- 1 Był senator skazany na więzienie (189 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (482 opinie)
- 3 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (40 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (211 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (106 opinii)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (132 opinie)
Elektryczne autobusy na testach w Gdyni
Do 30 września po ulicach Gdyni będzie jeździł autobus elektryczny marki Volvo testowany przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej. Spółka testuje również przegubowy autobus marki Mercedes Citaro, który jeździ na linii R. Obydwa pojazdy będzie można zobaczyć w weekend podczas dnia otwartego zajezdni.
100 km na jednym ładowaniu
- Elektromobilność to w najbliższej przyszłości ważny temat w gdyńskiej komunikacji. Postanowiliśmy więc zaprosić producenta, by przetestować pojazd w Gdyni. Będzie on też jedną z atrakcji w najbliższą sobotę, gdy otworzymy zajezdnię dla zwiedzających - mówi Lech Żurek, prezes PKA Gdynia.
Gdynia: nowe trasy zapowiedzią elektrobusów
Elektryczny autobus marki Volvo 7900 Electric ma długość 12 metrów, może pomieścić ponad 80 pasażerów - w tym 28 na miejscach siedzących.
Pojazd jest całkowicie niskopodłogowy i przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Wyposażony jest m.in. w klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej.
Autobus zasilają baterie trakcyjne o pojemności 200 kWh. To oznacza, że można przejechać nawet 100 km na jednym ładowaniu. Ładowanie odbywa się w zajezdni PKA poprzez gniazdo plug-in za pomocą dostarczonej z autobusem ładowarki.
Doładowywany jak trolejbus
Z kolei w codziennej eksploatacji pojazd doładowywany jest na przystankach końcowych poprzez pantograf opuszczany na specjalne szyny umieszczone na dachu pojazdu.
- Coraz więcej polskich miast decyduje się na wprowadzenie do swoich flot komunikacji miejskiej autobusów bezemisyjnych. Volvo, jako jedyny producent, już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji autobusów miejskich o napędzie wyłącznie spalinowym, w naszej wrocławskiej fabryce wytwarzamy tylko pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny - komentuje udział pojazdu w testach na gdyńskich ulicach Marek Gawroński, wiceprezes Volvo Polska ds. relacji z sektorem publicznym.
Hybrydowy Mercedes na ulicach Gdyni
Po Gdyni od kilku dni jeździ także hybrydowy przegubowy autobus marki Mercedes Citaro, który do Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni trafił po testach w firmie PKS Gdynia. Jeździ na linii R.
- Elektryczny silnik tarczowy zabudowany jest pomiędzy silnikiem spalinowym a automatyczną skrzynią biegów. Ten dodatkowy silnik w trakcie wyhamowywania autobusu pełni funkcję generatora, przetwarzając energię pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd - podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu. Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w dwuwarstwowych kondensatorach, znanych powszechnie pod nazwą "superkondensatorów". Moc silnika elektrycznego osiąga maksymalnie 14 kW, a moment obrotowy 220 Nm - informują przedstawiciele producenta.
Rozkład ZKM Gdynia
W testowanym autobusie bardzo duży nacisk po raz kolejny postawiono na bezpieczeństwo. W przypadku najechania na przeszkodę lub poprzedzający pojazd wzmocniona część frontowa autobusu minimalizuje skutki wypadku i chroni kierowcę.
W testowanym pojeździe został zastosowany asystent kierowcy Preventive Brake Assist.
- Jest to zupełna nowość w segmencie autobusów miejskich, a jego główna zasada działania polega na tym, że w sytuacjach nagłych, gdy np. na jezdni nagle pojawi się pieszy, system ostrzega o tym kierowcę oraz automatycznie inicjuje częściowe hamowanie - wskazują przedstawiciele Mercedesa.
W autobusie może podróżować jednocześnie 41 pasażerów na miejscach siedzących i 94 na miejscach stojących.
Także ten pojazd zostanie zaprezentowany w sobotę w zajezdni. Jazdy testowe nowym autobusem marki Citaro G Hybrid potrwają w PKA Gdynia do 23 września.
Trolejbusy w Gdyni
Miejsca
Wydarzenia
Opinie (118) 9 zablokowanych
-
2019-09-18 22:13
Elektryczne a bardziej szkodliwe
Nie od dziś ekolodzy straszą badania potwierdziły się tylko komu zależy aby wprowadzić elektryczne pojazdy skoro koszty i nakłady produkcji akumulatorów i późniejszy problem ich utylizacji stanowi większe zatrucie niż współczesne auta a drugi aspekt to prąd przecie sam się nie wyprodukuje Kazik dołoży więcej węgla w elektrowni i znów wytworzą więcej zanieczyszczeń niż zwykle auta
- 1 3
-
2019-09-18 22:33
100 km 200kwh ? Koszt 1 kwh to z przesylem ok 60gr x 200kwh = 120 pln (1)
120 pln/5 zl ON = 24L. Ile pali autobus w miescie? Jaka jest roznica w cenie i kiedy to sie zwroci ? Za 20 lat ?
- 3 1
-
2019-09-18 23:49
Solaris Urbino 12 IV pali 42,3L/100km w mieście
Ale to dane producenta. Na płaskim terenie.
Każde 100 km to ~120 PLN oszczędności na paliwie.
Do tego od groma mniej części mechanicznych, brak wymian oleju co kilka tygodni.- 1 1
-
2019-09-19 08:54
Cena
Bardzo tanie te autobusiki....Na razie stać na nie głównie potentatów z Norwegii, Luksemburga,Belgii.Ale przecie w Gdyni nie ma już na co kasy wydawać....
- 1 1
-
2019-09-19 09:19
Ale nowość !
W Rzeszowie jeżdżą TYLKO autobusy elektryczne i na gaz. A kiedy Gdańsk? Władze kupują stare zużyte tramwaje i a-busy, a na co idzie kasa z naszych podatków. W śródmieściu smog.
- 0 0
-
2019-09-25 23:38
Nie kupujcie niemieckich autobusów
Stawiajcie na polską myśl techniczną. Na polski kapitał. Dla mnie jako pasażera najważniejsze jest, żeby w autobusie było czysto i nie za głośno. Reszta się nie liczy. To naprawdę nie muszą być mercedesy, a nawet nie powinny!
- 0 0
-
2019-10-28 08:52
Doładowanie na końcówych przystankach ha ha ha
Dobre sobie kierowcy zazwyczaj nawet nie mają czasu aby skorzystać z toalety na końcowym bo takie mądrale nie umieją układać rozkładu jazdy a co dopiero mówić o doładowaniu baterii.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.