• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ekspresówka z Trójmiasta do Elbląga powstanie za ponad 3 mld zł

Maciej Naskręt
21 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe

Jeśli gdański oddział GDDKiA wybierze najtańsze oferty cenowe w przetargu na budowę drogi ekspresowej z Gdańska do Elbląga, to 40-kilometrowa trasa powstanie za 3,218 mld zł. Jej wykonawcą będą firmy Metrostav z Czech i polski Budimex.



Otwarto oferty cenowe w przetargu na budowę dwóch odcinków drogi z Trójmiasta do Elbląga. Pierwszy odcinek - między Koszwałami a Nowym Dworem Gdańskim - gotowych było budować pięć firm i konsorcjów. Najtańszą jednak ofertę złożyła firma z Czech - Metrostav. Czesi chcą za to 1,642 mld zł, choć inwestor na ten cel przeznaczył 1,572 mld zł.

Drugi odcinek - między Nowym Dworem Gdańskim a Kazimierzowem pod Elblągiem - chciały budować cztery firmy i konsorcja. Tu najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex S.A. Chce ona zbudować drogę ekspresową w czasie 27 miesięcy za 1,576 mld zł. Urzędnicy szacowali, że budowa drogi nie powinna pochłonąć więcej niż 1,452 mld zł.

To oznacza, że do przedsięwzięcia będzie trzeba dołożyć ok. 200 mln zł.

- Kończy się długi okres prac planistycznych - pozyskiwania niezbędnych pozwoleń środowiskowych. Teraz będziemy sprawdzać złożone oferty - nie powinno to dłużej potrwać niż dwa miesiące. Będziemy starać się o dofinansowanie do budowy drogi w centrali. Budowę chcemy zacząć w tym roku - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKIA ma pozyskać pieniądze z oszczędności na innych inwestycjach drogowych w kraju.

Przebieg budowanej drogi S7. Przebieg budowanej drogi S7.
Dwuetapowy przetarg

Przypomnimy, że najpierw firmy i konsorcja składały wnioski o dopuszczenie do przetargu. GDDKiA sprawdziła złożone dokumenty. W efekcie, ze względu na niespełnienie warunków udziału w przetargu, zostały wykluczone z dalszego postępowania: konsorcjum firm Obrascón Huarte Lain S.A. (Lider), OHL ŽS a.s. (Partner) oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. z o.o. Firmy i konsorcja mogą złożyć ofertę tylko na jedno z dwóch zadań.

Na realizację pierwszego zadania chętnych było po pierwszym etapie 11 firm i konsorcjów. Natomiast o drugie zadanie może rywalizować wstępnie 12 podmiotów. O wyborze ofert będą decydowały trzy kryteria: cena - 90 proc., termin realizacji - 5 proc. (między 27-30 miesięcy) oraz długość gwarancji na wybrane elementy infrastruktury (od 5 do 10 lat).

W 25 minut z Trójmiasta do Elbląga

W ramach inwestycji powstaną dwa nowe mosty nad Wisłą w Kiezmarku. Istniejący obiekt przejdzie lifting - zostanie dostosowany do ruchu lokalnego - mieszkańców, rolników, rowerzystów i pieszych.

To nie wszystko, jeśli chodzi o planowane obiekty inżynierskie. Mają też powstać mosty nad Nogatem i kanałem Linawy. Przedsięwzięcie zakłada ponadto powstanie pięciu węzłów drogowych - "Cedry Małe", "Dworek" (oba wraz z zapleczem dla drogowców, czyli samochodami technicznymi np. do odśnieżania drogi), "Nowy Dwór Gdański", "Ryki", a także "Elbląg Zachód". Zniknie istniejący węzeł drogowy "Kiezmark". "Mała Holandia" i "Mirówko" - tak będą nazywać się miejsca obsługi podróżnych przy ekspresówce. Mają się tam pojawić stacje paliw i hotele.

Jednak o tym, jakie konkretnie obiekty tam staną, przekonamy się już w trakcie budowy "siódemki". Co ważne, gdański oddział GDDKiA chce zakończyć prace w 2018 r. Wtedy podróż z Trójmiasta do Elbląga zajmie 25 minut, a nie - jak do tej pory - 45.

Prace na S7 na Warmii idą pełną parą

Prace budowlane na krajowej "siódemce" toczą się też w województwie warmińsko-mazurskim. Tam place budów na odcinku od Miłomłyna przez Ostródę po Olsztynek już zostały przekazane wykonawcom. Odcinek Miłomłyn - Ostróda, który jako pierwszy trafił w ręce firmy budowlanej Budimex, pokonuje się w całości trasą techniczną.

Na pozostałych odcinkach trwają prace przygotowawcze do budowy - trwa m.in. usuwanie zieleni. Droga ekspresowa między Miłomłynem a Olsztynkiem ma być gotowa w połowie 2017 r. Jedynie dwa miesiące dłużej powinna potrwać budowa obwodnicy Ostródy.

