• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ekspresówka z Trójmiasta do Elbląga powstanie za ponad 3 mld zł

Maciej Naskręt
21 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe

Jeśli gdański oddział GDDKiA wybierze najtańsze oferty cenowe w przetargu na budowę drogi ekspresowej z Gdańska do Elbląga, to 40-kilometrowa trasa powstanie za 3,218 mld zł. Jej wykonawcą będą firmy Metrostav z Czech i polski Budimex.



Otwarto oferty cenowe w przetargu na budowę dwóch odcinków drogi z Trójmiasta do Elbląga. Pierwszy odcinek - między Koszwałami a Nowym Dworem Gdańskim - gotowych było budować pięć firm i konsorcjów. Najtańszą jednak ofertę złożyła firma z Czech - Metrostav. Czesi chcą za to 1,642 mld zł, choć inwestor na ten cel przeznaczył 1,572 mld zł.

Drugi odcinek - między Nowym Dworem Gdańskim a Kazimierzowem pod Elblągiem - chciały budować cztery firmy i konsorcja. Tu najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex S.A. Chce ona zbudować drogę ekspresową w czasie 27 miesięcy za 1,576 mld zł. Urzędnicy szacowali, że budowa drogi nie powinna pochłonąć więcej niż 1,452 mld zł.

To oznacza, że do przedsięwzięcia będzie trzeba dołożyć ok. 200 mln zł.

- Kończy się długi okres prac planistycznych - pozyskiwania niezbędnych pozwoleń środowiskowych. Teraz będziemy sprawdzać złożone oferty - nie powinno to dłużej potrwać niż dwa miesiące. Będziemy starać się o dofinansowanie do budowy drogi w centrali. Budowę chcemy zacząć w tym roku - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKIA ma pozyskać pieniądze z oszczędności na innych inwestycjach drogowych w kraju.

Przebieg budowanej drogi S7. Przebieg budowanej drogi S7.
Dwuetapowy przetarg

Przypomnimy, że najpierw firmy i konsorcja składały wnioski o dopuszczenie do przetargu. GDDKiA sprawdziła złożone dokumenty. W efekcie, ze względu na niespełnienie warunków udziału w przetargu, zostały wykluczone z dalszego postępowania: konsorcjum firm Obrascón Huarte Lain S.A. (Lider), OHL ŽS a.s. (Partner) oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. z o.o. Firmy i konsorcja mogą złożyć ofertę tylko na jedno z dwóch zadań.

Na realizację pierwszego zadania chętnych było po pierwszym etapie 11 firm i konsorcjów. Natomiast o drugie zadanie może rywalizować wstępnie 12 podmiotów. O wyborze ofert będą decydowały trzy kryteria: cena - 90 proc., termin realizacji - 5 proc. (między 27-30 miesięcy) oraz długość gwarancji na wybrane elementy infrastruktury (od 5 do 10 lat).

W 25 minut z Trójmiasta do Elbląga

W ramach inwestycji powstaną dwa nowe mosty nad Wisłą w Kiezmarku. Istniejący obiekt przejdzie lifting - zostanie dostosowany do ruchu lokalnego - mieszkańców, rolników, rowerzystów i pieszych.

To nie wszystko, jeśli chodzi o planowane obiekty inżynierskie. Mają też powstać mosty nad Nogatem i kanałem Linawy. Przedsięwzięcie zakłada ponadto powstanie pięciu węzłów drogowych - "Cedry Małe", "Dworek" (oba wraz z zapleczem dla drogowców, czyli samochodami technicznymi np. do odśnieżania drogi), "Nowy Dwór Gdański", "Ryki", a także "Elbląg Zachód". Zniknie istniejący węzeł drogowy "Kiezmark". "Mała Holandia" i "Mirówko" - tak będą nazywać się miejsca obsługi podróżnych przy ekspresówce. Mają się tam pojawić stacje paliw i hotele.

Jednak o tym, jakie konkretnie obiekty tam staną, przekonamy się już w trakcie budowy "siódemki". Co ważne, gdański oddział GDDKiA chce zakończyć prace w 2018 r. Wtedy podróż z Trójmiasta do Elbląga zajmie 25 minut, a nie - jak do tej pory - 45.

Prace na S7 na Warmii idą pełną parą

Prace budowlane na krajowej "siódemce" toczą się też w województwie warmińsko-mazurskim. Tam place budów na odcinku od Miłomłyna przez Ostródę po Olsztynek już zostały przekazane wykonawcom. Odcinek Miłomłyn - Ostróda, który jako pierwszy trafił w ręce firmy budowlanej Budimex, pokonuje się w całości trasą techniczną.

Na pozostałych odcinkach trwają prace przygotowawcze do budowy - trwa m.in. usuwanie zieleni. Droga ekspresowa między Miłomłynem a Olsztynkiem ma być gotowa w połowie 2017 r. Jedynie dwa miesiące dłużej powinna potrwać budowa obwodnicy Ostródy.

I. Zadanie - Koszwały - Nowy Dwór Gdański
Koszt inwestora: 1,572 mld zł.

Oferty:
1. Konsorcjum firm: Mosty Łódz (lider) - Oferta: 1,898 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy.
2. Konsorcjum firm: Mostostal Kraków (lider) i Ferrovial - oferta: 1,792 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy.
3. Bilfinger Infrastructure - oferta: 1,791 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy
4. Impresa Pizzalotti - oferta: 2,350 mld zł - 27 miesięcy
5. Metrostav a.s.- oferta 1,642 mld zł - 27 miesięcy

II. Zadanie - Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo
Koszt inwestora: 1,452 mld zł.

Oferty:
1. Budimex S.A. - 1,576 mld zł - 27 miesięcy
2. Konsorcjum firm: PORR (Polska) SA (Lider), PORR BAU GMBH (Partner) - oferta: 1,690 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy
3. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. (Lider), Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z (Partner) - oferta: 1,635 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy
4. Salini Włochy - oferta: 1,607 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy

Opinie (214) 4 zablokowane

  • Słoiki szybciej dojadą do pracy. (3)

    .I na lans do Sopotu.

    • 16 7

    • masz rację (2)

      ja swoją A6 podjadę szybciej , ale słoików już nie wożę , zatrudniam Gdańszczan, a Ty oczywiście jesteś wśród tych którzy uważają że słoiki zabierają wam pracę , jesteś wśród tej grupy roszczeniowej która uważa że skoro jestem z Gdańska , nie wiem czy rodowity to mi się należy

      • 3 4

      • a6? (1)

        a6 to popierdółki jezdzą zwykłe

        • 2 0

        • masz rację

          mam popierdółkę, nie mogę mieć szybkiej , słoiki wymagają odpowiednie warunki transportu , nie może być za szybko bo ogórki stają się miękkie , a pozostałe przetwory pleśnieją :)

          • 1 0

  • Tymczasem obwodowa trójmiasta ma zawał...

    .

    • 21 0

  • Zróbcie to w końcu zamiast koperty otwierać (1)

    Koło Ostródy już robią a odcinek Gdańsk - Elbląg to wrzód na D tej trasy. Śmiem twierdzić ze czas podróży sie znacząco nie wydłuży podczas tej budowy bo i tak się jedzie jak zwykłą drogą wojewódzką. za wyjątkiem obwodnicy Nowegodworu.

    • 7 1

    • E, niektórych dróg wojewódzkich np. Na Środkowym Pomorzu, albo Kielecczyźnie nie widziałeś...

      • 1 0

  • Drogo, ale i tak najtaniej.

    • 4 1

  • Lepiej napiszcie, ze tunel pod wisla bedzie za 2 lata dopiero... bo przecieka...

    • 11 6

  • Urzędnicy bawią się papierkami ...

    ... a w sezonie od końca wylotówki z Gdańska do świateł w Cedrach stoi się w korku. Za Nowym Dworem do Elbląga tworzą się kolejne korki.

    • 8 2

  • OOO Wybory !!!!

    No w końcu. Oficialnie można ogłosić rozpoczęcie wyborów. A po wyborach jak zawsze eheheheheh Janusze

    • 7 5

  • a może wreszcie (4)

    jakaś cywilizowana droga na Szczecin? Czy dalej robimy dobrze rosjanom z Kaliningradu, a rodakom co chcą normalnie do szkopolandii dojechać tylko wyboje zostają?

    • 11 5

    • Możesz jechać A1/A2, a zresztą EBI dał kasę na S5, to dojedziesz p. Poznań.

      • 6 0

    • malkontencie - jakby to był przetarg na drogę do Szczecina, dałbyś zapewne komentarz... (2)

      do Stolicy nie ma jakiejś cywilizowanej drogi, a oni do szkopów budują...

      • 5 1

      • widać (1)

        że noska poza trójmiasto nie wychylasz... Droga na Elbląg autostradą nie jest ale jest zupełnie przyzwoita. A na Słupsk i dalej to koszmar

        • 1 2

        • Droga na Elbląg to, w moim odczuciu, najniebezpieczniejsza droga w regionie. Na tyle prosta i szeroka, żeby kretyni nie bali się przycisnąć, ale jednopasmowa i zbyt obłożona ruchem, by nie było czego się bać.

          • 5 0

  • priorytet

    ile by nie kosztowała - to jest najbardziej potrzebny odcinek w Polsce.

    • 9 9

  • Ile faktycznie z tych trzech miliardów pójdzie na budowę?

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane