• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektroniczny system poboru opłat rozładuje korki na autostradzie A1?

Maciej Naskręt
6 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek. Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek.

System elektronicznego poboru opłat - ViaToll - może pomóc w rozładowaniu korków na pomorskim odcinku autostrady A1. Zarządca drogi chce, by część kierowców przestała płacić za przejazd przy bramkach i skorzystała z systemu poboru opłat funkcjonującego m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. W tej sprawie trwają rozmowy z Ministerstwem Transportu.



Wizualizacja funkcjonowania systemu elektronicznego poboru opłat - ViaToll.

Autostrada A1 została skazana na sukces. W gąszczu dróg wiodących z południa kraju nad morze 140-kilometrowy odcinek między Toruniem a Rusocinem zapewnia, oprócz komfortu, krótki czas przejazdu. Najszybsi z łatwością potrafią jechać pomorskim szlakiem 50-60 minut. Nie zniechęca ich nawet opłata za przejazd - 29,90 zł.

Droga stała się bardziej popularna niż zakładano, szczególnie latem. W sobotę, 27 lipca, padł rekord. Trasą przejechało 63 tys. samochodów. To jednak przyczyniło się do powstania korków przed bramkami w Rusocinie między godz. 10 a 17. Kierowcy tracili nawet godzinę, by móc zapłacić w kasie za przejazd.

Władze Gdańsk Transport Company przekonują, że mają sposób na korki. Nie chodzi tutaj jednak na pewno o budowę kolejnych bramek. W ich rozładowaniu może pomóc system elektronicznego poboru opłat - ViaToll, który funkcjonuje od 2011 r. m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. Aktualnie wyposażone w niego są głównie pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 t. Do obsługi systemu służy montowane pod szybą urządzenie ViaBox, które zawiera informację o liczbie pieniędzy zgromadzonych na koncie kierowcy.

Czy skorzystałbyś z elektronicznego systemu poboru opłat, by ominąć korki przed bramkami na A1?

Podczas jazdy urządzenie w aucie łączy się z odbiornikami zamontowanymi na bramownicach, które umieszczone są nad drogami, zazwyczaj przy zjazdach z ekspresówek i niektórych autostradach. Podczas mijania bramownicy pobierane są pieniądze z konta kierowcy za przejechane kilometry. Nad prawidłowym stosowaniem systemu czuwają inspektorzy transportu drogowego. Kontrolują oni wyrywkowo funkcjonowanie ViaBox-u w pojazdach nawet podczas ich ruchu.

Jak działałby system na autostradzie? Przede wszystkim należałoby go zbudować, co zajęłoby na pewno pół roku. Po włączeniu systemu w pierwszej kolejności skorzystaliby z niego kierowcy ciężarówek, które, jak pisaliśmy wcześniej, są najczęściej wyposażane w urządzenie ViaBox. W efekcie pojazdy nie musiałyby zatrzymywać się w celu dokonania opłaty.

Problem w tym, że korków na autostradzie nie potęguje ruch tranzytowy, a ogromna liczba pojazdów osobowych. Co więc z kierowcami tych samochodów? Ci również musieliby nabyć ViaBox. Kaucja za urządzenie wynosi 120 zł. Do tego trzeba zarejestrować się w systemie. Wiele osób może to zniechęcić do skorzystania z dodatkowego rozwiązania.

Co ważne, na całe przedsięwzięcie musieliby zgodzić się ministerialni urzędnicy i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - Prowadzimy zaawansowane rozmowy z Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarski Morskiej. Jednak na razie żadne wiążące decyzje jeszcze nie zapadły - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy spółki GTC.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że koszt budowy systemu ViaToll na autostradzie A1 może wynieść nawet 20 mln zł.

Tymczasem od 31 października 2013 r. do systemu dróg płatnych w kraju zostanie zakwalifikowana Południowa Obwodnica Gdańska. Przejazd ciężarówką (masa całkowita powyżej 12 ton) 18-kilometrową trasą będzie kosztował od 5 do 10 zł, w zależności od klasy emisji spalin silnika. Obwodnica południowa to kolejna trasa w województwie pomorskim - po Obwodnicy Trójmiasta i drodze krajowej nr 91 - objęta systemem elektronicznego poboru opłat.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (220) 2 zablokowane

  • Tak nawet gdybym musical zakupić urządzenie do Obslugi za120 zl

    • 0 0

  • Ja mam lepszy pomysł... (16)

    Znieść opłaty! Prziecież juz jest nałożony podatek drogowy zawarty w każdym zatankowanym przez kierowców litrze paliwa...

    • 235 10

    • buhaha... (15)

      Żeby ten podatek w paliwie - którym wszyscy kierowcy wycierają sobie paszcze mówiąc, że przecież płacą i im się należy - miał faktycznie sfinansować wszystkie koszty budowy i utrzymania sieci drogowej, to paliwo musiałoby kosztować pewnie z 15zł za litr.

      • 7 53

      • W Turcji tak mniej więcej jest. Benzyna b. droga,ale właśnie z tych pieniędzy buduje się sieć b. dobrych jakościowo dróg i wszyscy są zadowoleni.

        • 0 0

      • to niech kosztuje 15zł (4)

        korki się zmniejszą!

        • 9 12

        • też jestem za tym (3)

          i przynajmniej będą płacili ci co używają

          • 4 9

          • no to masz problem z głową (2)

            jak paliwo będzie po 15 zł za litr, to zastanów się, po ile będzie chleb, a to dopiero początek łańcucha

            • 24 4

            • zadziala prawo rynku (1)

              i poprostu na dalekie dystanse bedzie kolej, a tylko "ostatnia mila" bedzie transport samochodowy

              • 6 0

              • Najgłośniej protestują właściciele firm przewozowych "Jeden Tir sp. z o.o."

                ...którzy nic innego nie potrafią,poza bezsensownym wożeniem kremówek tesko z Wadowic do Gdańska,a żyją wyłącznie ze słabości systemu transportu kolejowego. Już dawno powinny być np. centra logistyczne w takim dajmy na to Tczewie,gdzie przeładowywano towary na ciężarówki celem dystrybucji. Wszyscy by wygrali - firmy by miały taniej, miejscowi by mieli pracę,a kierowcy wykonywali krótsze kursy i relaksowali się w czasie załadunku,a nie tak,jak teraz,dylają przez całą Polskę z zapałkami w oczach,a trzecią pewnie przyblokowawszy tachometr ;) Rozbuchany sektor przewozów drogowych to przekleństwo polskich dróg,które są przez to zniszczone,przytkane i niebezpieczne. PS. Odnośnie ostatniego: nie uważam,że ciężarówki powodują więcej wypadków,niż osobówki,tylko że więcej ciężarówek powoduje więcej wypadków,niż mniej ciężarówek. A wypadek z udziałem ciężarówki jest z reguły dużo poważniejszy w skutkach,niż taki,w którym biorą udział tylko osobówki,z oczywistych względów.

                • 5 1

      • (1)

        To jest złodziejski podatek. Ta kasa idzie na bieżące wydatki rządu a nie na nowe drogi. Większosc nowych dróg jest w większości finansowana przez UE,a pozostała cześc idzie z samorzadów miejskich, które zaciągają kredyty na inwestycje. Nawet jeśli z budżetu państwa ta mniejsza część idzie na budowe autostrada to ta i tak jest płątna i zwraca sie w kilka lat.
        Obecny i poprzednie rządu tak zadłużyli państwo, że ten podatek to tylko wymówka aby wyciągnąć od nas kase.

        • 19 3

        • Mogę poznać źródło tych wyliczeń,wg których "autostrada zwraca się w kilka lat"?

          • 0 0

      • baranie w tym polskim bagienku podatek w paliwie to ponad 60% (3)

        W Cywilizowanych Krajach Płaci Się Za Winiety Raz Na Rok

        • 1 1

        • Po pierwsze,w cenie polskiej benzyny jest 52% podatku,a nie 60%. Tyle to jest w Wielkiej Brytanii (2)

          Czyli litr paliwa za 5.40 PLN zawiera 2.80 PLN podatku. Ten sam litr paliwa za 1.45 GBP zawiera 0.85 GBP podatku. To kto ma gorzej? Sprawdź sobie na e-petrol.pl ,a nie powtarzaj komunałów. Po drugie: Francja,Irlandia,Hiszpania,Włochy - nie mają winiet, i co? Są niecywilizowanymi krajami?

          • 0 1

          • Jak zarobię w PL przez godzinę na 10 litrów to będę miał wyrabane ile rząd mnie okrada na każdym litrze (1)

            Co To W Ogóle Za śmieszne Porównania Polskie Bagienko Do UK?

            • 2 0

            • To naucz się,kolego,dobrego zawodu i zdobądź dobrą pracę. Jak ja :)

              A bagienka porównuję, bo znam oba. Zaklinaniem rzeczywistości świata nie zmienisz - Polacy mają tańsze i niżej opodatkowane paliwo,niż mieszkańcy wielu krajów europejskich. Paliwo jest globalnym towarem,którty kupuje się w Caracas, Abudży czy Dubaju po podobnych cenach,niezależnie od tego,czy się jest bogatym,czy biednym krajem.A różnice w poziomie płac to osobna kwestia,która nie pojawiła się wczoraj, nie w dniu wejścia do Unii, nie w dniu Manifestu Lipcowego, tylko kilkaset lat wcześniej i z dnia na dzień nie zniknie.

              • 0 1

      • Przeciez płacimy multum róznej maści podatków!!

        I to również z tych podatków powinny powstawać drogi! Podatek drogowy w paliwie miał tylko przyspieszyc budowanie nowych i remonty starych dróg!
        Niestety okazuje się, że podatków ledwo starczy na opłacenie odsetek od długów zaciagnietych przez rzązącą koalicję. Jeszcze pół biedy gdyby te kredyty poszły na wsparcie innowacyjnych polskich firm... a nie jak teraz brakuje kasy, sprzedajmy Lotos, Azoty, KGHM... lasy państwowe, plaże czy co tam jescze zostało.

        • 3 1

      • buhaha.... (1)

        gdyby z tego podatku, o którym wiesz tyle ile przeciętny gimbus, szło na drogi więcej niż 30% to mielibyśmy drogi jak w Reichu. A tak łożymy na przyszłych psychologów i ekonomów udzielających się w necie jak powyżej.

        • 41 6

        • Wybacz Klaunie...

          ale ZUS sam się nie sfinansuje ;)

          • 2 3

  • ja jezdze za 63.40

    • 0 0

  • Przeciez to proste

    Autostrada sprzedaje swoja karte zblizeniowa. Mozna ja ladowac przelewem z konta. Jak ktos odpowiednio czesto z niej korzysta, dostaje znizki za uzywanie autostrady.
    Co drugi zjazd jest na karte i standardowy, aby w przypadku braku srodkow na kacie , poborca oplac mogl sie wychylic z drugiej strony budki i pobrac oplate bez dlugotrwalego blokowania przejazdu.
    Na wydruku oplaty musi byc informacja o pozostalych srodkach na karcie.

    Czy wlaczenie poludniowej obwodnicy do systemu oplat nie zacheci tirow do jazdy przez miasto ?

    • 0 0

  • Autostrada powinna być za darmo i nie byłoby korków.

    • 0 0

  • prepaid? (1)

    viatol to system prepaid?.musze zaplanowac wczesniej trase i zdeponowac srodki?,

    • 3 1

    • Nie tylko, mozesz wziasc sobie na post-pay

      • 0 0

  • Edukujcie kierowcow osobowek tez!

    Powinniscie zaznaczyc , ze pojazd osobowy z przyczepa , gdy ŁDMC przekracza 3,5t , rowniez musi uiszczac oplaty we Viatoll! Czyli jezeli ktos z przyczepka, np z łodzia, pojedzie po Obwodnicy Poludniowej Gdanska bez Viaboxa, to dostanie mandat 3tys zl z GITD!

    • 1 0

  • jaki via tol????

    Czy ktoś zadał sobie pytanie.
    W czasie największego ruchu na A1 jaki procent wszystkich pojazdów to samochody powyżej 3,5t??
    Załóżmy że 10%. Czy to, że 10% pojazdów będzie odprawianych szybciej rozładuje jakiekolwiek korki na bramkach?????? ZA 20 BANIEK ???

    BAREJA BAREJA BAREJA BAREJA bez końca.

    • 0 2

  • winietki (2)

    Praktyczne narody - Czesi Szwajcarzy, Austriacy stosują winietki. To zapewne jest najtańsza opcja. Chcesz jechać - kupujesz winietkę, a Policja niech się zajmie egzekucją. Via tolki i brameczki to generowanie kosztów i korki na autostradach.

    • 6 1

    • Polacy by jeżdzili bez vinet i aby ich zmusić kary powinny być b.duże

      • 0 1

    • Najtańsza,ale dla kogo?

      • 0 0

  • Proste rozwiązania (4)

    Mamy XXI wiek , kamery czytające numer rejestracyjny samochodu, karty płatnicze, politechniki. I co, znowu kupimy przestarzały system viatoll (on był dobry ale 30 lat temu) bo to zagraniczne, zachodnie. A nie może politechnika zaprojektować system poboru opłat, wjeżdżam na autostradę , kamera czyta mój numer rejestracyjny. wcześniej rejestruję swój samochód w bazie i podaje kartę kredytową. A przy zjeździe znowu czyta numer rejestracyjny i obciąża moją kartę kredytową. PROSTE Ja wiem za proste bo się wyda raptem 3-4 miliony i to na polską politechnikę.A można wydać 20. gdzie większa prowizja?

    • 38 2

    • ale z 3 mln to się partyjni klakierzy nie będa mieli czym podzielić - o to właśnie chodzi :)))

      a z 20 to się jeszcze tortu wykroi heheheh

      • 1 0

    • (1)

      brawo brawo jeszcze więcej kamerowania podglądania rejestrowania bo raz w roku w kilka weekendów jaśnie państwo trochę sobie postoi do bramek

      • 2 2

      • No chyba nie po to płacisz za autostradę,żeby jechać dłużej,niż starą jedynką,albo przez Starogard.

        • 3 1

    • W podobny sposób działa to w Austrii - na odcinkach dodatkowo płatnych, gdzie nie wystarcza winieta, można po prostu wcześniej zapłacić i podać swój numer rejestracyjny. Jeśli z jakiegoś powodu kamera nie rozpozna naszego numeru rejestracji to na potwierdzeniu zapłaty mamy kod kreskowy, który można okazać w bramce.
      U nas pewnie i taki sposób dali by radę skopać.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane