• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwukierunkowa Pesa Jazz Duo już w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
10 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Nieco ponad pięć godzin zajął transport tramwaju z fabryki Pesy w Bydgoszczy do zajezdni w Gdańsku.


W nocy z niedzieli na poniedziałek dotarł do Gdańska pierwszy z pięciu zamówionych tramwajów Pesa Jazz Duo. Pojazd został przetransportowany na specjalnej lawecie z zakładu w Bydgoszczy, a rozładunek odbył się na Nowych Ogrodach.



Transport z Bydgoszczy wyruszył po godz. 22 w niedzielę. Trasa w znacznej części wiodła przez autostradę A1, a następnie przez obwodnicę trójmiejską zobacz na mapie Gdańska, Trasę W-Z zobacz na mapie Gdańska, ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska i wreszcie Nowymi Ogrodami zobacz na mapie Gdańska, gdzie tramwaj na lawecie dotarł kwadrans po godz. 2.

Po zaledwie kilku minutach manewrowania, rozpoczęto układanie specjalnych prowadnic, po których tramwaj zsunięto z lawety bezpośrednio na tory. Proces ten przebiegał dość wolno ze względu na bardzo precyzyjną obserwację przez pracowników styku wózków tramwaju z prowadnicami, a potem także z torowiskiem tramwajowym.

Rozładunek nie był jednak niczym nowym dla Pesy i Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. To własnie tutaj w identyczny sposób przekazywano miastu wcześniejsze tramwaje Pesa 120NaG Swing, a także Duewagi N8C, czyli tzw. Dortmundy.

Nowa Pesa nie dotarła jednak do zajezdni o własnych siłach, ponieważ musi przejść jeszcze jazdy testowe i uzyskać homologację, co zajmie kilka tygodni. Dlatego na Nowych Ogrodach została połączona z Dortmundem, który ściągnął Pesę do zajezdni Wrzeszcz. Bramy zakładu Pesa przekroczyła ok. 3:15.

Gdańsk na zakup pięciu Pes 128NG Jazz Duo wydał ok. 54,1 mln zł, przy czym w cenę wliczono również ich serwis oraz doposażenie zajezdni (koszt jednego pojazdu wyniósł ok. 8,6 mln zł).

Nowe Pesy to tramwaje dwukierunkowe, wyposażone w kabinę motorniczego i drzwi po obu stronach, dzięki czemu mogą kursować po liniach, niezakończonych "tradycyjnymi" pętlami. I to właśnie z tego powodu będą kierowane w pierwszej kolejności na powstające trasy na Pieckach-Migowie, gdzie przewidziano wyłącznie krańcówki z rozjazdami międzytorowymi.

Czytaj też: Rusza budowa drugiej trasy tramwajowej na Morenie

Dwukierunkowość wymusiła też niewielkie zmiany we wnętrzu pojazdu. Przede wszystkim tramwaj posiada drzwi po obu stronach, a więc tym samym nie brakuje miejsca do podróży na stojąco.

Aby zapewnić także odpowiednią liczbę miejsc siedzących, pojawiły się fotele w układzie 2+1 (w Pesie Swing niemal na całej długości są 1+1). Z racji dwukierunkowości Pesy Jazz Duo, znaczna część pasażerów będzie musiała jednak liczyć się z podróżą tyłem do kierunku jazdy.

Co ważne, w nowej Pesie nie ma już foteli zamontowanych pod skosem. Udało się także zmniejszyć odstęp między peronem.

Sam wygląd tramwaju, trzymany przez ZKM Gdańsk do ostatniej chwili w tajemnicy, również należy ocenić pozytywnie - szczególnie jeżeli porównamy go z Pesami Jazz Duo dla Warszawy, złośliwie zwanym "tramwajem z wodogłowiem". Wątpliwości w zakresie estetyki może jednak budzić niedostateczne maskowanie instalacji na dachu.

Tradycyjnie już dla nowych tramwajów w Gdańsku, pojazd jest wyposażony w klimatyzację oraz system informacji pasażerskiej wraz z zapowiedziami przystanków. Zyska on również, wzorem Swingów i Bombardierów, własnego patrona.

Jeszcze w tym roku do Gdańska powinny dotrzeć pozostałe cztery zamówione Pesy. Pasażerowie z nowych nabytków ZKM-u będą mogli korzystać jeszcze przed uruchomieniem trasy na Piecki-Migowo. Do eksploatacji (nie jest jeszcze wiadomo na jakiej trasie) pojazdy wejdą za kilka tygodni.

Rozładunek Pesy Swing, która dotarła do Gdańska w kwietniu 2011 r., również odbywał się na Nowych Ogrodach, ale pojazd posiadał już pełną dokumentację (była to czternasta Pesa dla Gdańska) i mógł bez pomocy innego tramwaju dotrzeć do zajezdni.

Opinie (97) 7 zablokowanych

  • (2)

    Mam nadzieję, że w Jazz Duo będzie lepiej rozplanowane wnętrze niż w Swingach. Nie dość, że miejsc siedzących w Swingach prawie nie ma, to i stanie jest niewygodne: pochyła podłoga i nie ma się czego złapać. I żeby odstęp między peronem był taki, jak w Bombardierach (czyli żeby go nie było).

    • 23 0

    • (1)

      a ja akurat lubię za to Pesy. W Bombardierach pełno jest miejsc siedzących, przez co nie ma gdzie stać (o ile się dostaniemy do środka).

      • 3 7

      • Jak jadę 10 minut tramwajem to postanie i powalczenie z przeciążeniami nie jest dla mnie problemem. Ale jak się jedzie dwa razy dziennie po pół godziny to już myśli się trochę inaczej.

        • 7 2

  • "... więc tym samym nie brakuje miejsca do podróży na stojąco." (1)

    Ja wolę podróżować na siedząco i jak mam do wyboru jechać godzinę komunikacją miejska z przesiadkami i stać cały czas, to wybieram samochód i jadę 20 minut.

    Nie piszcie mi, że jest jest jeszcze rower. Nie zamierzam w pracy śmierdzieć, a prysznica brak.

    • 13 5

    • tak promujecie

      Ta komunikacje wiejska a jak matka chce wejsc z wozkiem to nigdy nie ma miejsca i ten ciagly scisk nawet w dni wolne od pracy. Szczegolnie dotyczy to linii 2 i 8. Mamy coraz więcej nowych wieżowców wzdłuż linii tramwajowej a od Jelitkowo do Gdańska tylko dwa tramwaje. Wybieram samochód.

      • 3 9

  • czemu byl holowany przez dortmunda? (3)

    nowy a juz sie zepsul? masakra

    • 1 22

    • (2)

      jeszcze trochę i będzie trzeba dawać zamiast tekstu tylko film i zdjęcia, bo przeczytanie tekstu przerasta niektórych...

      • 25 0

      • to jest tzw (1)

        Gimbus. Oni czytają tylko streszczenia i tekst który jest dłuższy niż kilka zdań może wywołać u nich stany lękowe.

        • 19 0

        • To nie ich wina. To jest ADHD oczne. Do tego dochodzą też moczenia nocne.

          • 12 0

  • Pytanie do autora z której strony tramwaj dwukierunkowy ma CZOŁO a z której strony ZAD? (2)

    BRAFO BRAFO BRAFO yntelyugencja

    • 3 4

    • (1)

      zad jest tam, gdzie twoje czoło.

      • 7 1

      • to już wiem dlaczego twoje czoło wygląda jak koński zad po biegunce

        • 2 0

  • (1)

    Wodogłowie to ma raczej autor tego artykułu a nie tramwaje w Warszawie

    • 11 4

    • moze jeszcze powiesz, ze ten warszawski jest ladny... chyba niczym multipla.

      • 9 1

  • Ładniejsza Pesa

    została zrobiona dla Moskwy

    • 5 3

  • szkoda tylko że ...

    na koncu filmiku a moze i na calym nie jest to PESA duo. Ten na filmie ma tylko jedna kabinę.

    • 1 7

  • Co to za jaja????? (2)

    Na filmie jest rozładunek Swinga z przed paru lat a nie Jazz Duo."Redaktorek" był zbyt leniwy by nakręcić film z własciwego rozładunku? Żenada

    • 3 16

    • szkoda, ze twój stary nie byl zbyt leniwy zanim cie zrobil.

      • 9 0

    • Ty za to z kisielu zostałeś zrobiony....

      • 1 1

  • gdzie biletomaty?

    Wszystkie inne miasta zamawiają nowe pojazdy z biletomatami.

    • 15 2

  • To tylko na pokaz (1)

    Zbliżają się wybory, budyń musi sobie fotke cyknąć na tle nowego tramwaju.

    • 15 3

    • Pokaz prawdziwy

      Wybory wyborami, ale tramwaj jak najbardziej realny. Tak samo jak pozostałe Pesy na ulicach Gdańska. Rozumiem, ze przed wyborami tramwajów nie wolno sprowadzać?

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane