• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Efekt tunelu: mniej aut w centrum, więcej na Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
25 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów. Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska znacznie zmniejszyło liczbę aut przejeżdżających przez centrum miasta, ale jednocześnie przyczyniło się do zwiększenia liczby pojazdów na Drodze Zielonej. Urzędnicy zapewniają, że wykorzystają tę okazję do poprawy ruchu pieszego, ale zmiany, poza Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, będą kosmetyczne.



Czy odczuwasz, że tunel usprawnił poruszanie się po mieście?

We wtorek minął równo miesiąc od uruchomienia dla kierowców przejazdu pod Martwą Wisłą. Przed i po otwarciu tunelu postanowiono dokonać pomiarów natężenia ruchu w 16 newralgicznych punktach - przede wszystkim na drogach w centrum miasta oraz na dojazdach do tunelu.

- Tunel przyniósł ogromną ulgę w Śródmieściu i na ulicach do niego prowadzących. Im bliżej centrum miasta, tym spadki w ruchu są większe - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej - Widzimy pogorszenie sytuacji tam, gdzie to było prognozowane, czyli na skrzyżowaniu al. Hallera i ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Tutaj na pewno musi być podjęty pewien zakres działań, by zmierzyć się z nowym wyzwaniem.
Na razie tym rozwiązaniem ma być włączenie do systemu Tristar kolejnych skrzyżowań w pasie nadmorskim, a docelowo niewykluczona jest budowa kolejnego etapu Drogi Zielonej.

- Mamy 50 proc. ulic z prędkościami maksymalnymi 30 km/h i skrzyżowaniami równorzędnymi i tam, gdzie mamy ulice w bezpośrednim otoczeniu zabudowy mieszkaniowej, tam ruch uspokajamy. Dajemy jednak kierowcom alternatywę - budujemy ramę komunikacyjną, która pozwoli uspokoić ruch tam, gdzie jest to potrzebne - dodaje Grzelak.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Zasada ograniczania ruchu ma działać częściowo również w centrum miasta. Urzędnicy, poza wprowadzeniem w przyszłym roku zmian na Podwalu Przedmiejskim, zapowiadają także - mniej odległe w czasie - przeprogramowanie świateł z korzyścią dla pieszych.

- Spadek liczby aut daje możliwość zmian cykli w kierunku krótszego oczekiwania na światło zielone dla pieszych oraz pozwoli na wytyczenie jednoetapowego przejścia przez Hucisko zobacz na mapie Gdańska - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jednocześnie już sama myśl o wytyczeniu przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańskadworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, gdzie po otwarciu tunelu zniknęło średnio w ciągu doby więcej aut niż na Podwalu Przedmiejskim, paraliżuje włodarzy.

- Dzisiaj tego nie rozważamy [wytyczenia przejść naziemnych - red.]. Nadal jest to główna arteria komunikacyjna Gdańska. Mówmy o zrównoważonym rozwoju. Uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów jak najbardziej "tak", ale to musi być robione z głową - przekonuje zastępca prezydenta Gdańska.
Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej. Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej.
Przypomnijmy, że na Podwalu Grodzkim i tak wkrótce powstanie nowa sygnalizacja świetlna. Będzie ona zlokalizowana na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska i posłuży do kolizyjnego włączenia się aut z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego, czyli nowej ulicy budowanej wraz z centrum handlowym na Targu Siennym i Rakowym.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym, Piesi w potrzasku przez budowę centrum handlowego

Dla kierowców planuje się wkrótce podniesienie maksymalnych prędkości na Trasie Sucharskiego i w tunelu pod Martwą Wisłą. Na Trasie Sucharskiego od węzła z Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska aż po Węzeł Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska będzie obowiązywała maksymalna prędkość 100 km/h, zaś w samym tunelu 70 km/h.

Dodatkowo w oparciu o pozytywne efekty zmiany ronda w ciągu ul. Marynarki Polskiej na rondo turbinowe, także rondo na Węźle Ku Ujściu zyska podobną organizację ruchu.

Czytaj też: Trasą Sucharskiego pojedziemy 100 km/h, Umiesz jeździć po rondach? Wydaje ci się

Tunel pod Martwą Wisłą z lotu ptaka.

Tunel pod Martwą Wisłą okiem kierowcy.

Opinie (310) 3 zablokowane

  • Znowu brak zaplanowania do końca. Jak z PKM. (1)

    Brakuje odcinka od skrzyżowania Hallera i Dr.Zielonej do Słowackiego/Żołnierzy Wyklętych. To by zamknęło etap od obwodnicy do tunelu. Jest na to miejsce. Brak globalnego myślenia. Cały czas improwizacja, na zasadzie " jakoś to będzie"

    • 25 3

    • Żołnierzy Wyklętych i Słowackiego już stoi w permanentnym korku a ty chcesz jeszcze dołożyć samochodów z tunelu

      zresztą co to za kierunek tunel -> obwodnica? do tego służy POG a nie centrum miasta

      • 5 4

  • Gdzie brakujący odcinek .... (1)

    Dobudujcie odcinek od skrzyżowania Hallera i Drogi Zielonej do Słowackiego/Żołnierzy Wyklętych. Taki był plan zagospodarowania a nie puszczacie ruch przez al. Jana Pawła II i paraliżując dzielnicę dodatkowo WYDZIELAJĄC tam niebezpieczne PASY ROWEROWE - KTO NA TO POZWOLIŁ. !!!????

    • 28 7

    • głupi jesteś Słowackiego stoi w korku więc nic to nie zmieni

      • 4 5

  • Tutuł

    Czarny Dwór nową Słowackiego

    • 14 3

  • A Koprowski znowu uprawia swoją sr*czkę... (4)

    Znowu walka z samochodami i kierowcami, bo "fachowcy" z FRAGu mają wizję pieszo-rowerowego miasta....

    • 25 18

    • Koprowski opisuje rzeczywistość, a samochody tzn. kierowcy sami między sobą walczą o przestrzeń w mieście (1)

      • 8 8

      • Niestety nie tylko sami ze sobą, bo zabierają pieszym chodniki, a i przejść coraz mniej.

        • 4 4

    • (1)

      A ty jaka masz wizje - miasto poprzecinane autostradami??

      • 2 4

      • Ja mam taką wizję, żeby to miasto wyglądało jak normalne miasto europejskie, które ma normalną, rozbudowaną siatkę dróg, a nie jedną główną przez centrum, która jeszcze ma być zwężana.
        paranoja
        Na Głównym Mieście macie ograniczony ruch samochodowy, a od przelotówek - Wara.

        • 5 1

  • Co za matoł układał tą ankietę? Zatrudnijcie jakiegoś gimnazjalistę to Wam pomoże (1)

    • 18 7

    • ciebie nie zatrudnią bo nawet gimnazjum nie skończyłeś

      • 2 5

  • ale co kierowcy wyprawiają na rondzie wirowym..!!!! (1)

    tną te linie ciągłe jak chcą, to chyba zbyt skomplikowane skrzyżowanie dla niektórych, pozdrawiam także tych, którzy zatrzymują się na środku ronda, na pulsującym żółtym, celem przepuszczenia wyimaginowanego tramwaju.

    • 26 5

    • zjedź w końcu z tego ronda!

      w życiu nie widziałem ronda WIROWEGO, jeszcze pewnie takie nie powstało.
      Samo twoje określenie świadczy o twoim zakręceniu, może jak zjedziesz w końcu z tego ronda, to zrozumiesz co oznacza rondo turbinowe, ale to dla ciebie chyba zbyt skomplikowane.
      Buahahaha.

      • 3 2

  • Tunel nie zabija, przejście naziemne tak!!! (3)

    Zasypywanie tuneli, to horrendalna głupota, ale, ale widzę w tym "niewidzialną rękę" deweloperów, którzy chcą zlikwidować ruch samochodowy w Gdańsku (patrz Podwale Przedmiejskie), aby nowe apartamentowce lepiej się sprzedawały! A kierowcy, korki powodujące smog, a kogo to obchodzi, niech okrążają miasto wielkim łukiem przez obwodnicę południową. Tunele likwidują ryzyko kolizji pieszy - pojazd.

    • 24 18

    • (1)

      Przejscie naziemne zabija??
      A myslalam, ze to kierowcy w samochodach, jezdzacy zbyt szybko, nie szanujacy pieszych.
      Zamontowac fotoradar przed kazdym przejsciem, przejscia zrobic na wyniesieniu i problem zniknie.Aha, jeszcze pieszy powinien miec pierwszenstwo.
      Sukces gwarantowany.

      • 6 2

      • A ja myślałem, że żeby się zabić to pod jadący (za szybko lub nie - co za różnica)

        samochód trzeba najpierw wejść. Żeby nie wejść, natomiast - jak mnie uczyli w szkole trzeba rozejrzeć się w lewo, w prawo, a na koniec jeszcze raz w lewo.

        • 0 0

    • Ale co tata Hołowczyc? Że takie mądrości wgłasza?
      Czy zwykły Debil?

      • 1 1

  • Szczerze, to tej poprawy w centrum w ogóle nie da się odczuć (2)

    było lepiej kilka dni po otwarciu tunelu, obecnie jak były korki tak są.

    • 13 3

    • teraz będzie zakorkowane zarówno Podwale jak i Zaspa/Przymorze

      Luźno zrobiło się tylko w PKSie z Elbląga

      • 15 2

    • Bzdura. Jest dużo luźniej.

      • 0 1

  • odwalcie się od tych tuneli podziemnych (12)

    jako pieszy uważam, że milion razy lepiej przejść szybko przejściem podziemnym niż czekać parę minut na zmianę świateł

    • 41 11

    • Seba przecież ty nawet do kiosku po fajki jeździsz swoim Golfem 3

      • 8 9

    • Tu się zgadzam (5)

      Jak jeżdżę rowerem to właśnie najbardziej mnie rozwalają przejścia dla pieszych, na których człowiek może stracić kilka minut. Zamiast czekać wolę pojechać tunelem i mieć to z głowy.

      • 14 3

      • (2)

        Po schodach tym rowerem jeździsz?

        • 2 7

        • Przecież można zrobić łagodny zjazd do tunelu (1)

          jak w Sopocie na przystanku Kamienny Potok

          • 6 2

          • przy wszechobecnym debilizmie, zrobili by dla rowerzystów windę
            i to taka jak na SKM Orłowo

            • 2 0

      • Pojechać tunelem po schodach :-)

        • 1 1

      • Mnie rozwalają światła na mało ruchliwej drodze dwupasmowej, a jeszcze bardziej jednokierunkowej z jednym pasem, którą przejść można w 2 sekundy a na światła trzeba czekać 1,5 minuty.

        • 2 0

    • Jak miałem skręconą nogę, to troszkę zmieniłem zdanie.

      • 7 3

    • Maksymalny czas oczekiwania na zielone (2)

      to 1,5 minuty (może znajdziesz gdzieś przejście gdzie trzeba czekać 2 min, ale wątpie). Serio, spójrz na zegarek na przejściu, na których wydaje ci się, że czeka się najdłużej. Mając świadomość, że to to max 1,5 min. trochę łatwiej się czeka na zielone.
      Gorzej jest w przypadku kiedy przejście jest kilkuetapowe lub trzeba się przedostać przez skrzyżowanie "po przekątnej", wtedy faktycznie można stracić parę minut. W tym przypadku jednak przejście podziemne nie pomoże, bo i tak na ogół wykonywane są w ciągu jednej jezdni.

      • 2 8

      • 1,5 minuty to dosc dlugo.

        Najlepiej miec i tunel (ale taki z lagodnym zjazdem dla rowerzystow) i przejscie naziemne (dla wielu ludzi krzywe, sliskie schody to bariera nie do przejscia)

        • 3 1

      • polecam przejście dla pieszych przy placu zebrań ludowych

        a 1,5 minuty to bardzo bardzo długo

        • 0 0

    • Na przymorzu jest tunel przy rynku, obok przejście

      tym tunelem praktycznie nikt nie chodzi. Zresztą się nie opłaca. Zejście i wejście trwa praktycznie zawsze dłużej niż oczekiwanie na światłach.

      a z rowerem to już w ogóle lipa. Jak by je przystosowali pod rowery, to chociaż rowerzysta by służyły, a tak jest jak jest.

      • 2 2

  • Po co zmiany na Podwalu Przedmiejskim? Żeby je znowu zakorkować? Ktoś myśli w tych urzędach?

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane