• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne auta "na minuty" pojawią się przy trójmiejskich dworcach

Szymon Zięba
11 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przy dworcu PKP w Gdańsku łatwo "złapać" taksówkę. Elektryczne auta na minuty mogą być alternatywą dla podróżnych. Przy dworcu PKP w Gdańsku łatwo "złapać" taksówkę. Elektryczne auta na minuty mogą być alternatywą dla podróżnych.

Wszystko wskazuje na to, że przy wybranych trójmiejskich dworcach do końca tego roku pojawią się elektryczne samochody "na minuty". Kolejarze pracują bowiem nad uruchomieniem pilotażowego systemu carsharingu. PKP nie zdradza jednak na razie, która z firm dostarczy ekologiczne pojazdy ani gdzie konkretnie się one pojawią.



Z jakich pojazdów "na minuty" korzystasz najchętniej?

Dworce kolejowe przeważnie są ulokowane w centrach miast oraz są miejscem, gdzie pasażerowie przesiadają się z pociągu do innego środka transportu, by dotrzeć do miejsca docelowego.

Dlatego przedstawiciele PKP informują, że pomysł na carsharing przy dworcach powstał jako odpowiedź na potrzebę zapewnienia komfortowego transportu podczas tzw. ostatniej mili (tłumacząc obrazowo, jest to ostatni i najkrótszy etap podróży np. z dworca do domu w jednej z dzielnic, po kilkugodzinnej jeździe pociągiem).

PKP inspiruje się m.in. zagranicznymi kolejami, gdzie takie rozwiązania z powodzeniem funkcjonują.

- Dane z badania przeprowadzonego wśród pasażerów PKP Intercity wskazują, że są oni zainteresowani skorzystaniem z takiej usługi - mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z Biura Komunikacji i Promocji PKP.


Kolejarze informują, że trwają prace nad uruchomieniem pilotażowego systemu carsharingu w Trójmieście, w oparciu o samochody elektryczne dostępne przy wybranych dworcach. Obecnie trwają uzgodnienia co do konkretnej lokalizacji i modelu aut.

Bilet na pociąg PKP Intercity da przywilej przy rezerwacji samochodu



- Podróżni posiadający bilet na pociąg PKP Intercity mają mieć uprzywilejowany dostęp do pojazdów - będą mogli zarezerwować samochód z odpowiednim wyprzedzeniem - tak, żeby oczekiwał on po przyjeździe do stacji końcowej do momentu rozpoczęcia wynajmu. Przewidziane są również specjalne promocje w celu popularyzacji usługi. Dostęp do systemu będzie zagwarantowany również dla lokalnej społeczności, jako element podróży lokalnej czy dojazdu do dworców kolejowych - tłumaczy Aleksandra Rudzińska-Rdzanek.
Kolejarze informują, że trwają uzgodnienia z partnerem, co może wpłynąć na ostateczny termin uruchomienia usługi. Według zapowiedzi - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - pilotaż zostanie uruchomiony do końca 2019 roku.

- Od początku powstania koncepcji projektu jednym z założeń jest realizacja pilotażu w partnerstwie z zewnętrznym podmiotem. Nie tylko sama usługa, ale i sposób jej wprowadzenia opiera się na nowych rozwiązaniach - tłumaczy przedstawicielka PKP.

Elektryczny carsharing przy dworcach PKP ma być wsparciem dla ekologicznych podróży



Zaznacza, że od początku powstania idei carsharingu przy dworcach pod uwagę brane były auta elektryczne, co wynika z kontynuacji działań wspierających rozwój elektromobilności i proekologiczne podejście do podróżowania, poprzez ograniczenie emisji spalin.



- Zapewnienie odpowiedniej infrastruktury jest jedną z kluczowych kwestii, nad którą obecnie pracujemy. Już teraz przy wybranych dworcach kolejowych funkcjonują ogólnodostępne stacje ładowania aut elektrycznych - podsumowuje Aleksandra Rudzińska-Rdzanek.

Elektryczne samochody "na minuty" w Trójmieście już są



Przypomnijmy: zarząd działającej na tym rynku w Trójmieście firmy MiiMove zdecydował się na powiększenie swojej floty o samochody elektryczne. Informowaliśmy o tym na początku października.

Opel Ampera-e może się pochwalić zaskakująco dużym zasięgiem na jednym ładowaniu.
 Opel Ampera-e może się pochwalić zaskakująco dużym zasięgiem na jednym ładowaniu.
Co ważne, jeśli ich użytkowanie się sprawdzi i spodoba użytkownikom, to w Trójmieście "elektryków" na minuty będzie więcej.

Miejsca

Opinie (155) 8 zablokowanych

  • Najpierw (3)

    Niech zrobią dworce z czystymi toaletami, a później bawią się w wypożyczalnie. Ciekawe kto i za czyje pieniądze będzie to obsługiwał. Przecież te samochody muszą wracać pod dworzec, a to nie taxi.

    • 25 4

    • W domu dzbanie defekuj a nie walisz (2)

      gdzie popadnie.

      • 2 7

      • (1)

        Tobie do dzbanka mogę.

        • 5 0

        • Kolej nie radzi sobie z własnym rozkładem, problem z dogadaniem się z innymi kolejami, by stworzyć wspólny system informatyczny, a tu w samochody zaczynają się bawić. Czy one mają być jako alternatywa dla spóźniających się lub nie przyjeżdżających pociągów. Kupujesz bilet, słyszysz, że pociąg ma opóźnienie, wskakujesz w auto i gnasz do pracy. No dobre.

          • 1 0

  • nie wypali, jak wszystko czego dotknie sie PKP

    • 17 8

  • MiiMove

    Tajemnica, a przecież już wiadomo

    • 6 0

  • elektryczne auta (3)

    a 99% pradu z brudnego wegla ! ale co tam kogo obchodzi jaka planete pozostawi dzieciom. cieszmy sie i tanczmy ten chocholi taniec !

    • 9 19

    • lepsze miliony starych diesli (2)

      z niemieckich szrotów, wyrzucające czarny dym prosto na przechodniów. Prąd nawet jak z węgla, to z elektrowni na Śląsku, posiadającej nowoczesne filtry

      • 7 1

      • tylko dodatkowo 15% strat na przesyle i 15% strat energii na akumulatorach.

        sprawność elektrowni podobna do sprawności diesla. Czyli 30% więcej smrodu.

        • 3 5

      • nie wytłumaczysz dopóki po latach braku dostępu do auta miliony stać na 15letniego diesla i każdy praktycznie go może mieć. Auto to już nie luksus ale wielu ma takie pojęcie. Zapytaj znajomych ile dijezdzaja autem do pracy, w korkach, problem z miejscem do parkowania... większość potwierdzi. A zapytaj ilu wsiadzie do kolejki albo autobusu bo czasowo wychodzi praktycznie podobnie - wszyscy powiedzą że się nie opłaca. A ta opłacalność polega tylko na wozeniu 4ch liter... Sa przypadki lokalizacji gdzie nasz dom i miejsce docelowe ciężko jest sparowac komunikacją, ale bez przesady....

        • 3 1

  • (9)

    Skończcie z tym pojęciem ekologiczny samochód.
    Samo wyprodukowanie akumulatorów emituje więcej CO2 niż wyprodukowanie i użytkowanie spalinówki przez 120tys km.
    Dodatkowo prąd mam z węgla
    I gdzie tu ta ekologia ?

    • 42 17

    • (4)

      a ta spalinowka to bez akumulatora jeździ czy jak? produkcja diesla myślisz jest bez emisyjna? pomyśl trochę znaim głupotę napiszesz.

      • 10 6

      • Wpisz w googlach: ADAC produkcja elektryka i poczytaj raport o produkcji elektryków
        Pogoogluj zamin głupotę napiszesz.

        • 3 2

      • jest pewna różnica między zwyklym aku a ogniwami do napędu auta (2)

        jesl nie wiesz jaka to doczytaj. Zresztą wszyscy spinają się nad samochodami - jeden wybuch wulkanu to wiekszy wyziew COx i innego syfu niż xx lat motoryzacji na drogach....

        • 4 1

        • (1)

          Twierdzenie, że jeden wulkan emituje więcej CO2 niż ludzka działalność, to są mity. Poczytaj, jakie są emisje CO2 ze źródeł naturalnych, a jakie z antropogenicznych (polecam portal naukaoklimacie). Przyroda jest w równowadze. Z jednej strony masz naturalne emisje CO2, z drugiej naturalne pochłanianie. To ludzka działalność destabilizuje ten układ. Tak w skrócie

          • 1 2

          • Ale do wybuchu wulkanu, na który nie masz wpływu nie musisz dodawać własnego smrodu. Szanuj Ziemię, na razie masz ją tylko jedną.

            • 0 1

    • ekologia

      Po pierwsze to że u nas jest energia elektryczna z węgla to tylko nasza wina, po drugie będziesz miał czystsze powietrze w mieście, a po trzecie hałas to też "zanieczyszczenie" - pomyśl jak cicho i przyjemnie będzie jak będą same elektryki a nie hałasujące i smrodzące diesle, a do tego kopcące i brudzące wszystko w okół.

      • 1 3

    • Ja mam prąd ze ściany. W kablach jest od zawsze.

      • 7 0

    • ekologiczny, bo nie smrodzi w mieście

      i o to głównie chodzi

      • 1 0

    • Samochód na prąd z węgla (np. z elektrowni Bełchatów) emituje 1/10 CO2 w porównaniu do samochodu spalinowego.

      Produkcja samochodu elektrycznego już dziś emituje mniej więcej tyle samo CO2 co spalinowego, a postęp w produkcji (zarówno pod względem oddziaływania na środowisko jak i jakości) baterii trwa, i szybko się nie skończy

      • 1 1

  • A co z bateriami które zostaną po autach elektrycznych? (4)

    Wielka ekologia, a to że auta nie słychać, nie oznacza, że jest bezpieczniej dla pieszych, którzy nie słyszą dźwięku nadjeżdżającego pojazdu.

    • 20 8

    • A Ty jak przechodzisz przez ulicę to nie rozglądasz się tylko nasłuchujesz?

      • 2 1

    • baterie są utylizowane (2)

      s a o niebo mniej szkodliwe niż stare elementy samochodów

      • 2 1

      • haha (1)

        dobry kawał. Niby co jest bardziej szkodliwe w starych autach ? Stopy metali ? Nie masz pojęcia ile kosztuje utylizacja ogniw a ile kosztuje utylizacja złomu.

        • 0 1

        • Choćby płyn chłodniczy. Oleje.

          • 1 0

  • Mozambik i Rosja lubią to!

    • 13 1

  • Lepiej niech PKP dogada sie z MZK / ZKM zeby mozna bylo na 1 bilecie dojechac do domu na dzielnie

    (masz bilet kolejowy - masz prawo do dojazdu do domu komunikacja publiczna z dworca) a nie zawalac kolejnymi autami miasto.

    • 32 0

  • To się zaczjie

    Już teraz użytkownicy takich aut to w większości bezmózgi drogowe i chamy nie umiejące parkowac... To może jeszcze dostaną specjalne miejsca przy dworcu

    • 16 1

  • Supet sprawa.

    Bardzo dobry pomysł.
    Ograniczy to w końcu ilość aut w mieście a może w przyszłości wyemilinuje całkowicie auta które zastawiają wszystkie możliwe miejsca ,chodniki,trawniki itp.

    • 5 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane