• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwudziesty "Dortmund" przyjechał do Gdańska

Michał Stąporek
31 maja 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dwudziesty zmodernizowany "Dortmund" przyjechał w weekend do Gdańska. Tu jeszcze na lawecie na ulicy Nowe Ogrody... Dwudziesty zmodernizowany "Dortmund" przyjechał w weekend do Gdańska. Tu jeszcze na lawecie na ulicy Nowe Ogrody...

W czasie weekendu do Gdańska dotarł dwudziesty zmodernizowany tramwaj typu Dortmund. Po Gdańsku będzie jeździć w sumie 46 takich pojazdów.



... i już w zajezdni ZKM. ... i już w zajezdni ZKM.
Najnowszy tramwaj typu N8C ("Dortmund" to nazwa potoczna) przyjechał do Gdańska w nocy z soboty na niedzielę. Tramwaj zjechał z lawety na torowisko na ul. Nowe Ogrody.

ZKM Gdańsk kupił pod koniec 2007 roku 46 używanych tramwajów N8C. Przed wyjechaniem na tory w Gdańsku większość z nich trafia do wielkopolskich zakładów Modertrans, gdzie kosztem 28 mln przechodzą modernizację.

Ostatni z nich będzie gotowy do jazdy po Gdańsku w 2011 r.

W tym samym roku po Gdańsku powinno już jeździć 35 nowych tramwajów, wybudowanych w bydgoskich zakładach Pesa. Ten kontrakt wart jest 305,5 mln zł.

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • za pieniadze ZKM-u jełopie sa kupione te tramwaje (1)

    • 2 7

    • Rozumiem, prezes ZKM rodzinne klejnoty na te tramwaje poświęcił?

      • 5 1

  • złom z odzysku po regeneracji , zmodernizowany staroć z którego niemcy się wycofali.

    • 6 3

  • Jaki prezydent takie tramwaje :-) (1)

    • 13 3

    • Adam Owicz

      Obecnego prezydenta - niczym te Dortmundy - też się odświeży, pomaluje i na samorządowe wybory będzie jak nowy ;-) buehehe

      • 6 0

  • Przemowienie prezesa ZKM (1)

    nasze autobusy sa yyyyy najlepsze yyyy: http://www.youtube.com/watch?v=6dgS5023x6A

    • 5 3

    • wsystkie tsy?

      • 1 0

  • N8C

    żeby tak wszystkie tramwaje jeździły cicho i plynnie,
    jak "Dortmund", byłoby miło !

    • 8 2

  • pracowałem przy doprowadzeniu tego złomu do porządku. (2)

    mieszkam w niemczech już wiele lat i cieszę się że już tym złomem nie będę musiał jeżdzić do pracy.cenię sobie bezpieczeństwo.podziwiam mieszkańców gdańska za odwagę.

    • 9 15

    • Jak to miło jak ktoś udaje Niemca prawda? Skoro jesteś Polakiem to może Michał a nie Michael? Mi się wydaje, że mieszkasz w Gdańsku i po prostu próbujesz coś nam wmówić.

      • 5 0

    • Na jakiej lini?

      Jak jesteś z Niemiec, to na jakiej linii jeździłeś w Dortmundzie? W Dortmundzie jeździ jeszcze dużo pojazdów serii B80C i B100C z lat 80tych, a nawet z lat 70tych. Tam nikt nie ma z tym problemem, tylko w Polsce jest zawsze narzekanie. A nowe pojazdy które właśnie kupili będą jeździć co najmniej 30 lat. Zobaczymy czy pojazdy z PESY w gdańsku tak długo będą służyć pasażerom, w końcu torowisko w Gdańsku jest w stanie Konstali.

      • 0 0

  • (1)

    ale te staruchy sa wygodniejsze i sie mniej psuja jak te nowe heheh taka prawda tylko nie wiem poco w nich wymieniaja fotele te stare sa zajefajnie wygodne a nie te plastiki bleeeeee

    • 2 2

    • Stare są niewygodne i się z nich zjeżdża przy hamowaniu i ruszaniu.

      • 2 0

  • remont dortmunda 28 melonów (1)

    a nowy Pesa ile?

    • 2 6

    • Nie Dortmunda tylko 46 dortmundów, a jedna nowa pesa to około 10 mln

      • 5 0

  • (3)

    Niestety skala zaniedbań w ZKM wyjdzie na jaw dopiero wtedy, kiedy po kilku latach gdańskie PESY zaczną się sypać a te warszawskie będą jak nowe. Dostawy w tym samym czasie więc porównanie będzie łatwe. Zobaczymy co wtedy powie obecny prezes ZKM i Lisicki.

    • 9 4

    • To co zwykle - nic.

      • 2 0

    • (1)

      Ci panowie zdążą się okopać na innych, bezpiecznych pozycjach. A po co tak pilnują budowy ECS?

      • 3 0

      • to z naprawami w ZKMjest tak źle? myślałem że tylko w Bimecie komuchy się okopały :(

        • 0 0

  • Za wyzłomowanie zapłaci Gdańsk (2)

    Za wyzłomowanie taboru na terenie Niemiec zapłaci Gdańsk w ramach odszkodowania za wysiedlenie. W normalnych krajach stary tabor się złomuje albo w ramach płatnej pomocy humanitarnej przekazuje się ignorantom techniczno-ekonomicznym. Na terenie Niemiec te złomy są już niedopuszczone do eksploatacji i są złomem, ale durne ludki z Gdańska mogą je kupić i wpakować kasę w odbudowę i eksploatację. Nowe tramwaje, lącznie są niewiele droższe od tego złomu.

    • 3 7

    • To ciekawe, że w wielu miastach niemieckich (np Krefeld) tramwaje tego typu jeżdżą i nie zanosi się na to, by miały być prędko wymienione. N8C po prostu są niedostosowane do tuneli, które wybudowano w Dortmundzie. Łot cała tajemnica.

      A tak jeszcze na marginesie, to na te N8C miały ochotę Kraków i Poznań :).

      • 0 0

    • DUEWAG AG

      Pojazdy DUEWAG z serii M i N jeżdżą do dzisiaj w co najmniej 11 miastach Niemiec. Tylko że producent DUEWAG został przejęty przez SIEMENSa a ten nie źle kasuje za części zamienne. Kiedyś kupowały miasta nad Renem i Ruhrą tylko pojazdy z fabryk DUEWAG w Duesseldorfie i Krefeld. Od czasów przejęcia DUEWAG przez SIEMENSa zmieniło się to i niektóre myślą o wymianie Taboru, bo niektóre części zamienne są produkowane wyłącznie do pojazdów jeżdżących w jednym mieście. Ceny są słone. Tylko nikt nie liczył się że tramwaje będzie trzeba było wymienić już po 20 latach! Tak że miasta wykorzystują okazję jak otwarcie nowej trasy do wymiany pojazdów. Inne dokupują po parę sztuk od innych producentów. Bochum kupiło np. tramwaje Stadler Tango i Stadler Variotram, Dortmund kupił Bombardier Flexity Classic.

      Gdańsk kupił tramwaje i dało je "przebudować", co oznaczyło również, że będą części z własnej produkcji a nie od SIEMENSa.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane