Fakty i opinie

stat

Dworzec w Gdańsku będzie zamknięty nawet przez 15 miesięcy


Gdy w 2016 roku ruszy remont zabytkowego budynku Dworca Głównego w Gdańsku, będzie on zamknięty dla pasażerów nawet przez 15 miesięcy. Dzięki temu odzyska on jednak dawną świetność, dodatkowo powstanie nowy tunel prowadzący z dworca do City Forum.



Czy obawiasz się utrudnień w związku z remontem dworca w Gdańsku?

tak, to może być kłopotliwe dla pasażerów, szczególnie zimą 51%
nie, bilety teraz można zakupić w internecie czy automatach 49%
zakończona Łącznie głosów: 1033
O planowanym kompleksowym remoncie budynku Dworca Głównego w Gdańsku informowaliśmy wielokrotnie.

Założenia pierwotnie nie zmieniły się. W ramach modernizacji budynku dworca i terenu wokół niego, w holu dworca zostaną odtworzone drewniane dębowe drzwi i okna a także historyczna kolorystyka. Na dawne miejsce wrócą kasy biletowe, które zyskają drewnianą stolarkę, podobnie jak witryny sklepów. Powstanie nowe oświetlenie, system informacji pasażerskiej, monitoring. Na peron 1 i 2 poprowadzą ruchome schody. W części, gdzie mieści się bar McDonald, zlikwidowane zostaną wtórne antresole.

Obiekt zyska skośne dachy, których nie odtworzono po zniszczeniach II wojny światowej. Cała elewacja zostanie oczyszczona.

Przypomnijmy, że za nami jest już pierwszy, mocno ograniczony etap przebudowy dworca, który w 2013 r. pochłonął 0,5 mln zł. Starczyło to na wyburzenie antresoli, która szpeciła główny hol dworca.

Druga faza przebudowy, która pochłonie ok. 50 mln zł, rozpocznie się nie wcześniej niż na początku 2016 r.

Dlaczego musimy czekać jeszcze rok?

- Chcieliśmy zacząć wcześniej, ale proces projektowania i uzgadniania założeń do remontu okazał się bardziej czasochłonny, niż planowaliśmy - tłumaczy Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny ds. eksploatacji nieruchomości PKP SA. - Teren, na którym stoi dworzec, jest dość trudny. Kiedyś była tu fosa, budynek stoi na palach. Przy remoncie dworca nie chcemy popełnić żadnych błędów.

Plany PKP zakładają też, że przed dworcem powstanie nowy tunel. Połączy się on z tunelem miejskim na wysokości City Forum. Zaczynać się będzie mniej więcej przy wejściu głównym do dworca - tam, gdzie obecnie z boku można zejść schodami - i stamtąd będzie szedł na drugą stronę Podwala Grodzkiego. Będzie biegł równolegle do północnej nawy dworca.

Najpierw do końca tego roku musi powstać projekt budowlany, obecnie są gotowe jedynie jego koncepcje. Także w tym roku kolejarze planują wyłonić wykonawcę prac budowlanych.

Niedawno opisywaliśmy remont tunelu przy peronach dalekobieżnych, którymi zarządza PKP PLK. Spółka tam ma także w planach znacznie większy zakres prac, obejmujący m.in. podniesienie peronów dalekobieżnych do wysokości 76 cm, izolację tunelu, budowę schodów ruchomych i wind na perony.

Czy kolejarze z obu spółek będą koordynować działania inwestycyjne przy dworcu w Gdańsku?

- Nie jest najlepszym rozwiązaniem, by cały teren dworca wyglądał jak plac budowy. Tym bardziej, że z powodu naszego remontu gmach dworca będzie zamknięty na około 12 do 15 miesięcy. Nowy, tymczasowy dworzec powstanie w kontenerach na placu dworcowym. Jeżeli do tego nałożyłyby się prace na peronach to byłby problem. Koledzy z PLK pierwotnie zakładali, że te prace wykonają po naszym remoncie. Będziemy na ten temat jeszcze rozmawiać - zapowiada Piekarski.

Zmienić ma się też okolica dworca dzięki prywatnym inwestorom, którzy kupili od PKP budynki poczty i przychodni.

Opinie (219) 8 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.