• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwukierunkowa Pesa Jazz Duo już w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
10 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Nieco ponad pięć godzin zajął transport tramwaju z fabryki Pesy w Bydgoszczy do zajezdni w Gdańsku.


W nocy z niedzieli na poniedziałek dotarł do Gdańska pierwszy z pięciu zamówionych tramwajów Pesa Jazz Duo. Pojazd został przetransportowany na specjalnej lawecie z zakładu w Bydgoszczy, a rozładunek odbył się na Nowych Ogrodach.



Transport z Bydgoszczy wyruszył po godz. 22 w niedzielę. Trasa w znacznej części wiodła przez autostradę A1, a następnie przez obwodnicę trójmiejską zobacz na mapie Gdańska, Trasę W-Z zobacz na mapie Gdańska, ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska i wreszcie Nowymi Ogrodami zobacz na mapie Gdańska, gdzie tramwaj na lawecie dotarł kwadrans po godz. 2.

Po zaledwie kilku minutach manewrowania, rozpoczęto układanie specjalnych prowadnic, po których tramwaj zsunięto z lawety bezpośrednio na tory. Proces ten przebiegał dość wolno ze względu na bardzo precyzyjną obserwację przez pracowników styku wózków tramwaju z prowadnicami, a potem także z torowiskiem tramwajowym.

Rozładunek nie był jednak niczym nowym dla Pesy i Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. To własnie tutaj w identyczny sposób przekazywano miastu wcześniejsze tramwaje Pesa 120NaG Swing, a także Duewagi N8C, czyli tzw. Dortmundy.

Nowa Pesa nie dotarła jednak do zajezdni o własnych siłach, ponieważ musi przejść jeszcze jazdy testowe i uzyskać homologację, co zajmie kilka tygodni. Dlatego na Nowych Ogrodach została połączona z Dortmundem, który ściągnął Pesę do zajezdni Wrzeszcz. Bramy zakładu Pesa przekroczyła ok. 3:15.

Gdańsk na zakup pięciu Pes 128NG Jazz Duo wydał ok. 54,1 mln zł, przy czym w cenę wliczono również ich serwis oraz doposażenie zajezdni (koszt jednego pojazdu wyniósł ok. 8,6 mln zł).

Nowe Pesy to tramwaje dwukierunkowe, wyposażone w kabinę motorniczego i drzwi po obu stronach, dzięki czemu mogą kursować po liniach, niezakończonych "tradycyjnymi" pętlami. I to właśnie z tego powodu będą kierowane w pierwszej kolejności na powstające trasy na Pieckach-Migowie, gdzie przewidziano wyłącznie krańcówki z rozjazdami międzytorowymi.

Czytaj też: Rusza budowa drugiej trasy tramwajowej na Morenie

Dwukierunkowość wymusiła też niewielkie zmiany we wnętrzu pojazdu. Przede wszystkim tramwaj posiada drzwi po obu stronach, a więc tym samym nie brakuje miejsca do podróży na stojąco.

Aby zapewnić także odpowiednią liczbę miejsc siedzących, pojawiły się fotele w układzie 2+1 (w Pesie Swing niemal na całej długości są 1+1). Z racji dwukierunkowości Pesy Jazz Duo, znaczna część pasażerów będzie musiała jednak liczyć się z podróżą tyłem do kierunku jazdy.

Co ważne, w nowej Pesie nie ma już foteli zamontowanych pod skosem. Udało się także zmniejszyć odstęp między peronem.

Sam wygląd tramwaju, trzymany przez ZKM Gdańsk do ostatniej chwili w tajemnicy, również należy ocenić pozytywnie - szczególnie jeżeli porównamy go z Pesami Jazz Duo dla Warszawy, złośliwie zwanym "tramwajem z wodogłowiem". Wątpliwości w zakresie estetyki może jednak budzić niedostateczne maskowanie instalacji na dachu.

Tradycyjnie już dla nowych tramwajów w Gdańsku, pojazd jest wyposażony w klimatyzację oraz system informacji pasażerskiej wraz z zapowiedziami przystanków. Zyska on również, wzorem Swingów i Bombardierów, własnego patrona.

Jeszcze w tym roku do Gdańska powinny dotrzeć pozostałe cztery zamówione Pesy. Pasażerowie z nowych nabytków ZKM-u będą mogli korzystać jeszcze przed uruchomieniem trasy na Piecki-Migowo. Do eksploatacji (nie jest jeszcze wiadomo na jakiej trasie) pojazdy wejdą za kilka tygodni.

Rozładunek Pesy Swing, która dotarła do Gdańska w kwietniu 2011 r., również odbywał się na Nowych Ogrodach, ale pojazd posiadał już pełną dokumentację (była to czternasta Pesa dla Gdańska) i mógł bez pomocy innego tramwaju dotrzeć do zajezdni.

Opinie (97) 7 zablokowanych

  • Apel

    Panie Krzysztofie, to Pan powinien być naczelnym fotografem trójmiasta.pl
    Zdjęcia po raz kolejny świetne w przeciwieństwie do zdjęć wykonywanych przez Łukasza U. a niby to on jest fotografem...

    • 5 0

  • swing, jazz (1)

    czekam na klasykę - walc, tango a może oberek i polonez

    • 1 0

    • walc jest w stolycy

      A nawet gronkowiec tango

      • 0 0

  • (1)

    "Ma drzwi z obu stron, stąd dużo miejsc stojących" Jakim cudem?

    • 2 0

    • Bo mniej miejsc siedzących.

      Nie ma miejsc siedzących przy drzwiach - logiczne.

      • 1 0

  • Dwukierunkowy i dwustronny zupełnie niepotrzebnie (1)

    A przez to droższy. Nowe trasy zaplanowano bez pętli, aby uzasadnić skandaliczne kupno złomu tramwajowego w Niemczech. Pojazd dwustronny to mniej miejsc siedzących. Dobrze, że teraz kupują Pesy, ale Swingi wystarczyłyby.

    • 6 4

    • Tramwaje to nie sa Polskie Busy. Zdecydowana wiekszosc pasazerow jedzie maksymalnie pare przystankow.

      • 1 1

  • warszawska ładniejsza
    wręcz stylowa
    szkoda ze takich nie wybrano...

    • 3 5

  • no to tak na szybko (1)

    każdy tramwaj MUSI niecałe 50.000 pasażerów przewieźć miesięcznie aby dopiero po 10 latach zwróciło się te ponad 8.5 mln. za zakup 1 pojazdu.
    Obawiam się zę to niemożliwe.

    • 0 1

    • Oczywiscie przy zalozeniu, ze kazdy pasazer posiada wazny bilet ;) Niestety, tak dziala komunikacja miejska, ze to przedsiebiorstwo na siebie nigdy nie zarobi, chociazby z faktu ze za duzo ukladow, dyrektorow, zastepcow i podobnych cudakow (czyt. Ministerstwo glupich krokow).

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane