- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (474 opinie)
- 2 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (100 opinii)
- 3 Mała uliczka, duży problem (189 opinii)
- 4 Był senator skazany na więzienie (121 opinii)
- 5 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (127 opinii)
- 6 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (289 opinii)
Dwukierunkowa Pesa Jazz Duo już w Gdańsku
Nieco ponad pięć godzin zajął transport tramwaju z fabryki Pesy w Bydgoszczy do zajezdni w Gdańsku.
W nocy z niedzieli na poniedziałek dotarł do Gdańska pierwszy z pięciu zamówionych tramwajów Pesa Jazz Duo. Pojazd został przetransportowany na specjalnej lawecie z zakładu w Bydgoszczy, a rozładunek odbył się na Nowych Ogrodach.
Po zaledwie kilku minutach manewrowania, rozpoczęto układanie specjalnych prowadnic, po których tramwaj zsunięto z lawety bezpośrednio na tory. Proces ten przebiegał dość wolno ze względu na bardzo precyzyjną obserwację przez pracowników styku wózków tramwaju z prowadnicami, a potem także z torowiskiem tramwajowym.
Rozładunek nie był jednak niczym nowym dla Pesy i Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. To własnie tutaj w identyczny sposób przekazywano miastu wcześniejsze tramwaje Pesa 120NaG Swing, a także Duewagi N8C, czyli tzw. Dortmundy.
Nowa Pesa nie dotarła jednak do zajezdni o własnych siłach, ponieważ musi przejść jeszcze jazdy testowe i uzyskać homologację, co zajmie kilka tygodni. Dlatego na Nowych Ogrodach została połączona z Dortmundem, który ściągnął Pesę do zajezdni Wrzeszcz. Bramy zakładu Pesa przekroczyła ok. 3:15.
Gdańsk na zakup pięciu Pes 128NG Jazz Duo wydał ok. 54,1 mln zł, przy czym w cenę wliczono również ich serwis oraz doposażenie zajezdni (koszt jednego pojazdu wyniósł ok. 8,6 mln zł).
Nowe Pesy to tramwaje dwukierunkowe, wyposażone w kabinę motorniczego i drzwi po obu stronach, dzięki czemu mogą kursować po liniach, niezakończonych "tradycyjnymi" pętlami. I to właśnie z tego powodu będą kierowane w pierwszej kolejności na powstające trasy na Pieckach-Migowie, gdzie przewidziano wyłącznie krańcówki z rozjazdami międzytorowymi.
Czytaj też: Rusza budowa drugiej trasy tramwajowej na Morenie
Dwukierunkowość wymusiła też niewielkie zmiany we wnętrzu pojazdu. Przede wszystkim tramwaj posiada drzwi po obu stronach, a więc tym samym nie brakuje miejsca do podróży na stojąco.
Aby zapewnić także odpowiednią liczbę miejsc siedzących, pojawiły się fotele w układzie 2+1 (w Pesie Swing niemal na całej długości są 1+1). Z racji dwukierunkowości Pesy Jazz Duo, znaczna część pasażerów będzie musiała jednak liczyć się z podróżą tyłem do kierunku jazdy.
Co ważne, w nowej Pesie nie ma już foteli zamontowanych pod skosem. Udało się także zmniejszyć odstęp między peronem.
Sam wygląd tramwaju, trzymany przez ZKM Gdańsk do ostatniej chwili w tajemnicy, również należy ocenić pozytywnie - szczególnie jeżeli porównamy go z Pesami Jazz Duo dla Warszawy, złośliwie zwanym "tramwajem z wodogłowiem". Wątpliwości w zakresie estetyki może jednak budzić niedostateczne maskowanie instalacji na dachu.
Tradycyjnie już dla nowych tramwajów w Gdańsku, pojazd jest wyposażony w klimatyzację oraz system informacji pasażerskiej wraz z zapowiedziami przystanków. Zyska on również, wzorem Swingów i Bombardierów, własnego patrona.
Jeszcze w tym roku do Gdańska powinny dotrzeć pozostałe cztery zamówione Pesy. Pasażerowie z nowych nabytków ZKM-u będą mogli korzystać jeszcze przed uruchomieniem trasy na Piecki-Migowo. Do eksploatacji (nie jest jeszcze wiadomo na jakiej trasie) pojazdy wejdą za kilka tygodni.
Rozładunek Pesy Swing, która dotarła do Gdańska w kwietniu 2011 r., również odbywał się na Nowych Ogrodach, ale pojazd posiadał już pełną dokumentację (była to czternasta Pesa dla Gdańska) i mógł bez pomocy innego tramwaju dotrzeć do zajezdni.
Opinie (97) 7 zablokowanych
-
2014-11-10 09:19
Lepiej popierać polski przemysł niż kupować stare poniemieckie graty (1)
- 59 20
-
2014-11-14 12:18
a co jest w tych tramwajach polskiego?
Chyba tylko robocizna i tandetnośc wykonania,no i oczywiścieawaryjność tych pseudotramwai.
- 2 1
-
2014-11-10 08:52
Tylko Polska (3)
Dortmundom mówimy zdecydowane NIE !
- 70 60
-
2014-11-10 10:24
(1)
Lepiej zle jechac, niz dobrze isc.
- 18 4
-
2014-11-11 11:04
Dortmundy są potrzebne, nie stać nas przecież na same nowe Pesy, a modernizację wykona krajowa firma
Ważne że znikną w końcu zdezelowane Konstale
- 6 0
-
2014-11-10 12:09
Jakbyś nie wiedział
Dortmundy zostały pozyskane z Niemiec naprawdę za grosze, a największy koszt stanowiła modernizacja w polskich zakładach Modertrans. Podobnie zresztą dzieje się z tramwajami z Kassel. Kupując te używane tramwaje nadal większość pieniędzy zostaje w Polsce.
- 23 2
-
2014-11-10 10:09
Ja w kwestii wykorzystania monitorów wewnątrz PEStek (3)
Otóż może i fajne to było,kiedy zamiast dziurawych dachów w 105, służących jednocześnie za prysznic ( to w porach deszczowych ) czy klimatyzację ( pory suche ) w 2011 roku pojawiły się w nowych tramwajach,nad Naszymi głowami, kolorowe monitory ze skaczącą kuleczką i zdjęciami okolic kolejnych przystanków ( swoją drogą jest wśród tych fotografii kilka kwiatków ale to rzecz na inna historię ).
Mijają właśnie 3 lata a my dalej widzimy ten sam obrazek.
Może by wykorzystać to w ciut inny sposób.Już nie mówię o zintegrowanym systemie typu: w linii nr 2 jadącej w kierunku Łostowic, pokazuje czas odjazdu linii autobusowych,na przemian z jakąś reklamą czy informacją o aktualnych wydarzeniach kulturalnych.
Już nie mówię o takiej starej telegazecie,gdzie można by wyświetlać bieżące informacje z Gdańska,z Polski,ze sportu. Cokolwiek.
Wiem,kasa,nie da się,nie ma połączenia,nie ma zgody władz ZTMu...
Ale miło by było,gdybyśmy jako Gdańsk mogli się pochwalić,że jednak się dało.
Bo powiem szczerze, montować takie telewizorki dla picu,by od 3 lat nic w nich nie zmieniać,to dla mnie wywalanie kasy w błoto.
Może niech w ramach szukania kasy,niech idą tam zwyczajne reklamy,zawsze to jakieś urozmaicenie a i trochę złotówek wpadnie do kieszeni.- 17 3
-
2014-11-11 10:55
Już widzę jak dojeżdżając do Kołobrzeskiej pojawia się reklama ROZI na wszystkich monitorach...
- 0 0
-
2014-11-10 18:45
Na monitorach
Reklama i gazetka nie, ale informacje o połączeniach z następnego przystanku jak najbardziej. Najważniejsza informacja już jest: gdzie jest tramwaj i jak dalej jedzie.
- 1 0
-
2014-11-10 10:57
Taki jeszcze pomysł
Albo zróbcie chociaż jakąś akcję marketingową pod tytułem: konkurs dla pasażerów ( warunkiem uczestnictwa byłoby np.posiadanie biletu miesięcznego ) ZTMu, gdzie można by nadsyłać śmieszne zdjęcia/zdjęcia z komunikacją miejską w tle czy co tam głowy jeszcze wymyślą,by chociaż rozradować czy wywołać chwilowy uśmiech w monotonii dnia codziennego.Nawet jeśli nagrodą miałby być symboliczny,miesięczny darmowy bilet za najlepsze zdjęcie, to chyba warto się promować,co?
A wgranie zdjęć przez wejście USB czy jakie tam mają te telewizorki,chyba nie jest skomplikowane?
Szkoda,że takie proste pomysły nie są u Nas wykorzystywane,tylko przeważnie coś musimy zgapić z Zachodu albo zwyczajnie opieramy się na licencjach.
Śpiewające ptaszki w jednym składzie- nawet jeśli znalazły grono malkontentów- były jakąś odmianą,ale na tym Nasze tramwajowe innowacje się skończyły.- 5 1
-
2014-11-10 23:24
no to tak na szybko (1)
każdy tramwaj MUSI niecałe 50.000 pasażerów przewieźć miesięcznie aby dopiero po 10 latach zwróciło się te ponad 8.5 mln. za zakup 1 pojazdu.
Obawiam się zę to niemożliwe.- 0 1
-
2014-11-11 02:24
Oczywiscie przy zalozeniu, ze kazdy pasazer posiada wazny bilet ;) Niestety, tak dziala komunikacja miejska, ze to przedsiebiorstwo na siebie nigdy nie zarobi, chociazby z faktu ze za duzo ukladow, dyrektorow, zastepcow i podobnych cudakow (czyt. Ministerstwo glupich krokow).
- 0 1
-
2014-11-10 18:49
Dwukierunkowy i dwustronny zupełnie niepotrzebnie (1)
A przez to droższy. Nowe trasy zaplanowano bez pętli, aby uzasadnić skandaliczne kupno złomu tramwajowego w Niemczech. Pojazd dwustronny to mniej miejsc siedzących. Dobrze, że teraz kupują Pesy, ale Swingi wystarczyłyby.
- 6 4
-
2014-11-11 02:23
Tramwaje to nie sa Polskie Busy. Zdecydowana wiekszosc pasazerow jedzie maksymalnie pare przystankow.
- 1 1
-
2014-11-10 09:08
Motorniczy (3)
Az się cieszę i się geba raduje na myśl ze będę śmigał po gdańsku takim cackiem.Już się nie mogę doczekać 😊
- 52 12
-
2014-11-10 20:24
Juz to widze...
Jedynka ,nie mogę ruszyć.
- 2 3
-
2014-11-10 09:38
krowy doic (1)
A nie pchac sie do nowych pojazdow szynowych
- 6 26
-
2014-11-10 12:18
nie krowy doić tylko ...
ziemię do kwiatów wozić, kmiocie !
:P- 4 5
-
2014-11-10 20:24
warszawska ładniejsza
wręcz stylowa
szkoda ze takich nie wybrano...- 3 5
-
2014-11-10 18:41
(1)
"Ma drzwi z obu stron, stąd dużo miejsc stojących" Jakim cudem?
- 2 0
-
2014-11-10 18:49
Bo mniej miejsc siedzących.
Nie ma miejsc siedzących przy drzwiach - logiczne.
- 1 0
-
2014-11-10 08:34
...premia... (2)
Wczesniejszy artykul mowiacy o premiach dla urzednikow opiewa na 2,5mln a jedna pestka duo to ponad 10 mln czyli urzednicy dostali jedna czwarta jednego skladu wiec prosze was abyscie urzednicy mili jezdzili swym cwiartkowym skladem.
Tyle dziur w ulicach a sa naprawiane o ile sa tanim kosztem szybkim i nedznym sposobem.a potem ja i inni rozwalamy sobie na tym elementy zawiechy- 47 11
-
2014-11-10 18:42
mamy kolejne przed wyborcze akcje sponsorowane za nasze podatki!
Macie ciemniaki jeden nowy trawaj i siecieszcie a potem nanas głosujcie ponownie!!
- 3 4
-
2014-11-10 09:33
urzednik
Daje minus a nieurzedas plus
Zobaczymy ile urzedasow mamy...- 7 5
-
2014-11-10 15:13
swing, jazz (1)
czekam na klasykę - walc, tango a może oberek i polonez
- 1 0
-
2014-11-10 17:33
walc jest w stolycy
A nawet gronkowiec tango
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.