• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne autobusy gotowe do wożenia pasażerów. Zaczną w środę

Patryk Szczerba
7 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni Wojciech Szczurek
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni Przecięcie wstęgi

Autobusy elektryczne wyjadą na ulice Gdyni w środę. 24 pojazdy będą kursowały na liniach 150, 190, 128, 133 i 282. Kosztowały blisko 80 mln zł.



W Gdyni codziennie w regularnej obsłudze jest 270 pojazdów. Z tego blisko 100 to trolejbusy. Tabor pozostałych 170 autobusów od środy uzupełnią 24 nowe "elektryki".

We wtorek zaprezentowano dwa z nich. W środę na ulice wyjedzie 16 autobusów pojedynczych i 8 przegubowych mercedes eCitaro.

Elektrobusy zastąpią trolejbusy?



O tym, że tak nie będzie, zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

- Pamiętam taką poważną debatę sprzed 20 lat, czy biorąc pod uwagę ówczesny standard taboru trolejbusowego w Gdyni, nie warto zwinąć tej sieci, bo niektórym przeszkadzała w sensie optycznym. Na szczęście wizja dotycząca transformacji taboru i komunikacji w mieście spowodowała, że pozostały. Chcemy, aby mieszkańcy zmieniali przyzwyczajenia w tym sensie, by wybierali komunikację miejską częściej. Do tego potrzebna jest punktualność, wysoka jakość organizacji, dobre połączenia, ale tez wysokiej jakości tabor - wskazuje prezydent Gdyni.

Przypominają trolejbusy, ale to jednak autobusy



Pojazdy oprócz standardowego wyposażenia posiadają m.in. tzw. alkobocki, urządzenia uniemożliwiające wyruszenie w trasę kierowcy pod wpływem alkoholu oraz aktywne tempomaty, pozwalające zwolnić pojazdom przed przeszkodą.

Czytaj też: Dwóch kierowców miejskich autobusów przyszło do pracy po alkoholu

  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
- Dołączą do trolejbusów i będą je uzupełniać. Nie przewidujemy, by je zastąpiły. Przypominają jednak trolejbusy, chociażby w tym, że ogrzewanie nie jest spalinowe, ale elektryczne. W porze dziennej będą ładować się na pętlach, a nocą w siedzibie PKA tzw. prądem wolnym - opowiada Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia
W pojedynczych pojazdach znajdują się baterie o pojemności 192 kwh, a w przegubowych 258 kwh.

- Autobusy powinny spokojnie pokonać 120 kilometrów po doładowaniu. Moc siedmiu ładowarek w pięciu miejscach w mieście wynosi do 400 kilowatów każda. Dodatkowo na bazie znajduje się 12 ładowarek stacjonarnych, które możemy ładować równocześnie - dodaje Lech Żurek, prezes PKA.

Gdyńskie elektrobusy: silniki jak w dieslu



Silniki są zintegrowane z mostem napędowym, dzięki czemu nie zajmuje on miejsca w pojeździe.

- Tym samym nie różni się właściwie niczym od tradycyjnego pojazdu diesla. Ciekawostką jest fakt, że klimatyzacja funkcjonuje z pompą ciepła. Do około 3, 4 stopni wykorzystujemy energię z powietrza, dzięki czemu nie będziemy zużywać energii elektrycznej z magazynów w autobusie. Pojazd posiada też odzysk energii elektrycznej - opowiada Jacek Szemraj z PKA Gdynia.
Będą ładowane na przystankach oraz w zajezdni w kilku lokalizacjach w Gdyni.



Wykaz miejsc w Gdyni z ładowarkami do elektrobusów



Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:

Pojedyncze ładowarki będą przy:

Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.
09:39 8 CZERWCA 22

Problem z elektrobusami w Gdyni (49 opinii)

Na linie 150 w Gdyni miały dziś wyjechać elektrobusy a według strony pozwalającej śledzić ruch pojazdów komunikacji miejskiej, część elektrobusów ledwo wyjechały z bazy ok. 4 i już w godz. 5-8 elektrobusy zostały zastąpione autobusy spalinowymi. Co poszło nie tak? Na linii 150 chyba żaden elektrobus teraz nie jeździ a miały od dziś jeździć. Ja jako gdynianin jestem zawiedziony. :( Ile pasażerów linii 150 mogło zostać na lodzie przez te podmiany autobusów w godzinach szczytu Zobacz więcej
Na linie 150 w Gdyni miały dziś wyjechać elektrobusy a według strony pozwalającej śledzić ruch pojazdów komunikacji miejskiej, część elektrobusów ledwo wyjechały z bazy ok. 4 i już w godz. 5-8 elektrobusy zostały zastąpione autobusy spalinowymi. Co poszło nie tak? Na linii 150 chyba żaden elektrobus teraz nie jeździ a miały od dziś jeździć. Ja jako gdynianin jestem zawiedziony. :( Ile pasażerów linii 150 mogło zostać na lodzie przez te podmiany autobusów w godzinach szczytu Zobacz więcej

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (188) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (1)

    Bogate miasto beż normalnych dróg haha mis kolejny trojmiejski dulkiewicz z lisickim też takie walki robią a biletów nie można kupic

    • 40 7

    • A po tych dziurach dadzą radę haha ale walek

      • 3 3

  • (4)

    Elegancko. Szkoda tylko, że zapuszcza się przy sprzataniu i eksploatacji. Za studenta pracowałem przy nocnym sprzątaniu autobusów w sąsiednim mieście. Przetargi wygrywa zawsze najtańsza firma. Biorąc pod uwagę jakość sprzątania(szczególnie nigdy nie mytych/odkurzanych siedzeń) oraz tego co widziałem na nich(nie da się tego odzobaczyc), osobiście nigdy nie siadam w autobusie, może poza ścisłym przodem pojazdu:)

    • 22 5

    • "w sąsiednim mieście" (1)

      Gdańsk to nie Gdynia.

      • 0 3

      • Elektryczne autobusy? Wolne żarty - tylko autobusy na węgiel i na chrust! Węgla i chrustu mamy jeszcze na 200 lat :)

        • 6 1

    • Chwalisz się czy żalisz że

      Nie potrafisz sprzątać?

      • 2 0

    • ej panie czyścioch

      a już studia jakieś skończone chociaż?

      • 0 0

  • Zaczną w srodę skończą w czwartek:) (9)

    Ciekawe jak tam wyliczenia co do przejechania 1 km tradycyjny autobus do elektrycznego:) Nie mówiąc o przestojach na ładowanie...bo to też należy wliczyć w wydajność:) Ale przecież mamy przeświadczenie że elektryczny to ekologiczny...owszem może w Norwegii ale u nas mniej ekologiczny niż spalinowy...bo prąd z wyngla dla nieznających się :)

    • 13 5

    • Nasze sieci nie są przygotowane.

      Na pewno to wyjdzie latem, kiedy jest największe zużycie energii. No ale" broń boże od atomu"...

      • 8 1

    • Opinia wyróżniona

      może i prąd z węgla ale silnik elektryczny plus akumulator (7)

      to także opcja odzysku energii przy hamowaniu a to jednak znacząco zmniejsza zużycie energii, niezależnie od jej pochodzenia, oczywiście to samo mogła by dać spalinowa hybryda

      • 22 4

      • (5)

        Ile kw odzysku ?

        • 1 0

        • dość dużo (3)

          • 0 2

          • (2)

            Ile?

            • 1 0

            • (1)

              sporo

              • 0 2

              • Ile w dokładności do 0.5 kw

                • 0 0

        • kWh a nie kw

          jak już

          • 0 0

      • i mniej pyłów z klocków hamulcowych

        może nawet o 2/3

        • 0 0

  • Mam przeczucie graniczące z pewnością, że będzie zimą z nimi problem. (5)

    • 49 6

    • Nie ma problemów (2)

      Jeżdżą już w Polsce kilka lat, jakoś o problemach nie słychać

      • 7 6

      • (1)

        Gdzie?

        • 2 2

        • W Olsztynie zdaje się

          • 0 0

    • kaleko umysłowy takie autobusy są w wielu miastach Polski od lat a od wielu lat w europie zachodniej (1)

      A twoje przeczucia nikogo nie obchodzą bo jestes na poziomie umysłowym meduzy vo własnie potwierdziłes.Przedszkolak jest wuzej od ciebie a dopiero wiedze zdobywa której ty nie masz zadnej

      • 0 2

      • Wymień te "wiele miast Polski". Poza tym, w wielu miastach Polski są normalne ceny za bilety, a tym bardziej na zachodzie. Nikt nikogo nie zmusza do płacenia za jedyny dostępny nominał 75 min. żeby pojechać na nim 10 min. Takie rzeczy tylko w Gdyni - mieście z morza i marzeń.

        • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Elektryczne autobusy to tylko część całości (7)

    Ładowarki, ładowarki indukcyjne na pętlach, infrastruktura, specjaliści na warsztatach i wiele innych. Jak takie auto zjedzie awaryjnie jeśli zabraknie baterii? Postój? Na pasie czy przystanku. Elektryczne pojazdy są trochę jak żarówki energooszczędne swego czasu. Taką zapchaj dziura pomiędzy "zakazanymi, demonicznymi" żarówkami a żarówkami Ledowymi. I teraz tak samo. Demonizowane paliwo kopalne a przyszłość to wodór

    • 69 17

    • Tia wodór? (3)

      A wiesz skąd ten wodór się dziś bierze? To produkt uboczny pracy rafinerii.
      Do wytwarzania wodoru w jakiejkolwiek formie jest potrzebna energia. Do tego w przypadku rozszczelnienia zbiornika następuje spektakularna eksplozja.
      Przyszłością są raczej baterie stałe, czy jak to się inaczej nazywają po polsku solid state battery?

      • 3 4

      • (2)

        Wodór jest najpowszechniej wystepojacym pierwiastkiem we wszechświecie. A przy rozszczelnieniu wodór się ulotni. Musi nastąpić źródło ognia żeby nastąpił wybuch

        • 2 3

        • Ale nadal bilans energetyczny wodoru sromotnie przegrywa z bateriami.

          I tego żadnymi znanymi obecnie nawet eksperymentalnie technologiami się nie zmieni, a wręcz przeciwnie to nowinki w dziedzinie baterii sprawiają, że dysyans tylko się pogłębia.

          Wodór na dziś to mrzonka pompowana głównie przez BigEnergy by podtrzymywać obecny model biznesowy.

          • 7 0

        • Tak, najczęściej występujący we wszechświecie, jest go pełno wewnątrz Słońca. Niestety na naszej małej planecie musimy go wyprodukować, a najtaniej to zrobić z ropy.

          • 3 1

    • Warszawa jakoś sobie

      Poradziła z ładowaniem.

      • 1 1

    • Ten eko wodór produkowany z ropy/węgla?...

      • 3 0

    • A jak w normalnym autobusie zabraknie paliwa?

      Co za głupi wpis - dlaczego miałoby zabraknąć energii w akumulatorach?

      • 4 1

  • a jesień/zima zabawki elektryczne też pojadą czy w garażu (2)

    • 31 7

    • Nie trzeba tak pytać. To niedobra jest.

      • 5 0

    • Też pojadą.

      • 0 0

  • Malkontenci w akcji! (3)

    • 6 43

    • Nie prawda. Kontemplaci i Proletariusze ! (2)

      mądralo !

      • 2 2

      • Buddyści (1)

        oraz onaniści.

        • 1 0

        • to znaczy ,ze to ty

          • 1 0

  • Tyle kasy kosztowały a mają stare kasowniki (1)

    • 23 7

    • a jakie mają mieć?

      kilka dni temu wszyscy tu pluli że bilet papierowy to konieczność to i te stare kasowniki to konieczność niestety, dobrze że już od pisania na kamiennych tablicach można odejść

      • 5 0

  • Pompa ciepla ? (3)

    "Ciekawostką jest fakt, że klimatyzacja funkcjonuje z pompą ciepła. Do około 3, 4 stopni wykorzystujemy energię z powietrza, dzięki czemu nie będziemy zużywać energii elektrycznej z magazynów w autobusie." O ile mi wiadomo, pompa ciepla takze potrzebuje zasilania w energie, podobnie jak lodowka. To z czego ta pompa bedzie zasilana, jesli nie z akumulatorow w autobusie?

    • 30 3

    • "Ciekawostką jest fakt, że klimatyzacja funkcjonuje z pompą ciepła" (2)

      Każda klimatyzacja czy lodówka to pompa ciepła. O czym pan Szemraj gada?

      • 3 1

      • Gdzie tu jakaś ciekawostka?

        • 0 1

      • o tyn czego ty nie wiesz i nigdy nie zrozumiesz

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane