• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec we Wrzeszczu: teraz lifting, remont znacznie później

Marzena Klimowicz-Sikorska
8 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Tak docelowo ma wyglądać Dworzec we Wrzeszczu. Tak docelowo ma wyglądać Dworzec we Wrzeszczu.

Miasto nie dogadało się z Polskimi Liniami Kolejowymi i na razie nie ma co liczyć, że w najbliższym czasie dworzec we Wrzeszczu stanie się nowoczesnym i funkcjonalnym węzłem komunikacyjnym.



Czy chciał(a)byś żeby dworzec we Wrzeszczu wyglądał jak na wizualizacji?

Jedyne co dziś jest pewne to to, że do połowy 2012 r. dworzec przejdzie poważny lifting. Poprawie ulegnie zarówno wygląd wnętrza hali, jak i części zewnętrznych. Znikną przybudówki, w których działają sklepy i punkty gastronomiczne. Będzie więcej ogólnodostępnej przestrzeni, która zyska jednolitą kolorystykę i spójny system informacji pasażerskiej. Przebudowa pochłonie ok. 1 mln zł. Kilkanaście miesięcy później - między 2013 a 2014 r. - powstanie peron Kolei Metropolitalnej.

Tyle wiemy na pewno. Dalsza przyszłość dworca we Wrzeszczu pozostaje w sferze planów, których termin realizacji jest nieznany.

Zgodnie z "koncepcją programowo-przestrzenną rewitalizacji stacji kolejowej Gdańsk Wrzeszcz i terenów sąsiadujących" metamorfoza dworca trwać będzie dalej. Docelowo dworzec ma się zmienić w czterokondygnacyjną, futurystyczną bryłę, która będzie nie tylko węzłem komunikacyjnym, ale i centrum rozrywkowo-usługowym.

- Będzie to przestrzeń rekreacyjna, w której znajdzie się m.in. ogród botaniczny czynny cały rok, galeria sztuki, kawiarnie, restauracje może nawet sala teatralna lub sale kinowe, a także usługi związane ze sportem - kort tenisowy, boisko do squasha. Chcemy by było to miejsce, gdzie mieszkańcy nie tylko Wrzeszcza, ale i całego Gdańska, będą mogli spędzać czas - mówi Piotr Mazur z pracowni architektonicznej Fort, która na zlecenie miasta i po wygraniu przetargu opracowała koncepcję nowego dworca.

Po pomysłach architektów mogą pozostać tylko barwne wizualizacje, bowiem Polskie Linie Kolejowe, które zarządzają torami dalekobieżnymi, nie uwzględniły przebudowy dworca we Wrzeszczu w swoim projekcie modernizacji linii kolejowych na trasie Warszawa-Gdynia. Dlaczego?

- Projektowanie modernizacji linii kolejowej E65 między Warszawą a Gdynią zakończyło się w 2007 r. Pomysł rewitalizacji Wrzeszcza i terenów przydworcowych pojawił się w w drugiej połowie 2009 r. - wyjaśnia Eugeniusz Pietrzak z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PLK. - Identycznie było z Koleją Metropolitalną, której ostatecznej koncepcji wplecenia w istniejący układu torowego i infrastrukturę we Wrzeszczu nie znamy do dziś. Na szczęście zostawiliśmy sobie furtkę, która akurat ten problem pomoże nam rozwiązać.

Po co więc wydano miejskie pieniądze na koncepcję, którą opracował Fort? Czy warto aż tak rozbudowywać dworzec, który nigdy nie będzie głównym przystankiem kolejowym w mieście? - Duży dworzec jest potrzebny, bo dziś jest to brama miasta. A Wrzeszcz to duża dzielnica, która będzie się rozrastać, dlatego musi mieć swój dworzec. Poza tym, przestrzeń w bezpośrednim sąsiedztwie przystanków komunikacji publicznej jest najbardziej cenna i powinna być jak najintensywniej zagospodarowana - przekonuje Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków w UM Gdańsk.

Pieniądze na realizację przygotowanej przez Fort wizji będą prawdopodobnie pochodzić od partnera prywatnego, który współpracowałby z koleją i miastem.

Jak będzie się zmieniać dworzec we Wrzeszczu?

Etap I

- poprawienie standardu przestrzennego dworca i jego otoczenie
- uporządkowanie i lifting istniejącego budynku dworca z powiększeniem ogólnodostępnej przestrzeni publicznej
- uporządkowanie otoczenia dworca kolejowego, w tym zabudowy pawilonowej na zewnątrz budynku dworca,
- ujednolicenie kolorystyki reklam oraz szyldów, stolarki okiennej i drzwiowej,
- ujednolicenie wyglądu nawierzchni peronów na stacji oraz wiat
- spójny system informacji pasażerskiej

Budowa peronu Kolei Metropolitalnej przewidywana jest na lata 2013-2014. Wiaty peronowe po rozpoczęciu kolejnego etapu zostaną zdemontowane i przeniesione na inne przystanki kolejowe.

Etap II

- budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum handlowo - usługowym i parkiem zimowym
- ogólnodostępne pasaże handlowe o powierzchni ok. 24 tys. m kw oraz - centrum usługowo-handlowym o powierzchni 36,5 tys. m kw, w tym: od - strony Dolnego Wrzeszcza ok. 320 stanowisk pod estakadą Drogi Czerwonej, od strony Górnego Wrzeszcza ok. 765 stanowisk dla - samochodów osobowych w systemie Park and Ride

Koncepcja zakłada też połączenie dwóch części dzielnicy Wrzeszcza (Górny i Dolny) przez trzy tunele:
- tunel południowy łączący ul Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska z ul. Wajdeloty
- tunel wychodzący z istniejącego budynku dworca poszerzony, obudowany usługami i wyprowadzony na drugą stronę torów w okolicę zbiornika retencyjnego przy ul. Kilińskiego
- nowy tunel łączący ul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska z Galerią Bałtycką

Kolejnym etapem będzie budowa tzw. Drogi Czerwonej.

Miejsca

Opinie (156) ponad 20 zablokowanych

  • Nasze kochane przedwyborcze wizualizacje (10)

    Ciąg dalszy i bez końca aż do wyborów.

    • 239 10

    • najbardziej lubię te z muzyczką od DJ Mietka

      i jak wspaniale na żadnej z nich niema korków!! a tu nagle kuku

      • 2 2

    • jest coraz lepiej! (3)

      dochodzimy do 2-3 wizualizacji dziennie.
      czy może być jeszcze lepiej??

      • 22 2

      • Będą wizualizacje 3D (2)

        a nawet 5D

        • 24 0

        • (1)

          mi to już śmierdzi

          • 5 0

          • Bo to już 6D.

            • 6 0

    • (1)

      Może jest troche przesyt wizualizacji, ale mi się bardzo podoba, że mozna zobaczyć jak Gdańsk może wyglądać. Co w tym złego?

      • 3 6

      • to

        że tak NIGDY nie będzie wyglądać. To jest tylko po to żeby pokazać prawdopodobny (więc na pewno nie taki) obraz przyszłej inwestycji. Prawdziwa inwestycją będzie wypadkową 2 przetargów (na projekt i wykonanie) oraz przede wszystkim ilości kasy jaką zarezerwuje na to inwestor. Po naszemu to będzie tanio, prosto i mniejmy nadzieje że przynajmniej ładnie:P

        • 2 0

    • k...a (1)

      wy jesteście na poziomie dzieci z przedszkola: zobaczą obrazek i już koniec, nie przeczytają, nie pomyślą! z każdego słowa tego tekstu wynika, że nic z tego nie będzie, że miasto robi PR, że zapłaciło zaprzyjaźnionym architektom z Fortu prakty6cznie za nic. Ale wy się zatrzymujecie na obrazku i dalej to już za trudne! Banda analfabetów!

      • 7 14

      • Wyluzuj kolo:)

        Kazdy normalny wie o co kaman.

        • 12 0

    • Spoko spoko i tak polecicie zaglosowac na budynia

      "bo nie ma lepszego kandydata"
      i tak do usr smierci...

      • 8 0

  • Polskie myślenie...najpierw wyremontować, żeby potem zburzyć i od nowa budować... (4)

    • 159 7

    • to nie jest myślenie. to pragmatyczne rozdawanie kiełbasy wyborczej :)

      • 7 0

    • To dlatego, że na remoncie sie skończy. (1)

      No ewentualnie nawet tego remontu nie uswiadczycie.....

      • 4 0

      • Swietny projekt!

        • 0 0

    • ten dworzec co jest mial byc tymczasowka na 10 lat wiec postoi jeszcze z 30 bo wiadomo tymczasowki sie najlepiej trzymaja.

      • 1 0

  • i na zapowiedziach się skonczy (1)

    jak to zawsze u nas ;/

    • 89 11

    • i oto widze wizualizacje

      jest jakiś pakiecik na dvd?

      • 0 1

  • No tak !...WYBORY idą !... (1)

    ja bym z tego dworca to zrobil lokal wyborczy !...

    • 75 8

    • to gdzie ja teraz bede obsikiwal tam mury?

      • 1 0

  • "Docelowo dworzec ma się zmienić w futurystyczną bryłę, w której znajdzie się (7)

    ogród botaniczny czynny cały rok, galeria sztuki, kawiarnie, restauracje może nawet sala teatralna lub sale kinowe, a także usługi związane ze sportem - kort tenisowy, boisko do squasha"

    i kosmodrom, niezapomnicie dać kosmodrom.

    • 101 8

    • ale kosmodrom już jest... (2)

      nie widziałeś nowej biblioteki UG na Przymorzu?;-)

      • 12 1

      • (1)

        UG jest w oliwie a nie na przymorzu

        • 5 2

        • Na Przymorzu !!!!

          • 3 3

    • W tym miejscu powinna być siłownia i centrum fitness (1)

      Na pewno bym się tam zapisał! Ale siłownia z prawdziwego zdarzenia - taka, jakie są w USA - dla wszystkich, w przystępnej cenie, dobrze wyposażone i nowoczesne, a nie jakiś fitness klub dla kobiet.

      • 1 1

      • Takie jak w USA sa tylko w USA

        U nas sa takie jakie sa.

        • 9 0

    • mnie najbardziej rozbawił ten teatr i kino

      no ale gdyby zsynchronizować repertuar kina z rozkładem pociągów to było by "naturalne" kino 4D. Np. fim o trzęsieniu ziemi i prawdziewe drgania dochodzące z torowiska - BOMBA!:)

      • 3 0

    • Cześć gdzie idziesz?
      na dworzec pograć w squasha!

      • 4 0

  • a zkim miasto kiedys sie dogadalo?,,, (1)

    banda Budyniowa sciemnia dobrze przed wyborami

    • 47 9

    • Poraższ intelektem...

      • 1 1

  • czyżby red. Marzenka też startowała w wyborach (miss ;-) ??

    a co do tematu to jednak trochę wyrzucenie pieniędzy na ten "lifting". Trochę mi to przypomina 'malowanie trawy na zielono'

    • 34 4

  • Marzenia (4)

    Moze poza syfen na dworcu warto tez zmoderniowac panie w okienkach, ktore sa aroganckie, chamskie i w ogole zyjace jeszcze w epoce gierka... zygac sie chce jak mam odwiedzic dworzec we wrzeszczu!!!

    • 64 4

    • no tak, we wrzeszczu (3)

      w kasach siedzą okropne repety
      robią łaskę gdy muszą sprzedać bilety
      jak jej się nie podoba zawód, niech idzie sprzątać ulice
      ja jestem podróżnym, który chce zwiedzić katowice
      Nie dość, że zlikwidowali klimczoka, a było piękne na śląsk połączenie
      to jeszcze muszę wysłuchwać tej baby z kasy zawodzenie
      Nie jeździcie tym szajsem, niech zbankrutują.

      • 16 0

      • nie tylko Wrzeszcz (1)

        na każdej innej stacji te kobiety są takie same - jakby się sklonowały!!

        sytuacja miała miejsce w Gdyni na dworcu oczywiście kiedy stojąc na peronie zorientowałam się, że pociągi nie kursują tak jak powinny.
        W okienku "Informacja" nikogo nie było, może ze względu na godzinę bo dość późno było,więc udałam się do kasy, wszak kobiety te także widzą w swoich monitorkach sytuację. Grzecznie zapytałam co się stało lecz usłyszałam tylko odpowiedzieć ,że to jest kasa a nie informacja. Spróbowałam kolejny raz pytając czy wiadomo tak mniej więcej ile opóźnienie będzie wynosić ale pani drugi raz odpowiedziała mi w ten sam sposób.
        Nie ma to jak w zimny wieczór stać na peronie i nie wiedzieć ile tak naprawdę będzie się czekało czy 30min czy 3godz.

        • 5 0

        • wyjątki się zdażają

          nie na każdej! w gdańsku głównym mimo, że też nie są młode i piękne obsługują szybko i profesjonalnie

          • 3 0

      • w oliwie zrobili rewitalizacje peronu lecz obsługa z czasów głebokiego gierka

        nie czkałeś pewnie po bilet na "stacji" w Oliwie, tam dopiero jest sajgon nie dość że przygłuche repety to 1 okienko, a reszta sobie popija kawkę na luzie

        • 6 0

  • wizualizacje...

    codziennie nowe

    • 43 5

  • Jak zwykle władze miasta nas oszukują (2)

    Po 21 listopada okaże się że lifting będzie minimalny :/

    • 60 6

    • lifting to chyba sobie zrobi budyń po wyborach gdy zidiociały plebs go ponownie wybierze

      • 5 1

    • Lifting, a może jednak tylko ...

      uda się im pozamiatać i mokrą ścierką z płynami "odświeżą" ściany i posadzki - co jest niestety bardziej prawdobodobne. Do wykonania tych prac zaangażują "zaprzyjaźnioną" firmę, która za olbrzymie pieniądze podejmie się tego zadania i wszystko dalej pozostanie po staremu. Zauważmy, że na kolei nie zmieniło się zbyt wiele od czasów PRL-u. Nic im się nie opłaca, prawie wszystkie linie są deficytowe, infrastruktura kolejowa to kawałek prostego, brudnego i obskurnego betonu, linie trakcyjne oraz wagony i lokomotywy nie mogą być za nowoczesne, bo wiąże się to z potrzebą dbania o infrastrukturę kolejową (trzeba wydawać pieniądze na bieżące utrzymanie - patrz dyskusja o szybkich kolejach i zakupie wagonów z tzw. wychylnym pudłem - PKP nie chce ich kupić, bo trzeba będzie dbać o tory kolejowe). Mam wrażenie, że klient dla PKP to zło konieczne. Gdyby każdy obywatel płacił abonament za możliwość podróżowania koleją, to nie byłoby problemu - klient zostałby już całkowicie wyeliminowany z systemu - zostałoby usunięte najsłabsze ogniwo, a tak jest rozpieszczony i grymaszący intruz, który śmie tylko zakłócać sielankowy, socjalistyczny sposób prowadzenia interesu. Polski przewoźnik nie rozumie, że jego dotychczasowi klienci doświadczyli cywilizowanych warunków podróżowania u innych przewoźkiów, niestety tylko poza granicami ojczyzny. Przyczyna może tkwi w olbrzymich dodacjach państwowych do spółek kolejowych, więc po co walczyć o klienta jak i tak pieniądze wpłyną do kasy. Dopóki PKP się nie zmieni, to żaden dworzec i pociąg nie ulegnie poprawy, już oni tego dopilnują.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane