• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektroniczne punkty informacyjne Tristara: przyjęły się czy nie?

Maciej Naskręt
10 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • błędy wizualizacji tristar
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Klif w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Klif w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy pętli w Oliwie.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy pętli w Oliwie.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie CH Matarnia.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie CH Matarnia.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie Stadionu Energa Gdańsk.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie Stadionu Energa Gdańsk.

Rok temu ruszył system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar w Trójmieście. Jednym z jego elementów są elektroniczne punkty informacyjne, w których można np. zaplanować podróż komunikacją miejską. Nasi czytelnicy przekonują, że urządzenia często są popsute. Postanowiliśmy sprawdzić, jak jest naprawdę.



Czy korzystała(e)ś z elektronicznych punktów Tristara?

System inteligentnego sterowania Tristar, budowany przez 4 lata za 133 mln zł, działa w Trójmieście od ok. roku. Przedsięwzięcie, oprócz usprawnienia ruchu na skrzyżowaniach, czy dostarczania służbom informacji o korkach, podpowiada też, jak odbyć podróż z przesiadkami komunikacją miejską w Trójmieście. Służy do tego 20 elektronicznych punktów informacyjnych ustawionych w Gdyni i Gdańsku.

Kłopoty z funkcjonowaniem punktów. Prawda czy fałsz?

Szkopuł w tym, że czytelnicy co jakiś czas zgłaszają nam ich awarię.

- Od kilku miesięcy w Gdańsku stoją urządzenia systemu Tristar. Czy mogą państwo ustalić, dlaczego nie są jeszcze uruchomione, tak jak ten przy ul. Okopowej obok LOT-u zobacz na mapie Gdańska i kiedy będą służyły pomocą pasażerom? - prosi nasz czytelnik, Paweł.
Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy i jak funkcjonują te urządzenia. W tym celu wytypowaliśmy połowę z nich do sprawdzenia - większość w Gdańsku, bowiem tu jest ich aż 15, a w Gdyni sześć. W Sopocie w ogóle nie ma punktów informacyjnych.

Z 10 przebadanych urządzeń nie działało tylko jedno, właśnie to wskazane przez naszego czytelnika.

- Jego interfejs jest bardzo przestarzały, mało interaktywny. Brakuje podpowiedzi co do trasy albo alternatywnych propozycji przejazdów. Żeby z niego skorzystać trzeba mieć jakąś wiedzę o liniach autobusowych bądź tramwajowych w mieście. Moim zdaniem dla turystów jest ono nieprzydatne - mówi pan Tomasz, którego spotkaliśmy przy punkcie informacyjnym obok City Forum.
Nieczynny punkt informacyjny przy LOT-cie w Gdańsku. Nieczynny punkt informacyjny przy LOT-cie w Gdańsku.
Tysiąc użytkowników w Gdyni

Urzędnicy z Gdańska i Gdyni przyznają, że co prawda awarie punktów informacyjnych zdarzają się, ale nie są one poważne.

- Od 15 maja zanotowaliśmy 11 drobnych awarii [na 15 gdańskich punktów - dop. red.]. To był na przykład brak zasilania czy brak obrazu na monitorze - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
W Gdyni natomiast urzędnicy nie mają problemów z nowymi urządzeniami.

- Od czasu odbioru odnotowaliśmy tylko jedną awarię jednego punktu informacyjnego - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu relacji z mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Gdańsk nie zlicza użytkowników punktów informacyjnych. Robi to za to Gdynia, która podkreśla, że z każdego urządzenia pod chmurką korzysta średnio 1 tys. użytkowników.

Żadne z miast nie planuje na razie rozwoju systemu informacyjnego w ramach Tristara.

Gdzie zgłaszać awarie punktów informacyjnych?
W Gdańsku należy kontaktować się z Dyżurnym Inżynierem Miasta - dane kontaktowe.
W Gdyni awarię można zgłosić Straży Miejskiej - dane kontaktowe.

Miejsca

Opinie (183)

  • A co to jest ? Pierwszy raz słysze o ich istnieniu.. (5)

    A co dopiero..z niego korzystać..:)

    • 183 9

    • to słabo świadczy o naszych dziennikarzach

      Czytam trojmiasto codziennie i nie pamiętam by o tym pisano

      • 12 6

    • (3)

      zacofany kraj i system śmiechu wart. Wszedzie sie ronda buduje o zjazdy bezkolizyjne (np w Skandynawii) . Czas przejazdu na rym samym dystansie jest średnio 2 x krótszy niż u nas ,a co za tym idzie -ekologia i ekonomia na o wiele wyższym poziomie. Ale u nas zamiast brać przykład ,budują nowa ulice i stawiają sygnalizacje co 100 metrów bo widocznie kierowcy są debilami w mniemaniu urzrdasow .... A ten cały tristar to badziew za gruba kasę ,który niczego kierowcom nie ułatwia .

      • 5 5

      • wejdź na google (1)

        i "przejdź się" po mieście skandynawskim a potem pisz...

        • 5 2

        • tam nawet

          na niektórych rondach jest sygnalizacja - bo samo rondo nie dawało rady....

          • 3 0

      • Patrząc przez pryzmat obwodnicy to kierowcy w dużej mierze są jednak debilami

        • 0 0

  • Tristar to przykry żart (2)

    za ogrom publicznych pieniędzy.
    To trzeba wyjaśnić

    • 267 16

    • Tristar jest wg mnie słaby ale jak mam pomyśleć o 3 najgłupszych "inwestycjach" Szczurka z ostatnich lat to nawet Tristarowi daleko do podium ;)

      • 17 4

    • gdzie jest API do tristara?

      Żeby sprawdzić stan parkingów czy odjazdy autobusów w czasie rzeczywistym trzeba się przeklikiwać przez ichnią gwnianą mapę, która działa jak chce - i to tylko na desktopie.
      Każdy system o takim zasięgu działania powinien po prostu udostępniać API i dane. Ludzie sami stworzyliby sobie mapy, apki i inne nakładki, dużo bardziej funkcjonalne, niż to badziewie, które proponują nam za grube miliony.
      Na pierwszy rzut oka widać, że tristar jest dla służb i dla generowania kosztów, a nie dla ludzi. To, co udostępnia się ludziom, to bezużyteczne ochłapy.

      • 6 1

  • 133 miliony a efekt jest naprawdę mizerny (6)

    tym bardziej, że ruch kierowany jest tylko na głównej arteri Trójmiasta

    • 194 9

    • nie kłam

      • 6 21

    • tutaj akurat

      mijasz się z prawdą - albo jesteś całkowitym dyletantem, albo idi... podejrzewam że jedno i drugie

      • 5 16

    • na jakiej podstawie oceniasz ten efekt?

      • 1 1

    • kierowany!!??

      no tak, czerwona fala to też kierowanie, bo jedynie to zauważyłem z tristara.

      • 3 0

    • a kto nim kieruje? (1)

      bo ja jeszcze w przeciągu roku ani razu nie odczułem tego, że Tristar czymkolwiek steruje. A jeżdżę ok. 50-60 km dziennie po 3mieście.

      • 1 3

      • niedawno były dni otwarte

        Musiałbyś popatrzeć na wszystko z góry, nie z miejscowego/lokalnego punktu widzenia. Mogłeś przyjść do Centrum Zarządzania Ruchem i zobaczyć... - można się umówić też. Ktoś powiedział, że nienawidzimy tego, czego nie rozumiemy - może trzeba zrozumieć...?

        • 1 2

  • (9)

    Jest to jeden wielki niewypał.Nie chcę wdawać się w polemikę i rozpisywać się na temat tego jak PO marnuje pieniądze.Każdy kierowca , pieszy poruszając się po Gdańsku sam wyrobi sobie opinie na temat tristara. Taki tristar to kolejny gwóźdź do trumny PO w Gdańsku.CBA powinno sprawdzić wszystko co związane jest z tristarem.

    • 155 15

    • zwłaszcza w czasie remontów widać jak ten tristar który miał pomóc nic nie daje (8)

      sygnalizacja działa jak działała wcześniej zamiast być dynamicznie dostosowywana. Np w czasie robót w Sopocie skrzyżowanie z Kochanowskiego było całkowicie zamknięte, co nie przeszkadzało żeby tristar puszczał dla tej relacji zielone światła kosztem al Niepodległości na której były gigantyczne korki :-D

      • 30 1

      • przy zmianie organizacji ruchu (7)

        trzeba jeszcze zmienić ustawienia systemu, coś o czym piszesz byłoby możliwe, gdyby wspomniana relacja była zdefiniowana jako opcjonalna a nie obligatoryjna....

        • 4 16

        • nie rozumiem tego bełkotu, ale powiedz w takim razie po co nam taki "inteligentny" system ? (6)

          skoro właśnie takich praktycznych i potrzebnych rzeczy "nie można" zrobić?
          System za grube pieniądze i nie można go wykorzystać wtedy gdy jest potrzebny? To miał być system który służy ludziom a nie odwrotnie. Władze gdy wywalały na niego nasze pieniądze wielokrotnie opowiadały jak to będzie można dynamicznie zmieniać konfigurację, żeby usprawnić ruch na drogach. I co? Pieniądze w błoto.

          • 31 2

          • można

            tylko trzeba chcieć

            • 2 6

          • Niedasizm rządzi w Gdansku

            To zastępca Budynia

            • 9 2

          • Zarówno w Gdańsku jak i Gdyni (2)

            Są przygotowane strategie na czas imprez (meczów itp) i działają

            • 2 12

            • strategie powiadasz...masz na myśli milicję sterująca ręcznie ruchem przy wyłączonej sygnalizacji? (1)

              • 19 1

              • kiedyś tak było

                • 1 4

          • proszę zajrzyj do słownika języka polskiego

            Przyda się do matury....

            • 1 2

  • (2)

    Do głowy mi nawet nie przyszło szukać tam informacji.

    • 113 5

    • ja jeździsz samochodem (1)

      to po co?

      • 3 11

      • Też...

        • 1 2

  • Tristar zbiera informacje online o ruchu drogowym (4)

    A nie potrafi zebrać informacji o tym czy ludzie korzystają z punktów informacyjnych. Dno

    • 139 5

    • przecież podali, że ok 1000 miesięcznie (3)

      • 3 5

      • tysiąc (2)

        średnio - ale nie podane za jaki okres
        Może średnio tysiąc osób korzystało z 6 zainstalowanych w Gdyni od początku ich uruchomienia ...

        Trzeba być bardzo precyzyjnym jeśli się mówi o tematach związanych z informatyką ( i matematyką ) inaczej można szybko odlecieć

        • 11 3

        • Artykul pisał humanista

          Matematyki nie zdawał na maturze. Tysiąc to tysiąc. Po co wnikac skoro i tak wiekszisc czytających też ma problemy z logika i matematyka...

          • 12 1

        • Artykuł trojmiasto.pl, a nie ZDiZ :-)

          • 3 0

  • ocxzywiście władze będą zachwalać tristar, bo wszystko mają na kamerach (10)

    ale korki jak były tak są, a dodatkowo światła działają zupełnie dziwacznie. Dla zwykłego mieszkańca - kasa w błoto. Za ta kasę lepiej było by chodniki wyremontować albo ścieżki rowerowe w Gdyni zrobić

    • 102 15

    • To moze o ścierkach rowerowych trochę,w Gdyni: (8)

      Otóż juz nie pierwszy raz jestem/byłam świadkiem sytuacji, gdy na ul.3 maja, gdzie wydzielono z ulicy pas na poczet ścieżki rowerowej, po obu stronach pasa ruchu przeznaczonego dla aut jadą rowerzyści. I po scieżce rowerowej i ulicą. Po co ta ścieżka? Czy towerzysci(do których i ja od czasu do czasu sie zaliczam) nie umieją czytać? Dlaczego zajmują cześć ulicy jeśli maja wyznaczony tylko dla siebie pas tej ulicy właśnie?
      Czasem nie dziwie sie temu hejtowi na rowerzystów. Czadem sami są sobie winni złej opinii.

      • 17 12

      • jednokierunkowy pas rowerowy (3)

        Mam nadzieję, że nie masz prawa jazdy

        • 7 2

        • Swietnie (2)

          Ale chyba nie o to chodziło? Bo rowerzysta jadąc w kierunku wzgórza jest nadal w niebezpieczeństwie znalezienia sie pod kołami nieuważnego kierowcy, czyż nie? Jaka jest idea tej ścieżki rowerowej tylko w jednym,słusznym kierunku?

          • 3 3

          • nie ścieżki rowerowej, bo nie ma separacji urządzeniami brd ani konstrukcyjnie

            Jest więc to pas ruchu określonych pojazdów,a pas ruchu nie może być dwukierunkowy. Wynalazek z Sopotu jest nielegalny, ale psom nie przetłumaczysz. Nieuważny kierowca za to nie będzie miał problemów przeciąć białą linię i pojechać na czołówkę.

            • 3 0

          • żeby mógł w obu kierunkach

            bo 3 maja jednokierunkowa.

            • 1 0

      • jeżeli ktoś potrafi niech przetłumaczy. Ja "ni w ząb" kumam ;) (2)

        • 0 0

        • Jest ulica i wydzieliny pas z ulicy na ścieżkę rowerowa (1)

          Mimo to rowerzyści jadą i ścieżka i po ulicy - w miejscu przeznaczonym tylko dla aut.

          • 1 1

          • kolejny który nie zna przepisie i jeździ autem

            Jest pas dla rowerów pod prąd. W kierunku zasadniczym rower ma jechać normalnym pasem ruchu. Tylko dla aut to masz obwodnicę.

            • 3 2

      • wystarczy że uznasz, że drogi rowerowe nie są budowane po to, by wyrzucić rowerzystów z jezdni

        tylko po to, by mieszkańcom, chcącym korzystać z rowerów ułatwić życie, przy okazji umożliwiając im ułatwianie życia innym (rowerzysta zajmuje ułamek miejsca na parkowanie, które zajmowałby, gdyby jechał samochodem).

        Niestety ta prosta prawda nie jest łatwa do ogarnięcia przeciętnemu kierowcy, a dla hejterów zaślepionych nienawiścią do rowerzystów to może wykraczać daleko poza wyobraźnię.

        Kolarze w wielu krajach nie mają obowiązku korzystania z dróg dla rowerów, ponieważ są doświadczeni w jeździe szosowej i nie stanowią dla kierowców na jezdni jakiegolwiek zagrożenia (choć narażają się na ryzyko obraźeń większe niż osoby jadące w samochodach).

        Brak uwzględnienia takich kwestii w polskich przepisach ruchu drogowego i wiele innych względów stoi u podstaw wielu przejawów nienawiści wobec rowerzystów w ogóle spotykanych często na tym forum.

        Nie z takimi wyzwaniami radziliśmy sobie w naszym pięknym kraju, poradzimy sobie i z tym.

        • 0 2

    • a najlepsze że radio podaje informacje na podstawie tel kierowców

      • 1 1

  • sristar (1)

    A to ciekawostka, od roku nie są w stanie uruchomić tego badziwia. Mijam kilka tych urządzeń w tygodniu i ani razu nie widziałem, żeby cokolwiek w tym działało, myślałem, że jeszcze nawet nie próbowano ich włączyć! :))) Straszny wstyd państwo qupa czy jak tam się nazywacie. Oddawać kasę i spadać!

    • 66 10

    • ale forsa poszla

      • 3 1

  • Pod nazwą TriStar nieźle funkcjonuje wytwórnia filmowa;) (13)

    Natomiast jako jako system inteligentnego sterowania nieco zgrzyta w zębach...

    • 80 5

    • (12)

      Każdy artykuł musisz skomentować.Kobieto nie masz nic lepszego do roboty w niedzielne popołudnie ?

      • 7 25

      • Widzę 10 artykułów w kolumnie (10)

        Moje wpisy są w tej chwili w dwóch, mam sprawdzić w ilu jestes Ty? W wątku o książkach skompromitowałeś się już chyba wystarczająco (podając się to za Sławka, to za Szpilka, Leszka - za każdym razem z prymitywnym wpisem w tle)... nie uważasz?

        Myślę, że jesteś w stanie wykorzystać o wiele sensowniej internet od T-mobile, czego Ci serdecznie życzę;)
        pozdrawiam, bez odbioru

        • 17 5

        • a jak

          można zidentyfikować kto się wpisuje? To jest ogólnodostępne?

          • 2 6

        • (8)

          Internet od T-mobile ja mam neta w Orange .

          • 1 7

          • Nie wiem, gdzie masz net... (7)

            Wiem, co pokazuje sieć;)
            188.146.1 - t-mobile.pl - Poland - Eranet

            • 10 1

            • a gdzie sieć to pokazuje?

              • 1 4

            • Love Brexit (5)

              Hmmm? Nie każdy ma takie mozliwości sprawdzenia .Jesteś podejrzana kobieto...

              • 1 10

              • Każdy ma takie możliwości, (1)

                tyle że nie każdy z nich korzysta, proste. Ale Ty faktycznie powinieneś się pilnować;P

                • 10 2

              • a to jest zgodne z prawem?

                • 0 5

              • wytrzyj tyłek gimbusie (2)

                i idź spać!

                • 7 0

              • Love Brexit (1)

                Co mam zrobić ???

                • 0 7

              • po prostu masz sp....d*py tutaj nie zawracać swoimi wpisami łosiu tępy

                • 7 0

      • ha, ha, ha

        - przyganiał kocioł garnkowi!

        • 4 0

  • (3)

    Po co to i dla kogo??? Jaka reklama Trójmiasta skoro często są zepsute. Pytanie jakiej to jest jakości skoro pusuje się już w pierwszym roku użytkowania??? Kto za to wziął i ile???

    • 52 9

    • przeciez napisali, że awarie są incydentalne...

      • 2 7

    • Żeby kupić nowy sprzęt tak jak ze wszystkim

      • 1 2

    • Kto wziął i ile to wiadomo - QUMAK

      Pytanie ile z tego musieli oddać i komu?

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane