• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwudziesty "Dortmund" przyjechał do Gdańska

Michał Stąporek
31 maja 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dwudziesty zmodernizowany "Dortmund" przyjechał w weekend do Gdańska. Tu jeszcze na lawecie na ulicy Nowe Ogrody... Dwudziesty zmodernizowany "Dortmund" przyjechał w weekend do Gdańska. Tu jeszcze na lawecie na ulicy Nowe Ogrody...

W czasie weekendu do Gdańska dotarł dwudziesty zmodernizowany tramwaj typu Dortmund. Po Gdańsku będzie jeździć w sumie 46 takich pojazdów.



... i już w zajezdni ZKM. ... i już w zajezdni ZKM.
Najnowszy tramwaj typu N8C ("Dortmund" to nazwa potoczna) przyjechał do Gdańska w nocy z soboty na niedzielę. Tramwaj zjechał z lawety na torowisko na ul. Nowe Ogrody.

ZKM Gdańsk kupił pod koniec 2007 roku 46 używanych tramwajów N8C. Przed wyjechaniem na tory w Gdańsku większość z nich trafia do wielkopolskich zakładów Modertrans, gdzie kosztem 28 mln przechodzą modernizację.

Ostatni z nich będzie gotowy do jazdy po Gdańsku w 2011 r.

W tym samym roku po Gdańsku powinno już jeździć 35 nowych tramwajów, wybudowanych w bydgoskich zakładach Pesa. Ten kontrakt wart jest 305,5 mln zł.

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • Tylko jeszcze ludzie musza sie nauczyc,ze w drzwiach sa fotokomórki które nie pozwolą na zamkniecie ich jak ktos stoi na stopniach!.A zakład powinien jak najszybciej powymieniać "stare fotokomórki"które jak tylko zacznie świecić SŁOŃCE zaczynają "wariować" i nie pozwalają na zamkniecie drzwi.A tak to te wozy sa O.K.

    • 4 2

  • stan na zero

    Dziś w okolicach opery zepsuł się jeden z wcześniejszych dortmundów to dzięki nowemu stan na zajezdni wyjdzie na zero:)

    • 7 4

  • DrHc (2)

    Biedni kretyni. Jeden nowy tramwaj kosztuje koło 9 mln zł. Dortmind z modernizacją, w tym wstawieniem niskopodłogowego członu wychodzi jakieś 800 tys. Policzcie sobie ile za te 46 zmodernizowanych, porządnych tramwajów (w połowie swojego okresu eksploatacji), kupiono by nowych.

    Żadne polskie miasto nie będzie miało tan kowoczesnej floty tramwajowej jak my. A w wielu niemieckich miastach takie tramy będą jeździć jeszcze z 10 lat lekko (Dortmund sprowadza trasy pod ziemię i stąd musiał się ich pozbyć. Rozumiem, że w gimnazjum wam o tym nie mówią, ale skoro zabiweer siew publicznie głos, warto wiedzieć o czym się mówi.

    • 21 3

    • dokladnie, Gdanska nie stac na wywalenie 460 baniek na nowe tramwaje

      czy wszystko co nie lsni i nie jest nowe musi byc zaraz do bani?

      • 6 0

    • Za 10 lat i tak będzie trzeba je złomować, bo ZKM nie potrafi sobie poradzić z serwisem. Wg pana prezesa i jego podwładnych: tramwaje się nie psują przez 10 lat od produkcji i co najmniej 8 od modernizacji!!!

      • 0 2

  • (1)

    "może słyszałeś palancie że pojazd szynowy to nie samochód i starzeje się dwa razy wolniej"

    Za palanta się nie uważam, ale mam ochotę odpowiedzieć. Otóż jestem prawie pewien, że pojazd szynowy starzeje się dokładnie w tym samym tempie co samochód. Tramwaj wyprodukowany w 1980 będzie miał (mogę się o to założyć) 30 lat, podobnie jak wyprodukowany w tym samym roku samochód. Inna sprawa, że 30-letni tramwaj w dobrym stanie nie jest niczym dziwnym, co innego samochód. Tramwaj ma zwyczajnie dłuższy zakładany okres eksploatacji.

    • 9 2

    • Jason....

      palant jesteś i do tego głąb ekonomiczny.....................nowe auto kosztuje 30-40 tyś zł,a nowy tramwaj 8-9 mln zł.Za jeden tramwaj możesz kupic co najmniej 200-cie nowych aut....35x200 =7000 i obdarowac nimi potencjalnych pasażerów....zostaniesz prezesem........nowych posiadanych........a po odlczeniu kosztów eksploatacji tramwajów będziesz błogosławionym debilem.............

      • 0 1

  • Prezes ZKM musi sobie odpowiedzieć na jedno pytanie. Czy nowe tramwaje przy obecnym poziomie serwisowania zaczną się psuć zanim odejdzie na emeryturę? Pewnie nie. Po co więc sobie mącić święty spokój, kiedy czuć nad głową parasol ochronny władz miasta.

    • 6 2

  • a gdzie pseudo miłośnik,"expert" Koprowski....

    akcja "dortmund" przebiega sprawnie,tramwaje rewelacyjne,105 Na wyglądaja,parafrazują "Anioła" jak g-no w lesie.Ukryłes sie czy co,może te g-na zbierasz,po wyszczekanej sfoze pseudo miłosników.Karawana pojechała.................i po sprawie

    • 2 3

  • Co za złom...

    przestarzała technologia.

    • 8 3

  • wg mnie dobry interes na tych tramwajach zrobili. tym bardziej, że są dwu kierunkowe.

    w sam raz na linie jak zlikwidują pętle w oliwie.

    • 7 4

  • Te tramwaje są beznadziejne! (2)

    Stopnie w tych tramwajach są tak krótkie, że tylko czekam gdy jakaś starsza osoba zjedzie z nich "na łeb" i zaskarży ZMK. Poza tym w środku jest ciasno, brakuje uchwytów dla osób stojących, a w oryginalnej wersji rozmieszczenie i ilość drzwi może sprawdza się w Niemczech, gdzie podróżuje nimi kilkunastu emerytów, ale nie w naszych polskich warunkach.

    • 6 5

    • Słusznie! Nie byłoby ciasno, gdyby nie były dwukierunkowe (1)

      Dwukierunkowe tramwaje mają sens tam, gdzie mały jest popyt. Ile miejsca marnują niepotrzebne z lewej strony drzwi. I tylny kokpit.

      • 1 3

      • Głupota!

        W Niemczech wyjeżdżają tramwaje z zajezdni na część trasy i zawracają - tak samo zjeżdżają. Rano o czwartej albo piątej jeden tramwaj jedzie do końcowego, następny kończy bieg na połowie trasy i zawraca. W Gdańsku każdy tramwaj jeździ do końcowego bo brak pętli! Tak samo w godzinach szczytu tramwaje jeżdżą na odcinku z większym zapotrzebowaniem co 5 minut a na peryferia miasta co 10 minut. A po drugie kto buduje pętle w tunelu metra! W miastach zawracają tramwaje w tunelach, gdzie mają również rury w których stoją zamiast zjeżdżać do zajezdni, żeby wyjechać jak zapotrzebowanie wzrośnie.

        Jaki szeroki mógł by być peron przy dworcu PKP i przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku jak wszystkie tramwaje miały by drzwi z dwóch stron!. Było by też miejsce na windę! Ale Gdańsk nie myśli ekonomicznie i również nie myśli a ludziach na wózkach inwalidzkich i z dziećmi.

        • 0 0

  • Ciekawe...

    ...z czym się ten egzemplarz zderzy.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane