- 1 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (116 opinii)
- 2 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (161 opinii)
- 3 Plany dla okolic Ergo Areny na ostatniej sesji obecnej rady (35 opinii)
- 4 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (98 opinii)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (95 opinii)
- 6 Uziemił się przez skradziony miernik (53 opinie)
Dziś oficjalnie rusza budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
1 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat)
aktualizacja: godz. 15:30
(1 lipca 2013)
Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Port Lotniczy.
Przy gdańskim lotnisku w poniedziałek został wmurowany kamień węgielny pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To symboliczne rozpoczęcie prac przy 18-kilometrowej linii kolejowej, bowiem maszyny na placu budowy pojawiły się na początku czerwca.
Aktualizacja godz. 15:30 Zapraszamy do obejrzenia relacji video z tego wydarzenia.
O godz. 11 w poniedziałek odbędzie się podpisanie aktu erekcyjnego oraz symboliczne wmurowanie go i przykrycie "szyną węgielną" pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - 18-kilometrowej linii, która dwoma torami połączy Wrzeszcz z Osową. Akt erekcyjny zostanie wmurowany w fundament jednego z filarów podpierających projektowaną, 900-metrową estakadę i stację PKM Gdańsk Port Lotniczy .
Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządu województwa - PKM SA. Natomiast wykonawcą polsko-hiszpańskie konsorcjum firm: Budimex (lider) i Ferrovial (partner), które zobowiązało się wybudować linię do lata 2015 r. za kwotę 716 mln zł.
W uroczystości mają wziąć udział przedstawiciele władz województwa pomorskiego, członkowie rządu, parlamentarzyści, prezydenci miast i samorządowcy z gmin objętych projektem PKM. Pojawią się też reprezentanci urzędów, instytucji i firm zaangażowanych w projekt. Poniedziałkowe wydarzenie będzie miało jednak wyłącznie charakter symboliczny, bowiem prace związane z budową kolei ruszyły na początku czerwca tego roku.
Na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w świetle której pobiegnie Pomorska Kolej Metropolitalna znajduje się 14 obiektów mostowych częściowo zniszczonych działaniami wojennymi z 1945 r. Część tych obiektów została już rozebrana, a najbardziej rozpoznawalny obiekt - Most Weisera Dawidka - został zburzony. Wszystkie obiekty na dobre mają zniknąć do końca sierpnia.
Tak będziemy podróżować Pomorską Koleją Metropolitalną.
Nieopodal pętli tramwajowej na gdańskiej Strzyży stanęła już potężna palownica. W najbliższych dniach mieszkańcy Strzyży będą mogli - oczywiście z bezpiecznej odległości i zza ogrodzenia - obserwować, jak wygląda palowanie pod powstającymi w tym miejscu estakadą i przystankiem.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej prowadzona będzie równocześnie na całej linii. - Wyjątkiem będzie budowa wiaduktów na sąsiadujących z sobą ulicach, które będą wówczas dla siebie naturalnymi objazdami, chodzi tu głównie o al. Grunwaldzką, ul. Wita Stwosza i ul. Polanki - tłumaczy Konopacki.
Bitwa o Most Weisera Dawidka.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto.