• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwudziesty "Dortmund" przyjechał do Gdańska

Michał Stąporek
31 maja 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dwudziesty zmodernizowany "Dortmund" przyjechał w weekend do Gdańska. Tu jeszcze na lawecie na ulicy Nowe Ogrody... Dwudziesty zmodernizowany "Dortmund" przyjechał w weekend do Gdańska. Tu jeszcze na lawecie na ulicy Nowe Ogrody...

W czasie weekendu do Gdańska dotarł dwudziesty zmodernizowany tramwaj typu Dortmund. Po Gdańsku będzie jeździć w sumie 46 takich pojazdów.



... i już w zajezdni ZKM. ... i już w zajezdni ZKM.
Najnowszy tramwaj typu N8C ("Dortmund" to nazwa potoczna) przyjechał do Gdańska w nocy z soboty na niedzielę. Tramwaj zjechał z lawety na torowisko na ul. Nowe Ogrody.

ZKM Gdańsk kupił pod koniec 2007 roku 46 używanych tramwajów N8C. Przed wyjechaniem na tory w Gdańsku większość z nich trafia do wielkopolskich zakładów Modertrans, gdzie kosztem 28 mln przechodzą modernizację.

Ostatni z nich będzie gotowy do jazdy po Gdańsku w 2011 r.

W tym samym roku po Gdańsku powinno już jeździć 35 nowych tramwajów, wybudowanych w bydgoskich zakładach Pesa. Ten kontrakt wart jest 305,5 mln zł.

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • gdzie te dortmundy? (1)

    to gdzie te pozostałe 19? zawsze jadąc tramwajem trafiam na te najstarsze z zepsutymi drzwiami, więc się zastanawiam czy te dortmundy w ogóle istnieją. a nawet jeśli istnieją to z pewnością nie jest ich aż tyle...

    • 0 0

    • Na Chełm, bo innym zawysoko :-)

      • 0 0

  • Te tramwaje są beznadziejne! (2)

    Stopnie w tych tramwajach są tak krótkie, że tylko czekam gdy jakaś starsza osoba zjedzie z nich "na łeb" i zaskarży ZMK. Poza tym w środku jest ciasno, brakuje uchwytów dla osób stojących, a w oryginalnej wersji rozmieszczenie i ilość drzwi może sprawdza się w Niemczech, gdzie podróżuje nimi kilkunastu emerytów, ale nie w naszych polskich warunkach.

    • 6 5

    • Słusznie! Nie byłoby ciasno, gdyby nie były dwukierunkowe (1)

      Dwukierunkowe tramwaje mają sens tam, gdzie mały jest popyt. Ile miejsca marnują niepotrzebne z lewej strony drzwi. I tylny kokpit.

      • 1 3

      • Głupota!

        W Niemczech wyjeżdżają tramwaje z zajezdni na część trasy i zawracają - tak samo zjeżdżają. Rano o czwartej albo piątej jeden tramwaj jedzie do końcowego, następny kończy bieg na połowie trasy i zawraca. W Gdańsku każdy tramwaj jeździ do końcowego bo brak pętli! Tak samo w godzinach szczytu tramwaje jeżdżą na odcinku z większym zapotrzebowaniem co 5 minut a na peryferia miasta co 10 minut. A po drugie kto buduje pętle w tunelu metra! W miastach zawracają tramwaje w tunelach, gdzie mają również rury w których stoją zamiast zjeżdżać do zajezdni, żeby wyjechać jak zapotrzebowanie wzrośnie.

        Jaki szeroki mógł by być peron przy dworcu PKP i przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku jak wszystkie tramwaje miały by drzwi z dwóch stron!. Było by też miejsce na windę! Ale Gdańsk nie myśli ekonomicznie i również nie myśli a ludziach na wózkach inwalidzkich i z dziećmi.

        • 0 0

  • Za wyzłomowanie zapłaci Gdańsk (2)

    Za wyzłomowanie taboru na terenie Niemiec zapłaci Gdańsk w ramach odszkodowania za wysiedlenie. W normalnych krajach stary tabor się złomuje albo w ramach płatnej pomocy humanitarnej przekazuje się ignorantom techniczno-ekonomicznym. Na terenie Niemiec te złomy są już niedopuszczone do eksploatacji i są złomem, ale durne ludki z Gdańska mogą je kupić i wpakować kasę w odbudowę i eksploatację. Nowe tramwaje, lącznie są niewiele droższe od tego złomu.

    • 3 7

    • DUEWAG AG

      Pojazdy DUEWAG z serii M i N jeżdżą do dzisiaj w co najmniej 11 miastach Niemiec. Tylko że producent DUEWAG został przejęty przez SIEMENSa a ten nie źle kasuje za części zamienne. Kiedyś kupowały miasta nad Renem i Ruhrą tylko pojazdy z fabryk DUEWAG w Duesseldorfie i Krefeld. Od czasów przejęcia DUEWAG przez SIEMENSa zmieniło się to i niektóre myślą o wymianie Taboru, bo niektóre części zamienne są produkowane wyłącznie do pojazdów jeżdżących w jednym mieście. Ceny są słone. Tylko nikt nie liczył się że tramwaje będzie trzeba było wymienić już po 20 latach! Tak że miasta wykorzystują okazję jak otwarcie nowej trasy do wymiany pojazdów. Inne dokupują po parę sztuk od innych producentów. Bochum kupiło np. tramwaje Stadler Tango i Stadler Variotram, Dortmund kupił Bombardier Flexity Classic.

      Gdańsk kupił tramwaje i dało je "przebudować", co oznaczyło również, że będą części z własnej produkcji a nie od SIEMENSa.

      • 0 0

    • To ciekawe, że w wielu miastach niemieckich (np Krefeld) tramwaje tego typu jeżdżą i nie zanosi się na to, by miały być prędko wymienione. N8C po prostu są niedostosowane do tuneli, które wybudowano w Dortmundzie. Łot cała tajemnica.

      A tak jeszcze na marginesie, to na te N8C miały ochotę Kraków i Poznań :).

      • 0 0

  • pracowałem przy doprowadzeniu tego złomu do porządku. (2)

    mieszkam w niemczech już wiele lat i cieszę się że już tym złomem nie będę musiał jeżdzić do pracy.cenię sobie bezpieczeństwo.podziwiam mieszkańców gdańska za odwagę.

    • 9 15

    • Na jakiej lini?

      Jak jesteś z Niemiec, to na jakiej linii jeździłeś w Dortmundzie? W Dortmundzie jeździ jeszcze dużo pojazdów serii B80C i B100C z lat 80tych, a nawet z lat 70tych. Tam nikt nie ma z tym problemem, tylko w Polsce jest zawsze narzekanie. A nowe pojazdy które właśnie kupili będą jeździć co najmniej 30 lat. Zobaczymy czy pojazdy z PESY w gdańsku tak długo będą służyć pasażerom, w końcu torowisko w Gdańsku jest w stanie Konstali.

      • 0 0

    • Jak to miło jak ktoś udaje Niemca prawda? Skoro jesteś Polakiem to może Michał a nie Michael? Mi się wydaje, że mieszkasz w Gdańsku i po prostu próbujesz coś nam wmówić.

      • 5 0

  • Uzywane ale dobre

    W niemczech dbaja o tramwaje wiec nie ma powodu do bulwersu ;]
    U nich każda czesc jest wymieniana na nową bez wzgledu czy działa czy nie ,w polsce to dopiero jak sie zepsuja to spróbuja ją naprawic ,i w ostatecznosci nowe czesci sa ,tylko dortmundy szybko sie psuja ,są naładowane elektronika,wiec nie dziwota

    • 1 2

  • (1)

    Ciekawe co tam slychac o 1501, juz zgnil na zajezdni? mechanicy od poltora roku nie potrafia go naprawic. Tramwaj niskopodlogowy z 97 roku stoi i gnije. Fachowcy pelna geba.

    • 7 2

    • 1502 jak już ;)

      • 0 0

  • WSTYD!!! (16)

    ZKM kupiłby nowe tramwaje a nie używane złomy z Niemiec!Szkopy pozbywaja sie ich a Gdańsk je sprowadza!!!!ŻENADA!!!Prezesa ZKM powinni wyp.....lić!!!

    • 93 186

    • W porównaniu z Konstalami, to są limuzyny. (3)

      • 16 2

      • I kosztują tyle ile limuzyna (2)

        • 1 10

        • (1)

          to kup mi limzynę w cenie 110k złotych. podkreślam, limuzynę, nie samochód segmentu d z nadwoziem sedan...a teraz porównaj cenę noej pesy-8,3mln, za to można kupić kilka benteyów i rollsów:)

          • 3 0

          • Tak przy okazji...

            Samochód segmentu D z nadwoziem sedan to właśnie jest limuzyna jak byś człowieku nie wiedział. Bo limuzyna i sedan to są synonimy. Najpierw się doucz a potem pisz.

            • 0 0

    • o.k

      to jec do Niemiec i ukradnij Szkopom NOWY

      • 1 0

    • mówisz? (1)

      te tramwaje z Dortmundu są o wiele lepiej wykonane niż nowe z polskiej fabryki, są tańsze, wygodniejsze i wyższej klasy. To tak jakbyś kupił 3 letniego mercedesa klasy S zamiast nowej renault megane. Czym wolisz jeździć człowieku? Poza tym jak nie wiesz o czym piszesz to nie pisz !

      • 11 6

      • to żeś pojechał 3 letnia s z porównaniem do nowej meganki, megane kupisz za około 60.000 a S,która by kosztowała tyle samo będzie miała 10 lat, dlatego wolę NOWE nie przepierdziane przez niemiaszków np fotele, że nie wspomne o korozji jaka to atakuję mercedesy a meganki jakoś nie atakuje

        • 1 5

    • Wstyd?? A może jednak szczęście?! (5)

      Chyba niezadowolony pasażer nie zna historii zakupu tych tramwajów skoro wyraża taką opinię. Otóż jak mi wiadomo Dortmund potrzebował nowych tramwajów (zdaje się że z powodu przeniesienia części linii pod ziemię) i gdyby nie to, to N8C by się nie pozbywał. A tak ZKM zrobił świetny ruch bo ma tabor nowszej generacji niż 105Na (choć wiekowo nawet starszy) za małą kasę. Dla zrozumienia tego napiszę że traki Kraków musi się posiłkować tramwajami z lat 60tych. Po prostu wszystkie miasta w Polsce mające tramwaje potrzebują takiego taboru. Jeśli tylko będzie się o nie odpowiednio dbać to powinny długo w Gdańsku służyć.

      • 53 6

      • (1)

        ty gościu chyba tym tramwajem nie jechałeś, że tak piszesz

        • 11 5

        • @xvt

          I tu Cię zmartwię bo jeździłem wszystkimi liniowymi typami tramwajów w Gdańsku od 9 lat. Chyba że mówisz o ich prowadzeniu... W tym kontekście muszę Ci przyznać rację - żadnym. ;] Pozdrawiam

          • 2 2

      • Za te 46 zmodernizowanych składów zkm zapłaci tyle ile kosztują 2 nowe tramwaje, może nie są nowe i przesadnie wygodne, ale lepsze to niż 2 nowe składy, albo kilkadziesiąt starych 105Na...

        • 26 1

      • no tak tylko że te złomy się psują :(

        lepiej nowe działające?
        czy stare niedziałające (ale taniej)?

        - Baco macie wrzątek?
        - Mam ino mi wystygł.

        • 6 20

      • "Jeśli tylko będzie się o nie odpowiednio dbać"

        "Jeśli tylko będzie się o nie odpowiednio dbać"
        To zdanie mówi wszystko o pracy ZKM. Po bogatej Warszawie jeżdżą dobrze utrzymane 105-ki a nawet Ikarusy. Nawet hamulce mają sprawne...

        • 35 3

    • :P

      Nie spinaj się tak, to co że używane.

      • 1 0

    • mówisz?

      • 0 0

    • Nie umiesz czytac ze zrozumieniem? Po pierwsze ZKM KUPIŁ nowe tramwaje (z bydogskiej PESY). Po drugie te "złomy z niemiec" razem z modernizacją były znacznie tańsze (a pamiętaj że ZKM nie bierze forsy "z nikąd" tylko z naszej kieszeni).

      • 34 1

  • (11)

    Od razu w fabryce powinny być malowane na biało-zielono.

    • 54 148

    • (5)

      chyba blado zielony :)

      • 15 15

      • A dokładniej zgniło-zielony. (4)

        • 1 11

        • jeszcze chodzisz w tej bluzie z podobizna rysia? (3)

          • 7 2

          • (2)

            Jo. Ale przynajmniej nie mam plam po budyniu.

            • 8 6

            • masz za to plamy po serze (1)

              • 4 2

              • ...z hamburgera kupionego przy pętli w Oliwie :) :)

                • 0 0

    • Jeden był tak zrobiony, ale jest rozwalony i prawdopodobnie zostanie pomalowany na kremowo-czerwony... (2)

      • 18 6

      • Nie prawda

        1115 Zostanie w barwach lechi Gdańsk tak jak był .

        • 0 0

      • Co ty za głupoty klepiesz? Prawdopodobnie w ten weekend przyjedzie i dalej będzie jeździć w barwach Lechii.

        • 10 4

    • NA ŻÓŁTO NIEBIESKO , DAJCIE SIĘ WKOŃCU PRZEKONAĆ. (1)

      • 23 25

      • pomalujcie se te durne prądoje gdynskie

        na zolto niebiesko

        ...

        nasze tramki zawsze wierne barwom bialo zielonym

        • 0 1

  • (3)

    Niestety skala zaniedbań w ZKM wyjdzie na jaw dopiero wtedy, kiedy po kilku latach gdańskie PESY zaczną się sypać a te warszawskie będą jak nowe. Dostawy w tym samym czasie więc porównanie będzie łatwe. Zobaczymy co wtedy powie obecny prezes ZKM i Lisicki.

    • 9 4

    • (1)

      Ci panowie zdążą się okopać na innych, bezpiecznych pozycjach. A po co tak pilnują budowy ECS?

      • 3 0

      • to z naprawami w ZKMjest tak źle? myślałem że tylko w Bimecie komuchy się okopały :(

        • 0 0

    • To co zwykle - nic.

      • 2 0

  • Dwukierunkowy tramwaj w Gdańsku to marnotrastwo miejsca. (1)

    Kabina z tyłu, z której nigdy się nie skorzysta. Kilka osób na takiej powierzchni spokojnie zmieściliby się. Bocznica zamiast pętli sprawdzałaby się tylko przy mało uczęszczanych trasach. Drzwi po lewej, w których mogłyby być miejsca na ludzi, bagaż, krzesła...

    • 4 8

    • racja

      racja, racja

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane