• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec w Gdańsku będzie zamknięty nawet przez 15 miesięcy

Katarzyna Moritz
16 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Koncepcja zakłada, że w holu dworca mają być odtworzone drewniane dębowe drzwi i okna, historyczna kolorystyka. Na dawne miejsce wróciłyby kasy biletowe, które także zyskałyby drewnianą stolarkę, podobnie jak witryny sklepów.
  • Powstanie też nowe oświetlenie, system informacji pasażerskiej, monitoring i ruchome schody.  W części gdzie jest McDonald, mają być zlikwidowane wtórne antresole, na zewnątrz odbudowane skośne dachy, których nie otworzono po zniszczeniach II wojny światowej, a cała elewacja ma zostać oczyszczona.
  • Gdy na przełomie 2012/13 roku wyburzano antresole, powstał dworzec w kontenerach na placu dworcowym. Gdy ruszy II etap remontu, dworzec w kontenerach będzie funkcjonował nawet 15 miesięcy.
  • Remont dworca ma rozpocząć się na początku 2016 roku.

Gdy w 2016 roku ruszy remont zabytkowego budynku Dworca Głównego w Gdańsku, będzie on zamknięty dla pasażerów nawet przez 15 miesięcy. Dzięki temu odzyska on jednak dawną świetność, dodatkowo powstanie nowy tunel prowadzący z dworca do City Forum.



Czy obawiasz się utrudnień w związku z remontem dworca w Gdańsku?

O planowanym kompleksowym remoncie budynku Dworca Głównego w Gdańsku informowaliśmy wielokrotnie.

Założenia pierwotnie nie zmieniły się. W ramach modernizacji budynku dworca i terenu wokół niego, w holu dworca zostaną odtworzone drewniane dębowe drzwi i okna a także historyczna kolorystyka. Na dawne miejsce wrócą kasy biletowe, które zyskają drewnianą stolarkę, podobnie jak witryny sklepów. Powstanie nowe oświetlenie, system informacji pasażerskiej, monitoring. Na peron 1 i 2 poprowadzą ruchome schody. W części, gdzie mieści się bar McDonald, zlikwidowane zostaną wtórne antresole.

Obiekt zyska skośne dachy, których nie odtworzono po zniszczeniach II wojny światowej. Cała elewacja zostanie oczyszczona.

Przypomnijmy, że za nami jest już pierwszy, mocno ograniczony etap przebudowy dworca, który w 2013 r. pochłonął 0,5 mln zł. Starczyło to na wyburzenie antresoli, która szpeciła główny hol dworca.

Druga faza przebudowy, która pochłonie ok. 50 mln zł, rozpocznie się nie wcześniej niż na początku 2016 r.

Dlaczego musimy czekać jeszcze rok?

- Chcieliśmy zacząć wcześniej, ale proces projektowania i uzgadniania założeń do remontu okazał się bardziej czasochłonny, niż planowaliśmy - tłumaczy Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny ds. eksploatacji nieruchomości PKP SA. - Teren, na którym stoi dworzec, jest dość trudny. Kiedyś była tu fosa, budynek stoi na palach. Przy remoncie dworca nie chcemy popełnić żadnych błędów.

Plany PKP zakładają też, że przed dworcem powstanie nowy tunel. Połączy się on z tunelem miejskim na wysokości City Forum. Zaczynać się będzie mniej więcej przy wejściu głównym do dworca - tam, gdzie obecnie z boku można zejść schodami - i stamtąd będzie szedł na drugą stronę Podwala Grodzkiego. Będzie biegł równolegle do północnej nawy dworca.

Najpierw do końca tego roku musi powstać projekt budowlany, obecnie są gotowe jedynie jego koncepcje. Także w tym roku kolejarze planują wyłonić wykonawcę prac budowlanych.

Niedawno opisywaliśmy remont tunelu przy peronach dalekobieżnych, którymi zarządza PKP PLK. Spółka tam ma także w planach znacznie większy zakres prac, obejmujący m.in. podniesienie peronów dalekobieżnych do wysokości 76 cm, izolację tunelu, budowę schodów ruchomych i wind na perony.

Czy kolejarze z obu spółek będą koordynować działania inwestycyjne przy dworcu w Gdańsku?

- Nie jest najlepszym rozwiązaniem, by cały teren dworca wyglądał jak plac budowy. Tym bardziej, że z powodu naszego remontu gmach dworca będzie zamknięty na około 12 do 15 miesięcy. Nowy, tymczasowy dworzec powstanie w kontenerach na placu dworcowym. Jeżeli do tego nałożyłyby się prace na peronach to byłby problem. Koledzy z PLK pierwotnie zakładali, że te prace wykonają po naszym remoncie. Będziemy na ten temat jeszcze rozmawiać - zapowiada Piekarski.

Zmienić ma się też okolica dworca dzięki prywatnym inwestorom, którzy kupili od PKP budynki poczty i przychodni.

Miejsca

Opinie (219) 8 zablokowanych

  • Nie tak dawno hołota "zmieniała" wszystko! Szykują się zatem pewnie k o l e j n e (1)

    poDWYŻKI, bo poTRAFIĄ to załatwiać tylko NASZYM kosztem-pasażerów! Czy tylko WYGLĄD się liczy?!

    • 1 3

    • Musisz być strasznie brzydka...

      • 0 1

  • (1)

    ... oby nie skończyło się na wizualizacjach tak jak z molem, mostem do Sobieszewa, Aquaparkiem, Halą Plażową i wieloma innymi inwestycjami o których pisano, ze zaczną za rok, dwa, a do dzisiaj nic nie ma...

    • 1 1

    • Czy to były inwestycje firmy P K P Dworzec Polski ?

      • 1 0

  • Zróbcie zjazdy dla wózków i Walizek

    Będę to wklejał wszędzie gdzie jest coś o trójmiejskiej PKP:
    Chyba nie macie zamiaru utrzymować do czasu remontu kpiny z bezpieczeństwa i funkcjonalności:
    Na dworcu Gdańsk Główny (miasto wojewódzkie) nie ma jak zjechać/wjechać z wózkiem czy torbą z peronów. Nie marzę nawet o windach (remont będzie ....do 2020r, ale kiedy?). Ale chyba takie małe, betonowe trójkąciki "wylać" na schodach by się dało co? Tylko UWAGA: jeden na schodek to będzie za mało, dwa są potrzebne. Najlepiej sprawdźcie jak to wygląda po drugiej stronie ulicy, przed City Forum, lub po stronie dworca przy zejściu do tunelu koło KFC . A te drewniane sztachety na schodach w holu- cudo. Niestety nie dla walizek rozstaw, dla wózków chyba tak, ale tam, 5 m dalej - schody są już bez niczego, dalej na perony- schody bez niczego- BRAWO. Zwłaszcz teraz, zimą, to bardzo bezpieczne prosić obcą osobę o wspólne ryzykowanie zdrowiem swoim, a przede wszytkim wnoszonego po śliskich schodach dziecka

    • 3 0

  • Ja bym się cieszył gdyby kolej poświęcała więcej uwagi pociągom, punktualności, czystości, cenom biletów zamiast walić miliony w ciągłe zmiany koncepcji i rekultywację zabytków. Czasy gdy się na dworcach spędzało długie godziny dawno minęły. Gdy kupowałem bilety, przechodziłem na perony wcale antresole mi nie przeszkadzały ani nie kontemplowałem niezwykłej architektury dworcowej hali. Tak, wiem, Unia daje łatwą kasę to można przemielić i zarobić. I tak do Warszawy będę śmigał ryanairem, a do Białegostoku swoim samochodem bo tam pociąg jeszcze pół wieku będzie jeździł 30 ma godzinę. PKP jest passe.

    • 3 0

  • Dworzec w Oliwie

    Mieszkam od kilku lat w Gdańsku i często korzystam z dworca kolejowego w Oliwie. Często jeżdżę tam samochodem. Niestety nigdzie nie zauważyłem drogowskazu kierującego do dworca (jeżdżę głównie od strony ul. Grunwaldzkiej). Czyżby Gdańsk wstydził się tego dworca albo zapomniał że to też Gdańsk ???

    • 0 1

  • Brak wind.......

    Brak wind, te koszmarne schody, to najgorsza rzecz na tym dworcu !!!

    • 2 0

  • ale gdzie teraz będzie można autem na chwilkę podjechać,. żeby wysadzić albo zabrac? nie widze poza dziurą zatoczki!!!! (1)

    • 1 1

    • H.jjj z samochodami

      Autem pidjeżdżaj se u szkopa

      • 0 0

  • mają zbyt dużo pieniędzy

    3 lata temu przeprowadzono remont głównego budynku i holu dworca. Teraz następny remont z dobudowaniem bryły która pasuje do zabytkowego dworca jak kwiatek do kożucha .Skandaliczne marnowanie pieniędzy.

    • 2 1

  • I jeszcze te k...skie knajpy nawet przed dworcem żeby tamowały ruch

    Gdańsk miastem knajp i hoteli burdeli.Z stracą swój charakter.Baaardzo historyczne są te ruchome schody w hallu głównym.

    • 0 0

  • Marzy mi się szklana kopuła nad peronami dworca.

    coś ala jak w Dreźnie...marzenia....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane