- 1 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (209 opinii)
- 2 Co z pociągami SKM do Pruszcza i Tczewa? (179 opinii)
- 3 Przestępca seksualny wpadł w porcie (87 opinii)
- 4 Paraliż drogowy na północy Gdyni (28 opinii)
- 5 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (323 opinie)
- 6 Rozdadzą "kwietne bomby" i zasieją łąkę (51 opinii)
Tak wyglądają przegubowe elektrobusy. Pojazdy już na ulicach Gdyni
Do Gdyni przyjeżdżają pierwsze przegubowe elektryczne autobusy Mercedes eCitaro G. Rozpoczął się odbiór pojazdów, które dołączą do standardowych autobusów w zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej. Wciąż nie wiadomo, kiedy trafią do regularnego kursowania, bo przeciąga się montaż ładowarek dla pojazdów.
Przypomnijmy:
- Wiosną na gdyńskie trasy wyruszy 16 pojedynczych i 8 przegubowych elektrycznych autobusów.
- Standardowe pojazdy kosztowały 47,224 mln zł, a przegubowe 32,639 mln zł.
- Flotę gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej zasilają elektryczne autobusy eCitaro.
Przełom w komunikacji miejskiej w Gdyni
Przegubowce będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach gdyńskich, bardziej śródmiejskich: na linii 133 oraz na liniach 128, 190 i 282.
Rozkład ZKM Gdynia
Władze miasta uważają, że będzie to przełom w gdyńskiej komunikacji miejskiej.
- Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Pojedyncze autobusy odebrane, przegubowce na testach
Autobusy standardowe (pojedyncze) są już odebrane. Czekają na rozpoczęcie eksploatacji w zajezdni przy ul. Platynowej.
W tym tygodniu rozpoczęły się formalne odbiory pojazdów przegubowych - od poniedziałku do czwartku są odbierane codziennie po dwa autobusy.
Codziennie rano podjeżdżają na pętlę Dom Marynarza na pl. I Brygady Pancernej, gdzie odbywają się szybkie testy parowania gniazd z ładowarkami. Każdy pojazd wyposażony jest w trzy gniazda - jedno z tyłu, z boku oraz pantografowe. Autobus paruje się tylko za pomocą tego ostatniego.
W taki sam sposób będzie odbywało się ładowanie pojazdu podczas eksploatacji, choć ładowarki posiadają też wtyczki. Będą wykorzystywane w razie awarii ładowania z pantografów.
Przedłuża się montaż ładowarek
O ile autobusy są dostarczane na czas, to problem pojawił się z montażem kosztujących 12,5 mln zł ładowarek. W listopadzie przedstawiciele PKA zapewniali, że będą najpóźniej gotowe w lutym, by móc ładować pojazdy w kwietniu.
Wiele wskazuje na to, że ten termin nie zostanie dotrzymany.
Nieoficjalnie można usłyszeć, że konsorcjum złożone z firm Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry oraz Westa Building z Sieradza ma spore opóźnienie zwłaszcza na Witominie, gdzie oprócz montażu ładowarek trwa też od kilku miesięcy przebudowa pętli.
Pętla wciąż jest zamknięta dla ruchu, a autobusy jadą objazdem niszcząc nieprzystosowaną do tak ciężkich pojazdów nawierzchnię, o czym pisaliśmy kilka tygodni temu.
Autobusy niszczą nawierzchnię
Niegotowe są też ładowarki przy ul. Polskiej i Godebskiego.
Aktualizacja, 13 kwietnia
Stanowisko firmy Ekoenergetyka Polska ws. opóźnienia montażu ładowarek do autobusów elektrycznych w Gdyni
Wykaz miejsc z ładowarkami
Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:
- Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera,
- na Witominie-Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
Pojedyncze ładowarki będą przy:
- Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji, na przystanku końcowym na ul. Polskiej,
- na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego,
- na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (154)
-
2022-04-07 06:05
Opinia wyróżniona
Jest szansa na odejście od trajtków (5)
Trolejbusy mają swój urok i wiele innych zalet, ale tak jak tramwaje wymagają dodatkowych, zbędnych nakładów na linię trakcyjną. W tym momencie jest szansa na "pozbycie się szelek" . Mam nadzieję, że miasto do tego dąży.
- 12 59
-
2022-04-09 18:53
Trajtki lepsze...
Haha... zobaczymy jak będą się sprawowały za kilka lat, jak zacznie postępować degradacja akumulatorów. Trajtki tego problemu nie będą miały, bo można je zawsze skierować na trasy pod siecią trakcyjną, a autobusy elektryczne będzie można skierować tylko w krzaki, szczególnie jak nie będzie kasy na wymianę akumulatorów. Ceny biletów zapewne mocno pójdą w górę, bo z czegoś trzeba będzie utrzymać nowe zabawki... a wystarczyło dalej rozwijać komunikację trolejbusową.
- 0 0
-
2022-04-07 14:50
(1)
Jak za kilka lat padna akumulatory w autobusach, a miasta nie bedzie stac na ich wymiate (praktycznie koszt nowego pojazdu) to bedzie problem.
- 8 2
-
2022-04-07 19:46
wiekszosc nowych trolejbusow tez ma zestawy akumulatorow
- 2 1
-
2022-04-07 10:09
trojluś i tak w eksploatacji wychodzi TANiEJ
w zakupie też w zasadzie tańszy - więc gdzie tu electroBusie widzisz zysk?
- 19 0
-
2022-04-07 08:45
niby mało estetyczne, ale chyba jednak bardziej ekonomiczne
jeśli uwzględni się problemy strat energii w akumulatorach oraz te z recyklingiem
- 18 0
-
2022-04-06 18:29
Opinia wyróżniona
Bardzo ładne autobusy (2)
Jestem za.
- 42 22
-
2022-04-07 11:00
Jeśli lubisz jeździć bez klimy w lato i bez ogrzewania zimą to spoko.
- 4 0
-
2022-04-06 20:43
Chyba nie widziałeś filmików z zimy jak w innym mieście takie jeździły z ogrzewaniem spalinowym zasilanym olejem napędowym i dymiące jak stare ikarusy
- 9 9
-
2022-04-06 18:31
Opinia wyróżniona
Bardzo dobrze (7)
Mniej spalin, cichutko jeżdżą, oby jak najwięcej takich autobusów.
- 50 29
-
2022-04-06 20:38
(5)
Czy na pewno jest to pojazd ekologiczny.
- 10 6
-
2022-04-07 10:09
(1)
Przy starym gruzie w TDi - zawsze.
- 0 3
-
2022-04-07 20:17
Stare gruzy TDI , mogą przechylać więcej km niż nowe elektryki niestety
- 3 1
-
2022-04-07 08:08
Prąd w Polsce jest z węgla (2)
Te autobusy powodują więcej zanieczyszczeń, niż jakby jeździły na ropę. Nie licząc nawet kosztów środowiskowych wytworzenia, utylizacji i okresowej wymiany akumulatorów.
- 10 2
-
2022-04-07 08:43
Otóż nie drogi panie kolego (1)
Poczytaj sobie oficjalne raporty. Uwzględniając nawet ślad węglowy elektryków i utylizacji baterii itp. elektryki wciąż wychodzą na tym wszystkim trochę lepiej. Może nie tak jak się promuje, ale wciąż lepiej od silników spalinowych
- 3 7
-
2022-04-07 15:23
Przy jak długim cyklu życia takiego pojazdu?
- 2 0
-
2022-04-06 19:49
Cichutko? Ty chyba nie widziałeś go na żywo
- 4 8
Wszystkie opinie
-
2022-04-06 14:17
Czy warte swojej ceny i ostatnich mocnych cięć kursów tylko dla "dobrego PR'u posiadania elektryków"? Raczej nie
Chociaż to i tak pojeździ przez cały dzień, nie to co w Gdańsku ogłosili przetarg na elektrobusy bez ładowania podczas dnia (i zasięgiem 180 km)... To nawet pół dnia nie pojeździ bez zjazdu do zajezdni
- 60 4
-
2022-04-06 14:20
Te autobusy mają same wady. (32)
Nie dość, że są droższe od zwykłych, nie dość, że trzeba będzie wymieniać baterie za grube pieniądze, nie dość, że ładują się znacznie dłużej niż trwa tankowanie, to w Polsce ponad 70% energii elektrycznej wytwarza się ze spalania węgla, więc nici z bycia eko.
- 163 32
-
2022-04-06 14:28
Ech znowu te same argumenty (12)
Droższe w zakupie ale dużo tańsze w eksploatacji, baterii się nie wymienia bo są trwalsze niż reszta autobusu, podczas ładowania nie trzeba stać przy autobusie i czekać a kierowcy i tak mają przerwy, prąd z węgla to argument przeciw węglowi a nie przeciw elektrykom.
- 21 47
-
2022-04-06 14:32
Jak się czyta twoje argumenty, to ręce opadają. (11)
Baterii się nie wymienia? Czyli jak zakupię elektryka, to przez 20 lat nie muszę wymieniać baterii? Jeżeli 70% energii elektrycznej pochodzi ze spalania węgla, to samochody elektrycznie nie są ekologiczne. Elektryki nie smrodzą na miejscu. Elektryki smrodzą w elektrowni. Obudź się, bo łyknąłeś ekologiczną propagandę.
- 44 10
-
2022-04-06 14:54
A to Ty jezdzisz prywatnie przebugowym autobusem? I jeszcze to Tobie rece opadaja? A niech odpadna w p. (2)
- 0 19
-
2022-04-06 19:30
Lewaku z toba niea o czym gadać (1)
- 3 2
-
2022-04-08 10:26
Nie pisz lewaku, bo tych za elektrykami
jest wielu z każdej strony. Jak będzie "czysty prąd", też będę za. Na razie jestem przeciw fałszywej ekologi.
- 0 0
-
2022-04-06 14:57
powielasz propagandę (6)
Baterii się nie wymienia, mają żywotności nawet 20 lat. Jeżeli nawet dojdzie do awarii lub uszkodzenia można wymieniać pojedyncze ogniwa
- 9 23
-
2022-04-06 15:10
Bateria ładowana kilka razy dziennie nie zużyje się przez 20 lat? (5)
- 23 2
-
2022-04-06 15:19
Akumulator w autobusie to nie to samo co akumulator w telefonie.
- 11 12
-
2022-04-06 15:21
Jeżeli są ładowane w odpowiedni sposób przedłużający ich żywotność. One będą używane regularnie, a nie jak odtwarzacz mp3, który jak się rozładuje i nie będzie ładowany przez 2 lata.
- 4 5
-
2022-04-06 17:08
(2)
Toyota juz dawna daje gwarancje na baterie w swoich hybrydach na 10 lat
- 6 3
-
2022-04-06 18:47
(1)
Po 10 latach ta bateria do Toyoty będzie droższa od samochodu + recykling akumulatora.
- 8 1
-
2022-04-08 10:30
Kto opracował Twoje fałszywe dane?
- 0 0
-
2022-04-06 19:35
tobie to juz najwyrazniej mózg dzbanku upadł i juz go nie podniosłes
- 1 2
-
2022-04-06 14:43
Kupione z dofinansowaniem, więc (5)
na pewno nie są droższe z punktu widzenia miasta. Po prostu wykorzystano środki z jakiegoś tam funduszu na dofinansowanie zakupu autobusów. A że dofinansowanie zakłada pojazdy elektryczne, to takie są. Podobnie było jakiś czas temu i dofinansowanie dotyczyło pojazdów zasilanych CNG.
- 11 7
-
2022-04-06 16:59
autobusy z dofinansowaniem ale (2)
ładowarki na mieście już nie, bo PKA wzięło 30 milionów kredytu na ten cel a spłacać będą to wszyscy mieszkańcy Gdyni.
- 13 5
-
2022-04-06 19:47
ładowarki też są dofinansowane
Proszę nie pisać bzdur
- 1 1
-
2022-04-07 12:07
dofinansowanie
a to niby dofinansowanie to przypadkiem nie nasze pieniądze?
- 2 1
-
2022-04-08 09:32
o to chodzi w dofinansowaniach (1)
całą kasa wraca jak widać do DE, poza tym nawet tam nie widziałem takich autobusów widać bogaci jesteśmy, a chodniki rozwalone, drogi dziurawe
- 0 0
-
2022-04-08 10:33
Wraca do DE, czyli gdzie?
- 0 0
-
2022-04-06 15:15
(2)
warto jeszcze dodać, że samo wyprodukowanie eklektycznego pojazdu powoduje już taki ślad węglowy jak wyprodukowanie spalinowego i przejechanie nim około 140-200tyskm w zależności na które badania się powołamy. Przy czym wszystkie one były wykonywane w krajach w których energia jest znacznie bardziej zielona.
- 12 4
-
2022-04-06 16:11
Czyli przy milionie, który wykręci autobus, ślad węglowy jest mniejszy? (1)
No patrz...
- 3 7
-
2022-04-07 09:04
1mln.km.?
Elektryk nie "wykręci" 1mln.km. Autobus zasilany CNG również ale jest bardziej "eko" id elektryka
- 3 0
-
2022-04-06 15:18
(1)
Elektrownia jest efektywniejsza pod względem emisji gazów cieplarnianiych niż najlepszy nawet silnik spalinowy montowany pojazdach samochodowych.
Ponadto odpada też emisja różnych innych szkodliwych dla zdrowia zanieczyszczeń.- 7 2
-
2022-04-07 12:10
a jaka jest strata energii na drodze od elektrowni przez ładowarki, akumulator do napędu?
- 1 0
-
2022-04-06 15:25
forumowy ekspert od autobusów :)
- 5 3
-
2022-04-06 15:37
brednie nieuka
- 1 3
-
2022-04-06 15:44
ich zaletą jest to że Merc zarobi dobry $ - jak to na elektrykach
- 6 4
-
2022-04-06 17:01
Brawo (1)
Za to silnik spalinowy w autobusie to eko ze az milo. Pomysl zanim bedziesz ferment siac, gamoniu niedoinformowany
- 5 4
-
2022-04-06 18:51
Kto wie?
Ciekawe czy w autobusach z normą Euro 6 przy tych przebiegach po mieście psuje się zawór EGR, jak w osobówkach? A może jest wycinany i z problem z głowy?
- 1 0
-
2022-04-06 17:27
Jeszcze nie zaczęły jeździć a ty, najwyższej klasy specjalista, już wiesz ze będą do d o o p y ! Jak na razie to jedno jest pewne; to niestety ty jesteś do d o o p y !
- 5 1
-
2022-04-06 18:45
Eksperyment?
Ja bym raczej nadal widział trolejbusy z możliwością ładowania baterii wszędzie tam gdzie jest trakcja, jak do tej pory. No zobaczymy jak będzie.
- 3 0
-
2022-04-06 19:34
bezmózgowcu jak zawsze musiałeś sie jego brakiem pochwalić są drozsze zwiadomego powodu to dlaciebie za trudne
prawda jest taka ze ty wypisujac bzdury nienadajesz sie nawet do kopania rowów bo nawet tego niepotrafisz wiec dlatego wypisujesz brednie które zreszta sam nie wymysliłes bo niemasz czym wiec tylko papugujesz.Czyli taki typowy pieniacz co sie zna na wszystkim czyli na niczym.
Prąd z wegla wiec pieniaczy wyłacz komputer i telefon telewizor i zapal świeczki :)- 0 4
-
2022-04-06 14:21
Kiedy w Gdańsku? (4)
Póki co tylko testy i testy a zakupów brak
- 10 22
-
2022-04-06 14:25
autobusy na LNG bylyby racjonalnym zakupem zamiast smierdzacych diesli czy tych generujacych olbrzymie koszty utrzymaniowe elektrykow
- 13 1
-
2022-04-06 14:25
Na początek wiosny miały pojawić się 3 małe Karsany Jest Electric do obsługi linii 100, a 14. marca 2022 miały zostać otwarte koperty z postępowania na zakup 18 elektrycznych 12 i 18 metrowych (to te z zasięgiem 180 km) - ale jest kwiecień i ani widu ani słychu o tym przetargu :)
- 6 0
-
2022-04-06 20:13
No jak kupisz to zakupy będą, he he. :))
- 0 1
-
2022-04-06 20:42
elektryk? oby nie w ciągu najblizszych kilku lat - niech najpierw poprawią technologię to pogadamy
- 3 0
-
2022-04-06 14:21
Może niech zaczną od naprawy nawierzchni na ulicach bo od lat dziura na dziurze i dziura pogania :) (2)
Nowy sprzęt + stare dziury= popsuty sprzęt :) Czy Prezydent jechał ostatnio po rondzie koło Sadu w Gdyni? Jak nie to polecam jako atrakcje turystyczną i wizytówkę Gdyni. I stawiam worek złota jak nie wjedzie choć w 1 dziurę:)
- 59 1
-
2022-04-06 16:24
Oj tam, marudzisz. Lekki pojazd gąsienicowy da radę ;-)
- 7 0
-
2022-04-08 10:35
A gdzie w Gdyni jest Sad?
- 0 0
-
2022-04-06 14:22
ciekawe czy te autobusy zachęca prezydentów Gdyni i radnych (od podnodzenia cen parkowania i biletów ZKM) do jeżdżenia nimi do p (5)
ps. Pomysł z likwidacją biletu miesięcznego w dniach roboczych jest tak samo innowacyjny jak brak możliwości zapłaty w parkomacie za kilka minut stania (na przykład by odebrać coś ze sklepu etc..)
Dno.- 46 3
-
2022-04-06 14:28
(3)
O aplikacji do płacenia za parking słyszał?
- 3 10
-
2022-04-06 14:44
a słyszal że nie każdy chce ściągac na telefona aplikacje? (2)
- 10 4
-
2022-04-06 16:13
To już jego problem. (1)
Jazda samochodem to nie obowiązek.
- 1 9
-
2022-04-06 16:34
Ty, na bilety tez sa aplifikikikacje
- 0 3
-
2022-04-06 15:12
Likwidacja biletu miesięcznego
Likwidacjia biletu miesięcznego w dni robocze? Dobrze czytam czy źle napisałeś?
- 1 1
-
2022-04-06 14:24
(3)
glupota aby w miescie trolejbusow wprwadzac takie bzdury. przynajmniej samozaplony beda ciekawe
- 59 4
-
2022-04-06 15:18
(2)
ale takie było dofinansowanie, jedyny powód tego zakupu.
- 6 1
-
2022-04-07 09:10
CNG
Tak jak,druga stacja tankowania CNG na zajezdni PKM.Totalny i**otyzm.Ale było dofinansowanie więc jest druga stacja.
- 1 0
-
2022-04-07 14:57
To zarazem pokazuje jakim przekretem sa te dofinansowania na elektyfikacja transportu miejskiego. Dlaczego rozbudowa sieci trolejbusow to nie jest elektryfikacja?
- 1 0
-
2022-04-06 14:25
Kazdy prezydent ma swoje autobusy (1)
PANI Cegielska Merolki Pan Szczurek elektryki. Ale jest wspólny mianownik....dobrze wydana kasa tylko szkoda ze nie na najpilniejsze rzeczy
- 25 5
-
2022-04-06 20:12
Merolki to przynajmniej czułeś że jechałeś. No i 23 lata. Czy elektryk tyle dotrwa?
- 4 1
-
2022-04-06 14:27
Jak tam stacje ładowania dają radę? (9)
W Krakowie przez zimę wszystko padło.
- 37 4
-
2022-04-06 14:30
(8)
Poproszę jakieś linki gdzie można o tym poczytać. Odpowiedź "sam sobie znajdź" potraktuję jako przyznanie się do kłamstwa.
- 6 6
-
2022-04-06 15:10
Zima unieruchamia krakowskie autobusy. (3)
- 8 3
-
2022-04-06 16:09
(1)
Przeczytałem. Po pierwsze źródło Eska to taki Fakt, a po drugie sprawa dotyczyla jednej zepsutej ładowarki. Jednej. Sztuk jeden. A piszesz jakby nastąpił kompletny paraliż Krakowa.
- 4 7
-
2022-04-06 16:15
Bo w elektromobilności był :D
Artykuł zapomniał wspomnieć, że Kraków ma w tej chwili testowo jeden autobus elektryczny i jedną ładowarkę.
- 5 1
-
2022-04-07 07:29
Ale czytałeś to? Problem dotyczył ładowarki, w dodatki tylko jednej, a nie spadku pojemności akumulatorów
Przez spowodowane mrozem usterki stacji ładowania, niektóre z nich muszą zjeżdżać do zajezdni. MPK przyznaje, że wie o problemie, który dotyczy tylko jednej ładowarki. Niestety w strategicznej lokalizacji, bo przy ul. Pawiej, gdzie prąd pobierają "elektryki" obsługujące kilkanaście linii.
- 2 1
-
2022-04-06 15:14
(3)
szukaj: Zima unieruchamia krakowskie autobusy elektryczne
a teraz przepros- 8 2
-
2022-04-06 19:39
Ty rodziców przeproś bo nie wiedzieli co s ciebie wyrośnie :) (1)
- 2 1
-
2022-04-08 10:40
A to po jakiemu piszesz? Chyba po obcemu, a nie polskiemu.
- 0 0
-
2022-04-07 07:32
Poszukałem. Zepsuła się jedna ładowarka, a ty "w Krakowie przez zimę wszystko padło". Tania sensacja.
- 2 1
-
2022-04-06 14:30
Kocham Trójmiasto
- 1 8
-
2022-04-06 14:33
Głupota ludzka nie zna granic. (1)
Zamiast kombinowania z ładowarkami, powinny to być trolejbusy z bateriami. Jeżdżą i się ładują. W mieście gdzie jest trakcja, kombinują jak wydać dodatkowo pieniądze których i tak brakuje na wszystko.
- 64 6
-
2022-04-06 19:40
teraz kazdy głupek musi sie nią chwalic i jeszcze wyzywac od niej innych
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.