I. Zadanie - Koszwały - Nowy Dwór Gdański
Koszt inwestora: 1,572 mld zł.

Oferty:
1. Konsorcjum firm: Mosty Łódz (lider) - Oferta: 1,898 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy.
2. Konsorcjum firm: Mostostal Kraków (lider) i Ferrovial - oferta: 1,792 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy.
3. Bilfinger Infrastructure - oferta: 1,791 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy
4. Impresa Pizzalotti - oferta: 2,350 mld zł - 27 miesięcy
5. Metrostav a.s.- oferta 1,642 mld zł - 27 miesięcy

II. Zadanie - Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo
Koszt inwestora: 1,452 mld zł.

Oferty:
1. Budimex S.A. - 1,576 mld zł - 27 miesięcy
2. Konsorcjum firm: PORR (Polska) SA (Lider), PORR BAU GMBH (Partner) - oferta: 1,690 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy
3. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. (Lider), Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z (Partner) - oferta: 1,635 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy
4. Salini Włochy - oferta: 1,607 mld zł - termin realizacji: 27 miesięcy

Opinie (214) 4 zablokowane

  • nowa/wyremontowana droga jest potrzebna ale: (2)

    - cena jest absurdalnie wysoka nawet biorąc pod uwagę most czy rzekomo miękki miejscami grunt
    - uważam że droga nie powinna mieć charakteru drogi ekspresowej ponieważ raz stanowi to zachętę do wariatów za kierownicą, dwa:100 km/h w zupełności wystarcza a status drogi dwujezdniowej nie wykluczyłaby z ruchu pojazdów niesilnikowych (np. skutery, motorowery) - po zbudowaniu drogi ekspresowej dojechanie do Elbląga czy dalej takim pojazdem będzie chyba niemożliwe...

    • 2 12

    • ;) (1)

      Bedzie mozliwy. Musza poprowadzic stara e7 wraz z dojazdami na pola. Choc pewnie w niektorych miejscach bedziemy nadrabiac km. Np. Zeby ciezarowki nie mijaly systemu viatol. Itp itd ;)

      • 1 1

      • ;)

        Z elblaga do milomlyna dojedziesz. ;)

        • 2 0

  • qwa mać 3 mld (4)

    a stadion pge arena tez miał byc tanszy, autostrady tez...wiec napewno nie skonczy sie na 3 mldach, Polska to kraj najdroższych inwestycji kosztem panstwa!

    • 6 4

    • (3)

      taa, skończy się pewnie przynajmniej na 4 mld. co wychodzi: średnio 100 tys. zł. za 1 metr (sic!) trasy.

      • 2 3

      • (2)

        Co to znaczy: "Skończy się przynajmniej"? Jest budżet, jest oferta, jest zobowiązanie wykonawcy.

        • 0 4

        • (1)

          wszystko zależy od umowy..

          • 3 0

          • Umowa musi przewidywać wynagrodzenie, jak w ofercie.

            • 0 2

  • łomatko (1)

    Spodziewajmy się zatem potrojenia liczby "gości" z numerami NE,NBR,NEB itp

    • 0 7

    • No i bardzo dobrze

      • 6 1

  • Ferrovial głupcze!

    Jaki polski Budimex? Nie ma już polskich dużych firm budowlanych. Wszystkie sprzedano za czapkę sliwek. Tylko polscy robotnicy zapie..alają kasa idzie za granicę.

    • 3 2

  • ziom

    nareszcie !!!! bede mial dobry dojazd do chaty po słoiki...

    • 0 1

  • coś za coś :)

    Drogo? bo musi być drogo .3/4 trzeba na nagrody i premie, a z pozostałej reszty powstaną w niedługim czasie koleiny :)

    • 3 2

  • Pilniejsza droga (1)

    Niech ktoś w sezonie popróbuje pojechać z Gdańska na zachód Polski!

    • 1 2

    • Właśnie rozstrzygnięto przetarg na S6 Goleniów-Nowogard, Trasa Kaszubska się szykuje...

      • 0 1

  • 80,000,000 PLN za 1 kilometr?

    no to zegarmistrz w akcji...

    • 3 1

  • cena za kilometr dwa razy większa niż średnia w Europie!!! (3)

    Średnia cena km autostrady (nie ekspresówki!) w Niemczech - 8,25 mln euro
    Średnia cena km autostrady (nie ekspresówki!) na Litwie - 4 mln euro
    w Czechach - 8,86 mln euro, w Danii 1 km - 5,89 mln euro, w Hiszpanii 6,69 mln euro, w Słowenii 7,29 mln euro, a w Irlandii 10 mln euro.

    By żyło się lepiej...

    • 3 3

    • złóż niższą

      pewnie wygrasz

      • 2 2

    • Wspomniał, że gdy "dotknął jakiegokolwiek przetargu, to wszędzie natrafiał na oficerów WSI. Po przeanalizowaniu dziesiątek przetargów w ostatnich latach nie znalazłem ani jednego od miliarda w górę, w którym nie brałyby udziału osoby związane z WSI" - podkreślił Wojciech Sumliński.

      I wymienił przykłady, że tego skutkiem są najdroższe stadiony, najdroższe autostrady i najdroższe mosty.

      Radio Wnet/es

      • 1 0

    • A mosty doliczyłeś?

      • 0 1

  • Gdy PO odejdzie jesienią to będzie szansa na OPAT

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane