Dziury na ulicach, drogowcy w działaniu

Tak likwidowano w piątek rano dziury w ciągu ul. Beethovena.


Ruszyła akcja łatania dziur na drogach Trójmiasta. Sprawdziliśmy jak likwidowane są ubytki w nawierzchni i ile brygad w każdym z miast zajmowało się tym w miniony piątek.



Tak w zeszłym tygodniu łatano dziurę w Sobieszewie. Drogowcy wylali asfalt w kałuże i błoto by doraźnie zabezpieczyć kierowców przed uszkodzeniem pojazdów.
Tak w zeszłym tygodniu łatano dziurę w Sobieszewie. Drogowcy wylali asfalt w kałuże i błoto by doraźnie zabezpieczyć kierowców przed uszkodzeniem pojazdów. fot. ptasiraj/czytelnik Trojmiasto.pl
Za oknem zima i mróz. To nie sprzyja naszym trójmiejskim drogom. Woda, która w czasie roztopów przeniknęła w głąb nawierzchni jezdni teraz, w mrozie, ją rozsadza, przez co tworzą się dziury. W bój ruszyły więc brygady drogowców, których zadaniem jest likwidowanie ubytków. Jak to się odbywa w Trójmieście?

Funkcjonują tu dwie technologie łatania dziur w niskich temperaturach - na zimno i na ciepło. Pierwsza polega na układaniu asfaltu wymieszanego z polimerami w miejscu ubytku. By substancja lepiej wypełniła ubytek drogowcy ubijają ją tłuczkiem. - Wiele osób na widok tak właśnie układanej nawierzchni wyciąga telefony i filmuje nas, są zdziwieni, a przecież tak to ma wyglądać - mówi nam drogowiec, którego spotkaliśmy w piątek na ul. Beethovena zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku podczas pracy.

Jak oceniasz stan dróg w Trójmieście?

Zobacz wyniki (890)
Asfalt i polimery wiążą, tworząc stałą strukturę, która zabezpiecza kierowców przed uszkodzeniami pojazdu. Problem w tym, że choć jest to prosta w wykonaniu technologia łatania, w temperaturach ujemnych zabezpiecza drogę tylko na kilka tygodni. - Tam drogowcy będą musieli wrócić wiosną. Niestety jest to bardzo drogi sposób łatania dziur, ale pozwala zmniejszyć liczbę uszkodzeń samochodów - mówi Stefan Benkowski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Drugi sposób likwidowania ubytków w mrozach to lanie asfaltu na ciepło. Masę asfaltobetonu podgrzewa się do temperatury ok. 180 stopni Celsjusza w kotle na specjalnie przygotowanej do tego celu przyczepie. Struktura tej masy jest zdecydowanie rzadsza niż asfaltobetonu układanego z użyciem rozściełacza drogowego. Nie musi po niej jeździć m.in. walec, by ją rozprowadzić. Do jej ułożenia wystarczy łopatka.

Masę bitumiczną wlewa się do otworu w jezdni, gdzie stygnie ona przez kilkadziesiąt minut. Wtedy układana jest kolejna warstwa, a na nią wysypywany jest piach. Mija kilka godzin zanim pojadą po niej pierwsze pojazdy. Wiele dziur zlikwidowanych właśnie w ten sposób wytrzymuje dłużej. Drogowcy nie muszą wiosną wykonywać poprawek. Stąd też ta technologia jest stosowana w Trójmieście chętniej przez drogowców.

Wielu kierowców dziwi się jednak, że asfalt wlewany jest często w kałuże, błoto lub nawet śnieg. Specjaliści twierdzą jednak, że tak właśnie ma być. Dlaczego? - Likwidując w ten sposób ubytki, zabezpieczamy kierowców przed poważnymi konsekwencjami wjechania w dziurę kołem samochodu. Jest to tymczasowe działanie, które ma zabezpieczyć jezdnie przynajmniej do wiosny. Wtedy to przeprowadzane są właściwe wzmocnienia nawierzchni - mówi Stanisław Małachowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

W miniony piątek w Trójmieście na drogi wyjechało łącznie dziewięć brygad trudniących się usuwaniem dziur - po cztery w Gdańsku i w Gdyni. - Na drogach Sopotu pojawiła się jedna brygada, która układała asfalt na zimno - mówi Wojciech Ogint, zastępca dyrektora sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Idealne warunki do łatania dziur w jezdni to przynajmniej temperatura plus pięciu stopni Celsjusza. Wilgotność powietrza powinna wynosić ok. 65 proc. Koszt załatania dziury o powierzchni metra kwadratowego i głębokości pięciu centymetrów wynosi od 800 do 1 tys. zł.

Gdzie można zgłosić dziury powstałe w jezdni?

Ulice Gdańska - Dyżurny Inżynier Miasta - tel. (58) 52 44 500 - email.
Ulice Sopotu - Straż Miejska - tel. (58) 521-37-50 - email.
Ulice Gdyni - Straż Miejska - (58) 660-11-73 - email.
Drogi krajowe w regionie - GDDKiA o. Gdańsk (58) 511 24 00 - email.

Opinie (196) 6 zablokowanych

  • Łatanie to jedno a identyfikacja to drugie (9)

    Ja rozumiem, że woda zamarza i zmienia stan skupienia, ja rozumiem, że większość ulic jest już leciwa, ja rozumiem, że są różne techniki ich łatania, ale identyfikacja gdzie powstają jest banalnie prosta - wystarczy przejechać się ulicami a nie czekać, aż zgłoszą je kierowcy!

    • 106 3

    • Zapraszam (4)

      Na Olszynkę gdzie dziura dziurę pogania za bramą nizinną, gdzie są osoby odpowiedzialne za ten stan ?Nie wiem komu dokopać w d*psko !!!

      • 14 2

      • Wydałeś na stadion i ecs to jeździsz PO dziurach do śmierci.. (3)

        może PO szkodzie zmądrzejesz.

        • 8 6

        • Wszystko PO? (2)

          PiSzesz, że mam wybrać inne ugrupowanie. A czy ono wyremontuje mi ulice, dworce, parki czy tylko nastawia pomniki ku czci? Bo jakoś nie zauważyłam gospodarskiego myślenia w innych oPiSywanych przez media partiach. Wszyscy walczą o to, czy i gdzie ma stać/wisieć krzyż, a może kilka krzyży, a może muzeum, pomnik... A może wręcz przeciwnie... Nic i nigdzie... Ludzie, gdzie są prawdziwi mężowie stanu, jak Grabski czy Kwiatkowski, którzy naszą gospodarkę stawiali na nogi? Którym naprawdę zależało? A może w najbliższych wyborach samorządowych nie patrzeć na partię, a na to, co już zrobił/-a dla 3City? Może w radach dzielnic poszukać ludzi, którym NAPRAWDĘ ZALEŻY?

          • 8 5

          • Jeśli ty jesteś Sylwia to ja jestem Jarosław Zbawiciel (1)

            . I tyle w temacie.

            • 0 3

            • wlacz myslenie chlopie...

              ...ile jeszcze czasu i pienidzy wydasz na obecna POlitke zeby zrozumiec co zgotowali nam rzadzacy POlitycy. Smialo POwiedz swoim dzieciom ze beda splacaly dlugi zaciagniete przez PO. Dletego...

              • 0 0

    • mnie też wkurza to,że kiedy "remontują" całą drogę a nie tylko łatają dziury, to mnie do szału doprowadza to że zamiast zerwać cały stary asfalt, wzmocnić podłoże i dopiero w tedy lać asfalt to oni na stary dywanik kładą nowy, co skutkuje tym, że po kilku kilkunastu miesiącach droga zaczyna pękać i robią się na krawędziach wybrzuszenia. Cała robota psu w żyć bo za kilka miesięcy albo będą musieli ścinać wybrzuszenia albo łatać "nową drogę" - polecam przejechać się z Gdańska na Kaszuby przez Kolbudy, droga była naprawiana jakiś rok czy półtora temu i już ma popękane krawędzie, wybrzuszenia, a na ostrych zakrętach przez ciężarówki i tiry za chwilę będzie trzeba zmieniać nawierzchnie

      • 3 0

    • Churhil powiedział o Polsce (2)

      to głupi kraj, rządzony przez podłych ludzi...

      brak nadzieji na poprawę, sprawia że nie mogę tu juz wytrzymać

      • 3 3

      • churchil (1)

        wcale tak nie powiedział. można prosić o jakieś źródło?

        • 2 0

        • niestety, ale powiedzial ;p. przeczytaj biografie churchila

          • 0 0

  • Zapraszam panów od dziur (10)

    Na ulicę Sobieskiego w Gdańsku

    • 129 3

    • Przecież tam już żadne łaty nie pomogą

      • 28 0

    • A ja zapraszam na Piecewską - najgorsza ulica w Gdańsku !!! (1)

      • 26 2

      • Dragana równiez nie licha.

        • 7 2

    • Tam od podstaw trzeba było by zacząć ta droga jest do kitu

      • 9 1

    • ta ulica jest do zamkniecia i do ponownej budowy.

      • 12 1

    • (1)

      -Potokowa w dół-wielka wyrwa,
      -Obręb skrzyżowania bulońska/potokowa to jakiś żart już od dawna,
      -Orzeszkowej i okolice-dramat
      -Główne miasto,stare miasto,stare przedmieście,dolne miasto,przeróbka,stogi,olszynka,orunia,wrzeszcz(piszę dzielnicami,bo musiałbym wymienić 1000 ulic)...
      Jestem ciekaw czy ktoś przyjrzy się ulicom remontowanym na olszynce w ostatnich latach,które już prawie wyglądają przed remontem i pociągnie do odpowiedzialności osoby,które zmarnowały pieniądze publiczne na ten bubel.Pozdrawiam

      • 11 1

      • Chcieliście stadion? Chcieliście ECS? Nie byliście na wyborach? Ludzie zacznijcie myśleć.

        • 1 0

    • Na Szańcach i Modra

      • 0 0

    • no Sobieskiego i Traugutta też (1)

      ale najbardziej podoba mi się Chałubińskiego, gdzie położyli na przejściu "śpiącego policjanta", by zwolnić do 30, a na całej ulicy jest tyle dziur, że bezpieczna dla zawieszenia prędkość to mniej niż 20 :)

      • 2 0

      • Dodaj Dragana

        koło szkoły wyspy i spowalniacze z ograniczeniem do 20 a na reszcie można gnać 10.

        • 0 0

  • Wita Stwosza, Polanki, Kołobrzeska (5)

    Te ulice się wręcz rozpadają... I to nie jest pierwszy rok! Systematycznie od kilku lat ich stan się pogarsza.

    A Lisicki chce malować pasy rowerowe na Wita Stwosza... Panie kochany, wydaj pan te 300 tysięcy nie na farbę, ale na łatanie dziur, bo farbą to pan dziur nie załata.

    • 122 7

    • rozpada się też cała Hallera i Rzeczpospolitej - Chłopska, Jagiellońska

      oczywiście poza małymi wyremontowanymi odcinkami w obrębach skrzyżowan. Jeszcze jedna zima i nie będzie co łatać. Niestety , ale te drogi nie miały kapitalnego remontu od momentu powstania i teraz po 30-40 latach łatanie dziur mogą sobie wsadzić w d...

      • 29 1

    • a Pomorska...? to też jest porażka

      • 9 1

    • Trakt Sw. Wojciecha (1)

      Proponuje przejechać sie Traktem św. Wojciecha - slalom prawym pasem - dramat

      • 13 1

      • Trakt wyremontowali ale bliżej Pruszcza a Orunia i dalej do Gdańska to woła o pomstę do nieba. Fajnie że remontują kanał raduński ale do cholery zróbcie porządek z jedną z głównych dróg wjazdowych do miasta. Jezdnia to jedno, a chodniki ?

        • 4 1

    • najlepsza i tak jest Sobieskiego

      dziurawa, bez kanalizacji - trzeci świat.

      • 8 1

  • w kwietniu powtorka z rozrywki jak znam zycie

    tak jest co roku

    • 35 2

  • w Gdyni ZDiZ jak zwykle śpi, bo dziury nawet w centrum miasta

    • 22 3

  • Dlaczego Niemcy nie mają takich dziur po zimie? (14)

    Bo tam nie wygrywa najtańsza oferta ale mediana. Sami marnujemy własne pieniadze a jak to dziadek mawiał Nie stać mnie aby kupować tanie buty.

    • 164 4

    • Bo nie mają MTM.

      Mordo Ty Moja

      • 47 1

    • (2)

      zgadza się. ale który urzednik przyzna się że odrzuca najtańszą ofertę?

      poza tym co by dała mediana? mediana to wartość środkowa. więc tak naprawdę o wyborze oferty głównie decydować będą oferty odrzucone. ktoś może wygrać z przypadku ponieważ jego oferta będzie najbardziej średnia. a zastosowana technologia wcale nie musi być lepsza od tej najtańszej tylko może być naliczona wyższa marża.

      po prostu w przetargach oprócz ceny powinna być brana pod uwagę udzielona gwarancja i zastosowana technologia.

      • 27 1

      • powiedz to tym "mądrym" głowom na wiejskiej...

        • 10 1

      • Jest proste rozwiązanie

        "druga najtańsza"

        firmy biorące udział w przetargu miałyby świadomość że ta zupełnie najtańsza (do oporu, po kosztach) oferta odpada, ale mimo to liczy się cena.

        oczywiście, znacznie lepszym rozwiązaniem byłoby branie pod uwagę gwarancji i technologii, jednak niestety wymagałoby to żeby wśród urzędników znalazł się ktoś znający się na rzeczy.

        nawet jeśli powołać do tego ekspertów (ciekawe jaką drogą zostaną wybrani), to coś mi się wydaje że w branżach gdzie znajomości są wszystkim, owi eksperci wybierać będą rozwiązania stosowane przez kolegów

        a i jeszcze jedno - kluczowa sprawa:
        kto taki rozliczy urzędników z wyraźnie błędnej, szkodliwej decyzji podjętej dla własnego interesu?

        bo jeżeli uda się wdrożyć mechanizm osobistej odpowiedzialności urzędników, to będziemy mieć tu (w porównaniu ze stanem obecnym) raj na ziemi niezależnie od metody wyłaniania zwycięzcy przetargu.

        • 4 1

    • Chodzi o rzetelność i jakość (2)

      a co w przypadku kiedy ten najdroższy też spartaczy?
      Potrzebna jest eliminacja oszustów i partaczy tak żeby nie mogli brać udzialu w kolejnych przetargach. No i zmiana ustawy o zamowieniach publicznych.
      Cena nie ma tu znaczenia bo muszą to robić wg norm budowlanych obowiązujących wszedzie

      • 7 1

      • dokładnie, moim zdaniem w przetargu równorzędną rolę powinna grać cena i renoma danej firmy. Powinni prześwietlać dokonania firm i to jak ich "dzieła" wyglądają na przestrzeni czasu, ile było napraw, łatań czy niedociągnięć

        • 2 0

      • dokumentacja zdjęciowa z łatania każdej dziury. Na dowód fachowości naprawy.

        • 1 0

    • (2)

      znajdź drogę zbudowana/wyremontowaną w ostatnich 10 latach która wymaga remontu? Trasa Słowackiego odc. leśny stan b.dobry, obwodnica stan bardzo dobry,trasa WZ koło Cmentarza Łostowickiego stan bardzo dobry itd...Wszystkie one maja około 10 lat i czy wymagają jakiś remontów pomimo przetargów wybieranych wg. ceny? Nie, naprawy wymaga to co było zbudowane w cudownym PRLu lub na początku lat. 90. - pseudo-asfalt kładziony na wyrównanej glebie.

      • 5 1

      • może masz i rację ....

        • 0 0

      • bo te drogi to niemieckie firmy robily :) o!

        • 1 1

    • (1)

      To dla tego, że tam mają więcej fotoradarów :)

      • 1 3

      • dlatego pisze się łącznie, to jest jedno słowo

        DLATEGO

        • 4 1

    • No to dobrze, że wygyrwa najtańsza

      Jeżeli jest specyfikacja i firmy składają oferty to po co wybierać droższą skoro zrobi to samo co tańsza (tylko, że drożej ;) ).

      • 0 0

    • dlatego, że Niemcy znajdują się w strefie łągodniejszego subklimatu morskiego

      mniejsze wahania temperatury etc.

      • 0 0

  • co tu łatać trzeba obiekty kultury budować, a nie dziury łatać. Ja żądam jeszcze jeden stadion ma powstać i jeszcze jedno ECS idwa oddziały ,,łaźni,, i ze dwa teatry i ze trzy muzea. tyle pieniędzy idzie w kałuże błoto lub nawet śnieg.

    • 42 4

  • Dam wam przyklad !!!! ATENTYK !!! (15)

    W berlinie wycieli w jezdni idealny prostokąt ,,, zrobili swoje ....Itd.... I wstawili idealnie dopasowany prostokat w to miejsce !!! Idealnie !!!. A w polsce robi sie dziure w nowej jezdni a pozniej oczywiscie w czasie deszczu łata kawalek smolowatego gluta na to !!!!!!!! No to jak tu ma byc normalnie ? Niemcy maja mozg a polacy tylko dziure po mozgu i to jest roznica.

    • 107 21

    • dawno nie byłeś w Berlinie, dziura na dziurze czasem gorzej niz w Polsce (9)

      • 8 14

      • '' dawno nie byles '''''' (8)

        Nie chodzi w tym przykladzie o same '' dziury '' lecz o sposob myslenia Niemcow oraz ich podejscie do wszystkiego . To ze sa rowniez dziury w Berlnie to fakt ale ich naprawa wyglada znacznie inaczej niz w polsce. Kazda robota moze byc zrobiona dobrze lub byle jak i nie wazne czy to robi fachowiec czy sprzataczka. Podejscie i sposob myslenia ktory Niemcy maja wpajany od dziecka jest wazny.

        • 19 6

        • Atentyk powiadasz?

          niemieckie drogi sa faktycznie łatane znacznie inaczej :)

          • 5 0

        • przed chwilą twierdziłeś , że autentyk a teraz bredzisz coś o sposobie myślenia (3)

          O Berlinie wiesz tyle co się naczytałeś w wikipedii

          • 4 3

          • zgadza sie bo to Autentych o sposobie myslenia . (2)

            Znam Berlin bardzo dobrze i nie widzialem tam takiego bezmyslnego łatania dziur w drodze jak w PL. Jest napisane jasno '' wycieli prostokat i wstawili identyczny '' i bardzo dobrze bo w PL sie mlotem rozkuwa wszystko i pozniej kladzie '' gluta z asfaltu wystajacego ponad jezdnie zeby go zrewac szybciej. Jakos w Niemczech autostrady sie tak szybko nie rozpadaja jak u nas i prece sa wykonywane dosyc dokladnie i to wszelkie prace. Polacy to w Niemczech tania sila robocza i zawsze to nadzoruje Niemiec bo jest madrzejszy od polskich roboli i dlatego Niemcy to bogactwo i potega gospodarcza a Polska to miniaturowa wies europy z robolami przy piwie. Chyba nie twierdzisz ze Polska jest mocarstwem gospodarczym a nie Niemcy :))) moze ty poczytaj wikipedie :))

            • 7 6

            • Wystarczyły trzy posty, żeby obnażyć jak wielkie masz kompleksy :)))

              Wracając do łatania dziur, na własne oczy widziałem w Berlinie łatanie dziur identyczne jak na zamieszczonym filmiku, Miłego operowania młotem :)

              • 7 4

            • Pokaż mi choć jedną autostradę która się rozpadła w tym kraju? Myślisz że autobany u szwabów, to tylko wybudowali, i tak se jeżdżą 40 lat bez remontów? Pierwsze odcinki autostrady A4 w Polsce, powstawały w latach 70. Nie ma bata żeby ich dziś nie remontować.

