• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Efekt tunelu: mniej aut w centrum, więcej na Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
25 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów. Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska znacznie zmniejszyło liczbę aut przejeżdżających przez centrum miasta, ale jednocześnie przyczyniło się do zwiększenia liczby pojazdów na Drodze Zielonej. Urzędnicy zapewniają, że wykorzystają tę okazję do poprawy ruchu pieszego, ale zmiany, poza Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, będą kosmetyczne.



Czy odczuwasz, że tunel usprawnił poruszanie się po mieście?

We wtorek minął równo miesiąc od uruchomienia dla kierowców przejazdu pod Martwą Wisłą. Przed i po otwarciu tunelu postanowiono dokonać pomiarów natężenia ruchu w 16 newralgicznych punktach - przede wszystkim na drogach w centrum miasta oraz na dojazdach do tunelu.

- Tunel przyniósł ogromną ulgę w Śródmieściu i na ulicach do niego prowadzących. Im bliżej centrum miasta, tym spadki w ruchu są większe - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej - Widzimy pogorszenie sytuacji tam, gdzie to było prognozowane, czyli na skrzyżowaniu al. Hallera i ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Tutaj na pewno musi być podjęty pewien zakres działań, by zmierzyć się z nowym wyzwaniem.
Na razie tym rozwiązaniem ma być włączenie do systemu Tristar kolejnych skrzyżowań w pasie nadmorskim, a docelowo niewykluczona jest budowa kolejnego etapu Drogi Zielonej.

- Mamy 50 proc. ulic z prędkościami maksymalnymi 30 km/h i skrzyżowaniami równorzędnymi i tam, gdzie mamy ulice w bezpośrednim otoczeniu zabudowy mieszkaniowej, tam ruch uspokajamy. Dajemy jednak kierowcom alternatywę - budujemy ramę komunikacyjną, która pozwoli uspokoić ruch tam, gdzie jest to potrzebne - dodaje Grzelak.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Zasada ograniczania ruchu ma działać częściowo również w centrum miasta. Urzędnicy, poza wprowadzeniem w przyszłym roku zmian na Podwalu Przedmiejskim, zapowiadają także - mniej odległe w czasie - przeprogramowanie świateł z korzyścią dla pieszych.

- Spadek liczby aut daje możliwość zmian cykli w kierunku krótszego oczekiwania na światło zielone dla pieszych oraz pozwoli na wytyczenie jednoetapowego przejścia przez Hucisko zobacz na mapie Gdańska - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jednocześnie już sama myśl o wytyczeniu przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańskadworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, gdzie po otwarciu tunelu zniknęło średnio w ciągu doby więcej aut niż na Podwalu Przedmiejskim, paraliżuje włodarzy.

- Dzisiaj tego nie rozważamy [wytyczenia przejść naziemnych - red.]. Nadal jest to główna arteria komunikacyjna Gdańska. Mówmy o zrównoważonym rozwoju. Uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów jak najbardziej "tak", ale to musi być robione z głową - przekonuje zastępca prezydenta Gdańska.
Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej. Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej.
Przypomnijmy, że na Podwalu Grodzkim i tak wkrótce powstanie nowa sygnalizacja świetlna. Będzie ona zlokalizowana na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska i posłuży do kolizyjnego włączenia się aut z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego, czyli nowej ulicy budowanej wraz z centrum handlowym na Targu Siennym i Rakowym.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym, Piesi w potrzasku przez budowę centrum handlowego

Dla kierowców planuje się wkrótce podniesienie maksymalnych prędkości na Trasie Sucharskiego i w tunelu pod Martwą Wisłą. Na Trasie Sucharskiego od węzła z Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska aż po Węzeł Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska będzie obowiązywała maksymalna prędkość 100 km/h, zaś w samym tunelu 70 km/h.

Dodatkowo w oparciu o pozytywne efekty zmiany ronda w ciągu ul. Marynarki Polskiej na rondo turbinowe, także rondo na Węźle Ku Ujściu zyska podobną organizację ruchu.

Czytaj też: Trasą Sucharskiego pojedziemy 100 km/h, Umiesz jeździć po rondach? Wydaje ci się

Tunel pod Martwą Wisłą z lotu ptaka.

Tunel pod Martwą Wisłą okiem kierowcy.

Opinie (310) 3 zablokowane

  • to chyba normalne (1)

    ci co pchali sie przez śródmieście i wrzeszcz na dolny taras to wytrzymają w zatorze
    na czarnym dworze.
    Chodzi o to by szkodnik od przepustowości z um Gdańsk na podstawie tych smiesznych zatorów, jeszcze silniej nie lansował wyjątkowo szkodliwej tranzytowej drogi czerwonej.

    • 11 1

    • sorry

      miało być zielonej.

      • 1 0

  • zostawcie Podwale Przedmiejskie w spokoju (1)

    Po co zmiany na Podwalu Przedmiejskim? Żeby je znowu zakorkować? Ktoś myśli w tych urzędach? i brać się za drogę zieloną ...

    • 11 6

    • po to by dało się tam życ

      na drogę zieloną też bym nie liczył

      • 0 1

  • przestańcie mieszać w ruchu drogowym

    Jeżeli wprowadzenie świateł "posłuży do kolizyjnego włączenia się aut z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego" to może lepiej zostawić przychodnię na miejscu? Ranni mieliby szybciej pierwszą pomoc.
    Tak na marginesie: w ubiegłym tygodniu jakieś zdażenie na Sucharskiego spowodowało potężny korek na ulicy od Elbląskiej do Podwala Przedmiejskiego. Jest to jedyny dojazd do miasta w razie zdażenie w rejonie tunelu. Po co tworzyć wąskie gardło poprzez przebudowę (zwężanie) Podwala Przedmiejskiego. Luzu na ulicach na przyszłość nigdy za wiele. Ponadto zwalnianie ruchu przez przejścia naziemne spowoduje zwiększoną emisję spalin w pobliżu Starówki. Idąc tropem myślowym naszych "działaczy" w celu ochrony zabytków wyeliminujemy wogóle ruch samochodowy (dopuszczając ewentualnie pojazdy na gaz i elektryczne). U nas wszystko możliwe "dla dobra mieszkańców".

    • 5 0

  • TUNEL i urzędowe barany (3)

    tunel prowadzi kierowców do osiedli mieszkaniowych z tą różnicą że większość kierowców jedzie dalej i traktują tunel jak tranzyt. Muszą dojechać do ulic Słowackiego albo Spacerowej albo Grunwaldzkiej. Dlaczego przez dzielnice mieszkaniowe? Wąskie gardło ul. Cz. Dwór paraliżuje tą drogę, ale to wiedzieliście doskonale. Mało było czasu na rozbudowanie tej drogi w trakcie budowania tunelu? Następna inwestycja forsowana mocno przez miasto to kilkutysięczne osiedle które ma powstać na ul. J. Pawła przy ul. Hynka na Zaspie bez nowego układu drogowego.
    Wracając do tematu tranzytu przez dzielnice mieszkaniowe; ul. Cz. Dwór, J.Pawła, Kołobrzeska, Obrońców Wybrzeża STOI W KORKACH!
    To tak jak samo jak puściliście urzędowe barany drogę przez osiedle Wejhera na Żabiance do Ergo Areny, która ma być docelowo tranzytem do tunelu pod Pachołkiem.
    Dlaczego nie dokończono nitki łączącej Słowackiego od ETC do Hallera? Ci kierowcy którzy muszą się tam dostać jadą właśnie przez CZ. Dwór i J. Pawła do ul. Hynka! Wiemy dlaczego. Żebyście mieli prace i myśleli przez dwadzieścia następnych lat jak rozładować korki!

    • 29 2

    • (1)

      Bo to barany i nie mysla

      • 1 0

      • Nowa Kościuszki konieczna i to jak najszybciej!

        • 2 1

    • Jasne przekierujemy ruch na Słowackiego która jest też zakorkowana większość dnia.

      • 1 1

  • Gdańsk to miasto nieprzyjazne dla przybyszów.

    Nie potrafię wyjeżdżając z tunelu trafić na ul.Słowackiego. To samo odwrotnie, ze Słowackiego do tunelu....Mieszkam na prowincji, bo w Gdyni,
    ale czy nie można jakoś lepiej oznaczyć tej trasy. Gdańsk lubuje się w utrudnianiu życia przybyszom! Inny przyklad to PKM....nie udało mi się nią przejechać.

    • 10 4

  • Zielona woda alarm

    Od wczoraj woda w zatoce zielona a wszystkie służby milczą nawet trójmiasto nic nie pisze

    • 4 3

  • Niedobrze

    Efektem budowy tunelu jest absolutny nadmiar aut przy Parku Reagana, czyli terenach rezydencyjnych i wypoczynkowych.

    Najwyższa pora zaprzestać premiowania samochodu zagracającego miasto i trującego toksynami i hałasem jego mieszkańców.

    Zmniejszyć ilość dróg i parkingów dla aut, przestać ułatwiać jazdę autem a zamiast tego ułatwić w końcu jazdę rowerem i komunikacją zbiorową.

    Odgracić i uzdrowić nasze piękne miasto i jego mieszkańców. Wtedy może wreszcie mniej ludzi niż dziś będzie w aptekach i po przychodniach.

    • 10 3

  • Jakby wszyscy się przesiedli z samochodu na tramwaj

    To w mieście by zapanował taki chaos, że nikt by nigdzie nie dojechał, ludzie muszą się dzielić na tych co jeżdżą samochodami i komunikacja miejska.

    • 7 6

  • Zaspa Przymorze tragedia a co bedzie w lato pytam sie urzednikow ktorzy podobno dbaja o nas

    • 9 1

  • Erudycja i ogromna wiedza v-ce prezydenta

    Grzelaka jest wręcz powalająca.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane