• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś otwarcie AmberOne, czyli wydłużonej autostrady A1

Katarzyna Moritz
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Kierowcy z nowego odcinak A1 będą mogli do 14 stycznia korzystać za darmo. Kierowcy z nowego odcinak A1 będą mogli do 14 stycznia korzystać za darmo.

Dokładnie o godz. 19 w piątek zostaną zdjęte szlabany i kierowcy będą mogli wjechać na nowy odcinek autostrady, między Nowymi Marzami a Toruniem. Dzięki nowemu, 62-kilometrowemu odcinkowi A1, podróż z Gdańska do grodu Kopernika może zająć raptem 65 minut. Do połowy stycznia zapłacimy za całą trasę jedynie 17,60 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Budowa drugiego odcinka autostrady A1 trwała dokładnie 27 miesięcy. Prace ruszyły w lipcu 2009 roku. Budowa pierwszego, 90-kilometrowego odcinka od Rusocina do miejscowości Nowe Marzy pod Grudziądzem rozpoczęła się w 2005 roku, a oddano go w 2008 roku. Koncesję na budowę i eksploatację łącznie 152 km drogi już w 1997 roku otrzymała firma Gdańsk Transport Company.

Obecnie oddawany odcinek z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most nad Wisłą w Polsce, nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Do jego budowy zużyto niemal 80 tys. m sześc. betonu i 14 tys. ton stali. Jedna nitka mostu ma szerokość 17,35 metra.

Na trasie 62-kilometrowego odcinka autostrady funkcjonować będą trzy węzły autostradowe - Nowe Marzy, Lisewo i Lubicz - oraz cztery pary miejsc obsługi podróżnych - Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś, gdzie będą parkingi toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy zamierzasz korzystać z nowego odcinka A1?

Na terenie punktu Malankowo będzie też stacja paliw LOTOS-u, której uruchomienie planowane jest na koniec października. Ma tam też powstać w przyszłości bar McDonald.

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 są linowe bariery ochronne. Zamiast dobrze znanych stalowych, obecne to system lin stalowych, zamocowanych do specjalnych palików. Jednak wbrew pozorom liny potrafią zatrzymać nawet ciężarówkę łagodząc siłę zderzenia.

Cały odcinek autostrady przystosowany został do poboru opłat w systemie zamkniętym. Pocieszające jest jednak to, że przez najbliższe 90 dni kierowcy będą mogli nacieszyć się nową drogą za darmo. A za przejazd całą trasą z Trójmiasta do Torunia zapłacimy 17,60 zł, a dopiero po 14 stycznia przejazd ten będzie kosztować 29,90 zł.

Budowa 62-kilometrów autostrady kosztowała 3,1 mld zł. Za te pieniądze zbudowano drogę, która waży ponad 15 mln ton. Składa się na to 12,4 mln ton mas ziemnych, 1,1 mln ton kruszywa na podbudowę, 600 tys. ton betonów i 1,250 mln ton mieszanek bitumicznych.

Roboty budowlane na obu odcinkach A1 prowadziły firmy Skanska i NDI. Przez trzy kolejne sezony budowlane w szczytowych momentach prac na budowie przebywało nawet 4,5 tys.

Przy codziennej obsłudze trasy z Gdańska do Torunia znajdzie pracę łącznie 300 osób, z czego połowa będzie pobierała opłaty. Pozostałe osoby będą odpowiadać za odśnieżanie, sprzątanie, naprawy czy koszenie trawy.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny, 144-kilometrowy odcinek autostrady A1, między Toruniem a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy też do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Parametry techniczne A1

Autostradę tworzy sześć warstw, pierwsze trzy górne o grubości 27 cm to nawierzchnia. Poniżej znajduje się 20 cm warstwa podbudowy z kruszywa łamanego. Jest ona ułożona na 50 cm warstwie mrozoochronnej, której wierzch stabilizowany jest cementem.

Potocznie mówi się, że nawierzchnia zbudowana jest z asfaltu, tymczasem tak naprawdę wykonywana jest z mieszanki mineralno-bitumicznej, a asfalt stanowi jej komponent. Do produkcji 1 mln 300 tys. ton masy mineralno-bitumicznej, z której ułożono nawierzchnię 62-km odcinka autostrady zużyto 1 mln 250 tys. ton kruszywa, 975 tys. ton wypełniacza i 70 tys. ton asfaltu. 

Prędkość projektowa 120 km/h
Liczba jezdni 2
Liczba pasów ruchu 4
Szerokość pasa ruchu 3.75 m 
Szerokość pasa dzielącego 4.00 m 
Szerokość pasa awaryjnego 3.00 m 
Szerokość korony drogi 28.50 m 
Skrajnia pionowa 4.70 m 
Obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
Rodzaj nawierzchni bitumiczna


Takie bariery zamocowano na kilku odcinkach nowej autostrady.

Opinie (284) 9 zablokowanych

  • (2)

    warto dodać , że niczynne są zjazdy Grudziądz jak i Toruń ponieważ miasta mają opóznienia z oddaniem dróg dojazdowych , w Grudziądzu np dopiero ogłoszono przetarg. Węzęł Grudziądz zatem za minimum 8 miesięcy.

    • 3 0

    • a będzie jakiś dodatkowy zjazd na Grudziądz? (1)

      Myślałem,że to Nowe Marzy docelowo będą?

      • 0 0

      • będzie

        są już pobudowane bramki, ale nie ma jak do nich dojechać. wstydź się Grudziądzu

        • 2 0

  • . (1)

    a miała zostać kwota taka jaka była do tej pory do połołwy stycznia - znowu okłamują i nie dotrzymują obietnic!!!!

    • 2 1

    • i zostanie do połowy stycznia 17,60 zl za całość ,płacisz tylko za Rusocin -Marzy , CZYTAJ ZE ZROZUMIENIEM !

      • 1 0

  • "jedyne" - ironia? (1)

    Boli mnie to ze pomimo iz koszt wybudowania jedneko km autostrady w Polsce jest najdrozszy w calej Europie to jeszcze mamy najwyzsze oplaty za jej uzytkowanie. I gdzie tu ekonomia?

    • 12 3

    • odpowiedź

      koszt budowy autosrady we Francji i Hiszpanii jest droższy niż w Polsce opłaty tez wyższe. Wiem bo przejeździłem cała Hiszpanię i Francje wzdłuż i wszerz . Np trasa Barcelona -Wa;encja na Ap 7 kosztuje 29 euro czyli ok. 120 zł. a jest to tylko 300 km. Odcinek Miluza -Lyon kosztuje 28 euro za ok. 400 km. U nas zaś po oddaniu w koncesję wszytskich odcinków a 1 za całość czyli 568 km. zapłacimy ok. 86-90 zł. I jeszcze rodzynek koszt przejazdu Ap 7 ok. 30 km. przy Costa del Sol wynosi 10 euro w sezonie i 6 euro poza sezonem. Płatne jest dwa razy raz 6 drugi 4 euro. Tak więc twoje twoerdzenie nie polega na prawdzie.

      • 2 1

  • To można już podliczyć ile łącznie kosztowało nas zablokowanie inwestycji przez wspaniały rząd IV RP? (4)

    • 6 3

    • ile łącznie kosztowało nas zablokowanie inwestycji przez wspaniały rząd IV RP? (2)

      Jest odwrotnie - ile łącznie kosztowało nas zablokowanie inwestycji przez wspaniały rząd III RP? - gdyż ten właśnie rząd zwiększył koszty realizacji oraz zamiast bezpłatnego przejazdu wprowadził opłaty!

      • 2 4

      • Lead

        Totalna bzdura. Autostrady zablokowano na cały okres 2005-2007 i dopiero sąd rozstrzygnął, kto miał rację. Opłaty wprowadziłą ustawa z 1994 roku. Koszty realizacji zależą od wielu czynników, w tym kontrakty podpisauje się na bazie aktualnych w danym momencie warunków.

        • 3 1

      • błąd

        o tym ,że autostrady są płatne wiadomo juz od dawna . Ustawa o autostradach płatnych onbowiązuje już od lat 90-tych ubiegłego wieku. Minister Polaczek zas faktycznie zablokował budowę tego odcinka. Potem zas na skutej ogólnego wzrostu cen budowy w latach 2005-2008 ponownie budowa kosztowała o wiele więcej. Poza tym państwo do trej budowy nie dołozyło ani złotówki. Była ona bowiem realizowana przez koncesjonariusza GTC z kredytu bankowego mu udzielonego i poręczonego jedynie przez Skarb Państwa. Kredyt jest udzielony na kilkadziesiąt lat i bedzie sie spłacał w trakcie eksploatacji. Przyczyna wstzymania realizacji drugiego etapu nie były wzgledy merytoryczne, ale falt, że prezesowi kaczyńskiemu nie podobal się zarząd spółki NDI uczestniczącej w konsorcjum ( spółka ta ma nieduży udział ) , zas jej wicepreezes był związany z SLD, to znaczy należal do tzw. "układu". W ten sposób zamiast w roku 2009 autostrada jedziemy dopiero dzisiaj. I tak dobrze , że mimo kryzysu na swiecie udało sie zdobyć finansowanie. Autostrada Południe, która miała finansowac odcinek Od trykowa do Pyrzowic nei dostała finansowania i teraz jest kłopot z tym odcinkiem . Pewnie trzeba bedzie go budowac powoli metoda tradycyjną za nowego budzetu UE.

        • 2 0

    • stracone szanse dla Pomorza, dla portów i biznesu - wyzsze bezrobocie

      no i ZERO z tych 3 milionów mieszkań :)))

      • 3 0

  • do malkontentów (1)

    nie ma w Polsce konstytucyjnego obowiązku jeżdżenia autostradami, więc proszę o wyłączenie ,,komplikatorów ''.

    • 3 2

    • Drogo!!!

      • 0 0

  • o której otwarcie (1)

    do Trójmiasto.pljak już piszecie (a właściwie wklejacie) o otwarciu kolejnego odcinka A1, to NAPISZCIE O KTÓREJ BĘDZIE OTWARCIE !!! bo są różne godziny w zależności od kierunku jazdy!!!Temat Waszego artykułu to"Dziś otwarcie AmberOne, czyli wydłużonej autostrady A1"a piszecie o tym ile betonu wylano itp, itd.

    • 0 2

    • Lead

      Jazda od 19

      • 0 0

  • Prędkość projektowa 120 km/h (2)

    co to oznacza?

    • 0 0

    • To oznacza... (1)

      że przy 121km/h koła odrywają się od drogi i zamieniasz się w autostradolot...

      • 0 0

      • nie oznacza to

        prędkośc projektowa nie ma nic wspólnego z maksymalną prędkością jaką możesz bezpiecznie jechać ta drogą. Prędkośc ta ma poza tym zakładkę. Możesz bezpiecznie jechac nią i 150 km/h. Dla przykładu drogi ekspresowe mają prędkośc projektową 100 km.h, zaś zwykłe drogi jak 91 równmoległa do autostrady 80 km/h

        • 0 0

  • tylko czemu łódz -katowice (1)

    bedzie szlo po istniejacej trasie ? co z kretyn to wymyslil ? i co za kretyn sie na to zgodzil, czy to pisiory czy leniwce z po ? a moze sld pomysl .... wie ktos ?

    • 0 6

    • nie wiem dlaczego tak póxno będą przebudowywać gierkówkę. ten odcinek ma byc gotowy zdaję się do 2015r.

      przy okazji ciekawie będzie zobaczyc na czym zbudowali gierkówkę przodownicy PRLu:)

      • 0 0

  • Czy ktos mi moze poowiedziec dlaczego na przejazd autostrada nie ma jeszcze AKCYZY? (1)

    Skoro mamy w polsce akcyze na samochody i na paliwo to powinna byc takze akcyza na przejazd autostrada!!! Ktos mi moze wyjasnic dlaczego nie ma jeszcze akcycy na przejazd autostradą ? DO ceny przejazdu autostrada powinna bcy doliczona akcyza minimum +50% !!

    • 5 1

    • co ty tu za bełkot piszesz - wsiadaj na rower i na ścieżkę wio !

      • 0 0

  • (1)

    dobrze ze buduja ale czas budowy to jakas masakra poza tym platna autostrada nie wiem z czego sie cieszyc podatki nadrogi sa do tego jeszcze placic zza autostrade trzeba.

    • 4 1

    • W Imie Sprawiedliwości Społecznej autostrada musi być płatna.

      By żyło sie WSZYSTKIM lepiej a nie tylko Tobie.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane