- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (506 opinii)
- 2 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (77 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (290 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (232 opinie)
- 5 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (323 opinie)
- 6 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (138 opinii)
E-bilet w Trójmieście, jak we Wrocławiu?
Podczas gdy w Trójmieście pasażerowie wciąż nie mogą doczekać się biletomatów w pojazdach, Wrocław właśnie je demontuje. Powód? Stolica Dolnego Śląska wdraża elektroniczny system biletów powiązanych z kartą bankową. System ten będzie podobny do rozwiązania, które pojawi się w Trójmieście za dwa lata, dlatego warto zobaczyć, jak będzie działał.
Wydaje się, że idealnym rozwiązaniem byłby montaż biletomatów wewnątrz pojazdów. Te jednak zajmują cenne miejsce, a ponadto wymagają ciągłego serwisowania - wymiany papieru, a w przypadku przyjmowania monet (np. w Warszawie), także ich opróżniania z zachowaniem rezerwy do wydawania reszty.
I to między innymi z tych powodów Wrocław od 8 marca wprowadza rozwiązanie, które będzie przypominało system osiągalny w Trójmieście najprędzej za dwa lata.
Przyjrzyjmy się mu bliżej.
2 w 1, czyli kasownik i biletomat
Z wrocławskich tramwajów i autobusów oprócz wspomnianych biletomatów znikają także tradycyjne kasowniki. Zastąpią je nowe - z otworem do kasowania papierowych biletów oraz dużym wyświetlaczem dotykowym.
Jeżeli wsiądziemy do pojazdu bez biletu papierowego lub okresowego, na wyświetlaczu będziemy mogli wybrać potrzebny bilet, a następnie go opłacić poprzez przyłożenie do urządzenia karty bankowej lub telefonu komórkowego z opcją płatności zbliżeniowych. Kasownik-biletomat nie wydrukuje nam biletu, a jedynie powiąże jego zakup z naszą kartą płatniczą.
- [Wrocławski] system UrbanCard będzie automatycznie przypisywał bilet do numeru karty płatniczej, którą był dokonany zakup. Dzięki temu papierowy bilet w ogóle przestanie być potrzebny, a jego rolę z powodzeniem przejmie karta zbliżeniowa - dodaje Kamila Kaliszak, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.
Podczas kontroli kartę lub telefon będzie trzeba zbliżyć do czytnika kontrolera. Ważność biletu czasowego można również w dowolnym momencie sprawdzić za pośrednictwem odpowiedniej opcji na ekranie dotykowym nowego kasownika.
Przedpłacona karta dla tych, którzy nie mają karty w banku
Osoby, które nie posiadają konta bankowego z kartą, mogą wcześniej wyrobić specjalną kartę miejską z opcją jej zasilania (tzw. przedpłacenia) w punktach obsługi pasażera oraz biletomatach na przystankach (tutaj nadal będzie można płacić gotówką). Ze sprzedaży w kioskach czy sklepach nie będą też wycofane dotychczasowe bilety papierowe.
Wrocław będzie przykładem dla Trójmiasta?
Nowy system sprzedaży biletów w Trójmieście i na Pomorzu, którego wdrożenie zapowiedziano w 2020 r., ma funkcjonować w sposób zbliżony do Wrocławia. Wciąż nie wiadomo jednak, czy uda się go zintegrować z kartami bankowymi.
Z dotychczasowych słów samorządowców wynika, że podstawą ma być tzw. elektroniczna portmonetka, czyli przedpłacona forma karty miejskiej (podobne rozwiązania działają już m.in. w Wejherowie, Poznaniu oraz w górnośląskiej konurbacji). Pomorski system ma ponadto w sposób najkorzystniejszy i zautomatyzowany dobierać bilety do pokonanej przez pasażera trasy.
Elektronicznego biletu nie należy mylić z integracją taryfową, czyli jednym wspólnym biletem na cały region. W 2020 r. uda się jedynie połączyć sprzedaż różnych biletów w pomorskich miastach jedną wspólną platformą informatyczną, dzięki której pasażer nie będzie musiał szukać punktów sprzedaży biletów oraz studiować zasad taryfowych każdego przewoźnika.
Do wdrożenia pomorskiego e-biletu powołana została spółka InnoBaltica, a obecnie szacowany koszt uruchomienia systemu to 75 mln zł.
Czytaj też: Krok w stronę biletu metropolitalnego? Są wątpliwości
We Wrocławiu prowizja od sprzedaży biletów dla operatora
Wrocławski system wprowadzany jest w oparciu o 8,5-letnią współpracę z podmiotem prywatnym, wyłonionym w przetargu. W ramach umowy, oprócz 3,3 tys. nowych urządzeń w pojazdach, pojawi się też 170 nowych biletomatów na przystankach. Wykonawca będzie otrzymywał wynagrodzenie w formie prowizji od sprzedaży biletów w wysokości 10,49 proc., co po ponad ośmiu latach umowy powinno przełożyć się na kwotę ok. 174 mln zł.
Czytaj też: Artykuł z września 2017 r.: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach
Opinie (175) 8 zablokowanych
-
2018-03-07 11:04
w Gdyni taki system będzie za sto lat :) (16)
w innych miastach demontują biletomaty a w Gdyni jeszcze nie mieliśmy okazji ich mieć :)
- 125 8
-
2018-03-07 15:52
wejherowianka (1)
W MZK Wejherowo el. portmonetka, jak podana tutaj, działa od co najmniej 2011 roku. Specjalnie wyrobiłam sobie kiedyś kartę gdyńską, myśląc, że to w Trójmieście standard skoro takie rozwiązanie istnieje w Wejherowie. Niestety, dopiero w 2020 roku.
- 7 0
-
2018-06-12 19:54
Porponetka
Elektroniczna karta też dziala w elblagu od co najmniej 2010 rok8 ;)
- 0 0
-
2018-03-07 11:11
szczur dał nam karnety na 5 (!) biletów! (3)
- 22 2
-
2018-03-07 11:42
Ulgowe, więc zawsze musisz kupić dwa (2)
żeby nie zostało pół przejazdu ;)
Szczególnie przydatne dla turysty, który chce przejechać np. dworzec - hotel -dworzec.- 17 1
-
2018-03-07 15:35
(1)
Demontaż automatów skoro nic nie działa jak powinno to taki wsiowy pseudo postęp - postęp wstecz bo i już.
- 1 3
-
2018-03-08 00:19
forsowanie przez portal trójmiasto na siłę "biletomatów", które są przeżytkiem na śwecie
nasuwa pewne odejrzenia
- 2 1
-
2018-03-08 00:15
W Gdyni to jeszcze bryczkami się porusza
- 2 0
-
2018-03-07 13:00
(4)
Pytam się Adamowicza i jego urzędasów po co kolejne karty i kolejne konta portmonetki jak można zrobić tak jak w Wrocławiu wykorzystać kartę płatniczą którą ma już każdy w portfelu! To jest wymyślanie głupot za ludzkie pieniądze!
- 4 4
-
2018-03-07 14:01
Przeczytałeś artykuł? (3)
- 4 0
-
2018-03-07 15:40
(2)
"Z dotychczasowych słów samorządowców wynika, że podstawą ma być tzw. elektroniczna portmonetka, czyli przedpłacona forma karty miejskiej (podobne rozwiązania działają już m.in. w Poznaniu oraz w górnośląskiej konurbacji). Pomorski system ma ponadto w sposób najkorzystniejszy i zautomatyzowany dobierać bilety do pokonanej przez pasażera trasy."
- 3 0
-
2018-03-07 19:40
(1)
przedplacona e-karta
1. najpierw placisz pieniedzmi za kartę, dopiero potem kartą placisz za bilet...
kredytujesz przewoźnika, placąc za wiele przewozów
2. a nie latwiej było by płacić pieniędzmi kd razu za bilet?
3. jak wlaśnie przyjechales do miasta i jest sobota wieczów
to nie kupisz tej elektrokarty, choć byś skisl. musisz taxi/uber/z buta
a i tak będą granice miast i osobni przewoźnicy i osobne taryfy
tylko dojdzie pośrednik z pkt. 1/2
postęp po trójmiejsku, trójpostęp- 2 1
-
2018-03-07 20:09
W Londynie się sprawdza. Nazywa się to Oyster card
- 1 2
-
2018-03-07 18:54
W Gdyni od początku wiedzieli że to się nie sprawdza. Dlatego oni rządzą, a ty narzekasz
- 4 3
-
2018-03-07 16:14
jak brakuje cennego miejsca na biletomaty w autobusach/trolejbusach, dać je zamiast przednich siedzeń zaraz za pierwszymi drzwiami, kierowca miałby by go w zasięgu swojego wzroku. I nie ma problemu.
- 2 1
-
2018-03-07 12:41
w Gdańsku też :)
- 1 4
-
2018-03-07 11:20
Za 2
- 0 8
-
2018-03-09 20:40
Jakdojade
Używam tej apki do sprawdzenia rozkładu. I do kupienia biletu. Taniej bo nie trzeba kupywać karnetu
- 1 0
-
2018-03-09 20:17
Bez kombinacji
wprowadzic kasowniki i biletomaty w wagonie 1
- 0 0
-
2018-03-09 08:11
7:15 przystanek dworzec główny
Na przystanku 60 osób czeka na tramwaj w kierunku Wrzeszcza. Nadjezdza tramwaj wypchamy po brzegi. W pojeździe zamontowane są 4 kasowniki nowego typu. 40 osób chce kupić bilet. Średnio transakcja ze względu na problemy ludzi z obsługą urządzeń i brakiem przejrzystych interfejsów będzie trwała 30-60sek. Ostatnie osoby które dopchaja sie do kasownika zdążą przejechać 5-10 min bez biletu. Czyli mniej więcej do przystanków akademia medyczna - jaśkowa dolina. To po co w ogóle kupować bilet
- 1 0
-
2018-03-08 22:14
Ale super Pani na zdjęciu
Wow aż miło się czyta artykuł
- 3 0
-
2018-03-08 17:26
A co to za ładna pani? Bileterka? To lecę po bilecik :)
- 3 0
-
2018-03-08 16:00
kto tak bardzo naciska na elektroniczny bilet??? banki szukaja zarobku???
- 2 0
-
2018-03-08 14:52
Parkometr na zewnątrz a w tramwaju czytnik kodu kreskowego
Kupuję bilet na zewnątrz tak jak w parkometrze płacąc kartą,pieniędzmi,bilonem,telefonem a w tramwaju czy autobusie przeciągam bilecik do skasowania w czytniku lub do przeskanowania przez kontrolera.szybko i bezpiecznie.
- 0 0
-
2018-03-08 00:55
Prawdziwy e-bilet... (1)
... to rozwiązanie czysto softwarowe tj. nie wymaga żadnych dodatkowych urządzeń i kosztów z tym związanych. Tak więc oczekuję aplikacji na telefon komórkowy z mutlifunkcjonalnym interfejsem: zaplanujemy podróż, sprawdzimy informacje o ewentualnych opóźnieniach i kupimy stosowny bilet który będzie dostępny również offline. Tak to działa w UK/ South Yorkshire. Proste, intuicyjne i niezawodne - nic tylko się uczyć. W tym całym komunikacyjnym zarządzie pewnie znalazłby się jakiś ogarnięty koleś którego należałoby wysłać w delegacje aby się temu przyjrzał z bliska. Polecam kontakt z przewodnikiem, STAGECOACH.
- 0 2
-
2018-03-08 14:40
Nie na temat
Tu nie chodzi o komórki,pełno masz różnych aplikacji,tu chodzi o płatność kartą lub telefonem jak w kasowniku.
- 0 0
-
2018-03-08 10:13
Taki system funkcjonuje w Londynie - idealne rozwiązanie. (1)
Bezdotykowa karta płatnicza jest od razu biletem elektronicznym. Oczywiście dla "opornych" pozostawiono możliwość zakupu biletu papierowego (w automacie lub w kasie) ale to się zupełnie nie opłaca.
- 0 1
-
2018-03-08 14:34
Papierowy bilet zawsze jest dowodem,elektroniczny wymaga internetu a z tym jest różnie.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.