              • 4 1

        • .................

          O co ci durniu chodzi. Polskiego rządu od dawna nie ma. To że ktoś mówi czy pisze po Polsku nie oznacza, iż jest Polakiem. Ty też nie jesteś Polakiem a napisałeś głupoty po Polsku

          • 2 8

        • (1)

          seennnn....ty zacznij myśleć, kompletny idioto. Jak nie widziałeś jak to się robi w Polsce to się zamknij. Na początku każdej wiosny u nas się reperuje tym sposobem co opisujesz. Wszystkie dziury są obrysowywane, następnie idą pracownicy obkrają te dziury, czyszczą i też jest w nie wstawiany nowy asfalt. Teraz w mrozy i do tego drogi brudne zaśnieżone, to reperuje się je doraźnie na okrągło.

          • 0 0

          • i tak w kółko co wiosnę.... :)

            • 0 0

    • Nie ma co obrażac Polakó ale fakty że niemcy potrafią liczyc i jak już robią to z glową i zostaje na lata (1)

      zobacz niedokończony kanał na mazurach - czy jak by nasi wylewali beton przetrwał by 60 lat ??

      • 20 1

      • Robią z głową powiadasz...

        Poczytajcie sobie przjaciele o chociażby lotnisku Berlin Brandenburg.

        • 5 0

    • kuma

      spakuj walizy i wyjedz do niemiec i nie będziesz musiał się wymandzać na temat dziur

      • 2 3

    • (1)

      Tak jak piszesz powinno się wyciąć wokół dziury cały spękany kawałek asfaltu i to dopiero załatać.
      W innym przypadku po chwili znów jest tam dziura.

      • 0 0

      • ...nie ucz ojca dzieci robić.

        • 0 0

  • Gd-Morena, ul. Piecewska, (13)

    czy moze byc gorzej?

    • 93 5

    • Piecewska to relikt PRLu - tak bliski Budyniowi :) (2)

      • 16 2

      • miało być Budyniu ;) (1)

        • 9 1

        • oczywiscie zemoze byc gorzej...

          ...dlatego rostwoski zatrudnil 8-go zastepce. Ida trudne czasy ale chyba dla nas samych...bo PO trzyma sie koryta bardzo dobrze.

          • 1 1

    • może-Orunia Górna, ul. Platynowa

      zęby można stracić

      • 9 2

    • przejedź się na łąkową i setki innych miejsc. (4)

      • 7 1

      • Piecewska jest najgorsza, Łąkowa przy tym to niemiecka autostrada (2)

        • 20 1

        • pełna zgoda - Piecewska na Morenie

          To jedna z najgorszych w Gdańsku, od lat nic się nie dzieję w kwestii nawierzchni. Podobnie Bulońska.

          • 11 1

        • Dr. Dziurka

          W całym ciągu... począwszy od parku naukowo technologicznego ;)

          • 2 0

      • Nie mam czołgu

        W setki innych miejsc już nie dotre, bo się Piecewską przejechałem...

        • 8 1

    • Może:

      Łużycka i Lotników Polskich na Starym Chełmie.

      • 7 1

    • oczywiście!

      zawodzie, modra

      • 2 1

    • Niepołomicka

      od Os. Srebrnego do ul. Przemian

      • 5 1

    • A ja tak liczyłem ze gdy deweloper oddający do użytku dwa wieżowce przy ulicy Piecewskiej wyremontuje ulicę i chodnik a miasto go do tego zobowiąże....
      Ale niestety po raz kolejny zawiodłem się na urzędnikach.

      • 0 0

  • Jestem drogowcem i bardzo lubie podzialać przy dziurach. To moja pasja, zwłaszcza jak dziura jest ciekawa. (1)

    • 55 10

    • To widac masz male doswiadczenie z ciekawymi dziurami bo tych jest bez liku:)

      • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.