• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektroniczny system poboru opłat rozładuje korki na autostradzie A1?

Maciej Naskręt
6 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek. Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek.

System elektronicznego poboru opłat - ViaToll - może pomóc w rozładowaniu korków na pomorskim odcinku autostrady A1. Zarządca drogi chce, by część kierowców przestała płacić za przejazd przy bramkach i skorzystała z systemu poboru opłat funkcjonującego m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. W tej sprawie trwają rozmowy z Ministerstwem Transportu.



Wizualizacja funkcjonowania systemu elektronicznego poboru opłat - ViaToll.

Autostrada A1 została skazana na sukces. W gąszczu dróg wiodących z południa kraju nad morze 140-kilometrowy odcinek między Toruniem a Rusocinem zapewnia, oprócz komfortu, krótki czas przejazdu. Najszybsi z łatwością potrafią jechać pomorskim szlakiem 50-60 minut. Nie zniechęca ich nawet opłata za przejazd - 29,90 zł.

Droga stała się bardziej popularna niż zakładano, szczególnie latem. W sobotę, 27 lipca, padł rekord. Trasą przejechało 63 tys. samochodów. To jednak przyczyniło się do powstania korków przed bramkami w Rusocinie między godz. 10 a 17. Kierowcy tracili nawet godzinę, by móc zapłacić w kasie za przejazd.

Władze Gdańsk Transport Company przekonują, że mają sposób na korki. Nie chodzi tutaj jednak na pewno o budowę kolejnych bramek. W ich rozładowaniu może pomóc system elektronicznego poboru opłat - ViaToll, który funkcjonuje od 2011 r. m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. Aktualnie wyposażone w niego są głównie pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 t. Do obsługi systemu służy montowane pod szybą urządzenie ViaBox, które zawiera informację o liczbie pieniędzy zgromadzonych na koncie kierowcy.

Czy skorzystałbyś z elektronicznego systemu poboru opłat, by ominąć korki przed bramkami na A1?

Podczas jazdy urządzenie w aucie łączy się z odbiornikami zamontowanymi na bramownicach, które umieszczone są nad drogami, zazwyczaj przy zjazdach z ekspresówek i niektórych autostradach. Podczas mijania bramownicy pobierane są pieniądze z konta kierowcy za przejechane kilometry. Nad prawidłowym stosowaniem systemu czuwają inspektorzy transportu drogowego. Kontrolują oni wyrywkowo funkcjonowanie ViaBox-u w pojazdach nawet podczas ich ruchu.

Jak działałby system na autostradzie? Przede wszystkim należałoby go zbudować, co zajęłoby na pewno pół roku. Po włączeniu systemu w pierwszej kolejności skorzystaliby z niego kierowcy ciężarówek, które, jak pisaliśmy wcześniej, są najczęściej wyposażane w urządzenie ViaBox. W efekcie pojazdy nie musiałyby zatrzymywać się w celu dokonania opłaty.

Problem w tym, że korków na autostradzie nie potęguje ruch tranzytowy, a ogromna liczba pojazdów osobowych. Co więc z kierowcami tych samochodów? Ci również musieliby nabyć ViaBox. Kaucja za urządzenie wynosi 120 zł. Do tego trzeba zarejestrować się w systemie. Wiele osób może to zniechęcić do skorzystania z dodatkowego rozwiązania.

Co ważne, na całe przedsięwzięcie musieliby zgodzić się ministerialni urzędnicy i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - Prowadzimy zaawansowane rozmowy z Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarski Morskiej. Jednak na razie żadne wiążące decyzje jeszcze nie zapadły - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy spółki GTC.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że koszt budowy systemu ViaToll na autostradzie A1 może wynieść nawet 20 mln zł.

Tymczasem od 31 października 2013 r. do systemu dróg płatnych w kraju zostanie zakwalifikowana Południowa Obwodnica Gdańska. Przejazd ciężarówką (masa całkowita powyżej 12 ton) 18-kilometrową trasą będzie kosztował od 5 do 10 zł, w zależności od klasy emisji spalin silnika. Obwodnica południowa to kolejna trasa w województwie pomorskim - po Obwodnicy Trójmiasta i drodze krajowej nr 91 - objęta systemem elektronicznego poboru opłat.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (220) 2 zablokowane

  • DROGA

    DROGA - to słowo zaczyna u nas nabierać właściwego znaczenia.

    • 5 0

  • Via toll

    Jak zaczną nam pakować via boxy do osobówek to wiecie czym to się skończy? prędzej czy później będziemy płacić za przejazdy wszystkimi drogami :(

    • 4 1

  • jakie korki?

    hahahah. Przecież ta autostrada jest pusta. 29.90 za przejazd z Torunia do Gdańska to sporo. Wiele osób omija A1 ze względu na jej wysoki koszt. Popatrzcie na a4 to jest autostrada a nie jakieś Amber One

    • 2 2

  • 63 tys. x (powiedzmy) 15 zł =

    • 0 0

  • Są takie kraje na świecie w których autostrady są za darmo (1)

    Tam nie ma korków na bramkach, bo nie ma bramek

    • 7 0

    • Są też takie,w których nie ma problemu bramek,bo nie ma autostrad. A "krajówki" są szutrowe.

      • 1 1

  • Kierowcy tracili nawet godzinę, by móc zapłacić w kasie za przejazd.

    Ilu z tych kierowców postanowiło nie korzystać więcej z autostrady.
    No bo jaki to ma sens.
    Do tego jest to niebezpieczne bo pędzące samochody trafiają na zator na długo przed spodziewanymi bramkami.

    • 4 0

  • Karty paliwowe skracają czas stania przy bramce

    Jak podjeżdżam na autostradzie A2 i daje kartę paliwową to trwa to góra 10 sekund. Na A1 karta kredytowa to minuta lub dwie. Cała masa osobówek to samochody flotowe posiadające karty paliwowe!!! może ktoś wreszcie pomysli!!! A Viatolla nigdy nie zamontuje w osobówce - po pierwsze Wielki brat, po drugie kolejne pudło na przedniej szybie - nie dziekuję!!!

    • 4 0

  • kartą kredytowa

    Wystarczy postawić dwie bramki tylko do platnosci kata, tak jak to jet na calym swiecie.

    • 1 1

  • ale jak dojechać do tej bramownicy?

    Czy to oznacza, że powstanie dodatkowy pas na długości 7km, pilnowany stale przez policję, ew. oddzielony betonowymi barierami od pozostałych pasów ruchu? No bo jak inaczej można dojechać do tej bramownicy przez 7km korka?

    • 4 1

  • NIE ROZUMIEM

    tydzien temu jechalem ringiem trojmiasta za darmo...
    ???

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane