• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ekspresówka z Trójmiasta do Elbląga powstanie za ponad 3 mld zł

Maciej Naskręt
21 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe

Jeśli gdański oddział GDDKiA wybierze najtańsze oferty cenowe w przetargu na budowę drogi ekspresowej z Gdańska do Elbląga, to 40-kilometrowa trasa powstanie za 3,218 mld zł. Jej wykonawcą będą firmy Metrostav z Czech i polski Budimex.



Otwarto oferty cenowe w przetargu na budowę dwóch odcinków drogi z Trójmiasta do Elbląga. Pierwszy odcinek - między Koszwałami a Nowym Dworem Gdańskim - gotowych było budować pięć firm i konsorcjów. Najtańszą jednak ofertę złożyła firma z Czech - Metrostav. Czesi chcą za to 1,642 mld zł, choć inwestor na ten cel przeznaczył 1,572 mld zł.

Drugi odcinek - między Nowym Dworem Gdańskim a Kazimierzowem pod Elblągiem - chciały budować cztery firmy i konsorcja. Tu najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex S.A. Chce ona zbudować drogę ekspresową w czasie 27 miesięcy za 1,576 mld zł. Urzędnicy szacowali, że budowa drogi nie powinna pochłonąć więcej niż 1,452 mld zł.

To oznacza, że do przedsięwzięcia będzie trzeba dołożyć ok. 200 mln zł.

- Kończy się długi okres prac planistycznych - pozyskiwania niezbędnych pozwoleń środowiskowych. Teraz będziemy sprawdzać złożone oferty - nie powinno to dłużej potrwać niż dwa miesiące. Będziemy starać się o dofinansowanie do budowy drogi w centrali. Budowę chcemy zacząć w tym roku - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKIA ma pozyskać pieniądze z oszczędności na innych inwestycjach drogowych w kraju.

Przebieg budowanej drogi S7. Przebieg budowanej drogi S7.
Dwuetapowy przetarg

Przypomnimy, że najpierw firmy i konsorcja składały wnioski o dopuszczenie do przetargu. GDDKiA sprawdziła złożone dokumenty. W efekcie, ze względu na niespełnienie warunków udziału w przetargu, zostały wykluczone z dalszego postępowania: konsorcjum firm Obrascón Huarte Lain S.A. (Lider), OHL ŽS a.s. (Partner) oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. z o.o. Firmy i konsorcja mogą złożyć ofertę tylko na jedno z dwóch zadań.

Na realizację pierwszego zadania chętnych było po pierwszym etapie 11 firm i konsorcjów. Natomiast o drugie zadanie może rywalizować wstępnie 12 podmiotów. O wyborze ofert będą decydowały trzy kryteria: cena - 90 proc., termin realizacji - 5 proc. (między 27-30 miesięcy) oraz długość gwarancji na wybrane elementy infrastruktury (od 5 do 10 lat).

W 25 minut z Trójmiasta do Elbląga

W ramach inwestycji powstaną dwa nowe mosty nad Wisłą w Kiezmarku. Istniejący obiekt przejdzie lifting - zostanie dostosowany do ruchu lokalnego - mieszkańców, rolników, rowerzystów i pieszych.

To nie wszystko, jeśli chodzi o planowane obiekty inżynierskie. Mają też powstać mosty nad Nogatem i kanałem Linawy. Przedsięwzięcie zakłada ponadto powstanie pięciu węzłów drogowych - "Cedry Małe", "Dworek" (oba wraz z zapleczem dla drogowców, czyli samochodami technicznymi np. do odśnieżania drogi), "Nowy Dwór Gdański", "Ryki", a także "Elbląg Zachód". Zniknie istniejący węzeł drogowy "Kiezmark". "Mała Holandia" i "Mirówko" - tak będą nazywać się miejsca obsługi podróżnych przy ekspresówce. Mają się tam pojawić stacje paliw i hotele.

Jednak o tym, jakie konkretnie obiekty tam staną, przekonamy się już w trakcie budowy "siódemki". Co ważne, gdański oddział GDDKiA chce zakończyć prace w 2018 r. Wtedy podróż z Trójmiasta do Elbląga zajmie 25 minut, a nie - jak do tej pory - 45.

Prace na S7 na Warmii idą pełną parą

Prace budowlane na krajowej "siódemce" toczą się też w województwie warmińsko-mazurskim. Tam place budów na odcinku od Miłomłyna przez Ostródę po Olsztynek już zostały przekazane wykonawcom. Odcinek Miłomłyn - Ostróda, który jako pierwszy trafił w ręce firmy budowlanej Budimex, pokonuje się w całości trasą techniczną.

Na pozostałych odcinkach trwają prace przygotowawcze do budowy - trwa m.in. usuwanie zieleni. Droga ekspresowa między Miłomłynem a Olsztynkiem ma być gotowa w połowie 2017 r. Jedynie dwa miesiące dłużej powinna potrwać budowa obwodnicy Ostródy.

I. Zadanie - Koszwały - Nowy Dwór Gdański
Koszt inwestora: 1,572 mld zł.

Oferty:
1. Konsorcjum firm: Mosty Łódz (lider) - Oferta: 1,898 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy.
2. Konsorcjum firm: Mostostal Kraków (lider) i Ferrovial - oferta: 1,792 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy.
3. Bilfinger Infrastructure - oferta: 1,791 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy
4. Impresa Pizzalotti - oferta: 2,350 mld zł - 27 miesięcy
5. Metrostav a.s.- oferta 1,642 mld zł - 27 miesięcy

II. Zadanie - Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo
Koszt inwestora: 1,452 mld zł.

Oferty:
1. Budimex S.A. - 1,576 mld zł - 27 miesięcy
2. Konsorcjum firm: PORR (Polska) SA (Lider), PORR BAU GMBH (Partner) - oferta: 1,690 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy
3. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. (Lider), Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z (Partner) - oferta: 1,635 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy
4. Salini Włochy - oferta: 1,607 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy

Opinie (214) 4 zablokowane

  • Polska w ruinie (10)

    przecież nic się nie robi?

    • 26 13

    • ta S7 miała być na Euro przypominam 2012 (1)

      • 5 3

      • I co w związku z tym proponujesz? Bojkot?

        • 0 4

    • (5)

      taaa, się buduje. 4 mld na 40 km.

      są 2 możliwości:
      1. albo to są polskie pieniądze, a w takim razie za te pieniądze można by zbudować np. 20 tys. mieszkań albo najlepiej nie zabierać ich w ogóle podatnikom,
      2. te pieniądze są UE, a w takim razie to nie dowód na rozwój Polski. a jako, że koszty uczestnictwa Polski w UE nie są mniejsze niż zyski (składka, dziesiątki tysięcy regulacji itp.) - to gdzie tu pole do chwały?

      • 1 3

      • (3)

        3,22 mld < 4 mld

        • 1 0

        • (2)

          będzie 4

          • 0 0

          • (1)

            O ile zakład ? Bo, wiesz, budżet jest.

            • 0 0

            • np. w taki sposób koszt się może zwiększyć:
              " Przyjmują (firmy budowlane) więc z góry założenie, że będą się starały zwiększyć swoje przychody na drodze sądowej. Każdy dostatecznie duży projekt jest obciążony wieloma niewiadomymi, na przykład związanymi z warunkami terenowymi czy środowiskowymi. Dokumentacja przetargowa też może też zawierać błędy. Żeby więc dostosować zakres pracy do takich okoliczności, wykonawca musiałby dobrowolnie zmienić (rozszerzyć) zakres swoich prac." Stanisław Gasik - obserwatorfinansowy.pl
              .egospodarka.pl: "- Występujące naturalnie przy tego rodzaju inwestycjach problemy nie są rozstrzygane pomiędzy stronami, lecz są eskalowane i kierowane do sądów. Równocześnie brak jest publicznych informacji na temat rozmiaru roszczeń, które są przedmiotem sporów pomiędzy GDDKIA a wykonawcami. Ich rozstrzyganie może potrwać nawet dekadę, co oznacza, że rzeczywisty koszt budowy dróg i autostrad z ostatnich lat poznamy dopiero za kilka lat." Jacek Hryniuk

              • 0 0

      • Polska dostaje więcej funduszy, niż płaci składek. Jakbys był Niemcem, Francuzem, Włochem, Holendrem, albo Brytyjczykiem, to byś mógł narzekać.

        • 1 2

    • o dzięki! (1)

      dziękujemy ci łaska władzo, że w końcu łaskawie, ponad 3 lata później niż obiecywano, za NASZE pieniądze nam postawisz drogę! Dzięki łaskawy władco-biurokrato...

      a te wasze hasełka "social mediowe" typu "poslka w ruinie" to sobie wsadźcie. To że realizowane są inwestycje to nie zasługa PO czy innej parti. To się dzieje mimo waszej niekompetencji a nie dzięki wam.

      • 2 1

      • Czyli, że drogi są budowane w czynie społecznym, wbrew urzędnikom? Czy może rosną przez fotosyntezę?

        • 0 2

  • W 25 minut z Elbląga do Trójmiasta? (3)

    Chyba redaktor dzwonił juz do pirata na motorze, który w 7 minut dojechał z Dolnego Miasta na Kamionkę.

    • 13 3

    • o co ci chodzi. 120km/h, z Gdado Elb masz ile...60km? To daje ok pół godz. proste. (1)

      • 6 2

      • Do Gdanska

        Do trojmiasta brzmi strasznie...! Obrazacie te miasta one maja swoje ladne nazwy, imiona.~ *Gdansk*, *Sopot* i *Gdynia*.

        • 2 1

    • z Dolnego miasta w Gdańsku

      na Kamionkę - dzielnicę Elbląga?

      • 2 2

  • 75 Milionów za kilometr autostrady ??? a czemu nie 750 milionow....brzmi lepiej!!! (1)

    • 10 19

    • w tej cenie jest most przez Wisłę

      oraz palowanie i wymiana gruntów na Żuławach

      • 8 3

  • Panie Macieju trasa S7 nie biegnie ani kilometra przez Warmię, tylko min. przez (2)

    Powiśle, Mazury - ewentualnie przez woj. warmińsko-mazurskie

    • 19 1

    • można powiedzieć że trasa biegnie też przez Pomorze, Mazowsze

      Świętokrzyskie i Małopolskę

      • 0 0

    • tiaa

      A Ostróda to co? Może Mazury? Toć to Warmia, tylko oni sami sobie tak się nazywają żeby się dowartosciować geograficznie

      • 2 4

  • Wychodzi 75 tys. za 1 (JEDEN) metr drogi (2)

    no baaaaardzo tanio.

    • 18 10

    • Max to 5 za 1m drogi. Reszte pochłaniają doradcy, konsultanci, projektanci, przetargi i wykup dzialek od "swoich" ziomków

      • 4 11

    • ciekawe ile ci wyjdzie za metr ponad Wisłą

      • 8 2

  • Nic tylko czekac na nowy odcinek "siódemki".... (1)

    ... A pozniej to już z górki - obowiazkowe viatolle do osobówek i bedzie git....

    • 15 2

    • Daj źródło info o obowiązkowych viatollach.

      • 0 0

  • dalej jazda do roboty...

    • 2 3

  • jeżeli budować będzie Metrostav

    to miejmy nadzieje ze będzie szybciej niz planowano.

    • 2 1

  • słoiki sie cieszą (3)

    napływowi sie cieszą bedą mogli jeszcze wczesniej rano lizac d*pe szefowi:D

    • 14 16

    • A Gdanszczanie sie ciesza... (2)

      ... beda mogli zawiesc swoje spasione d*pska na mazury by pogrylowac

      • 7 10

      • gdzie el`bonk a gdzie mazury.. bicz plis (1)

        wez sie ogarnij słoju

        • 7 6

        • Elbląg to Żuławy Wiślane

          • 4 0

  • prawie 1mld $ za 40km drogi? hahahah (1)

    • 8 8

    • mnie wyszło74km

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane