• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektroniczny system poboru opłat rozładuje korki na autostradzie A1?

Maciej Naskręt
6 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek. Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek.

System elektronicznego poboru opłat - ViaToll - może pomóc w rozładowaniu korków na pomorskim odcinku autostrady A1. Zarządca drogi chce, by część kierowców przestała płacić za przejazd przy bramkach i skorzystała z systemu poboru opłat funkcjonującego m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. W tej sprawie trwają rozmowy z Ministerstwem Transportu.



Wizualizacja funkcjonowania systemu elektronicznego poboru opłat - ViaToll.

Autostrada A1 została skazana na sukces. W gąszczu dróg wiodących z południa kraju nad morze 140-kilometrowy odcinek między Toruniem a Rusocinem zapewnia, oprócz komfortu, krótki czas przejazdu. Najszybsi z łatwością potrafią jechać pomorskim szlakiem 50-60 minut. Nie zniechęca ich nawet opłata za przejazd - 29,90 zł.

Droga stała się bardziej popularna niż zakładano, szczególnie latem. W sobotę, 27 lipca, padł rekord. Trasą przejechało 63 tys. samochodów. To jednak przyczyniło się do powstania korków przed bramkami w Rusocinie między godz. 10 a 17. Kierowcy tracili nawet godzinę, by móc zapłacić w kasie za przejazd.

Władze Gdańsk Transport Company przekonują, że mają sposób na korki. Nie chodzi tutaj jednak na pewno o budowę kolejnych bramek. W ich rozładowaniu może pomóc system elektronicznego poboru opłat - ViaToll, który funkcjonuje od 2011 r. m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. Aktualnie wyposażone w niego są głównie pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 t. Do obsługi systemu służy montowane pod szybą urządzenie ViaBox, które zawiera informację o liczbie pieniędzy zgromadzonych na koncie kierowcy.

Czy skorzystałbyś z elektronicznego systemu poboru opłat, by ominąć korki przed bramkami na A1?

Podczas jazdy urządzenie w aucie łączy się z odbiornikami zamontowanymi na bramownicach, które umieszczone są nad drogami, zazwyczaj przy zjazdach z ekspresówek i niektórych autostradach. Podczas mijania bramownicy pobierane są pieniądze z konta kierowcy za przejechane kilometry. Nad prawidłowym stosowaniem systemu czuwają inspektorzy transportu drogowego. Kontrolują oni wyrywkowo funkcjonowanie ViaBox-u w pojazdach nawet podczas ich ruchu.

Jak działałby system na autostradzie? Przede wszystkim należałoby go zbudować, co zajęłoby na pewno pół roku. Po włączeniu systemu w pierwszej kolejności skorzystaliby z niego kierowcy ciężarówek, które, jak pisaliśmy wcześniej, są najczęściej wyposażane w urządzenie ViaBox. W efekcie pojazdy nie musiałyby zatrzymywać się w celu dokonania opłaty.

Problem w tym, że korków na autostradzie nie potęguje ruch tranzytowy, a ogromna liczba pojazdów osobowych. Co więc z kierowcami tych samochodów? Ci również musieliby nabyć ViaBox. Kaucja za urządzenie wynosi 120 zł. Do tego trzeba zarejestrować się w systemie. Wiele osób może to zniechęcić do skorzystania z dodatkowego rozwiązania.

Co ważne, na całe przedsięwzięcie musieliby zgodzić się ministerialni urzędnicy i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - Prowadzimy zaawansowane rozmowy z Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarski Morskiej. Jednak na razie żadne wiążące decyzje jeszcze nie zapadły - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy spółki GTC.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że koszt budowy systemu ViaToll na autostradzie A1 może wynieść nawet 20 mln zł.

Tymczasem od 31 października 2013 r. do systemu dróg płatnych w kraju zostanie zakwalifikowana Południowa Obwodnica Gdańska. Przejazd ciężarówką (masa całkowita powyżej 12 ton) 18-kilometrową trasą będzie kosztował od 5 do 10 zł, w zależności od klasy emisji spalin silnika. Obwodnica południowa to kolejna trasa w województwie pomorskim - po Obwodnicy Trójmiasta i drodze krajowej nr 91 - objęta systemem elektronicznego poboru opłat.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (220) 2 zablokowane

  • można usprawnić dwie rzeczy:

    1. Czytnik obsługujący paypass w każdej bramce
    2. Zachęcać kierowców by mijali szlaban od razu po otrzymaniu reszty (jeżeli płaci się gotówką), a resztę i paragon układali sobie w portfelu po zatrzymaniu się metr za szlabanem (w tym czasie kolejny wóz już płaci za przejazd)

    • 6 1

  • 567 000 000 zł / ROK

    Opłaty są za duże, skoro autostrada amortyzuje się w ROK

    • 11 2

  • od razu pobierać opłaty już na wjeździe i tyle (1)

    nie kombinować

    • 0 14

    • idioto, to korki będą na wjeździe, a nie zjeździe

      • 4 0

  • moze platnosc bezstykowa ? (1)

    paypass ?????????

    • 5 2

    • juz jest taka platnosc

      • 2 0

  • Włochy (4)

    Tam nie ma problemu jest zawsze jedna albo dwie bramki gdzie nikt nie staje , kamery wyczulone na numery rejestracyjne otwierają bramki jak zczyta numer i jest on w bazie ( ma zrobioną przedpłatę lub podane konto z limitem ) ale u nas nie u nas trzeba wydac 20 mln bo ktoś kogoś posmaruje. Tak jak z terminalem lotniczym w Rębiechowie wybudowanym w 97 już realziowany jest plan że będzie zbużony bo kasa unijna jest i trzeba wydać. Gospodarze to z nas marni

    • 14 0

    • "Zbużony" to jest chyba terminal w Modlinie (1)

      Poza tym nie zburzony,tylko przebudowany. Ten terminal nijak nie przystawał do lotniska z 2 mln pasażerów, którego w 1997. nie było.

      • 0 3

      • zobaczysz własnie rozpoczyna się przetarg za burzenie i dobudowe do terminala T2

        a przepraszam to skoro w 1997 Lotniskiem kierował p. Marczyński ekspert od Lotnictwa na Uniwersytecie Gdańskim to jak mógł zaakceptować taki plan budowy skoro znał prognozy ? Takich mamy fachowców właśnie

        • 0 0

    • tymi wlochami (1)

      to bym sie tak nie ekscytowal, bo akurat tu mieszkam i czasami sa tu takie cyrki... :)

      • 0 0

      • jasne ale po co wyważać otwarte drzwi skoro mozna przenieść na nasz grunt coś i to jeszcze usprawnic i nie za 20 mln

        • 0 0

  • Jaki cymbal projektowal ta autostrade? Wiwd ..

    • 1 3

  • Bandyctwo i zlodziejstwo 30 zl za 140 km (4)

    No ale to takie polskie.
    W tym kraju okradanie obywatela stało się podstawowym zajęciem rządu. Wystarcz wprowadzić winiety roczne tak jak to ma miejsce w cywilizowanych krajach, w których drogi służą do poruszania się a nie okradania obywatela

    • 23 4

    • Chorwacja, Francja, Irlandia, Hiszpania, Włochy (3)

      Wszystko kraje bez winiet,a z bramkami, i co? Wszystkie są barbarzyńskie?

      • 3 3

      • Ale 22 gr/km to drogo (1)

        Połowa tego czyli jakieś 11gr byłoby do przyjęcia. (20-25% litra zwykłej benzyny)

        • 1 0

        • skoro

          tworzą się korki to znaczy, że nie jest tak drogo. Poza tym korki tworzą sie jedynie w letnich weekendach i to jak jest dobra pogoda. W pozostałych dniach tego problemu nie ma. Zatem artykul jest od d strony.

          • 2 0

      • nie oto chodzi

        bramki jak bys ne zaprojektowal to i tak beda upeirdliwe...

        • 0 0

  • prepaid? (1)

    viatol to system prepaid?.musze zaplanowac wczesniej trase i zdeponowac srodki?,

    • 3 1

    • Nie tylko, mozesz wziasc sobie na post-pay

      • 0 0

  • Proste rozwiązania (4)

    Mamy XXI wiek , kamery czytające numer rejestracyjny samochodu, karty płatnicze, politechniki. I co, znowu kupimy przestarzały system viatoll (on był dobry ale 30 lat temu) bo to zagraniczne, zachodnie. A nie może politechnika zaprojektować system poboru opłat, wjeżdżam na autostradę , kamera czyta mój numer rejestracyjny. wcześniej rejestruję swój samochód w bazie i podaje kartę kredytową. A przy zjeździe znowu czyta numer rejestracyjny i obciąża moją kartę kredytową. PROSTE Ja wiem za proste bo się wyda raptem 3-4 miliony i to na polską politechnikę.A można wydać 20. gdzie większa prowizja?

    • 38 2

    • W podobny sposób działa to w Austrii - na odcinkach dodatkowo płatnych, gdzie nie wystarcza winieta, można po prostu wcześniej zapłacić i podać swój numer rejestracyjny. Jeśli z jakiegoś powodu kamera nie rozpozna naszego numeru rejestracji to na potwierdzeniu zapłaty mamy kod kreskowy, który można okazać w bramce.
      U nas pewnie i taki sposób dali by radę skopać.

      • 4 0

    • (1)

      brawo brawo jeszcze więcej kamerowania podglądania rejestrowania bo raz w roku w kilka weekendów jaśnie państwo trochę sobie postoi do bramek

      • 2 2

      • No chyba nie po to płacisz za autostradę,żeby jechać dłużej,niż starą jedynką,albo przez Starogard.

        • 3 1

    • ale z 3 mln to się partyjni klakierzy nie będa mieli czym podzielić - o to właśnie chodzi :)))

      a z 20 to się jeszcze tortu wykroi heheheh

      • 1 0

  • Co za bzdura. Jak by nie można było taniej i efektywniej pobierać opłaty. Wystarczy tylko trochę wyobraźni, a nie jakies debilne bramki. Przejazd trwa 1h a na bramkach stoi się pół.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane