Fakty i opinie

Dworzec SKM w Gdyni odzyska wygląd sprzed 60 lat

Remont dworca Podmiejskiego w Gdyni ma potrwać dwa lata.
Remont dworca Podmiejskiego w Gdyni ma potrwać dwa lata. fot. Andrzej J. Gojke/KFP

62 mln zł wyda SKM na przebudowę Dworca Podmiejskiego w GdyniMapka, montaż monitoringu i informacji pasażerskiej na odcinku Rumia Janowo - Gdańsk Główny oraz remont peronów i torowiska w Gdyni Głównej. Cenę poznaliśmy jesienią, ale umowa - przez odwołania - została podpisana dopiero w zeszłym tygodniu.



Jak oceniasz użyteczność dworców kolejowych w Trójmieście?

pozytywnie, jest na nich wszystko, czego trzeba 20%
jest z tym bardzo różnie, są lepsze i gorsze dworce pod tym względem 56%
negatywnie, dworce potrzebują zmian i unowocześnienia 24%
zakończona Łącznie głosów: 1288
Przypomnijmy:

  1. W kwietniu 2018 r. SKM ogłosiła pierwszy przetarg na inwestycję.
  2. Później był on ponawiany w kwietniu 2019 r.2020 r., ale oferty wciąż były za wysokie.
  3. W trzecim pojawiły się dwie oferty, jedna T4B i MAXTO Technology znów wyższa od możliwości SKM.
  4. Budżet inwestycji został jednak podniesiony i oferta firm opiewająca na nieco ponad 62 mln zł została we wrześniu 2020 r. przyjęta.


Rozkład SKM Trójmiasto



Sęk w tym, że umowa pozwalająca na rozpoczęcie prac projektowych nie została podpisana. Podpisanie kontraktu opóźniły odwołania. Procedura odwoławcza trwała kilka tygodni, przez co umowa została podpisana dopiero kilka dni temu.

Monitoring, informacja pasażerska oraz prace na Gdyni Głównej



Głównym przedmiotem zamówienia jest rozbudowa i zintegrowanie systemów monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją pasażerską na całej linii nr 250, czyli linii SKM. Na peronach pomiędzy Gdańskiem Głównym i Rumią Janowo zostaną wymienione lub zamontowane kamery monitoringu oraz tablice informujące o nadjeżdżających pociągach.

Dodatkowo zaplanowano modernizację peronów i infrastruktury torowej na stacji Gdynia Główna. Na peronie zostaną wymienione płyty krawędziowe oraz nawierzchnia, a także część poszycia wiaty. Teren ma być przystosowany dla osób niepełnosprawnych.

Powrót do wyglądu z 1959 roku



Najważniejszą informacją dla pasażerów jest zaplanowany w ramach inwestycji remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Zabytkowemu budynkowi zostanie przywrócony wygląd z czasów jego powstania, czyli z 1959 roku.

Najważniejsze zobowiązania wykonawcy remontu dworca Podmiejskiego:

  • Zachowanie oryginalnej, drewnianej stolarki drzwiowej i okiennej - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachowanie dworcowego zewnętrznego zegara w okulusie na kwadratowym tle i konserwacja.
  • Likwidacja dwóch lokali usługowo-handlowych - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowego pawilonu z kurczakami z rożna.
  • Odtworzenie trzecich drzwi wejściowych z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawienie napisu "Dworzec Podmiejski", który ma być podświetlony.
  • Zachowanie najcenniejszych elementów wystroju hallu kasowego.
  • Modernizacja pomieszczenia kas.
  • Montaż szklanych automatycznych drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymiana nawierzchni na placu przed dworcem.


Nie obędzie się bez utrudnień. Wybrane konsorcjum zadeklarowało, że przez cały okres realizacji, maksymalnie przez 34 dni, trwać będą całodobowe zamknięcia torowe.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM.

Prace do marca 2023 roku



Podpisanie umowy oznacza na razie rozpoczęcie prac projektowych, bo zamówienie jest realizowane w formule "zaprojektuj i wybuduj". Opóźnienie związane z procedurami odwoławczymi ma pozostać bez wpływu na anonsowany wcześniej termin zakończenia remontu. Wykonawca będzie musiał nadrobić stracony przez odwołania czas.

- Inwestycja powinna zostać zakończona do końca marca 2023 roku - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik SKM w Trójmieście.

Opinie (160) 2 zablokowane

  • Czyli po prostu go zostawią jak jest? (15)

    • 195 24

    • (3)

      I wydadzą na to 62mln. Genialnie co?

      • 48 7

      • (2)

        gdzie wyczytałes że remont samego dworca będzie kosztował 62 mln ?

        • 10 3

        • jak zwykle banda malkontentów plusuje jednego największego kretyna władcę ideowego mistrza nad mistrzami genialna myśl to jego b

          • 1 3

        • Pierwsze zdanie w treści artykułu: 62 mln zł wyda SKM na przebudowę Dworca Podmiejskiego w Gdyni.
          Mogę się mylić bo fachowcem nie jestem ale to chyba w tym właśnie zdaniu jest to napisane...

          • 0 0

    • i bardzo dobrze ... (1)

      bo dworzec SKM pasuje wizerunkowo i urbanistycznie do modernizmu międzywojennego...
      - w odróżnieniu od tego ohydnego komunistycznego molocha - budynku PKP obok. - którego nie wiadomo jakim cudem zaliczono do zabytków.. bo miał kilka mozajek? - też mocno wątpliwej urody i jakiejkolwiek wartości artystycznej.

      • 11 25

      • etam

        gdynia to cała do niczego nie pasuje powinni ją jak najszybciej zburzyć

        • 4 8

    • Wstarczy nic nie robić tak jak z ulicami a odzyska wygląd z przed kilkudziesięciu lat (2)

      najlepsza jest ta buda z kurczakami podobnie wyglada skwer zal mi tego Radomia północy miasto upadłe

      • 15 8

      • coś ci się pomyliło, Radomiem północy jest Gdańsk (1)

        • 10 12

        • analogia do Radomia wzięła się od utopienia kupy pieniędzy w niefunkcjonującym lotnisku

          • 9 0

    • chodzi głównie o zniechęcanie pasażerów do kolei (1)

      Wiele remontów w PKP ma taki cel - dwa lata utrudnień a na koniec jest tak samo albo gorzej.
      Najlepszy przykład w Poznaniu - latami się męczyli i teraz jest kompletnie niepraktyczny dworzec doczepiony do galerii z labiryntem dziwnych przejść. Stary tylko wymagał oczyszczenia i pomalowania ale musieli zepsuć coś co działa. W Tczewie jeszcze lepiej - tam remont dwa lata dworca w którym, było czysto i ładnie. Po co? - nikt nie wie, szczególnie że windy na perony jak się psuły tak dalej się psują... Niedługo to samo planują z Wrzeszczem zrobić - zamiast odmalować i uporządkować to będą jakąś przebudowę robić nie wiadomo po co - chyba jedeyny cel to jest uprzykrzenie podróży pasażerom długotrwałym remontem.

      • 7 4

      • Kasa

        Ktoś na tym zarabia i tyle.

        • 2 0

    • Pomaluja farbą

      • 4 0

    • skurczybyki

      no i tak bedzie a 60 milionów zachachmęcą

      • 0 0

    • nie będzie taki sam ,po prostu zdejmą z niego te anteny , elewację oczyszczą karcherem "i już" tadadadam.

      • 0 0

    • ciekawe czy odzyskaja piekne malunki jakie byly w kawiarence obok kas

      • 0 0

  • Dworzec z kontenerów?

    A obok pusty pasaż. SKM odpowiedziało juz na Facebooku, ze nie udało się dogadać z siostrzana spółka PKP. Takie rzeczy tylko w Polsce.

    • 105 5

  • Kolejny Hit z Gdyni,będzie wyglądał jak 1959?! To zaoszczędzą grosza bo wciąż tak wygląda... (13)

    • 120 31

    • Budynek jest bardzo ładny i wymaga odświeżenia

      Nie rozumiem tego komentarza. To ze nie ma jońskich gzymsów to nie znaczy ze nie jest zabytkowe.

      • 16 1

    • Wspaniały budynek i wspaniała architektura (10)

      latami zaniedbywany i dewastowany. Wielka, wielka szkoda. A najbardziej szkoda pomieszczeń wynajętych na makbułę. Tam powinna być restauracja z gwiazdką, fenomenalne miejsce. Ech...

      • 13 3

      • TY mylisz piękny urbanistycznie budynek SKM (7)

        z socrealistycznym ohydnym gomółkowskim molochem PKP obok!

        • 4 5

        • (5)

          Ani ten piękny ani tamten ohydny. Każdy przeciętny w swojej klasie

          • 7 3

          • kwestią jest STYL budownictwa (4)

            socrealizm stalinowski budynku PKP pasuje do Gdyni jak pięść do nosa

            • 2 5

            • (1)

              Cały ten "gdyński modernizm" to kilka kamienic na Świętojańskiej, Starowiejskiej, 10 lutego, kilka bo większość to zwykłe prostokątne klocki. A to wszystko w Centrum, ewentualnie Działkach leśnych, reszta Gdyni to wielka płyta, deweloperka i domki nie różniące się niczym od reszty Polski

              • 16 0

              • Czyli jak większość miast w Polsce...

                • 0 0

            • (1)

              Akurat dworzec w Gdyni nie jest w nachalnym stylu socrealistycznym i całkiem nieźle pasuje do Gdyni. Do tego jest całkiem funkcjonalny. W okresie międzywojennym tez powstawały podobne budynki.

              • 6 1

              • Przedwojenny Dworzec PKP Gdynia, to była

                architektoniczna paskuda - stacja kolejowa udająca dworek w Soplicowie... Współczesny dworzec jest naprawdę niezły. Dramatem są niezadaszone perony, brak ruchomych schodów, cywilizowanego wyjścia na Warszawską i Morską...

                • 2 0

        • Dworzec Główny jest świetnym projektem,

          łączącym socrealizm z modernizmem, bez dwóch zdań ładniejszym niż ten przedwojenny gargamel z kolumienkami, wieżyczkami i pinaklami. Na głowę bije też te pseudo-nowoczesne koncepty z Poznania czy z Bydgoszczy (szkło-stal-szkło-stal-szkło-stal), które najdalej za 20 lat będą przebudowywane. W architekturze broni się zawsze to, co jest klasyczne, praktyczne, racjonalne, a to własnie cechy socrealizmu i modernizmu. Można mieć obsesje na punkcie socjalizmu, ale nie architektury socrealistycznej. To akurat zaleta wielu polskich miast.

          • 4 0

      • Bardzo dobrze ze jest tam McD

        Przynajmniej dbają o wnętrze. Kiedys była tam restauracja i drogeria ij zaniedbane było.

        • 6 2

      • Zadna restuaracja z gwiazka nie byla zainteresowana wynajmem, a nawet gdyby sie jakas znalazla to juz dawno by jej tam nie bylo. To nie jest miejsce ani klientela na taka restuaracje.

        • 7 0

    • Przynajmniej będzie pasował do taboru :)

      • 3 0

  • a co będzie na piętrze, gdzie kiedyś była restauracja? (6)

    • 88 1

    • (4)

      bar mleczny imienia Jarozbawa dla wszystkich karaluchow ktorym dane jest mieszkac w tym socjalistycznym kraju wysokich podatkow

      • 16 27

      • (3)

        A co sie panu nie podoba w tym kraju? Wczoraj ogladalem tvp i jest cudownie. Lepiej niz za PO. Premier obiecal duzo nowych niskich podatkow. Czy kiedys byly te podatki? Nie bylo a teraz sa! No i sa 13 i 14 emerytury a kiedys rok mial tylko 12 miesiecy!

        • 37 6

        • Premier obiecal duzo nowych niskich podatkow.

          ROFL ;)))))

          • 15 5

        • Jarosław nasz Pan i zbawca (1)

          Kim Dzong Kaczor

          • 12 16

          • matołuszek nałożył podatek od cukru w coli

            zapomniał nałożyć podatek od bąbelków ... bo CO2 niepotrzebnie zajmuje miejsce w butelce - tak więcej coli wejdzie!

            • 7 7

    • i fryzjer też był

      • 1 0

  • (1)

    Ile razy beda go remontować? Kto na tym korzysta?

    • 62 20

    • Pierwszy raz będą go remontowac

      W odpowiedzi na pytanie.

      • 12 4

  • (3)

    Według mnie to paranoja ładować tak duże pieniądze aby dworzec odzyskał wygląd z przed lat.
    Jestem zdania że powinno się je tak przebudować aby były nowoczesne i tanie w utrzymaniu.
    A kto jak kto ale SKM mogłaby te pieniądze np. w tabor zainwestować bo to on jest reliktem przeszłości

    • 48 57

    • tabor ma 50 lat (1)

      i jest już zabytkiem. Nie do ruszenia.

      • 12 1

      • żebyś tego nie wypowiedział w złą godzinę

        bo PiSowski KOŃserwator zabytków uznał bruk długiego targu z lat 50tych za zabytkowy ;)))
        to i wagony SKM tez może uznać.... kto wie?

        • 2 5

    • Dworzec SKM jest dobrze zaprojektowany i wykonany z niezłych materiałów (ile lat wytrzymał bez porządnego remontu...). Strach pomyśleć, jakiego gniota zaproponowaliby współcześni "architekci".

      • 13 1

  • Szkoda kurczaka z różna, lubiłam tam kupować (6)

    Jeden z lepszych w trójmieście

    • 75 27

    • zazywczaj zbyt spieczony

      • 7 6

    • Ktoś wie gdzie się przeniosą?

      • 6 2

    • A mi tej budy nie szkoda...

      Bar Azja pokazuje, ze nie trzeba funkcjonować na granicy mandatu z sanepidu by prowadzić biznes i można się przenieść do lokalu

      • 10 2

    • Kiedyś rzeczywiście najlepszy, ale od ładnych kilku lat, to już historia.

      • 2 0

    • Może do wewnątrz

      Nikt nie powiedział, że nie będzie tego punktu.

      • 1 0

    • taa lubiłaś....smierdzacy olejemm tygodniowym jak szadółki

      • 1 2

  • Super tabor SKM tylko kilkanaście lat młodszy

    Gdynia miasto ceniące historię, to co było jest ważniejsze niż jakieś tam nowoczesne inwestycje.

    • 29 7

  • Ale przecież on wygląda jak 60 lat temu!

    i po to tyle kasy, by nic nie zmienić?

    • 93 16

  • dworzec (6)

    Wszedzie buduje sie nowoczesne dworce z podziemnymi parkingami nowoczesna infrastrukturą
    a Gdynia pozostanie ze starym dworcem Urzednicy bedą sie chwalic zze dbaja o zabytki
    Nasze miast powoli staje sie zabytkiem

    • 60 47

    • No prosze (5)

      To zupełnie jak w Gdansku. Gdzie się buduje takie dworce? W Poznaniu i Katowicach? Bo jeśli tak to dziękuje. Brzydkie i przeskalowane.

      • 13 2

      • Dworzec ma być przede wszystkim funkcjonalny. (4)

        Wolę wielką halę wyglądającą jak hipermarket, niż ścisk w tycich ale ładnych zabytkach.

        • 1 10

        • (1)

          Ale ten dworzec jest funkcjonalny. Wolisz zapewne galerię handlową w funkcją dworca, co?

          • 9 2

          • Ten akurat tak.

            Za to w Gdańsku z perspektywy pasażera jest słabo, a w takiej Oliwie, czy Wrzeszczu, to już w ogóle masakra...

            Dworzec nie służy do oglądania, tylko do zapewnienia sprawnego przemieszczania się ludzi.

            • 4 4

        • Dworzec w Gdyni jest wystarczająco dużo i szeroki. (1)

          Nie wiem po co wielkie hale albo pseudo galerie handlowe

          • 7 0

          • Zadaszenie nad całością: tory i perony, jak w berlinie czy innym wrocławiu byłoby fajne. Ale po co.

            • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.