• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne autobusy na testach w Gdyni

Patryk Szczerba
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Autobus elektryczny marki Volvo będzie testowany do końca miesiąca.
  • Autobus elektryczny marki Volvo będzie testowany do końca miesiąca.
  • Autobus elektryczny marki Volvo będzie testowany do końca miesiąca.
  • Autobus elektryczny marki Volvo będzie testowany do końca miesiąca.
  • Autobus elektryczny marki Volvo będzie testowany do końca miesiąca.

Do 30 września po ulicach Gdyni będzie jeździł autobus elektryczny marki Volvo testowany przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej. Spółka testuje również przegubowy autobus marki Mercedes Citaro, który jeździ na linii R. Obydwa pojazdy będzie można zobaczyć w weekend podczas dnia otwartego zajezdni.



Pierwszy z pojazdów pojawił się w zajezdni w tym tygodniu. To efekt wizyty zarządu przedsiębiorstwa we wrocławskiej fabryce firmy Volvo.

100 km na jednym ładowaniu



- Elektromobilność to w najbliższej przyszłości ważny temat w gdyńskiej komunikacji. Postanowiliśmy więc zaprosić producenta, by przetestować pojazd w Gdyni. Będzie on też jedną z atrakcji w najbliższą sobotę, gdy otworzymy zajezdnię dla zwiedzających - mówi Lech Żurek, prezes PKA Gdynia.

Gdynia: nowe trasy zapowiedzią elektrobusów


Elektryczny autobus marki Volvo 7900 Electric ma długość 12 metrów, może pomieścić ponad 80 pasażerów - w tym 28 na miejscach siedzących.

Pojazd jest całkowicie niskopodłogowy i przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Wyposażony jest m.in. w klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej.

Autobus zasilają baterie trakcyjne o pojemności 200 kWh. To oznacza, że można przejechać nawet 100 km na jednym ładowaniu. Ładowanie odbywa się w zajezdni PKA poprzez gniazdo plug-in za pomocą dostarczonej z autobusem ładowarki.

  • Wnętrze elektrycznego autobusu marki Volvo
  • Wnętrze elektrycznego autobusu marki Volvo

Doładowywany jak trolejbus



Z kolei w codziennej eksploatacji pojazd doładowywany jest na przystankach końcowych poprzez pantograf opuszczany na specjalne szyny umieszczone na dachu pojazdu.

- Coraz więcej polskich miast decyduje się na wprowadzenie do swoich flot komunikacji miejskiej autobusów bezemisyjnych. Volvo, jako jedyny producent, już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji autobusów miejskich o napędzie wyłącznie spalinowym, w naszej wrocławskiej fabryce wytwarzamy tylko pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny - komentuje udział pojazdu w testach na gdyńskich ulicach Marek Gawroński, wiceprezes Volvo Polska ds. relacji z sektorem publicznym.

Hybrydowy Mercedes na ulicach Gdyni



Po Gdyni od kilku dni jeździ także hybrydowy przegubowy autobus marki Mercedes Citaro, który do Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni trafił po testach w firmie PKS Gdynia. Jeździ na linii R.

- Elektryczny silnik tarczowy zabudowany jest pomiędzy silnikiem spalinowym a automatyczną skrzynią biegów. Ten dodatkowy silnik w trakcie wyhamowywania autobusu pełni funkcję generatora, przetwarzając energię pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd - podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu. Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w dwuwarstwowych kondensatorach, znanych powszechnie pod nazwą "superkondensatorów". Moc silnika elektrycznego osiąga maksymalnie 14 kW, a moment obrotowy 220 Nm - informują przedstawiciele producenta.

Rozkład ZKM Gdynia



W testowanym autobusie bardzo duży nacisk po raz kolejny postawiono na bezpieczeństwo. W przypadku najechania na przeszkodę lub poprzedzający pojazd wzmocniona część frontowa autobusu minimalizuje skutki wypadku i chroni kierowcę.

W testowanym pojeździe został zastosowany asystent kierowcy Preventive Brake Assist.

- Jest to zupełna nowość w segmencie autobusów miejskich, a jego główna zasada działania polega na tym, że w sytuacjach nagłych, gdy np. na jezdni nagle pojawi się pieszy, system ostrzega o tym kierowcę oraz automatycznie inicjuje częściowe hamowanie - wskazują przedstawiciele Mercedesa.
  • Autobus marki Mercedes Citaro jeździ na linii R.
W autobusie może podróżować jednocześnie 41 pasażerów na miejscach siedzących i 94 na miejscach stojących.

Także ten pojazd zostanie zaprezentowany w sobotę w zajezdni. Jazdy testowe nowym autobusem marki Citaro G Hybrid potrwają w PKA Gdynia do 23 września.

Miejsca

Opinie (118) 9 zablokowanych

  • Volvo zasuwało wczoraj wieczorem bodajże na 141. Fajny autobus.

    • 6 2

  • może tak biletomaty w istniejących pojazdach ?? (1)

    zamiast elektrycznych autobusów. Przecież w Gdyni od dawna mamy swoją elektromobilność - nazywa się Trolejbus...

    • 14 4

    • Biletomaty to relikt poprzedniej dekady

      poczytaj o rozwiązaniach z Wrocławia

      • 0 0

  • Czy ktos przeprowadził kalkulację środowiskową autobusu spalinowego vs. elektrycznego? (9)

    Mowię o kosztach srodowiskowych wyprodukowania i uzywania takich autobusów (czyli np. ilosc CO2 czy wody koniecznej do produkcji i eksploatacji przez całe "zycie" autobusu)

    • 21 1

    • (8)

      Bloomberg zrobił chyba w zeszłym roku takie badania odnośnie samochodów osobowych. Wziął pod lupę m.in. Niemcy gdzie węgla zużywa się podobną ilość co u nas.

      • 2 3

      • Wszyscy patrza jedynie na fakt ze w autobusie/aucie elektrycznym nic nie dymi z rury i jest dzieki temu "eko". (1)

        Malo kto zwraca uwage na fakt , ze autobus elektryczny a zwlaszcza jego baterie trzeba wyprodukowac ( w wiekszosc w krajach bedacych najwiekszymi trucicielami srodowiska) a nastepnie codziennie ładowac prądem pozyskiwanym - np w Polsce - glownie z ...węgla. Koszty produkcji pojazdu elektrycznego (mierzone iloscia emisji CO2) sa prawie 2x wieksze od produkcji tradycyjnego auta. Pamiętajmy ze do produkcji zwyklej pary dzinsow potrzeba 10000 litrow wody !!

        • 5 4

        • Zawsze możesz chodzić boso i piechotą...

          a nogi opłukiwać w morzu. Wtedy emisja będzie zerowa...

          • 0 0

      • Tak (4)

        Tak są takie kalkulacje. Biorąc pod uwagę prąd z elektrowni Bełchatów, pojazdy w pełnym cyklu życia pojazdu elektrycznego emitowane jest od 2 do 10 razy mniej CO2 w stosunku do pojazdu spalinowego (w zależności od rodzaju pojazdu)

        • 2 3

        • Ale mowa jest w nich o uzytkowaniu czy o produkcji i uzytkowaniu? (2)

          • 2 1

          • a pojazdu spalinowego nie trzeba wyprodukować? (1)

            a ropę, czy etylinę wydobywa się jako gotowy produkt??? gdzie koszty (wysokie) wydobycia, rafinacji i uszlachetniania, czy w końcu dystrybucji ?

            • 4 0

            • Oczywiscie ze trzeba. Dlatego pytam o porownanie np. sladu weglowego

              Poki co, z tego co czytam slad weglowy produkcji elektryka jest duzo wyzszy od produkcji spaliniaka. A baterie tez trzeba wyprodukowac, dowiezc a w koncu je naładować.

              • 4 3

        • ciekawe skoro elektrownia i silnik spalinowy ma podobną sprawność

          spalając węgiel masz czyste CO2 spalając paliwo masz CO2 + H 2 O. Jeszcze dolicz straty na przesyle prądu i sprawności akumulatorów.

          • 1 0

      • w de zużywa się prawie 3 x tyle węgla co u nas

        • 1 0

  • KOszty (1)

    Czy znane są koszty testowania? Czy miasto Gdynia testuje je za darmo?

    • 8 3

    • Koszty ponosi producent.

      • 2 0

  • A skąd tyle prądu do zasilania ? Bo ekologom żadne źródło prądu nie pasuje.

    • 12 1

  • W Trójmieście to jest nowość

    W Krakowie, gdzie często bywam elektryki i hybrydy to codzienność od 2 lat. A w każdym pojeździe biletomat . Można płacić gotówką lub kartą.

    • 9 5

  • Opinia wyróżniona

    Najwiekszą korzysc dla srodowiska przynosi w miastach rozbudowana, szybka, niezawodna i tania komunikacja publiczna. (2)

    Czyli coś, czego w trójmiescie nie doświadczymy. Brak taniego zintegrowanego biletu na wszystkie srodki komunikacji, PKMka jezdzaca 2x na godzinę, kilka różnych obowiazujacych taryf, w kazdym miescie inna, likwidacja torów/połaczen kolejowych (Nowy Port, Oksywie)., etc. Autobus elektryczny to mydlenie oczu i nie zmieni faktu ze wiekszosc ludzi woli w wyzej opisanym stanie jezdzic do roboty samochodem bo jest taniej, szybciej i wygodniej.

    • 20 3

    • A może bilety i ceny jednakowe w całej Polsce. (1)

      Czas socjalizmu minął bezpowrotnie.

      • 3 2

      • Bo w takim Londynie to przeciez kazda linia metra ma swoj osobny cennik i inna szerokosc torów.

        Poki komunikacją beda rzadzis takie głowy jak twoja to bedziemy miec jak jest ...

        • 2 0

  • (1)

    Na jednej zmianie kierowca przejeżdża srednio 150 km. Są dwie zmiany czyli srednio 300. To ja się pytam , 3 a nawet 4 autobusy dla jednej brygady ? Czy nas stać na taki luksus ?

    • 17 0

    • to właśnie ta nowoczesność. Potrzeba 4x tyle 3x droższych autobusów, dodatkowych kierowców i infrastruktury za miliony. Nie mówiąc już o tym ile kosztuje prąd.

      • 1 0

  • nuda

    • 4 0

  • Elektrownia bedzie musiala dorzuc wegla do kotlow :D.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane