• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziewięć biur gotowych zaprojektować nowy Wiadukt Biskupia Górka

Maciej Naskręt
25 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku. Widok z poziomu torowiska kolejowego. Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku. Widok z poziomu torowiska kolejowego.

Gdański ZDiZ zakończył przyjmowanie wniosków o dopuszczenie do przetargu na opracowanie projektu budowy nowego Wiaduktu Biskupia Górka. Zamówieniem wartym 2,5 mln zł zainteresowanych jest aż dziewięć firm, w tym cztery z Gdańska.



Wiadukt Biskupia Górka w zimowej scenerii.

W poniedziałek upłynął termin, w którym firmy projektowe i konsorcja mogły składać wnioski o dopuszczenie do przetargu na opracowanie projektu budowy nowego Wiaduktu Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska. Do Zarządu Dróg i Zieleni zgłosiło się dziewięć firm i konsorcjów.

Inwestycją zainteresowane są cztery największe gdańskie biura projektowe: BPBK, Transprojekt Gdański, Mosty Gdańsk i zlokalizowany na Wyspie Sobieszewskiej Europrojekt Gdański. Konkurencja jest spora. To nie dziwi, tym bardziej, że Gdańsk na dokumentację projektową przeznaczył w budżecie ok. 2,5 mln zł.

Koncepcja przebudowy Wiaduktu Biskupia Górka. Koncepcja przebudowy Wiaduktu Biskupia Górka.
Niewykluczone, że wykonawcę dokumentacji poznamy w maju tego roku.

Zostanie wyłoniony w dwuetapowym postępowaniu. W pierwszej fazie inwestor, czyli Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, bada wnioski firm gotowych opracować dokumentację. Do drugiego etapu zostaną zaproszeni projektanci, którzy spełnią wymogi określone w przetargu. Wtedy też biura będą miały 30 dni na przesłanie oferty cenowej.

Projekt będzie realizowany na podstawie koncepcji opracowanej kilka lat temu przez firmę BPBK.

- Największą jej zaletą jest likwidacja już wiekowego Wiaduktu Biskupia, ale też odkorkowanie Traktu św. Wojciecha w relacji do centrum poprzez likwidację lewoskrętu z ul. Okopowej w kierunku Urzędu Marszałkowskiego. Dla nich zostanie wytyczona nowa droga od strony torów kolejowych pod nowym Wiaduktem Biskupia Górka - mówi Jan Kosiedowski, prezes spółki BPBK.

Czy korzystasz z Wiaduktu Biskupia Górka?

Plan budowy

Na nowym obiekcie ruch w przeciwnych kierunkach będzie odseparowany. Będą dwa równoległe przęsła i tym samym dwie jezdnie. Nie będzie - tak jak dotychczas - jednej jezdni z czterema pasami - po dwa w każdą stronę.

Co ważne, planowana budowa wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha będzie prowadzona bez wyłączania ruchu. Najpierw wykonawca zbuduje wiadukt kilka metrów na północ od starego obiektu. Po oddaniu nowego wiaduktu nad torami przerzucony zostanie na niego ruch z i do centrum Gdańska, a w drugiej fazie robót zostanie rozebrany stary obiekt, na którego miejscu budowany będzie nowy wiadukt.

Projekt nowego obiektu ma uwzględniać także dogodny dojazd do parkingu przy ul. Okopowej, z którego korzystają pracownicy i klienci Urzędu Marszałkowskiego oraz Urzędu Wojewódzkiego. Jest to o tyle istotne, że obie placówki planują tam budowę dwukondygnacyjnego podziemnego parkingu.

Obecny Wiadukt Biskupia Górka jest w fatalnym stanie. Przypominają o tym choćby znaki, które są ustawione przed wjazdem. Nie mogą tam poruszać się pojazdy o masie całkowitej wyższej niż 30 ton. Tymczasem dla podobnych obiektów inżynierskich ograniczenie zwykle wynosi 50 ton. Ponadto wprowadzono dopuszczalną prędkość dla pojazdów ciężarowych - 30 km/h. Spowodowane jest to słabym zabezpieczeniem - barierami energochłonnymi, które mogłyby zawieść w czasie zdarzenia z udziałem właśnie ciężarówki.

Na razie trudno wskazać władzom Gdańska termin rozpoczęcia prac budowlanych na wspomnianym wiadukcie.

Nowa Cienista - melodia przyszłości

Ponadto w ramach zamówienia zostanie opracowana koncepcja przebiegu ul. Nowej Cienistej. Nowa droga miałaby wieść nad Kanałem Raduni, Traktem św. Wojciecha oraz torami kolejowymi i włączałaby się w okolicach planowanego węzła Czerwony Most w ul. Nową Sandomierską i ul. Nową Podmiejską.

Firmy i konsorcja, które są gotowe opracować projekt rozbudowy Wiaduktu Biskupia Górka.

1. Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o., Zakład Usług Mostowych WIK Sp. z o.o., Zakład Usług Mostowych ''WIK" Witold Kaliński
2. Transprojekt Gdański Sp. z o.o.
3. URS Polska Sp. z o.o.
4. Voessing Polska Sp. z o.o.
5. Konsorcjum firm: Mott MacDonald Polska Sp. z o.o. i Mott MacDonald Limited Mott MacDonald House
6. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A.
7. Halcrow Group Limited
8. Mosty Gdańsk Sp. z o.o.
9. Europrojekt Gdańsk S.A.

Miejsca

Opinie (36) 7 zablokowanych

  • i tak też powinien nazywać się nowo powstający przystanek BISKUPIA GÓRKA - Jak do lat 60 ub. wieku było. (1)

    Ten wiadukt za 130 mln , podobnie jak i przystanek za 70 mln. powstaje tylko dlatego , że buduje się nowe centrum handlowe u podnóża Biskupiej.

    Najlepszy teren oddano za grosze a tak się napalono , że Gildii za 1% dano nowy teren miejski na Zaspie i nikt nie warczy , że zarząd Gildii wynajął powierzchnię Biedronce... będą zarabiać na darowanym terenie miejskim- naszym. A miało być dla drobnych handlarzy...

    Tiry musza dowieźć towary a kolej klientów, sądzicie , że " miasto"" robi to za free ??

    :-)

    • 1 5

    • Lepiej siedź cicho głębokie gardło jak się nie znasz...

      Wiadukt na Zaroślaku nie ma nic wspólnego z przystankiem SKM Śródmieście, którego inwestorem jest PKP, a przystanek nosił kiedyś nazwę Petershagen, po wojnie Pietraszewo

      • 4 0

  • architekt

    Tylko nie Europrojekt

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane