• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stacje ładowania aut na ulicznych latarniach. Prototypowe urządzenia w Gdyni

Patryk Szczerba
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Samochód elektryczny można ładować przy słupie oświetleniowym przy ul. Komandorskiej przez całą dobę. Samochód elektryczny można ładować przy słupie oświetleniowym przy ul. Komandorskiej przez całą dobę.

Dwie stacje ładowania pojazdów elektrycznych pojawiły się na słupach oświetleniowych przy ul. KomandorskiejMapka w Gdyni. To prototypowe w skali kraju rozwiązanie. Urządzenia zamontowane przez firmę Energa Oświetlenie mogą działać w zakresie mocy od 3 do 22 kW. Korzystanie z nich jest na razie bezpłatne.



Czy ładowarki na latarniach to dobry pomysł?

Urządzenia zainstalowano w ramach współpracy z Urzędem Miasta w Gdyni. Znajdują się naprzeciwko Hotelu Antares, na Grabówku. Dlaczego tam?

- Mamy wiele osiedli budowanych w dawnych czasach, gdzie brakuje możliwości zainstalowania punktów ładowania. Na osiedlach, tych z wielkiej płyty, nie ma garaży podziemnych czy przeznaczonych miejsc parkingowych. Stacje instalowane na słupach latarni to nie tylko rozwiązanie innowacyjne, ale przede wszystkim praktyczne - przekonuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Parkowanie i ładowanie aut elektrycznych w Trójmieście: więcej informacji



Z ładowarek mogą od czwartku korzystać wszyscy chętni. Przez kilka miesięcy usługa będzie bezpłatna, a później zostanie połączona z usługą Orlen Charge. Technicy z Energi będą w tym czasie weryfikować jakość ładowania z lamp ulicznych działających w sprzężeniu i podłączonych w większej liczbie do jednego układu sterowania oświetleniem.

Ładowarki przy Komandorskiej w Gdyni od 3 do 22 kW



Tego typu urządzenie może obsługiwać obwody oświetleniowe od kilku do kilkunastu lamp, więc ważne jest, aby przeanalizować sprawność i niezawodność pracy systemu rozbudowanego o więcej niż jedną stację.

Samochody w ładowarkach przy ul. Komandorskiej można ładować zarówno przy wyłączonym, jak i włączonym oświetleniu ulicznym. W drugim przypadku system weryfikuje pobór mocy przez oprawy i wysyła pozostałą moc do ładowarki. Urządzenia mogą działać w zakresie mocy od 3 do 22 kW, w zależności od bieżącego zapotrzebowania.

Ładowarki na latarniach: tańsze i szybsze w budowie



Przedstawiciele firmy Energa Oświetlenie przekonują, że zaletą rozwiązania jest fakt, że urządzenia montowane na słupach są szybsze w budowie niż wolnostojące ładowarki, których postawienie wymaga prac ziemnych związanych z procedurami i pozwoleniami. Poza tym są nawet czterokrotnie tańsze.

- Budowa stacji ładowania na istniejącej infrastrukturze oświetleniowej jest nowością na rynku polskim. Stanowi przykład połączenia wysiłków na rzecz efektywności energetycznej z promowaniem elektromobilności. Łączenie stacji ładowania pojazdów z infrastrukturą oświetleniową pozwala wykorzystać rezerwy mocy uzyskane dzięki modernizacji oświetlenia oraz zapewnić większy dostęp mieszkańców do stacji ładowania - wskazuje Marcin Stojek, wiceprezes Zarządu Energi Oświetlenia.
Firma, w zależności od zainteresowania, nie wyklucza montażu kolejnych podobnych urządzeń w mieście. Ok. 10 ładowarek pojawi się w tym roku w kolejnych miastach na Pomorzu.

  • Obok ładowarek są miejsca oznaczone kolorem zielonym dla posiadaczy elektrycznych aut.
  • Obok ładowarek są miejsca oznaczone kolorem zielonym dla posiadaczy elektrycznych aut.
W Gdyni docelowo ma być 100 różnego typu urządzeń.

- Systematycznie uruchamiamy kolejne, które są zróżnicowane. Chcemy, by obejmowały całe miasto. W moim przekonaniu musi być tak, żeby ta usługa była łatwa i dostępna. Nie ma co się oszukiwać: obecnie cena aut elektrycznych jest wysoka i pojazdy te są dobrem słabo dostępnym. Przez popularyzację i ułatwianie dostępu do elektromobilności jesteśmy w stanie uzyskać taki efekt, jak w niektórych krajach europejskich, gdzie zielone tablice stają się normą - kończy Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (240)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane