• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dyrektor ZTM Gdańsk zwolniony

Maciej Korolczuk
1 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jerzy Dobaczewski (z prawej) po 10 latach przestał być dyrektorem ZTM. Z lewej jego zastępca - Sebastian Zomkowski. Jerzy Dobaczewski (z prawej) po 10 latach przestał być dyrektorem ZTM. Z lewej jego zastępca - Sebastian Zomkowski.

Po blisko 10 latach Jerzy Dobaczewski odchodzi ze stanowiska dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. W czwartek z rąk wiceprezydenta Piotra Grzelaka otrzymał wypowiedzenie. Jak mówi nam były już dyrektor ZTM, powodem rozstania jest "utrata zaufania".



Co jest głównym problemem komunikacji miejskiej w Gdańsku?

Nieoficjalne informacje o dymisji Jerzego Dobaczewskiego pojawiły się w czwartek wieczorem. W piątek rano potwierdziliśmy je w Urzędzie Miejskim.

- W dniu 31 stycznia zgodnie z Kodeksem pracy dokonano wypowiedzenia umowy o pracę dyrektorowi Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Jerzemu Dobaczewskiemu, zachowując ustawowy, tj. 3-miesięczny okres wypowiedzenia, rozpoczynający się od 1 lutego br. W okresie wypowiedzenia nie ma on obowiązku świadczenia pracy. W najbliższym czasie zostanie wyłonione kierownictwo Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. W piątek osobą pełniącą obowiązki dyrektora został dotychczasowy zastępca pana Dobaczewskiego Sebastian Zomkowski - poinformowało biuro prasowe.
Dobaczewski był dyrektorem ZTM od 2009 r. Jest gdynianinem, ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. W komunikacji pracuje od ponad trzech dekad, z czego większość przepracował w Zakładzie Komunikacji Miejskiej (obecnie GAiT), gdzie przeszedł wiele szczebli kariery, aż po stanowiska kierownicze. Zanim został dyrektorem w ZTM, piastował stanowisko kierownika sekcji kontroli realizacji ruchu.

W maju 2015 r. z okazji 10-lecia ZTM Dobaczewski odebrał z rąk prezydenta Pawła Adamowicza medal Prezydenta Miasta Gdańska. Na tej samej gali został też doceniony przez branżę i z rąk Adama Karolaka, prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, odebrał odznakę "Zasłużony dla komunikacji miejskiej".

Mediów raczej unikał, nie zabierał głosu w toczącej się debacie o kondycji transportu miejskiego, komunikacją zarządzał z drugiego rzędu. Jednym to odpowiadało, drudzy krytykowali go za zbytnią zachowawczość.

Za jego kadencji udało się m.in. rozwinąć i zmodernizować sieć tramwajową w Gdańsku, choć za budowę nowych tras odpowiedzialne były inne jednostki miejskie. Pod jego rządami na ulicach Gdańska pojawiło się kilkadziesiąt automatów biletowych, tablice systemu informacji pasażerskiej, uruchomiony został tramwaj wodny. Pojawili się też nowi przewoźnicy, podpisano długoletnie umowy przewozowe.

Nie obyło się też bez wpadek. Po raz pierwszy posada Dobaczewskiego była zagrożona pod koniec 2015 r., gdy na ZTM spadła fala krytyki za rozkłady jazdy nowej linii tramwajowej na Piecki-Migowo. Pasażerowie skarżyli się wówczas na przepełnione tramwaje i brak synchronizacji z liniami autobusowymi.

Czarę goryczy przelało otwarcie nowej, zbyt ciasnej pętli na Siedlcach i likwidacja bezpośrednich połączeń autobusowych z centrum Gdańska. Dopiero gdy problem nagłośniły media, ZTM zdecydował się na wprowadzenie oczekiwanych zmian.

Wątpliwości budziła też umowa ZTM z firmą Avista, blokująca innym kontrahentom ustawienie biletomatów na ulicach Gdańska. Dobaczewski za zamieszanie zapłacił negatywną oceną pracowniczą, wystawioną przez nadzorującego jego pracę wiceprezydenta Piotra Grzelaka. Po kilku miesiącach jego praca została oceniona już nieco lepiej i zachował swoje stanowisko. Aż do teraz.

Na razie nie wiadomo, kto go zastąpi na stałe. W czwartek wieczorem o zmiany w ZTM zapytaliśmy wicedyrektora Sebastiana Zomkowskiego, ale odmówił nam komentarza.

- Nie chcę i nie mogę tego komentować - uciął Zomkowski, a w piątek przed południem odebrał nominację na stanowisko p.o. dyrektora.
Przypomnijmy, że poprawa sytuacji w komunikacji miejskiej w Gdańsku była głównym tematem ubiegłorocznej kampanii wyborczej - głównie z uwagi na kłopoty miejskiego przewoźnika GAiT. Wzmocnienie transportu publicznego zostało też wskazane jako główny priorytet w nowej kadencji. Od kilku dni odpowiada za to zadanie nowy wiceprezydent Piotr Borawski, któremu nadzór nad komunikacją przekazano po Piotrze Grzelaku. Wszystko wskazuje na to, że zmiana dyrektora ZTM jest początkiem tych zmian.

Jerzy Dobaczewski, były dyrektor ZTM, mówi o okolicznościach zwolnienia.

Jaki jest powód pana dymisji?
- Utrata zaufania, tak to się teraz "ładnie nazywa". W czwartek o godz. 15 zostałem wezwany do Urzędu Miejskiego. Czekali na mnie wiceprezydenci Grzelak i Borawski oraz szef kadr, ale rozmawiałem tylko z prezydentem Grzelakiem. Dostałem do podpisu wypowiedzenie umowy bez obowiązku świadczenia pracy z 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia. Podpisałem, bo nie miałem wyjścia. Znam procedury, gdybym tego nie podpisał, nic by to nie dało.

Były jakieś przesłanki, że zostanie pan zwolniony?
- Nie. Jedynym ostrzeżeniem była negatywna ocena pracy, którą zresztą opisaliście pod koniec 2015 r. Od tamtej pory nic nie wskazywało na to, że zostanę zwolniony z dnia na dzień.

Czuł się pan izolowany w działaniach władz miasta, które problemy z komunikacją wskazały jako najważniejszy priorytet w nowej kadencji?
- Nie. Przez cały ten czas uczestniczyłem w rozmowach, planach i zarządzaniu komunikacją. Razem z Sebastianem Zomkowskim opracowywaliśmy wszystkie analizy i dokumenty, o jakie nas proszono. Mówiliśmy, co trzeba zrobić, by sytuację zmienić, poprawić. Muszę panu przyznać, że jestem w szoku. Wydaje mi się, że przez cały ten okres od 2015 r. pracę umożliwił mi śp. Paweł Adamowicz. Gdy go zabrakło, przestałem być potrzebny. Chyba też stałem się ofiarą tego, co dzieje się w GAiT, bo to ich problemy skupiały uwagę pasażerów i mediów w ostatnim czasie. Przypisywano mi np. brak kierowców, na co przecież nie miałem kompletnie żadnego wpływu.

Co zamierza pan teraz zrobić?
- Nie wiem, ważę jeszcze to wszystko. Mam 21 dni na odwołanie do sądu pracy, ale nie umiem teraz powiedzieć, czy z tego skorzystam. Mam 60 lat, będzie mi pewnie ciężko znaleźć nową pracę. Ale nie spocznę. Do emerytury zostało mi jeszcze 5 lat.


Miejsca

Opinie (617) ponad 50 zablokowanych

  • ... (1)

    trzeba iść za ciosem i dalej sprzątać - zmiany są potrzebne!

    • 16 11

    • Nowy prezydent będzie podejmował zmiany !

      • 0 0

  • (1)

    Grzelak już szaleje a co dopiero będzie poźniej

    • 60 9

    • NIc

      • 0 1

  • Teraz Gdynianin może znowu zatrudnić się w Gdansku (3)

    Jako kierowca autobusu, gait szuka ułożonych pracowników z dyplomami i ładnym dyrektorskim wyrazem twarzy oraz modnym krawatem. Jest okazja teraz zobaczyć ten biznes od strony praktycznej, za kierownica.

    • 28 29

    • Z tego co wiem to ten pan przeszedł wszystkie szczeble w komunikacji miejskiej (1)

      • 9 3

      • 30 lat temu inaczej działała komunikacja miejska. Poza tym warto wrócić do korzeni, do źródeł, przypomnieć sobie to i owo. Może panu dyrektorowi dadzą kredyt zaufania w Gdyni, u nas tez w urzędach są etaty na 30 lat, ale tez można stracić zaufanie.

        • 5 0

    • Nic ciekawego

      • 0 0

  • (1)

    Ś.P. Adamowicz się w grobie przewraca

    • 29 21

    • Nie ma chyba grobu

      • 3 0

  • Wymianę

    zrobić we wszystkich jednostkach organizacyjnych UM . Zasiedziałe towarzystwo wzajemnej adoracji .A swoją drogą to pan dyrektor nie załapał się na okres ochronny .

    • 30 3

  • (3)

    Do tego pana wysłałem maila w czerwcu ubiegłego roku. Wczoraj dostałem potwierdzenie przeczytania i usunięcia mojej wiadomości. Tak pracują dyrektorzy w ZTM :)

    • 26 13

    • (1)

      Do tego Pana maili się nie wysyła. Co najwyżej do sekretariatu

      • 9 6

      • Jesteś w błędzie :)

        • 5 4

    • Za dużo błędów ortograficznych

      • 0 0

  • Bielawski, twoje stanowisko już wyczyszczone (1)

    więc zbieraj się na nowe :)

    • 22 3

    • Ale jaja a może ktoś inny jakiś młodszy

      • 0 0

  • Już platfusy (3)

    PO Adamowiczu się szarogęsić zaczynają i dzielą skurę na niedźwiedziu hah xD

    • 48 8

    • PIS_dzielisz jak potuczony w Gdańsku jest i było i bedzie cały czas PO (1)

      • 2 10

      • No tak jest

        A teraz walczą między sobą i dzielą łupy.

        • 5 0

    • skurę pewnie tak

      • 0 2

  • ankieta fałszuje rzeczywistość jak rzadko kiedy (1)

    przez pominięcie punktu
    taryfa
    tj. brak wspolnego biletu,
    na wszystko, każdego biletu,
    np. każdy bilet jednorazowy powinien dać prawo przejazdu kolejką, albo busem, albo tramwajem, albo trolejbusem, bez wydziwiania

    • 25 1

    • Pewnie samolotem też

      • 1 0

  • Prawdziwy powód (6)

    Prawdziwym powodem jest wiek pana Dobaczewskiego. Za rok byłby już chroniony przed zwolnieniem jak każdy pracownik na 4 lata przed przejściem na emeryturę. Wtedy, mógłby pracować do 65 roku życia lub otrzymałby 4 letnia pensje i siedział w domu. Teraz pracy nie znajdzie bo nikt niez zatrudnia ludzi w okresie ochronnym. Czysta ekonomia a nie „utrata zaufania”.

    • 76 8

    • Może założyć działalność gospodarczą , będzie miał mały ZUS na początek,

      usługi doradcze- w firmie gdzie by go przyjęli, ale nie przyjmą ze względu na wiek,
      czy nawet usługi sprzątania- nie piszę obraźliwie, ale dzisiaj musimy umieć robić cokolwiek zawodowo, by mieć na utrzymanie.
      Piszę także z autopsji.

      p.s. ale rzeczywiście- nawet w korporacjach - dużych marketach zwalniają przed ukończeniem 61 r.ż.

      • 9 2

    • może iść na emeryturę pomostową już nawet od 55 lat

      • 2 9

    • Jeśli chodzi o publiczne pieniądze nie ma czegoś takiego jak ekonomia

      • 14 1

    • niestety ale to prawda ! też czuję nagonkę na moja osobę bo jestem stara ? już zużyłam się ? tylko że każdego to czeka prędzej czy później bo za nimi stoją następne pokolenia szczurów przecież dziś wszystkie dzieci już w przedszkolu są liderami .... co z nich wyrośnie oby nie takie białe sztywne kołnierzyki co to 60 latków będą wysyłać do bacutilu

      • 12 0

    • To nie jest prawdziwy powod i wy dobrze o tym wiecie.....Jestescie ludzmi bez sumienia.

      • 1 0

    • Bzdura

      Czyli niekompetentny człowiek ma pracować bo brak mu do emerytury 5 lat?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane