- 1 Lech Wałęsa trafił do szpitala (468 opinii)
- 2 Idziesz do sklepu? Nie bierz psa (221 opinii)
- 3 Ekshumacja szczątków z leśnego grobu (164 opinie)
- 4 Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? (471 opinii)
- 5 Tam z Gdańska jeszcze nie lataliśmy (27 opinii)
- 6 Nie przyjęła dotacji na remont willi (162 opinie)
Elektryczne autobusy gotowe do wożenia pasażerów. Zaczną w środę
Autobusy elektryczne wyjadą na ulice Gdyni w środę. 24 pojazdy będą kursowały na liniach 150, 190, 128, 133 i 282. Kosztowały blisko 80 mln zł.
We wtorek zaprezentowano dwa z nich. W środę na ulice wyjedzie 16 autobusów pojedynczych i 8 przegubowych mercedes eCitaro.
Elektrobusy zastąpią trolejbusy?
O tym, że tak nie będzie, zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
- Pamiętam taką poważną debatę sprzed 20 lat, czy biorąc pod uwagę ówczesny standard taboru trolejbusowego w Gdyni, nie warto zwinąć tej sieci, bo niektórym przeszkadzała w sensie optycznym. Na szczęście wizja dotycząca transformacji taboru i komunikacji w mieście spowodowała, że pozostały. Chcemy, aby mieszkańcy zmieniali przyzwyczajenia w tym sensie, by wybierali komunikację miejską częściej. Do tego potrzebna jest punktualność, wysoka jakość organizacji, dobre połączenia, ale tez wysokiej jakości tabor - wskazuje prezydent Gdyni.
Przypominają trolejbusy, ale to jednak autobusy
Pojazdy oprócz standardowego wyposażenia posiadają m.in. tzw. alkobocki, urządzenia uniemożliwiające wyruszenie w trasę kierowcy pod wpływem alkoholu oraz aktywne tempomaty, pozwalające zwolnić pojazdom przed przeszkodą.
Czytaj też: Dwóch kierowców miejskich autobusów przyszło do pracy po alkoholu
- Dołączą do trolejbusów i będą je uzupełniać. Nie przewidujemy, by je zastąpiły. Przypominają jednak trolejbusy, chociażby w tym, że ogrzewanie nie jest spalinowe, ale elektryczne. W porze dziennej będą ładować się na pętlach, a nocą w siedzibie PKA tzw. prądem wolnym - opowiada Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia
W pojedynczych pojazdach znajdują się baterie o pojemności 192 kwh, a w przegubowych 258 kwh.
- Autobusy powinny spokojnie pokonać 120 kilometrów po doładowaniu. Moc siedmiu ładowarek w pięciu miejscach w mieście wynosi do 400 kilowatów każda. Dodatkowo na bazie znajduje się 12 ładowarek stacjonarnych, które możemy ładować równocześnie - dodaje Lech Żurek, prezes PKA.
Gdyńskie elektrobusy: silniki jak w dieslu
Silniki są zintegrowane z mostem napędowym, dzięki czemu nie zajmuje on miejsca w pojeździe.
- Tym samym nie różni się właściwie niczym od tradycyjnego pojazdu diesla. Ciekawostką jest fakt, że klimatyzacja funkcjonuje z pompą ciepła. Do około 3, 4 stopni wykorzystujemy energię z powietrza, dzięki czemu nie będziemy zużywać energii elektrycznej z magazynów w autobusie. Pojazd posiada też odzysk energii elektrycznej - opowiada Jacek Szemraj z PKA Gdynia.
Będą ładowane na przystankach oraz w zajezdni w kilku lokalizacjach w Gdyni.
Wykaz miejsc w Gdyni z ładowarkami do elektrobusów
Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:
- Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera,
- na Witominie-Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
Pojedyncze ładowarki będą przy:
- Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji, na przystanku końcowym na ul. Polskiej,
- na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego,
- na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.
Problem z elektrobusami w Gdyni (49 opinii)
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-06-07 18:42
Jak czytam to stwierdzam (6)
Wsze pokolenie roczników drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych i późniejszych lat jest jakieś ułomne.
Ciągle tylko krytyka i malkontenctwo.Czy ktoś na YouTube ogląda programy Daniela Grzyba o elektromobilnosci,czy sami na ulicach Trójmiasta nie widzicie coraz więcej aut z zielonymi tablicami rejestracyjnymi? Ja mam ponad 70 lat,korzystam zeWsze pokolenie roczników drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych i późniejszych lat jest jakieś ułomne.
Ciągle tylko krytyka i malkontenctwo.Czy ktoś na YouTube ogląda programy Daniela Grzyba o elektromobilnosci,czy sami na ulicach Trójmiasta nie widzicie coraz więcej aut z zielonymi tablicami rejestracyjnymi? Ja mam ponad 70 lat,korzystam ze smartfona i wielu aplikacji,płacąc za parkowanie, kupując bilet na pociągi intercity,na samolot, kupując w sklepach,ale internetu używam rozumnie.Czase jadąc autobusem,lub pociągiem patrzę co wy tam klikacie, jakieś bzdety i pierdoły.Nie wspomnę już jak takie wasze zombie pakuje się wcale nie na przejściu pod auto.To jest jakiś horror.Ale do krytyki jesteście pierwsi! Zacznijcie ten wasz świat oglądać dociekliwe,a nie bezkompromisowo krytycznie, zresztą często ta wasza krytyka jest pozbawiona rozsadku- 46 38
-
2022-06-07 19:18
(1)
Jak jest sprawność ładowarki , jaka jest sprawność pojazdu . Trolejbusy maja większa wydajność
- 10 1
-
2022-06-08 14:11
Sprawność jest wysoka - ponad 90%.
- 0 0
-
2022-06-07 19:24
to jest portal trolli, to nie jest (mam nadzieję) jednak całe młode pokolenie
- 7 3
-
2022-06-08 05:03
To tak jak ja gdy widzę podpis Kaszub
- 3 1
-
2022-06-08 09:29
(1)
Mam 29 lat. Pracuje jako mechanik. Tak chwalisz elektryki? A wiesz ze produkcja i utylizacja takiego pojazdu jest gorsza dla środowiska niż 20 letnie auto ? Czy wiesz, że po lekkim wypadku nie można naprawiać elektryka tylko trzeba go oddać do kasacji, a następnie kupić kolejny ? Elektryki to zmowa elity na tym świecie.... juz auta na gaz ziemny lub wodór czy tam lpg sa bardziej ekologiczne niż te elektryki razem wzięte...
- 8 1
-
2022-06-08 14:12
Kto Ci mechaniku naopowiadał głupot o tej kasacji?
Czy wiesz że każdy elektryk z małą tablicą rejestracyjną przyjechał ze Stanów uszkodzony?
- 0 0
-
2022-06-07 17:23
Fajne ale drogie w utrzymaniu niestety (12)
- 65 9
-
2022-06-07 17:51
Jak moja żona (1)
- 31 2
-
2022-06-07 18:50
Sama prawda. Zrobiłeś mi wieczór tym wpisem.
- 7 2
-
2022-06-07 18:21
Nie (5)
Nie do końca. Koszty serwisowania elektryka są o wiele mniejsze niż spalinowego. Zużycie hamulców jest kilku krotnie mniejsze.
- 8 16
-
2022-06-07 19:12
Polecam kiedyś zobaczyć koszty wymiany baterii (3)
- 18 7
-
2022-06-07 19:38
polecam kiedyś zobaczyć ceny paliw
- 10 12
-
2022-06-07 20:21
polecam poczytać (1)
o częstotliwości wymiany baterii w samochodach elektrycznych
- 10 3
-
2022-06-08 14:08
U mnie póki co zero wymian w 10 lat.
- 0 0
-
2022-06-08 05:42
zwykłe autobusy
już od dawna mają hamulce elektromagnetyczne, więc raczej zużycie hamulców pneumatycznych jest podobne...
- 0 0
-
2022-06-07 19:36
Dzieci też są drogie w utrzymaniu (2)
- 9 1
-
2022-06-07 19:50
Kup gumę (1)
- 0 4
-
2022-06-07 19:57
za późno
nie zdążyłem
- 9 1
-
2022-06-07 20:20
chyba odwrotnie
drogie w zakupie, tanie w utrzymaniu
- 9 0
-
2022-06-07 17:09
Elektryczne autobusy to tylko część całości (7)
Ładowarki, ładowarki indukcyjne na pętlach, infrastruktura, specjaliści na warsztatach i wiele innych. Jak takie auto zjedzie awaryjnie jeśli zabraknie baterii? Postój? Na pasie czy przystanku. Elektryczne pojazdy są trochę jak żarówki energooszczędne swego czasu. Taką zapchaj dziura pomiędzy "zakazanymi, demonicznymi" żarówkami a żarówkami Ledowymi. I teraz tak samo. Demonizowane paliwo kopalne a przyszłość to wodór
- 69 17
-
2022-06-07 17:31
Tia wodór? (3)
A wiesz skąd ten wodór się dziś bierze? To produkt uboczny pracy rafinerii.
Do wytwarzania wodoru w jakiejkolwiek formie jest potrzebna energia. Do tego w przypadku rozszczelnienia zbiornika następuje spektakularna eksplozja.
Przyszłością są raczej baterie stałe, czy jak to się inaczej nazywają po polsku solid state battery?- 3 4
-
2022-06-07 17:42
(2)
Wodór jest najpowszechniej wystepojacym pierwiastkiem we wszechświecie. A przy rozszczelnieniu wodór się ulotni. Musi nastąpić źródło ognia żeby nastąpił wybuch
- 2 3
-
2022-06-07 17:56
Ale nadal bilans energetyczny wodoru sromotnie przegrywa z bateriami.
I tego żadnymi znanymi obecnie nawet eksperymentalnie technologiami się nie zmieni, a wręcz przeciwnie to nowinki w dziedzinie baterii sprawiają, że dysyans tylko się pogłębia.
Wodór na dziś to mrzonka pompowana głównie przez BigEnergy by podtrzymywać obecny model biznesowy.- 7 0
-
2022-06-07 18:06
Tak, najczęściej występujący we wszechświecie, jest go pełno wewnątrz Słońca. Niestety na naszej małej planecie musimy go wyprodukować, a najtaniej to zrobić z ropy.
- 3 1
-
2022-06-07 17:45
Warszawa jakoś sobie
Poradziła z ładowaniem.
- 1 1
-
2022-06-07 19:14
Ten eko wodór produkowany z ropy/węgla?...
- 3 0
-
2022-06-07 19:22
A jak w normalnym autobusie zabraknie paliwa?
Co za głupi wpis - dlaczego miałoby zabraknąć energii w akumulatorach?
- 4 1
-
2022-06-07 17:06
Zaczną w srodę skończą w czwartek:) (9)
Ciekawe jak tam wyliczenia co do przejechania 1 km tradycyjny autobus do elektrycznego:) Nie mówiąc o przestojach na ładowanie...bo to też należy wliczyć w wydajność:) Ale przecież mamy przeświadczenie że elektryczny to ekologiczny...owszem może w Norwegii ale u nas mniej ekologiczny niż spalinowy...bo prąd z wyngla dla nieznających się :)
- 13 5
-
2022-06-07 17:31
Nasze sieci nie są przygotowane.
Na pewno to wyjdzie latem, kiedy jest największe zużycie energii. No ale" broń boże od atomu"...
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.