• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś oficjalnie rusza budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
1 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 15:30 (1 lipca 2013)

Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Port Lotniczy.


Przy gdańskim lotnisku w poniedziałek został wmurowany kamień węgielny pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To symboliczne rozpoczęcie prac przy 18-kilometrowej linii kolejowej, bowiem maszyny na placu budowy pojawiły się na początku czerwca.



Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny. Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny.
Aktualizacja godz. 15:30 Zapraszamy do obejrzenia relacji video z tego wydarzenia.

O godz. 11 w poniedziałek odbędzie się podpisanie aktu erekcyjnego oraz symboliczne wmurowanie go i przykrycie "szyną węgielną" pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - 18-kilometrowej linii, która dwoma torami połączy Wrzeszcz z Osową. Akt erekcyjny zostanie wmurowany w fundament jednego z filarów podpierających projektowaną, 900-metrową estakadę i stację PKM Gdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska.

Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządu województwa - PKM SA. Natomiast wykonawcą polsko-hiszpańskie konsorcjum firm: Budimex (lider) i Ferrovial (partner), które zobowiązało się wybudować linię do lata 2015 r. za kwotę 716 mln zł.

W uroczystości mają wziąć udział przedstawiciele władz województwa pomorskiego, członkowie rządu, parlamentarzyści, prezydenci miast i samorządowcy z gmin objętych projektem PKM. Pojawią się też reprezentanci urzędów, instytucji i firm zaangażowanych w projekt. Poniedziałkowe wydarzenie będzie miało jednak wyłącznie charakter symboliczny, bowiem prace związane z budową kolei ruszyły na początku czerwca tego roku.

Na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w świetle której pobiegnie Pomorska Kolej Metropolitalna znajduje się 14 obiektów mostowych częściowo zniszczonych działaniami wojennymi z 1945 r. Część tych obiektów została już rozebrana, a najbardziej rozpoznawalny obiekt - Most Weisera Dawidka - został zburzony. Wszystkie obiekty na dobre mają zniknąć do końca sierpnia.

Tak będziemy podróżować Pomorską Koleją Metropolitalną.

Ruszyły także prace ziemne. - Duża część nasypów na Strzyży została już rozebrana. Ogromne prace ziemne prowadzone są też przy ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstanie przystanek Brętowo i przy ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska w okolicach planowanego przystanku Matarnia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Nieopodal pętli tramwajowej na gdańskiej Strzyży stanęła już potężna palownica. W najbliższych dniach mieszkańcy Strzyży będą mogli - oczywiście z bezpiecznej odległości i zza ogrodzenia - obserwować, jak wygląda palowanie pod powstającymi w tym miejscu estakadą i przystankiem.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej prowadzona będzie równocześnie na całej linii. - Wyjątkiem będzie budowa wiaduktów na sąsiadujących z sobą ulicach, które będą wówczas dla siebie naturalnymi objazdami, chodzi tu głównie o al. Grunwaldzką, ul. Wita Stwosza i ul. Polanki - tłumaczy Konopacki.

Bitwa o Most Weisera Dawidka.

Wykonawca znalazł dla siebie miejsce. Biuro budowy znajduje się przy ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska, czyli mniej więcej w tym samym miejscu, gdzie znajdowały się pomieszczenia Budimexu podczas budowy Terminala T2 na lotnisku.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (162) 8 zablokowanych

  • To jest investycja z kolejki potrzeb , gdzieś tak na 89 miejscu. Do tego , już od początku źle zaprojektowana. (2)

    Sianko z niej poleci do kieszeni BUDOWNICZYCH...

    W Gdańsku jest długa kolejka w lokalówce , ludzie wołają o swój kąt - TAKIE SĄ PRAWNE OBOWIĄZKI GMIN , nie stadiony na ME czy chybione koleje.

    Słyszałeś Adamowicz?

    Powinieś za taką politykę gospodarczą odpowiadać karnie, zresztą , nie tylko za to.

    • 4 10

    • Bo ta inwestycja jest robiona właśnie dla sianka

      Tylko durnie wierzą w sens tej budowy i nie znają negatywnych skutków tej inwestycji - począwszy od ekonomii a skończywszy na ekologii.

      • 0 4

    • Pomoc społeczną trzeba ukrócić. W zamian za to dać możliwość rozwoju gospodarce i dać ludziom pracę oraz dojazd do niej. A wówczas ludzie sami sobie kupią mieszkania.

      • 0 0

  • Wszystko to, za pieniądze niemieckiego podatnika. Spłacają przeszłość powoli. (2)

    Więc choć nie plujcie na Niemców.

    • 3 5

    • ruskie też tak gadali

      że ciągle nas wspomagali, mojemu dziadkowi do dziś za parę lat ciężkiej pracy nie zapłacili więc kto komu jest winny?o zrabowanym mieniu nie wspomnę.

      • 1 1

    • tak to tylko wygląda a póżniej się okarze że w pociągach będzie pisać wszystko po niemiecku.

      • 1 1

  • PICU PICU

    klakierstwo i pokazówki na POkaz jak za komuny
    PO=PZPR

    • 7 2

  • a wlasnie ze mam

    cale 8 centymetrow

    • 1 1

  • Pociąg będzie jeździł pusty bo komu się będzie chciało jechać do Wrzeszcza i przesiadać na kolej?

    • 1 2

  • Jakbym MIŚia oglądał... ;) A paszporty dawali??? ;)

    • 2 1

  • kolej

    Panie Marszałku drogi wojewódzkie się rozsypują!!!!!!!!!!!!! Kaszubi nie mają jak dojechac do Gdańska. Bzdury Pan gada, ze kolej bedzie służyc Kaszubom. Poza tym podział środkow na cale woj. a nie na Trojmiasto.

    • 2 3

  • Budowac Budowac Budowac!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 1

  • jak widze te głupie ryje na krzesełkach część cwaniaków i złodzieji część głupków

    to się aż człowiekowi dziwnie robi.a te pokazy to rozumiem że to byli wolontariusze.

    • 1 1

  • adamowicz idz sobie.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane