• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec we Wrzeszczu będzie gotowy w 2022 roku

Szymon Zięba
1 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
  • Funkcjonalny, o nowoczesnym i nieco industrialnym wyglądzie, z zielonym dachem, komfortowy, dostępny i proekologiczny. Taki ma być dworzec Gdańsk-Wrzeszcz po zakończeniu inwestycji. PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca obsługującego prawie 9 mln podróżnych rocznie.
  • Wizualizacja dworca od strony torów.
  • Tak ma wyglądać dworzec od strony ul. Lendziona.

Kolejarze podpisali właśnie umowę na przebudowę dworca we Wrzeszczu. Koszt inwestycji to około 13,2 mln zł. PKP SA planuje otwarcie dworca po modernizacji na koniec 2022 roku.



Podoba ci się projekt dworca we Wrzeszczu?

Jak zmieni się wygląd dworca we Wrzeszczu?



  1. Najbardziej widoczna będzie zmiana zewnętrznego wyglądu dworca. W miejsce rozproszonych dobudówek obiekt zyska jedną spójną bryłę. Elewacja zostanie wykonana ze stali i szkła - co ma podkreślić nowoczesny i nieco industrialny charakter nowego dworca.
  2. Najbardziej reprezentacyjną jej częścią będzie wejście do strefy obsługi podróżnych, gdyż zostanie ono zaakcentowane wielkoformatowym przeszkleniem, a  także wejście prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony.
  3. Architekturę nowej bryły dworca podkreśli iluminacja. Zaakcentuje ona w szczególności główne wejścia do budynku, a także podświetli pnącza znajdujące się na elewacji od strony peronów.
  4. Zieleń zaprojektowano również na dachu budynku, gdzie zajmie ona prawie 400 m kw. Powierzchnia bioaktywna zostanie wykonana z gotowych mat wegetacyjnych, składających się z mchów, rozchodników i ziół. Rośliny te są mało wymagające w uprawie oraz odporne na susze. Pomimo tego w okresach pozbawionych opadów będą podlewane za pomocą umieszczonych w ziemi linii kroplujących zasilanych z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie gromadzona będzie deszczówka.
  5. Na dachu oprócz zieleni zostanie umieszczonych 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania "zielonej energii".
  6. Zastosowane zostaną także pompy ciepła do ogrzewania budynku, energooszczędne oświetlenie wraz z  automatyką sterującą oraz wykonana zostanie termomodernizacja budynku poprzez dobranie materiałów budowlanych o niskim współczynniku przenikalności cieplnej.

Tak ma wyglądać poczekalnia na dworcu. Tak ma wyglądać poczekalnia na dworcu.

Co zyskają podróżni?



  1. Przestrzeń obsługi podróżnych zaaranżowano w nowy sposób. Zaprojektowano ją jako przestronny, nowocześnie urządzony hol pełniący funkcję poczekalni z kasami biletowymi i  dwoma lokalami handlowymi. Podróżni znajdą w nim ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
  2. Na szklanych panelach, na jednej ze ścian nowego holu, zostaną umieszczone grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni przeszło 150 lat. Przejawem funkcjonalności nowej aranżacji wnętrz dworca jest to, że na perony będzie można się dostać, pomijając hol przez specjalne wejście umiejscowione mniej więcej po środku nowej bryły dworca.
  3. W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony przewidziano nowocześnie urządzony kompleks toalet oraz trzy lokale handlowo-usługowe.
  4. Przebudowa dworca Gdańsk-Wrzeszcz sprawi, że stanie się on bardziej dostępny dla osób o  ograniczonej sprawności ruchowej oraz bezpieczny. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i wdrożony będzie szereg usprawnień, takich jak m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille'a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia.
  5. Pojawią się urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z  niepełnosprawnościami. Na dworcu zostaną zastosowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Z kolei nad poprawnym działaniem wszystkich urządzeń i instalacji oraz optymalizacją zużycia mediów będzie czuwał system BMS (Building Management System).
  6. W bezpośrednim otoczeniu dworca zostaną ułożone nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zaprojektowano stojaki rowerowe.

  • Widok na nowy dworzec z lotu ptaka - wizualizacja.
  • Funkcjonalny, o nowoczesnym i nieco industrialnym wyglądzie, z zielonym dachem, komfortowy, dostępny i proekologiczny. Taki ma być dworzec Gdańsk-Wrzeszcz po zakończeniu inwestycji. PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca obsługującego prawie 9 mln podróżnych rocznie.
  • Funkcjonalny, o nowoczesnym i nieco industrialnym wyglądzie, z zielonym dachem, komfortowy, dostępny i proekologiczny. Taki ma być dworzec Gdańsk-Wrzeszcz po zakończeniu inwestycji. PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca obsługującego prawie 9 mln podróżnych rocznie.

Inwestycja za ponad 13 mln zł dofinansowana ze środków unijnych



Przebudowa dworca Gdańsk-Wrzeszcz to jedna z 22 inwestycji realizowanych przez PKP SA w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to około 13,2 mln zł brutto.

Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otwarcie dworca po modernizacji jest planowane na koniec 2022 roku. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia TPF, a wykonawcą prac budowlanych jest firma TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski.

Dworzec Gdańsk-Wrzeszcz to jeden z najważniejszych dworców w Polsce pod względem liczby obsługiwanych podróżnych. Dziś obsługuje on prawie 9 mln podróżnych rocznie.

Oddany w 1952 roku budynek dworca powstał dzięki socjalistycznej rywalizacji pracy, znanej z "Człowieka z marmuru", w nieco ponad dwa miesiące. Załogi pracujące przy budowie współzawodniczyły między sobą, o czym w charakterystycznym dla tamtej epoki tonie donosił "Dziennik Bałtycki" (wycinek z 25 stycznia 1952 r.).
 Oddany w 1952 roku budynek dworca powstał dzięki socjalistycznej rywalizacji pracy, znanej z "Człowieka z marmuru", w nieco ponad dwa miesiące. Załogi pracujące przy budowie współzawodniczyły między sobą, o czym w charakterystycznym dla tamtej epoki tonie donosił "Dziennik Bałtycki" (wycinek z 25 stycznia 1952 r.).
Pierwszy obiekt o tej nazwie powstał w 1870 roku. Był to budynek dostosowany do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX wieku.

Tak dziś wygląda okolica dworca we Wrzeszczu. Tak dziś wygląda okolica dworca we Wrzeszczu.
W dwudziestoleciu międzywojennym planów rozbudowy dworca ostatecznie nie zrealizowano. Nowy budynek powstał dopiero w 1952 roku. Od tego czasu kilkukrotnie go przebudowywano. Obecna inwestycja ma na celu nadanie mu nowoczesnego charakteru.


Miejsca

Opinie (208) 3 zablokowane

  • (5)

    Moim skromnym zdaniem są ważniejsze wydatki...Ale widać decydenci mają swoją wizję. Wyborcy ocenia wkrótce co im się podoba.

    • 14 56

    • to projekt PKP, a PKP jest państwowe a nie miejskie (2)

      za szybko piszesz, za wolno czytasz

      • 23 0

      • czyta... ale czyta i nic nie rozumie

        potomkowie gebelsa odniesli sukces... planowanie oglupianie spoleczenstwa daje efekty...

        • 2 0

      • A jak panstwowe to wyborcy g. maja do powiedzenia? Ciekawe myslenie, ale przy tym mocno ograniczone :)

        • 0 0

    • finansowanie pochodzi z PKP nie z budżetu Miasta

      • 8 0

    • Bzdura

      Inne wydatki?
      Może dotacje na kler.

      • 1 1

  • bardzo dobra wiadomość (4)

    dworzec aż się prosił o remont. Skoro Gdańsk chce być nowoczesnym miastem, musi mieć nowoczesne wizytówki miasta, a takimi są dworce. Super!

    • 137 21

    • Tylko to wygląda jak jakaś biedronka.

      Zwykły blaszak jak na jakims zapupiu

      • 20 6

    • Ten dworzec to się prosi o odmalowanie

      a nie kapitalną przebudowę. Jest przeciętny i będzie przeciętny a pasażerowie przez rok nie będą mieć dworca wcale. Wywalanie kasy w błoto a na połowie trójmiejskich stacji windy na perony działają jak loteria...

      • 14 5

    • Jaki to dworzec przesiadkowy i wizytówka? Jedna mała hala i to wszystko. Jak już robić to porządnie cały plac z przesiadką na autobus. Jak zwykle u nas, jedni robią to, drudzy tamto i później jest taki bałagan i pieniądze dwa razy większe bez sensu wydane. Ile pieniędzy się tak marnuje to aż głowa boli.

      • 4 1

    • Zapiekanki będą?

      To kluczowe dla podróżujących

      • 3 0

  • (11)

    A co z zulami i zulicami ktorzy zrobili sobie tam dom? moze niech miasto sie nimi zajmie. wstyd

    • 44 8

    • tak jest (5)

      niech miasto pilnuje terenów i obiektów PKP

      • 10 1

      • Skoro miasto może płacić za deformę edukacji, obsługę 500+, czy pensję Kacperka w Enerdze (4)

        To może i za PKP, a co...

        • 6 8

        • dobrze że nie płaci takim jak ty za brak wiedzy bo dawno zbankrutowałoby... (3)

          • 4 3

          • Co, w TVP powiedzieli że Morawiecki ze swoich daje? (2)

            • 4 1

            • a amebą nie ma co prowadzić sporu... zacznij czytać jakiekolwiek książki >150 str. nie FB... dobrze Ci zrobi... (1)

              • 1 2

              • Jak na kogoś kto czyta książki, wyglądasz podejrzanie podobnie do wtórnego analfabety. Dziwne...

                Czy za którekolwiek z powyższych miasto nie płaci?

                • 0 2

    • Tam jest małe centrum imprezowe;) Szczególnie przy pobliskim placu czerwonych nosów przed Cristalem.

      • 10 2

    • Można się przyzwyczaić, mają tam swoje eldorado;)

      • 2 1

    • Co proponujesz? (2)

      Obozy koncentracyjne czy zesłanie do lagru?

      • 3 2

      • proponuję wywieźć w miejsce gdzie nie będzie alkoholu

        dla nich najlepsza kara

        • 4 3

      • Jak pokazuje historia, nie jest to najgorsze rozwiazanie

        • 0 5

  • Podoba ci się projekt dworca we Wrzeszczu? (2)

    Nie. Nie dlatego, że są ważniejsze wydatki, może i są, może nie. Ale przede wszystkim dlatego, że PKP serwuje nam koszmarek robiony po taniości. Słaby projekt ze słabych materiałów i wszechogarniający w tym miejscu rozpiździel zabetonowany na kolejne dekady.

    • 72 15

    • zawiść? (1)

      Skoro tak dobrze orientujesz się w jakości materiałów, chyba widziałeś coś więcej, niż tylko 3 zdjęcia.... Może Twój projekt odpadł? A swoją drogą co tam takiego tandetnego? Popatrz na otoczenie, czy widziałbyś tam Kryształowy Pałac?

      • 5 8

      • Na 99% ktoś powiązany z ASP.

        Tam mają jakiś fetysz ruder z brudnej cegły i lecą bluzgi na wszystko co nimi nie jest.

        • 7 4

  • Dworzec jest przynajmniej 2 razy za mały.

    To ma być dworzec , a nie knajpka.

    • 62 7

  • Taki sobie (3)

    Tyłka nie urywa.Dobry do Trąbek Wielkich

    • 59 9

    • albo do pcimia

      • 7 1

    • Będzie tam pasować jak pięść do nosa. Ten nowy dworzec wygląda jak lidl albo biedra postawiona najtańszym kosztem,

      • 8 2

    • w Trąbkach nigdy nie było kolei

      i przy okazji nie obrażaj Trąbek, oni by sobie na pewno takiego brzydala nie postawili

      • 2 1

  • (1)

    Obecny koszmarek przynajmniej się za bardzo nie wyróżnia i nie rzuca w oczy. Nowy projekt jest zarówno tandetny, ale też wyróżniający się...brzydotą. Idealnie będzie pasować do miejsca zgniecionego przez Metropolie i rozbudowującą się(niestety) Bałtycką...

    • 47 12

    • Niestety Wrzeszcz już dawno został podzielony przez linie kolejową i to właśnie spowodowało taką sytuację.

      • 2 0

  • Pogonić lumpów (5)

    Koniecznie zrobić porządek z pijanymi, obszcz*nymi lumpami , którzy zamienili dworzec w noclegownię. Nie ma zgody na lumpiarski terroryzm smrodem...to miejsce publiczne a nie przytułek

    • 55 5

    • Nie życzę Ci tego, ale skoro tak piszesz to pamiętaj jedno: (2)

      Dziś jesteś panem, a jutro możesz być dziadem.

      • 7 8

      • A kto powiedział że jedyny sposób na porządek to przepędzenie ich?

        • 2 5

      • Menele

        Menele przepili swoje mieszkania nie mają nic i liczą na drapane. Tylko MOPS i żebractwo. Do obozu z takim elementem.

        • 6 1

    • sposobem na rozwiązanie problemu obecności nietrzeźwych meneli na dworcu (1)

      jest nadawanie muzyki symfonicznej z głośników - zastosowane w praktyce np. na dworcu w Hamburgu. Ich organizmy nie tolerują harmonijnych dźwięków

      • 2 1

      • A ty słuchasz disco polo.

        • 0 0

  • Ok, a co z dworcem autobusowym? (3)

    Przez dworzec autobusowy codziennie przewijają się tłumy ludzi. Asfalt jest pozapadany, wiaty za małe, krawężniki zapadnięte i nierówne. Dlaczego nie ma tam wiat jak na węźle przystankowym na Morenie?

    • 76 2

    • Będzie remont. Ale nic się nie zmieni bo nie przewidziano miejsc postojowych dla autobusow

      • 10 1

    • (1)

      I drzew brakuje przy peronach. Czekając na autobus człowiek się gotuje na tym betono-asfalcie.

      • 6 0

      • A co, wolałbyś podczas deszczu stać w błocie? Bo chyba nie oczekujesz, że z pomiędzy betonowego chodnika wyrosną i utrzymają się drzewa.

        • 0 3

  • przy tym dworcu (4)

    Wysadzają pasażerów autobusów bezpośrednio na ulicy a dworzec no cóż też wygląda nieciekawie a info o PKM ..eh szkoda gadać

    • 38 4

    • (3)

      Dworzec kolejowy, a autobusowy to dwie różne sprawy.

      • 1 3

      • W Polsce "samorządowej" dokiładnie tak (2)

        niby własność publiczna, ale tylko w tym sensie, że podatnik ma się do tego dokładać, a samorządy rządzą się same

        • 2 1

        • kolejna rzecz która została "zabrana" samorządom ":))))))))))))))))))))))))))))))) (1)

          tak jak Westerplatte - w końcu!

          • 1 6

          • W końcu można wyciąć tam wszystkie drzewa.

            Ciekawe tylko czemu Kacper nie organizuje konferencji, jak przy tych pięciu wyciętych za zgodą miasta?

            • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane