- 1 Nasze dane osobowe fruwają jak konfetti (78 opinii)
- 2 Nazistowski ośrodek w żydowskiej willi (146 opinii)
- 3 Był HIT, było Tesco, będzie osiedle (280 opinii)
- 4 Miała być zielona aleja, a jest tylko 12 drzew (104 opinie)
- 5 Mikołaje na motocyklach w Trójmieście (114 opinii)
- 6 "Bombowe" wojny gangów na zdjęciach (208 opinii)
Tak wyglądają przegubowe elektrobusy. Pojazdy już na ulicach Gdyni
Do Gdyni przyjeżdżają pierwsze przegubowe elektryczne autobusy Mercedes eCitaro G. Rozpoczął się odbiór pojazdów, które dołączą do standardowych autobusów w zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej. Wciąż nie wiadomo, kiedy trafią do regularnego kursowania, bo przeciąga się montaż ładowarek dla pojazdów.
Przypomnijmy:
- Wiosną na gdyńskie trasy wyruszy 16 pojedynczych i 8 przegubowych elektrycznych autobusów.
- Standardowe pojazdy kosztowały 47,224 mln zł, a przegubowe 32,639 mln zł.
- Flotę gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej zasilają elektryczne autobusy eCitaro.
Przełom w komunikacji miejskiej w Gdyni
Przegubowce będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach gdyńskich, bardziej śródmiejskich: na linii 133 oraz na liniach 128, 190 i 282.
Rozkład ZKM Gdynia
Władze miasta uważają, że będzie to przełom w gdyńskiej komunikacji miejskiej.
- Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Pojedyncze autobusy odebrane, przegubowce na testach
Autobusy standardowe (pojedyncze) są już odebrane. Czekają na rozpoczęcie eksploatacji w zajezdni przy ul. Platynowej
W tym tygodniu rozpoczęły się formalne odbiory pojazdów przegubowych - od poniedziałku do czwartku są odbierane codziennie po dwa autobusy.
Codziennie rano podjeżdżają na pętlę Dom Marynarza na pl. I Brygady Pancernej
W taki sam sposób będzie odbywało się ładowanie pojazdu podczas eksploatacji, choć ładowarki posiadają też wtyczki. Będą wykorzystywane w razie awarii ładowania z pantografów.
Przedłuża się montaż ładowarek
O ile autobusy są dostarczane na czas, to problem pojawił się z montażem kosztujących 12,5 mln zł ładowarek. W listopadzie przedstawiciele PKA zapewniali, że będą najpóźniej gotowe w lutym, by móc ładować pojazdy w kwietniu.
Wiele wskazuje na to, że ten termin nie zostanie dotrzymany.
Nieoficjalnie można usłyszeć, że konsorcjum złożone z firm Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry oraz Westa Building z Sieradza ma spore opóźnienie zwłaszcza na Witominie, gdzie oprócz montażu ładowarek trwa też od kilku miesięcy przebudowa pętli.
Pętla wciąż jest zamknięta dla ruchu, a autobusy jadą objazdem niszcząc nieprzystosowaną do tak ciężkich pojazdów nawierzchnię, o czym pisaliśmy kilka tygodni temu.
Autobusy niszczą nawierzchnię
Niegotowe są też ładowarki przy ul. Polskiej i Godebskiego.
Aktualizacja, 13 kwietnia
Stanowisko firmy Ekoenergetyka Polska ws. opóźnienia montażu ładowarek do autobusów elektrycznych w Gdyni
Wykaz miejsc z ładowarkami
Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:
- Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera,
- na Witominie-Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
Pojedyncze ładowarki będą przy:
- Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji, na przystanku końcowym na ul. Polskiej,
- na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego,
- na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.

Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2022-04-07 06:05
Jest szansa na odejście od trajtków (5)
Trolejbusy mają swój urok i wiele innych zalet, ale tak jak tramwaje wymagają dodatkowych, zbędnych nakładów na linię trakcyjną. W tym momencie jest szansa na "pozbycie się szelek" . Mam nadzieję, że miasto do tego dąży.
- 12 57
-
2022-04-07 08:45
niby mało estetyczne, ale chyba jednak bardziej ekonomiczne
jeśli uwzględni się problemy strat energii w akumulatorach oraz te z recyklingiem
- 18 0
-
2022-04-07 10:09
trojluś i tak w eksploatacji wychodzi TANiEJ
w zakupie też w zasadzie tańszy - więc gdzie tu electroBusie widzisz zysk?
- 19 0
-
2022-04-07 14:50
(1)
Jak za kilka lat padna akumulatory w autobusach, a miasta nie bedzie stac na ich wymiate (praktycznie koszt nowego pojazdu) to bedzie problem.
- 8 2
-
2022-04-07 19:46
wiekszosc nowych trolejbusow tez ma zestawy akumulatorow
- 2 1
-
2022-04-09 18:53
Trajtki lepsze...
Haha... zobaczymy jak będą się sprawowały za kilka lat, jak zacznie postępować degradacja akumulatorów. Trajtki tego problemu nie będą miały, bo można je zawsze skierować na trasy pod siecią trakcyjną, a autobusy elektryczne będzie można skierować tylko w krzaki, szczególnie jak nie będzie kasy na wymianę akumulatorów. Ceny biletów zapewne mocno pójdą w górę, bo z czegoś trzeba będzie utrzymać nowe zabawki... a wystarczyło dalej rozwijać komunikację trolejbusową.
- 0 0
-
2022-04-06 18:29
Bardzo ładne autobusy (2)
Jestem za.
- 42 22
-
2022-04-06 20:43
Chyba nie widziałeś filmików z zimy jak w innym mieście takie jeździły z ogrzewaniem spalinowym zasilanym olejem napędowym i dymiące jak stare ikarusy
- 9 9
-
2022-04-07 11:00
Jeśli lubisz jeździć bez klimy w lato i bez ogrzewania zimą to spoko.
- 4 0
-
2022-04-06 18:31
Bardzo dobrze (7)
Mniej spalin, cichutko jeżdżą, oby jak najwięcej takich autobusów.
- 50 28
-
2022-04-06 19:49
Cichutko? Ty chyba nie widziałeś go na żywo
- 4 8
-
2022-04-06 20:38
(5)
Czy na pewno jest to pojazd ekologiczny.
- 10 6
-
2022-04-07 08:08
Prąd w Polsce jest z węgla (2)
Te autobusy powodują więcej zanieczyszczeń, niż jakby jeździły na ropę. Nie licząc nawet kosztów środowiskowych wytworzenia, utylizacji i okresowej wymiany akumulatorów.
- 10 2
-
2022-04-07 08:43
Otóż nie drogi panie kolego (1)
Poczytaj sobie oficjalne raporty. Uwzględniając nawet ślad węglowy elektryków i utylizacji baterii itp. elektryki wciąż wychodzą na tym wszystkim trochę lepiej. Może nie tak jak się promuje, ale wciąż lepiej od silników spalinowych
- 3 7
-
2022-04-07 15:23
Przy jak długim cyklu życia takiego pojazdu?
- 2 0
-
2022-04-07 10:09
(1)
Przy starym gruzie w TDi - zawsze.
- 0 3
-
2022-04-07 20:17
Stare gruzy TDI , mogą przechylać więcej km niż nowe elektryki niestety
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.