- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (154 opinie)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (163 opinie)
- 3 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (90 opinii)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (83 opinie)
- 5 Wzięli pod lupę punktualność SKM (67 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (434 opinie)
E-bilet w Trójmieście, jak we Wrocławiu?
Podczas gdy w Trójmieście pasażerowie wciąż nie mogą doczekać się biletomatów w pojazdach, Wrocław właśnie je demontuje. Powód? Stolica Dolnego Śląska wdraża elektroniczny system biletów powiązanych z kartą bankową. System ten będzie podobny do rozwiązania, które pojawi się w Trójmieście za dwa lata, dlatego warto zobaczyć, jak będzie działał.
Wydaje się, że idealnym rozwiązaniem byłby montaż biletomatów wewnątrz pojazdów. Te jednak zajmują cenne miejsce, a ponadto wymagają ciągłego serwisowania - wymiany papieru, a w przypadku przyjmowania monet (np. w Warszawie), także ich opróżniania z zachowaniem rezerwy do wydawania reszty.
I to między innymi z tych powodów Wrocław od 8 marca wprowadza rozwiązanie, które będzie przypominało system osiągalny w Trójmieście najprędzej za dwa lata.
Przyjrzyjmy się mu bliżej.
2 w 1, czyli kasownik i biletomat
Z wrocławskich tramwajów i autobusów oprócz wspomnianych biletomatów znikają także tradycyjne kasowniki. Zastąpią je nowe - z otworem do kasowania papierowych biletów oraz dużym wyświetlaczem dotykowym.
Jeżeli wsiądziemy do pojazdu bez biletu papierowego lub okresowego, na wyświetlaczu będziemy mogli wybrać potrzebny bilet, a następnie go opłacić poprzez przyłożenie do urządzenia karty bankowej lub telefonu komórkowego z opcją płatności zbliżeniowych. Kasownik-biletomat nie wydrukuje nam biletu, a jedynie powiąże jego zakup z naszą kartą płatniczą.
- [Wrocławski] system UrbanCard będzie automatycznie przypisywał bilet do numeru karty płatniczej, którą był dokonany zakup. Dzięki temu papierowy bilet w ogóle przestanie być potrzebny, a jego rolę z powodzeniem przejmie karta zbliżeniowa - dodaje Kamila Kaliszak, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.
Podczas kontroli kartę lub telefon będzie trzeba zbliżyć do czytnika kontrolera. Ważność biletu czasowego można również w dowolnym momencie sprawdzić za pośrednictwem odpowiedniej opcji na ekranie dotykowym nowego kasownika.
Przedpłacona karta dla tych, którzy nie mają karty w banku
Osoby, które nie posiadają konta bankowego z kartą, mogą wcześniej wyrobić specjalną kartę miejską z opcją jej zasilania (tzw. przedpłacenia) w punktach obsługi pasażera oraz biletomatach na przystankach (tutaj nadal będzie można płacić gotówką). Ze sprzedaży w kioskach czy sklepach nie będą też wycofane dotychczasowe bilety papierowe.
Wrocław będzie przykładem dla Trójmiasta?
Nowy system sprzedaży biletów w Trójmieście i na Pomorzu, którego wdrożenie zapowiedziano w 2020 r., ma funkcjonować w sposób zbliżony do Wrocławia. Wciąż nie wiadomo jednak, czy uda się go zintegrować z kartami bankowymi.
Z dotychczasowych słów samorządowców wynika, że podstawą ma być tzw. elektroniczna portmonetka, czyli przedpłacona forma karty miejskiej (podobne rozwiązania działają już m.in. w Wejherowie, Poznaniu oraz w górnośląskiej konurbacji). Pomorski system ma ponadto w sposób najkorzystniejszy i zautomatyzowany dobierać bilety do pokonanej przez pasażera trasy.
Elektronicznego biletu nie należy mylić z integracją taryfową, czyli jednym wspólnym biletem na cały region. W 2020 r. uda się jedynie połączyć sprzedaż różnych biletów w pomorskich miastach jedną wspólną platformą informatyczną, dzięki której pasażer nie będzie musiał szukać punktów sprzedaży biletów oraz studiować zasad taryfowych każdego przewoźnika.
Do wdrożenia pomorskiego e-biletu powołana została spółka InnoBaltica, a obecnie szacowany koszt uruchomienia systemu to 75 mln zł.
Czytaj też: Krok w stronę biletu metropolitalnego? Są wątpliwości
We Wrocławiu prowizja od sprzedaży biletów dla operatora
Wrocławski system wprowadzany jest w oparciu o 8,5-letnią współpracę z podmiotem prywatnym, wyłonionym w przetargu. W ramach umowy, oprócz 3,3 tys. nowych urządzeń w pojazdach, pojawi się też 170 nowych biletomatów na przystankach. Wykonawca będzie otrzymywał wynagrodzenie w formie prowizji od sprzedaży biletów w wysokości 10,49 proc., co po ponad ośmiu latach umowy powinno przełożyć się na kwotę ok. 174 mln zł.
Czytaj też: Artykuł z września 2017 r.: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach
Opinie (175) 8 zablokowanych
-
2018-03-07 17:46
ładna Pani
jest na czym oko zawiesić.
- 5 0
-
2018-03-07 18:41
Panowie dycydenci
Jak już pojawią się na meczu w jakiejś zachodniej stolicy, to z lotniska biorą taxi. W takim wypadku ciężko zaobserwować nowoczesne rozwiązania komunikacyjne. Ale to Wy Gdańszczanie głosujecie na ten beton.
- 4 2
-
2018-03-07 18:51
może być nawet drewniany
byle by bez RENOMY BANDYTÓW
- 0 2
-
2018-03-07 19:20
Wrocław?
Serio? Jest to największa pomyłka jaką można zrobić.
Mieszkam we wrocławiu, i niestety - system od 1.03 testowany w kilku pojazdach nie zdaje egzaminu. Ciągłe problemy z transakcjami, co się kończy brakiem biletu (nie wszystkie karty płatnicze mają możliwosć zakodowania biletu). Automaty biletowe są na najważniejszych przystankach... więc kolejny problem pojawia się na ościennych dzielnicach...- 3 5
-
2018-03-07 19:35
nie chcę elektronicznej portmonetki
tylko jednego biletu na ważnego we wszystkich środkach transportu... może być nawet papierowy, ale jeden. Czy to takie skomplikowane? Co da e-portmonetka jeśli będziemy dalej płacić osobno za przejazd SKM, PKM, ZKM , ZTM
- 4 2
-
2018-03-07 20:24
Już nawet znacznie bliższy Toruń ma w nowych tramwajach biletomaty...
A my... jak jacyś murzyni z komunikacją.
- 4 1
-
2018-03-07 21:05
pobieranie numeru karty
System fajny i na pewno ułatwił by życie, nasuwa się pytanie jak to ma się do nowej ustawy tak zwanej "RODO" gdzie zbieranie danych wrażliwych będzie mocno utrudnione, ciekawe jak z tym sobie poradzą.
- 3 0
-
2018-03-07 21:12
Układ (1)
75 mln ?
Z daleka widać układzik dwóch Panów dyrektorów.- 3 0
-
2018-03-07 23:25
I bedzie to dzialalo jak Tri-Star i PKMka.
Sztandarowe "inwestycje"....
- 0 0
-
2018-03-07 21:30
Utrudnienia
A co będzie jeżeli ktoś z hakuje kartę.poda się za kanara a zeskanuje karty.kto za to odpowie
- 1 1
-
2018-03-07 21:39
Co nas czeka - odpowiedź poniżej
Na Wykopie znalazłem pewien artykuł dotyczący problemów z e-biletami.
Wystarczy w wyszukiwarce wpisać frazę: 69 pytań na temat nowego systemu biletowego MPK Wrocław.
Może warto by chuchać na zimne..?- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.