• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektroniczna informacja turystyczna: 179 tys. zł za serwis urządzeń

Krzysztof Koprowski
21 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pierwsze Infomaty pojawiły się na Pomorzu w 2012 r. Nz. urządzenie przy Bramie Wyżynnej. Pierwsze Infomaty pojawiły się na Pomorzu w 2012 r. Nz. urządzenie przy Bramie Wyżynnej.

179,5 tys. zł będzie kosztował przegląd techniczny i serwis na terenie całego województwa 245 infomatów, czyli stacjonarnych elektronicznych przewodników po regionie. Urzędnicy zapewniają, że z jednego urządzenia korzysta nawet ok. tysiąca użytkowników w ciągu miesiąca, zaś największą popularnością cieszą się infomaty ustawione w Gdańsku.



Czy korzystałeś kiedykolwiek z turystycznego infomatu?

Montaż automatów rozpoczęto w 2012 r. Wówczas pojawiły się one m.in. w centrum Gdyni oraz Gdańska, a także w Lęborku czy Władysławowie. Dzisiaj na terenie całego województwa jest już 245 urządzeń tego typu, z czego w Trójmieście ok. 50.

Zakup i montaż wszystkich infomatów kosztował ok. 6 mln zł i był realizowany w ramach projektu Zintegrowanego Systemu Informacji Turystycznej, współfinansowanego przez Unię Europejską, w ramach którego za łączną kwotę ok. 12,8 mln zł dokonano także modernizacji Bramy Wyżynnej na cele Pomorskiego Centrum Informacji Turystycznej oraz uruchomiono portal pomorskie.travel.

- Spośród wszystkich urządzeń w regionie, najczęściej używane są infomaty w Gdańsku. W okresie od wiosny do jesieni liczba sesji to ok. 1 tys. w ciągu miesiąca [dla jednego urządzenia - dop. red.]. Jako sesję należy rozumieć rozpoczęcie "klikania" przez jednego użytkownika. Sesja może trwać od kilku sekund do kilku, kilkunastu minut - mówi Marta Chełkowska, dyrektor Departamentu Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.
Jak informują urzędnicy, w lokalizacjach "o mniejszym przepływie ludzi" infomaty są używane znacznie rzadziej - liczba sesji na jednym urządzeniu "waha się w granicach kilkuset w ciągu miesiąca".

Powtórzony przetarg na serwis urządzeń



Urządzenia, które zainstalowano wewnątrz budynków, jak i w przestrzeni otwartej, wymagają przeprowadzenia kontroli sprawności działania oraz ewentualnej naprawy. Urzędnicy dwukrotnie próbowali wyłonić wykonawcę dla tego zadania.

W pierwszym przetargu, ogłoszonym jeszcze w czerwcu, złożona została tylko jedna oferta - firmy DDS Poland z Gdańska. Wykonawca wycenił swoją pracę na kwotę ok. 184,4 tys. zł. Kwota ta jednak okazała się błędnie wyliczona. Urząd Marszałkowski dopatrzył się w niej "oczywistych omyłek rachunkowych", w efekcie czego kwota wzrosła do ok. 221,7 tys. zł.

Urzędnicy na ten cel planowali przeznaczyć nie więcej niż 215 tys. zł, dlatego też ostatecznie unieważniono całe postępowanie.

Jedna oferta w przetargu na 179,5 tys. zł



Kilka tygodni później ogłoszono kolejny przetarg. Ponownie wpłynęła tylko jedna oferta, od gdańskiej firmy DDS Poland. Tym razem zaproponowała ona za kwotę ok. 179,5 tys. zł, zaś urzędnicy zwiększyli budżet o kolejne 500 zł, do 215,5 tys. zł.

Oferta spełniała więc stawiane wymogi cenowe oraz pozostałe kryteria, np. w zakresie doświadczenia, i została wybrana przez Urząd Marszałkowski.

Infomat przy punkcie informacji turystycznej w Ostrzycach na Kaszubach. Infomat przy punkcie informacji turystycznej w Ostrzycach na Kaszubach.
Wykonawca będzie musiał w terminie do 20 listopada br. sprawdzić wszystkie urządzenia m.in. pod kątem:

  • stanu technicznego i stabilności montażu,
  • weryfikacji ustawień modułów odpowiadających za prawidłową pracę urządzeń,
  • uzupełnienie "czynnika chłodzącego" w klimatyzatorach,
  • czyszczenie wnętrza każdego urządzenia,
  • weryfikacji pracy systemu operacyjnego oraz kalibracji nieprawidłowego działania nakładki dotykowej.

Ponadto w ramach umowy przewiduje się m.in.:
  • serwis układu klimatyzacyjnego (maks. 15 razy w trakcie umowy),
  • wymianę sterowników klimatyzacji, zabezpieczeń wentylatorów, płukanie chłodnic,
  • wymianę matrycy w maksymalnie dwóch urządzeniach zewnętrznych i trzech wewnętrznych,
  • wymianę nie więcej niż 50 zasilaczy, trzech płyt głównych, pięciu dysków twardych, jednego sterownika matrycy, trzech głównych sterowników infomatu i pięciu jego zasilaczy.

Nowe oprogramowanie w urządzeniach



Oprócz przeglądu technicznego infomatów, planuje się w najbliższych tygodniach zmienić także ich oprogramowanie (w ramach odrębnej umowy, niedotyczącej przetargu na serwis).

- Obecnie firma zewnętrzna przygotowuje nową aplikację na infomaty, która powinna zostać wgrana we wrześniu. Aplikacja zakłada uproszczenie obsługi urządzeń, czyniąc ją bardziej intuicyjną - zapowiada Chełkowska.
Czytaj też: Elektroniczne punkty informacyjne Tristara: przyjęły się czy nie?

Miejsca

Opinie (89) 1 zablokowana

  • (1)

    245 urządzeń i tylko tysiąc użytkowników miesięcznie? Biorąc pod uwagę liczbę turystów odwiedzających województwo to nie trzeba znać matematyki wyższej, że to kasa wywalona w błoto i nikomu nie potrzebny "gadżet" szczególnie w dobie smartfonów i googla...

    • 23 7

    • A jednak nie...

      "W okresie od wiosny do jesieni liczba sesji to ok. 1 tys. w ciągu miesiąca dla jednego urządzenia."

      • 0 0

  • Normalnie POlska w pigułce (3)

    Niech odPOczywaja w pokoju. Krzyż im na droge...

    • 41 16

    • a idź w PiSdu PiSuarze

      • 1 0

    • Idź sobie być kretynem gdzie indziej.

      • 3 1

    • PiS=PRL

      • 6 4

  • Drodzy malkontenci

    Każda elektroniczna infrastruktura po kilku latach będzie trącić myszką z uwagi na rozwój techniki. Jakie rozwiązanie?
    a. Nie instalować wcale,
    b. Wymieniać co dwa-trzy lata, za pełną kwotę zakupu, żeby było zawsze na czasie?

    A może jakieś inne, konstruktywne propozycje?

    • 1 0

  • Bosko! (3)

    "Z 245 infomatów korzysta około tysiąca osób miesięcznie"
    Czyli średnio raz na tydzień ktoś podchodzi do tego infomatu.
    To nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo! Bo teraz jeszcze będziemy kosić kasę na naprawianiu tego.

    • 10 5

    • (2)

       2  0

      "z jednego urządzenia korzysta nawet ok. tysiąca użytkowników w ciągu miesiąca"

      a ty rozumiesz co czytasz ?

      • 1 1

      • A Ty nie wiesz że oni poprawili tekst artykułu. (1)

        W pierwotnej wersji było że z 245 infomatów korzysta prawie 1000 osób miesięcznie.

        • 1 0

        • Oni często robią poprawki po opublikowaniu i nie zaznaczają tego

          przez co komentujący wychodzą na kretynów.

          Tak jest od dawna.

          • 0 0

  • To to jest "Elektroniczna informacja turystyczna"

    ja cały czas myślałem, że to dzieło sztuki nowoczesnej.

    • 0 0

  • wynik mowi sam za siebie nikt tego nie uzywa

    kasa znowu zmarrnowana

    • 4 0

  • W dobie smartfonów i trip advisora takie rzeczy...

    Skandal!

    • 2 0

  • Chwila moment... (3)

    Ok. 1000 użyć w miesiącu (czyli pewnie poniżej 1000 skoro mówią że około) na 245 automatach daje, jakieś 33 użycia dziennie, wychodzi na to że każdy automat jest używany średnio raz na tydzień i prawdopodobnie są to dzieci klikające w nie dla zabawy...wspaniała inwestycja milordzie!

    • 19 5

    • "z jednego urządzenia korzysta nawet ok. tysiąca użytkowników w ciągu miesiąca" (1)

      a ty rozumiesz co czytasz ?

      • 2 1

      • Się tak nie podniecaj

        Rano było informacja że ze wszystkich automatów skorzystano 1000 razy, poprawili.

        • 0 0

    • Dokładnie tak

      • 2 0

  • W dobie smartphonów zupełnie zbędne (10)

    Poza tym w wielu miejscach stoją zepsute od dłuższego czasu

    • 167 8

    • Nie każdy ma smartfona (5)

      Nie każdy wie co znajduje się w mieście i czego szukać w smartfonie. Ten box to przydatna rzecz zwłaszcza dla turystów z zagranicy lub osób które mają problem z małymi znakami w smartfonie.
      A kwota 179,5 tyś na ponad 200 maszyn to jest niska i akceptowalna

      • 5 35

      • miś

        hehe, jak to mawiał klasyk ? :) Prawdziwe $$ robi się tylko na słomianych inwestycjach:))))

        • 4 0

      • Nie wszyscy maja rozum (3)

        Ale nikt nie każe im wychodzić domu. A „tyś” to chyba na głowę upadł.

        • 9 8

        • ach ci mlodzi niesmiertleni (1)

          rozumiem e kazdy kto nie ma smartfona powinien w domu siedziec?
          powiedz to swojej babci
          ze ejst stara i wlawsciwie to lepiej niech zdycha bo przez nia miasto ma niepotrzebne koszty

          • 5 7

          • Jasne

            Nasze babcie, tylko marzą, żeby korzystać z waszych niedopracowanych interfejsów użytkownika, które są trudne nawet dla młodych

            • 11 1

        • Żal mi Cię prosty i smutny człowieku

          • 1 4

    • smartphone to scie*wo, ktore trzyma 2-3h jak uzywasz wszystkich opcji, mobile data, gps, itp

      w skrocie - piece of sh*t.

      • 2 2

    • Ja jestem z tego lepszego sortu. I nie wiem co to

      smarftfun. Mam tylko kalkulator. Tak jak wódz naczelny.

      • 1 2

    • Co to jest smartphone?

      • 0 8

    • i co ty w tym smartfonie znajdziesz? Same reklamy i nic więcej...

      • 2 14

  • mam nadzieje ze nowa aplikacja - aktualizacja oprogramowania bedzie kosztowala duuuzo wiecej niz te 200tys ( artykul tego nie wyjasnia)
    200tys dla dyrektorow i managerow IT to zadne pieniadze..
    co najmniem 5 mln musi byc

    no i oczywiscie based on OpenSource
    ale za to sie nie placi
    barany pisza za free))

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane