP w tym przypadku zachowuje się bardzo rozsądnie.

        • 0 1

  • Fajnie jakby wyremontowali dworzec podmiejski

    i zrobili coś z tymi peronami, które pkp po prostu zj...ło

    • 9 0

  • Ten ''zabytkowy dworzec''pewnie kosztował lub będzie tyle

    co nowoczesny,funkcjonalny i nowy.A tak wieczny remont skończą,zaczną remontować od nowa.Z zewnątrz widok masakryczny,postkomunistyczna budowla i tego nie zmienią.Teraz czekamy na muzeum przesiedleńców za 45mln.
    Kto to wymyśla?

    • 8 2

  • Buhahahahahahha

    Największa wiocha świata!!! Co za żenada!!!

    • 4 8

  • ''Dworzec w Sopocie,burzymy stary- budujemy nowy''

    A u nas stare nory dla szczurów muszą zostać.Bo to ponoć zabytek jest hehe

    • 4 6

  • O co cho?

    Eeeee... to co oni w końcu chcą zrobić? Zamiast kilku przystanków jeden? I to im zajmie czas do 2015?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane